Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"
Cadrul legislativ pe care il avem in vedere este Legea 2 /1968, Decretul Lege 38/1990 ca un cadru legal al organizare admistrativ-teritoriala a Romaniei, Hotararea Consiliului de Ministri 74/1974, Ordinul Presedintelui CNS 817/1994, Ordinul 575 bis /95.
Codurile SIRUTA reprezinta o clasificare utilizata de Institutul National de Statistica (INS) pentru a inregistra Unitatile administrativ - teritoriale (UAT). Fiecare UAT este identificata unic printr-un cod numeric – SIRUTA.
Registrul este utilizat in probleme de statistica, fiind corelat cu codificarea NUTS (Nomenclatorul Unitatilor Teritoriale Statistice), utilizata in Uniunea Europeana.
O noua versiune a registrului SIRUTA este disponibila la fiecare 6 luni cu modificarile legislative aparute in perioada anterioara.
Organizarea administrativa a teritoriului tarii este cea stabilita prin Decretul lege nr. 38/1990 al Consiliului Frontului Salvarii Nationale.
Registrul unitatilor administrativ - teritoriale - SIRUTA - reprezinta un sistem de inregistrare, evidenta si actualizare a unitatilor administrativ - teritoriale, realizat cu mijloace de prelucrare automata a datelor.
Teritoriul Romaniei este structurat in urmatoarele tipuri de unitati administrativ - teritoriale:
NIVEL 1: Judete, Municipiul Bucuresti
NIVEL 2: Municipii, Orase, Comune
NIVEL 3: Localitati componente, Sate, Sectoare ale capitalei
1. Judetul - este unitatea administrativ - teritoriala alcatuita din municipii, orase si comune ca unitatti de baza ale organizarii administrativ - teritoriale a tarii, in functie de conditiile geografice, economice si social - politice, etnice, de legaturi culturale si traditionale ale populatiei.
2. Municipiul - este unitate administrativ - teritoriala cu caracter general urban care are un numar mai mare de locuitori, o insemnatate deosebita in viata economica, social politica si cultural - stiintifica a tarii, un important fond de locuinte si dotari edilitar - gospodaresti, o retea complexa de unitati de invatamant, sanatate si culturala; se compune din una sau mai multe localitati componente in unele cazuri chiar si sate.
3. Orasul - este unitate administrativ - teritoriala cu caracter urban alcatuit din una sau mai multe localitati componente, (uneori poate cuprinde si sate), avand dimensiuni variabile; cuprinde dotari edilitare speciale cu functie politic - administrativa, industriala, comerciala, sau culturala si cladiri grupate in ansambluri arhitectonice si organizate in zone cu utilizari bine definite.
4. Comuna - este unitate administrativ - teritoriala alcatuita din unul sau mai multe sate care cuprind populatie rurala unita prin comunitate de interese si traditii, fiind organizata in functie de conditiile economice, social - culturale si geografice.
5. Localitatea componenta - este o asezare umana cu populatie urbana constituind o categorie social - teritoriala complexa; este o aglomerare de case si constructii gospodaresti anexe mai dezvoltata din punct de vedere edilitar gospodaresc.
6. Satul - este o asezare umana mai putin dezvoltata din punct de vedere edilitar gospodaresc a carei populatie se ocupa in deosebi cu agricultura, constituind o categorie social - teritoriala complexa; este alcatuita dintr-o aglomerare de case si constructii gospodaresti anexe intr-un teritoriu cu specific rural.
7. Capitala tarii, municipiul Bucuresti, este organizata din punct de vedere teritorial administrativ in 6 sectoare delimitate pe criterii social - culturale si geografice.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In registrul SIRUTA sunt cuprinse atat unitatile administrativ - teritoriale de tip judet, municipiu, oras si comuna, cat si categoriile de asezari umane de tip sat, localitate componenta si sector (le numim unitati teritoriale elementare).
Fiecare unitate este definita printr-un numar de caracteristici:
Unitatile administrativ - teritoriale se grupeaza in functie de tipul fiecareia si de eventuala apartenenta, din punct de vedere administrativ, la o unitate de grad superior de un anumit tip.
Institutul National pentru Statistica actualizeaza permanent registrul unitatilor administrativ - teritoriale conform modificarilor intervenite in structura administrativ - teritoriala a tarii, in denumirea unitatilor si incadrarea acestora pe tipuri, pe baza actelor normative care prevad astfel de modificari, si atribuie codurile corespunzatoare modificarilor intervenite.
Periodic, Institutul National pentru Statistica, intocmeste si pune la dispozitia instututiilor centrale si locale copie la zi a nomenclatorului unitatilor administrativ – teritoriale (la cerere).
Registrul unitatilor administrativ - teritoriale serveste ca instrument pentru prelucrarea diferitelor informatii economico - sociale in profil teritorial si pe tipuri de unitati administrativ - teritoriale, atat in sistemul statistic, cat si in sistemul economico - financiar de interes general.
Institutul National pentru Statistica pune la dispozitia solicitantilor registrul SIRUTA, atat sub forma publicabila, cat si sub forma de baza de date pe suport magnetic.
Codurile SIRUTA pentru cele 3222 de unitati administrativ-teritoriale, respectiv cele 6 subdiviziuni ale unitatilor administrativ-teritoriale (sectoarele municipiului Bucuresti) pot fi consultate AICI >>
Foto: pexels.com
A aparut Calendarul Contabilului Vesel 2025!