email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

ANAF: Ghid fiscal pentru PFA

Codul fiscalANAFdeclaratii

Impunerea veniturilor din activitati independente este reglementata de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, Titlul III - Impozitul pe venit, precum si de Normele metodologice date in aplicarea acestuia, aprobate prin HG nr. 44/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul in care doriti sa aveti o afacere proprie ca persoana fizica autorizata sau ca asociatie familiala, in primul rand trebuie sa obtineti autorizatie de functionare de la Primarie.


Puteti desfasura o activitate ca persoana fizica autorizata sau intr-o asociatie familiala daca sunteti comerciant, meserias (croitor, tamplar, cizmar, zugrav, instalator etc.), taximetrist, transportator de marfuri si persoane.


Cum ma inregistrez la Fisc?


Pentru a va inregistra, trebuie sa veniti la sediul administratiei fiscale in raza careia aveti domiciliul cu urmatoarele documente:


  • Declaratie de inregistrare fiscala (formular 020), document pus la dispozitie de unitatea fiscala, sau care poate fi descarcat aici  Formular 020;

  • Declaratie de venit estimat (formular 221), document pus la dispozitie de unitatea fiscala, sau care poate fi descarcat aici Formular 221. In aceasta declaratie veti inscrie suma pe care dvs. credeti ca o veti castiga intr-un an; aceasta informatie este necesara intrucat va trebui sa platiti anticipat impozitul. Aceasta declaratie estimativa trebuie  depusa in maximum 15 de zile de la inceperea activitatii;

  • Copie dupa autorizatia de functionare obtinuta de la Primarie;

  • Copie dupa buletinul/cartea de identitate (aceasta copie este solicitata pentru a confirma realitatea datelor inscrise la momentul inregistrarii).
Cum se stabileste si cum platesc impozitul?

Administratia fiscala calculeaza, pe baza declaratiei estimative pe care ati depus-o, un impozit anual care trebuie platit trimestrial, in rate egale. Termenul si impozitul de plata va sunt comunicate printr-o decizie (numita decizie de plati anticipate) pe care o primiti prin posta la domiciliu.


Pentru a va putea desfasura activitatea in conditii legale, trebuie sa cumparati, de la unitati specializate, urmatoarele documente tipizate: registru de incasari si plati, registru inventar, chitantier, facturi (daca este cazul) si alte documente specifice fiecarui tip de activitate, conform
legii contabilitatii. Daca sunteti taximetrist, asociatie familiala sau cabinet asociat, trebuie sa va procurati casa de marcat fiscala, numai de la unitati atestate.

Trebuie sa stiti ca pentru a vi se calcula impozitul puteti alege intre a tine o contabilitate simpla (denumita impunere in sistem real), sau a fi impus pe baza normei de venit, situatie in care nu sunteti obligat sa completati registre.  Norma de venit reprezinta o suma fixa, stabilita anual de catre directiile generale ale finantelor publice teritoriale, in functie de specificul activitatii si de zona in care va desfasurati activitatea.


In cazul in care ati optat pentru calcularea impozitului in sistem real, trebuie sa pastrati toate documentele justificative - chitante, facturi, contracte, extrase de cont s.a. pe o perioada de 10 ani. In cazul in care documentele au fost pierdute sau distruse, acestea trebuie reconstituite. Va puteti schimba optiunea dintr-un sistem in altul numai dupa doi ani de activitate. Cererea de optiune pentru stabilirea venitului net in sistem real se depune pana la data de 31 ianuarie inclusiv, in cazul contribuabililor care au desfasurat activitate si in anul precedent, respectiv in termen de 15 zile de la inceperea activitatii, in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal.


Pentru plata impozitului se utilizeaza
programul special, realizat de Ministerul Economiei si Finantelor, care genereaza foaia de varsamant respectiva. Plata se poate face in bani gheata la sediul trezoreriei din sectorul de care apartineti, sau, daca aveti cont in banca, printr-un ordin de plata dat bancii, prin care se transfera suma respectiva in contul trezoreriei. Plata se poate face si prin mandat postal, dar trebuie cunoscute detaliile, care altfel sunt completate de program.

Cum declar venitul anual?


Pana la data de 15 mai a anului urmator celui in care v-ati desfasurat activitatea va trebui sa depuneti Declaratia speciala privind veniturile realizate in anul.. 
Formular 200, in care veti completa venitul obtinut intr-o activitate independenta (medici, avocati, notari, comercianti, proiectanti, maseuri s.a.) pe care ati desfasurat-o; pentru fiecare sursa de venit se va completa un cartus din cadrul acestei declaratii speciale (observati ca se repeta grupul de informatii  de la 1A-1C pana la 6A-6C).

Dupa prelucrarea acestei declaratii de catre functionarii fiscali, veti primi o decizie prin care veti fi informat daca mai aveti de platit sau daca vi se va restitui o parte din impozitul platit in timpul anului. Aceasta decizie se numeste decizie de impunere anuala. Diferentele de impozit trebuie platite in termen de 60 de zile de la  data comunicarii acestei decizii.


Sanctiuni


Daca nu veti reusi sa respectati termenele de depunere a declaratiilor de venit, trebuie sa stiti ca prin lege datorati o amenda intre 10 lei si 100 lei; in cazul declaratiei de inregistrare, amenda este de la 1.500 lei la 3.000 lei.


In cazul in care nu veti reusi sa achitati la termenele stabilite prin lege diferentele de impozit, puteti fi sanctionati cu majorari de intarziere de 0,1% pentru fiecare zi de intarziere.


Sursa: anaf.ro

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

Contabilitate 2022


Va amintiti de prima Carte Verde a Contabilitatii, editata in urma cu peste 25 de ani de Ministerul Finantelor?

Ei bine, Cartea Verde a Contabilitatii 2022 este acum din nou prezenta, in varianta actualizata la zi, oferindu-va solutii impecabile pentru momentele de criza – cum este si acesta – cu modificari legislative majore.

Avantajul esential pe care vi-l ofera Cartea Verde a Contabilitatii 2022: ZERO erori in inregistrarile contabile!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Codul fiscalANAFdeclaratii

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 06 Decembrie 2010


Votati articolul "ANAF: Ghid fiscal pentru PFA":
Rating:

Nota: 3.69 din 5 din 8 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 06 Decembrie 2010 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X