Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) - Noi modificari in Codul fiscal [Proiect ANAF]

Data actualizarii: 28 Ianuarie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS) - Noi modificari in Codul fiscal [Proiect ANAF]
Impozitul specific pe cifra de afaceriicas formulaimpozit petrol si gaze

Impozitul specific pe cifra de afaceri pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale a fost instituit incepand cu 1 ianuarie 2024, doar pentru contribuabilii care inregistrasera in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro, plafon care, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, a fost eliminat ca urmare a adoptarii Legii nr. 290/2024 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Astfel, potrivit prevederilor art.46^2 din Codul fiscal, „persoanele juridice romane sau straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri sau presteaza servicii pe teritoriul Romaniei desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului finantelor, altele decat cele prevazute la art. 15, datoreaza suplimentar impozitului pe profit un impozit specific pe cifra de afaceri (denumit ICAS), calculat potrivit alin. (2). Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro al cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile. In sensul prezentului alineat, cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs), astfel cum sunt definite de lege.”

Impozitul specific pe cifra de afaceri (ICAS) se determina potrivit formulei:
ICAS = 0,5% x (VT - Vs - I - A), unde indicatorii au semnificatia prevazuta de lege.

Ordinul ministrului finantelor nr. 6830/2024 stabileste persoanele juridice obligate la plata ICAS prin utilizarea unor coduri CAEN, care definesc activitatile, principale sau secundare, in sectoarele petrol si gaze naturale.

Prin urmare, in situatia in care persoana juridica desfasoara activitati corespunzatoare aceste coduri CAEN, datoreaza ICAS pe baza veniturilor totale obtinute, indiferent de ponderea veniturilor realizate din aceste activitati in total venituri. 

Sectoarele petrol si gaze naturale - coduri CAEN

Codurile CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale sunt urmatoarele:
 - 0610 - "Extractia petrolului brut";
 - 0620 - "Extractia gazelor naturale";


 - 0910 - "Activitati de servicii anexe extractiei petrolului brut si gazelor naturale";
 - 1920 - "Fabricarea produselor obtinute prin rafinarea petrolului";
 - 3522 - "Distributia combustibililor gazosi, prin conducte";
 - 3523 - "Comercializarea combustibililor gazosi, prin conducte";
 - 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", dupa caz;
 - 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate", respectiv "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule", dupa caz;
 - 4950 - "Transporturi prin conducte"

Proiect ANAF - Care sunt noutatile privind ICAS

Se propun urmatoarele modificari in stabilirea ICAS:

 - stabilirea codurilor CAEN prin lege, pentru a raspunde rigorilor de tehnica legislativa, si instituirea aplicarii impozitului pentru persoanele juridice straine si asupra livrarilor de bunuri de pe teritoriul Romaniei; 

- instituirea unor reguli specifice pentru persoanele juridice straine care in mod individual sau intr-o forma de asociere livreaza bunuri, presteaza servicii pe teritoriul Romaniei sau livreaza bunuri de pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, dar care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, in ceea ce priveste stabilirea obligatiei de plata a ICAS; acest impozit specific pe cifra de afaceri datorat de persoanele juridice straine care nu au sediu permanent in Romania excede domeniului de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu un alt stat, insa avand in vedere necesitatea crearii unui spatiu bugetar pentru alocarea de sume in vederea reducerii deficitului bugetar, impozitul specific pe cifra de afaceri a fost instituit pentru o perioada limitata de timp, respectiv 1 ianuarie 2025 - 31 decembrie 2025. Se respecta astfel intentia legiuitorului exprimata in expunerea de motive pentru aprobarea Legea nr. 290/2024, care a stat la baza modificarilor art. 46^2 din Legea 227/2015, ca toate persoanele juridice straine cu si fara sediu permanent in Romania care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale in Romania sa plateasca acest impozit specific.
 
In acelasi timp, pentru a nu exista riscul neplatii impozitului specific pe cifra de afaceri, persoanele juridice straine care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania au obligatia sa constituie suplimentar o garantie de 1 milion de euro, similar ca si in cazul Contributiei la Fondul de Tranzitie Energetica prevazut de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2022 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 27/2022 privind masurile aplicabile clientilor finali din piata de energie electrica si gaze naturale in perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul energiei, pentru persoanele straine nerezidente care achizitioneaza energie de pe piata angro de energie electrica din Romania (OPCOM);

 - stabilirea codurilor CAEN corespunzatoare activitatilor, principale sau secundare, desfasurate in sectoarele petrol si gaze naturale. Pentru stabilirea persoanelor juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale si a codurilor CAEN conexate acestor activitati, s-a avut in vedere cadrul de reglementare a activitatilor din aceste sectoare, stabilit de Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificarile si completarile ulterioare si Legea energiei electrice si a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificarile si completarile ulterioare. Avand in vedere competentele institutionale in domeniul petrol si gaze naturale, au fost consultati Ministerul Energiei si Agentia Nationala de Reglementare in domeniul Minier, Petrolier si al Stocarii Geologice a Dioxidului de Carbon;

- pentru contribuabilii care au obtinut venituri din vanzarea combustibililor solizi, naftalinei, uleiului pentru incalzire, petrolului lampant, hidrogenului, produselor lubrifiante si de racire, in cadrul activitatilor desfasurate potrivit codurilor 4671 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", respectiv 4681 - "Comert cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi si gazosi si al produselor derivate", 4730 - "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate"/ "Comert cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule”, se propune excluderea din sfera de aplicare, in anumite conditii;

- stabilirea unor reguli pentru persoanele juridice/contribuabilii care incep sa desfasoare activitati sau sa inceteze desfasurarea unor activitati, precum si a modului de aplicare a impozitului de catre persoanele juridice nou-infiintate in cursul anului fiscal respectiv;

- clarificarea situatiilor in care persoanele juridice vizate de prevederile art. 46^2 din Codul fiscal au inscrise in actele constitutive, potrivit legii, ca activitate principala sau secundara una dintre activitatile corespunzatoare codurilor CAEN prevazute la alin. (1^2) din Codul fiscal, dar nu desfasoara efectiv activitate in sectoarele petrol si gaze, nu sunt obligate la plata impozitului specific pe cifra de afaceri;

- se propune inlocuirea termenului exclusiv, in vederea aplicarii excluderii de la plata ICAS, de catre operatorii economici din domeniul distributiei/furnizarii/transportului gaze naturale, cu indeplinirea conditiei de obtinere a unui procent de venituri din aceste activitati in total venituri realizate, de 95%. Procentul reglementat, de 95%, asigura aplicabilitate pentru norma de excludere din sfera ICAS a contribuabililor care desfasoara activitatile reglementate/licentiate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei ca activitati principale; 

- clarificarea faptului ca, impozitul specific pe cifra de afaceri nu intra in sfera de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu alt stat;

- stabilirea unui termen de calcul/declarare/plata pentru impozitul aferent trimestrului IV al anului fiscal, in cazul persoanele juridice straine care nu au inregistrat un sediu permanent in Romania, in sensul in care aceaste persoane calculeaza, declara si platesc ICAS, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului IV al anului respectiv;

- efectuarea de corelari tehnice necesare ca urmare a modificarilor/completarilor propuse. 









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X