Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Orice firma care lucreaza cu publicul stie cat de importanta este casa de marcat: zilnic, toate incasarile se centralizeaza si se transmit catre ANAF prin raportul Z. Desi aparatele sunt concepute sa functioneze in conditii de siguranta, pot aparea situatii neprevazute, precum defectarea memoriei fiscale. Acest lucru ridica imediat o problema practica: ce facem atunci cand, din cauza defectiunii, nu mai putem genera si transmite raportul Z catre ANAF?
Studiul de caz de fata pleaca de la o astfel de situatie concreta – defectarea memoriei fiscale a casei de marcat la data de 24.09.2025 – si arata modul corect de a inregistra veniturile si incasarile, astfel incat evidenta contabila si obligatiile fiscale sa ramana in regula.
Intrebare: "S-a defectat memoria fiscala a casei de marcat pe data de 24.09.2025. Drept urmare, pentru acea zi nu s-a putut scoate si, implicit, transmite la ANAF raportul Z. A venit tehnicianul de service si a facut cele necesare pentru inlocuirea memoriei fiscale, doar ca nu a reusit sa citeasca datele pentru data de 24.09.
Cum se poate proceda pentru a inregistra venitul obtinut si incasarile?"
In cazul defectarii memoriei fiscale a casei de marcat, cum s-a intamplat la data de 24.09.2025, obligatia operatorului economic este sa consemneze imediat defectiunea in Cartea de interventii si sa solicite interventia unitatii de service acreditate. Daca pentru ziua respectiva nu s-a putut emite si transmite raportul Z catre ANAF, veniturile obtinute trebuie totusi inregistrate.
Conform art. 1 alin. (8) din OUG 28/1999, pana la repunerea in functiune a aparatului, toate operatiunile efectuate se inscriu intr-un registru special, iar incasarile se pot justifica prin chitante sau facturi emise la cererea clientilor.
In lipsa raportului Z, venitul zilnic se consemneaza printr-un proces-verbal intern, la care se anexeaza documentele justificative disponibile, iar in contabilitate suma se inregistreaza pe baza acestui proces-verbal. Astfel, venitul nu se pierde, ci se declara si impoziteaza normal, iar documentele de service si cele interne raman la dosar pentru eventuale verificari ale ANAF.
Ordonanta de urgenta nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Art. 1
(6) Distribuitor autorizat poate fi producatorul, importatorul sau persoana juridica romana care achizitioneaza din statele membre ale Uniunii Europene aparate de marcat electronice fiscale. In situatia defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale utilizatorii sunt obligati ca, in momentul constatarii defectiunii, sa anunte distribuitorul autorizat care a livrat aparatul sau, dupa caz, unitatea acreditata pentru service a acestui distribuitor autorizat.
(7) O unitate este acreditata daca se afla pe lista unitatilor propuse pentru acreditare pentru comercializarea si/sau service-ul unui aparat de marcat electronic fiscal, iar aceasta lista a fost acceptata de Comisie si a fost cuprinsa in autorizatie potrivit prezentei ordonante de urgenta.
(8) In cazul defectarii aparatelor de marcat electronice fiscale, pana la repunerea in functiune a acestora, operatorii economici utilizatori sunt obligati sa inregistreze intr-un registru special, intocmit in acest sens, toate operatiunile efectuate si sa emita chitante, in conditiile legii, pentru respectivele operatiuni si facturi, la cererea clientului. Obligatia privind inregistrarea operatiunilor efectuate intr-un registru special nu se aplica operatorilor economici care desfasoara activitatea de transport in regim de taxi, precum si celor care utilizeaza pentru inregistrarea veniturilor aparate de marcat electronice care sunt integrate in echipamente nesupravegheate.
Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
NOU: instructiuni complete, pas cu pas, privind utilizarea SAGA
Facilitati oferite de „Operare SAGA. Exemple practice si recomandari”:
= > generare si transmitere e-Facturi;
= > import e-Facturi emise;
= > import e-Facturi primite;
= > monitorizarea transporturilor rutiere internationale de bunuri pe teritoriul national (e-Transport);
= > transferul de informatii catre autoritatile fiscale (Declaratia 406, Raportarea SAF-T).
Articole similare
Defectiuni la casa de marcat: Cum procedam cand nu putem emite si transmite raportul Z catre ANAFCase de marcat: doua aspecte de retinut privind generarea Raportului ZRaportul Z: este obligatoriu sa il generam daca nu au fost emise bonuri fiscale?Casa de marcat pentru comert cu amanuntul: anularea bonului fiscal, raportul Z si ce documente se intocmesc pentru returCasa de marcat: cum se completeaza D394 daca nu avem vanzari cu bon fiscalUltimele articole
In atentia firmelor care detin automate comerciale! Sunt in Monitor procedurile tehnice ale caselor de marcatDOCUMENT A fost stabilita configuratia si caracteristicile aparatelor de marcat din automantele comercialeCasa de marcat, obligatorie si pentru persoanele fizice care inchiriaza camere in scop turisticIncasari prin casele de marcat. Cum se inregistreaza in contabilitate?ANAF raspunde: Case de marcat - obligatii si termene in 2019Articole similare
Defectiuni la casa de marcat: Cum procedam cand nu putem emite si transmite raportul Z catre ANAFRadiere PFA. Ce se intampla cu stocul de marfa?PFA. Cum se determina impozitul pe venit in sistem realScoaterea memoriei fiscale la case de marcat neutilizate. Trebuie depuse in continuare declaratii F4109?Probleme tehnice la depunerea Declaratiei A4200. Care este solutia?Ultimele articole
Ghidul contabilului care obtine venituri din activitati independenteAviz tehnic: Noile conditii pentru casele de marcat electronice in 2018MFP: Noul proiect privind avizarea tehnica pentru casele de marcat electronice in 2018. MODEL CERERE AVIZ TEHNICHG 804/2017. Normele de aplicare a OUG 28/1999 privind casele de marcat au fost modificate. Analiza zilei cu Irina DumitrescuProiect nou: Se modifica normele metodologice privind utilizarea caselor de marcatArticole similare
Defectiuni la casa de marcat: Cum procedam cand nu putem emite si transmite raportul Z catre ANAFBonuri fiscale fara cod QR: Legea prevede sanctiunea, dar infrastructura tehnica lipsestePFA la norma de venit: Obligatii fiscale legate de casa de marcat in 2025Incasare in numerar PFA: este obligata sa achizitioneze casa de marcat?Decontul precompletat RO e-TVA: 3 aspecte de luat in considerareUltimele articole
Chitanta. Ce este, care este rolul ei in contabilitate, model si spete utileCele mai noi spete cu privirea la activitatea PFA-urilorCasa de marcat defecta: care este procedura de urmat?Reduceri comerciale: cum se evidentiaza pe bonul fiscal?Casa de marcat pentru comert cu amanuntul: anularea bonului fiscal, raportul Z si ce documente se intocmesc pentru retur