Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Planul de conturi general 2025"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Planul de conturi general 2025
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Noile criterii pentru evaluarea riscului fiscal au fost publicate in Monitorul Oficial

Data actualizarii: 05 August 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Noile criterii pentru evaluarea riscului fiscal au fost publicate in Monitorul Oficial
criterii risc fiscalevaluare fiscala

Prin Ordinul nr. 1826/2372/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 708 din 30 iulie 2025, autoritatile incearca sa corecteze discrepantele aparute intre analizele de control si criteriile formale de evaluare fiscala.

In vizor sunt mai ales operatorii din domeniul produselor accizabile – acolo unde au existat situatii in care contribuabili fara abateri clare au fost incadrati cu risc, iar altii, cu comportament fiscal problematic, au ramas sub radar.

Noile criterii tintesc clar: istoricul de restante, intarzieri repetate la declaratii, sediile declarate la cabinete de avocatura sau lipsa fondurilor reale pentru achizitii devin factori majori de risc. 

De ce a fost nevoie de acest ordin

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: De ce a fost nevoie de acest ordin

Prezentul act normativ a avut ca scop revizuirea criteriilor de risc fiscal prevazute in Ordinul nr. 417/1204/2025, in vederea realizarii unei evaluari mai corecte, echitabile si relevante a operatorilor economici care activeaza in domeniul produselor accizabile, cu accent pe identificarea reala a comportamentului fiscal inadecvat.

S-a constatat faptul ca exista operatori economici pentru care desi au fost identificate riscuri fiscale ca urmare analizelor si/sau controalelor efectuate, acestea nu se incadreaza in criteriile pentru evaluarea riscului prevazute in Ordin. Pe de alta parte, au fost identificati operatori economici care, desi nu au prezentat riscuri fiscale ca urmare analizelor si/sau controalelor efectuate, sunt incadrati la risc fiscal in baza criteriilor pentru evaluarea riscului prevazute in Ordin.

Aceasta situatie evidentiaza o necorelare intre criteriile de evaluare si realitatea datelor rezultate ca urmare a analizelor si/sau a constatarilor din teren, ceea ce poate influenta acuratetea clasificarii din punct de vedere al riscului fiscal a operatorilor economici. 
Prin prezentul ordin s-au revizuit criteriile de evaluare a riscului fiscal prevazute in Ordinul comun 417/1204/2025, astfel incat acestea sa reflecte in mod real comportamentul fiscal al operatorilor economici, inclusiv avand la baza rezultatele controalelor efectuate anterior. 

Noi criterii pentru evaluarea riscului fiscal - introduse prin Ordinul 1826

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Noi criterii pentru evaluarea riscului fiscal - introduse prin Ordinul 1826

Noi criterii pentru evaluarea riscului fiscal

  • operatorii economici care au declarat domiciliul fiscal la sediul unui cabinet de avocatura;
  • operatorii economici care au obtinut autorizatii si/sau au fost inregistrati in domeniul comercializarii produselor accizabile in ultimele 12 luni. Nu intra in aceasta categorie operatorii economici care au reinnoit in ultimele 12 luni autorizatiile obtinute anterior;
  • operatorii economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una dintre situatiile de mai jos:

a) care in ultimii 5 ani au inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art. 157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care s-a dispus executarea garantiei;
b) care in ultimele 12 luni au depus declaratiile fiscale cu o intarziere mai mare de 5 zile de la termenul legal;
c) care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari la plata si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
            (i) nu au respectat termenele stabilite prin graficul de esalonare/graficul de plata, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar prevazut de lege;
            (ii) nu au achitat obligatiile fiscale declarate dupa data acordarii esalonarii si/sau restructurarii, in termenul prevazut de lege, chiar daca acestea au fost stinse in termenul suplimentar reglementat prevazut de lege;
            (iii) inregistreaza obligatii fiscale/bugetare, altele decat cele prevazute la pct. (i) si (ii), care reprezinta conditie de mentinere a valabilitatii esalonarii si/sau restructurarii la plata;
            (iv) au pierdut valabilitatea esalonarii si/sau restructurarii la plata, iar ulterior au solicitat mentinerea valabilitatii acesteia, potrivit legii;
d) care au asociati majoritari si/sau administratori care in ultimii 10 ani au mai fost asociati sau administratori in societati care au fost autorizate si/sau inregistrate in domeniul comercializarii produselor accizabile, ale caror autorizatii/atestate au fost revocate si care se incadreaza in una dintre urmatoarele situatii:
          (i) la data radierii sau cesionarii partilor sociale/actiunilor, societatile respective inregistrau obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala;
          (ii) a fost deschisa procedura insolventei, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;
e) care au solicitat restituirea sau compensarea unor sume de bani de la bugetul general consolidat, iar in urma actiunilor de control ale organelor fiscale se constata ca pentru cel putin 25% din suma solicitata nu au drept de restituire;


f) care nu au fonduri financiare la nivelul achizitiilor lunare de produse accizabile.

Important! In cazul operatorilor economici care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in termen de 2 zile de la data emiterii autorizatiei, solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia generala antifrauda fiscala - structura centrala analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.


Sursa: PortalContabilitate.ro

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Planul de conturi general 2025"


X