email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri 2012. Cine datoreaza?

impozit pe cladiriobligatii plata impozitcladiri reevaluatecladiri amortizate







Va reamintim care sunt normele in vigoare in 2012 in ceea ce priveste obligatia de plata a impozitului pe profit, termenele si reducerile de plata aferente.

Astfel, datoreaza impozit pe cladiri:

- orice persoana care are in proprietate o cladire situata in Romania;
- persoanele juridice care au calitatea de concesionari, locatari, titulari ai dreptului de administrare sau de folosinta pentru cladirile proprietate publica sau privata a statului ori a unitatilor administrativteritoriale care au fost concesionate, inchiriate, date in administrare ori in folosinta.

Modul de calcul al impozitului pe cladiri in cazul persoanelor juridice

Impozitul se determina prin aplicarea cotei de impozit asupra valorii de inventar a cladirilor. Cota de impozit se stabileste prin hotarare a consiliului local si poate fi cuprinsa intre 0,25% si 1,50% inclusiv.

Valoarea de inventar a cladirii este valoarea de intrare a cladirii in patrimoniu, inregistrata in contabi litatea proprietarului cladirii, conform prevederilor legale in vigoare.

Cladirile amortizate

In cazul unei cladiri integral amortizate, valoarea impozabila se reduce cu 15%.

Cladirile reevaluate

in cazul unei cladiri reevaluate, valoarea impozabila a cladirii este valoarea contabila rezultata in urma reevaluarii, inregistrata in contabilitatea proprietarului - persoana juridica. Dupa reevaluare, daca in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal prin procesul-verbal incheiat in urma sedintei Consiliului de Administratie s-a aprobat noua valoare a cladirii ca urmare a efectuarii reevaluarii si aceasta a fost inregistrata in contabilitate, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite asupra valorii de inventar a cladirii.

Sunt considerate ca fiind reevaluate si cladirile la care s-au executat lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, cu aprobarea Consiliului de Administratie.

In cazul cladirilor la care s-au efectuat lucrari de modernizare, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei stabilite incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care se inregistreaza in contabi - litate reevaluarea in urma lucrarilor de modernizare.

In cazul cladirilor la care au fost executate lucrari de reconstruire, consolidare, modernizare, modificare sau extindere, de catre alta persoana decat proprietarul acestora (locatar, chirias etc.) acesta are obligatia sa comunice proprietarului valoarea lucrarilor executate in termen de 30 de zile de la data terminarii lucrarilor respective.

Proprietarul are obligatia depunerii unei declaratii fiscale pentru stabilirea valorii impozabile a cladirii. Institutiile de credit care aplica prevederile Standardelor Internationale de Raportare Financiara si aleg ca metoda de evaluare ulterioara modelul bazat pe cost, vor determina baza impozabila pe baza raportului de evaluare emis de un evaluator autorizat.

La cladirile care nu au fost reevaluate, cota impozitului este semnificativ mai mare. Pentru cladirile care nu au fost reevaluate, cota impozitului pe cladiri se stabileste intre:

- 10% si 20% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta;
- 30% si 40% pentru cladirile care nu au fost reevaluate in ultimii 5 ani anteriori anului fiscal de referinta.

In cazul contribuabililor care nu au efectuat nicio reevaluare a cladirilor in ultimii 3 ani anteriori anului fiscal de referinta, impozitul pe cladiri se calculeaza prin aplicarea cotei majorate asupra valorii de inventar a cladirii.

Impozitul pe cladirile cu destinatie turistica

Cota de impozit pentru cladirile cu destinatie turistica care nu functioneaza in cursul unui an calendaristic este de minimum 5% din valoarea de inventar a cladirii. Sunt exceptate structurile care au autorizatie de construire in perioada de valabilitate daca au inceput lucrarile in termen de cel mult 3 luni de la data emiterii autorizatiei de construire.

Declararea cladirilor

Declararea cladirilor in vederea impunerii si inscrierea acestora in evidentele autoritatilor administratiei publice locale reprezinta o obligatie legala a contribuabililor care le detin in proprietate.

Declaratia fiscala se depune la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale in a carei raza de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data dobandirii, instrainarii, construirii sau a producerii modificarilor.

De cand se datoreaza impozitul?

- la achizitie sau construire - de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost dobandita sau construita;
- la vanzare sau demolare - impozitul pe cladiri nu se mai datoreaza cu incepere de la data de intai a lunii urmatoare celei in care cladirea a fost instrainata sau distrusa;

Atentie!

- la extindere, imbunatatire, alte modificari aduse unei cladiri existente - impozitul pe cladire se recalculeaza incepand cu data de intai a lunii urmatoare celei in care a fost finalizata modificarea.

Unde si cand se plateste? Impozitul pe cladiri se datoreaza catre bugetul local al sectorului,  comunei, al orasului sau al municipiului in care este amplasata cladirea.

Impozitul se plateste anual, in doua rate egale, pana la datele de 31 martie si 30 septembrie inclusiv, iar pentru plata integrala a impozitului pe cladiri, datorat pentru intregul an pana la data de 31 martie a anului respectiv, se acorda o bonificatie de pana la 10%, stabilita prin hotarare a consiliului local.




de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
impozit pe cladiriobligatii plata impozitcladiri reevaluatecladiri amortizate


Data aparitiei: 23 Martie 2012

Votati articolul "Impozitul pe cladiri 2012. Cine datoreaza?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • ANAF: 15 aprilie, noul termen pentru iesirea din sistemul de impozitare al microintreprinderilor

    • Update 28 martie 2024:  ANAF a anuntat ca termenul limita pentru declararea iesirii din sistemul de impozitare al microintreprinderilor va fi extins pana la data de 15 aprilie 2024. Initial, firmele mici erau obligate sa depuna Declaratia 700 pana la data de 31 martie pentru a iesi din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor. Guvernul urmeaza sa adopte modificarea propusa in aceasta saptamana. In cele ce urmeaza, va prezentam anu...» citeste mai departe aici

  • Factura emisa anul trecut si primita in 2024. Putem deduce TVA?

    • In cele ce urmeaza veti afla daca putem deduce TVA din facturi primite si inregistrate in 2024, dar a caror data de emitere este in 2023. Deducere TVA pentru o factura emisa anul trecut Pentru deducerea TVA din facturile primite pentru bunuri sau servicii, persoana inregistrata ca platitor de tva trebuie sa indeplineasca doua conditii: - sa detina o factura emisa in conformitate cu prevederile art. 319, precum si dovada platii in cazul achizitiilo...» citeste mai departe aici

  • Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: atentie la suma maxima prevazuta de lege!

    • In prezentul studiu de caz, ne propunem sa analizam aspectele legale ale imprumutului acordat de societate catre asociatul unic. Veti afla in randurile de mai jos care este suma maxima ce poate fi imprumutata, modalitatea de plata si textul de lege aplicabil in contextul legislatiei in vigoare. Imprumut acordat de societate catre asociatul unic: studiu de caz Intrebare: "O societate comerciala poate imprumuta asociatul unic? Care este...» citeste mai departe aici

  • CUM si UNDE ne putem plati obligatiile fiscale: Ghid ANAF privind modalitatile plata

    • Cu scopul de a informa contribuabilii, ANAF a publicat o brosura cu modalitatile de plata disponibile catre institutie. Aceasta initiativa are ca obiectiv principal simplificarea si eficientizarea procesului de plata a taxelor si impozitelor, oferind contribuabililor o intelegere clara a tuturor optiunilor disponibile. Impozite, taxe, contributii si alte sume datorate - CUM si UNDE putem plati Contribuabilii isi pot indeplini obl...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X