Cuvinte cheie:
-
activitati specifice misiunii de auditare
-
management letter
-
semnificatia opiniei de audit
Auditul financiar reprezinta activitatea de examinare de catre auditorii financiari a unei opinii asupra situatiilor financiare, in conformitate cu standardele de audit, armonizate cu standardele internationale de audit si adoptate de Camera Auditorilor Financiari din Romania.
In cursul misiunii de auditare a situatiilor financiare anuale ale intreprinderii, auditorul trebuie sa indeplineasca activitati specifice care au in vedere:
-
evaluarea sistemului de inregistrare si procesare a tranzactiilor unitatii economice auditate si sa evalueze in ce masura acesta poate furniza informatia necesara intocmirii situatiilor financiare anuale;
-
evaluarea sistemului de control intern (daca acesta exista);
-
colectarea probelor de audit necesare fundamentarii opiniei de audit privind fidelitatea imaginii oferite de situatiile financiare anuale asupra existentei si miscarii patrimoniului entitatii auditate; probele colectate trebuie sa fie suficiente atat din punct de vedere cantitativ, cat si calitativ pentru a-i permite auditorului sa traga concluzii rezonabile;
-
emiterea raportului de audit (opiniei profesionale) care trebuie sa cuprinda o exprimare clara a concluziilor trase in urma prelucrarii probelor obtinute in cursul auditului.
Pentru a intelege mai bine activitatea de audit financiar si rezultatele acestei activitati facem urmatoarele precizari:
-
nu exista raport scurt si raport lung de audit; raportul de audit are in medie 2-3 pagini si trebuie sa cuprinda numai opinia auditorului cu privire la imaginea fidela a societatii, prezentata prin intermediul situatiilor financiare auditate;
-
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
raportul de audit nu trebuie sa contina analize, previziuni etc.; activitatea de audit financiar nu trebuie asociata cu alte activitati cum ar fi auditul intern, evaluarea si reevaluarea activelor, consultanta financiar-contabila si fiscala, asigurare a managementului financiar-contabil, activitati de pregatire profesionala de specialitate in domeniu etc., desi auditorul este perfect calificat pentru desfasurarea acestora; -
in practica se utilizeaza scrisoarea catre conducere (sau management letter), care este intocmita de auditor dupa raport si prin care sunt facute anumite observatii cu privire la problemele constatate in timpul auditului, sunt subliniate riscurile pe care acestea le ridica asupra activitatii companiei si se propun masuri de corectare a acestor deficiente; aceasta scrisoare poate contine si raspunsul dat de conducerea companiei la aceste observatii si are caracter confidential, ca de altfel toate informatiile si documentele rezultate din activitatea de audit;
-
raportul de audit nu da o asigurare absoluta asupra imaginii fidele a societatii prezentate prin intermediul situatiilor financiare anuale; eroarea maxima admisa pentru auditul unei societati trebuie sa fie sub 5%; daca nivelul erorilor nu poate fi mentinut sub acest nivel atunci auditorul nu isi poate exprima opinia fara rezerve (are fie opinie cu rezerve, fie opinie contrara, sau este in imposibilitatea exprimarii unei opinii).
Auditarea situatiilor financiare anuale presupune si evaluarea functiei de audit intern; aceasta se refera la gradul de adecvare a ariei de cuprindere a programelor conexe aplicate, precum si la performantele acestuia, pentru a determina masura in care auditorii financiari se pot baza pe rezultatele auditului intern in desfasurarea activitatii lor.