Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general 2025"
MF informeaza ca, in conformitate cu prevederile Titlului X din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt obligate la plata impozitului pe constructii, urmatoarele persoane:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
Constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobat prin Hotararea Guvernului nr.2139/2004.
Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii; valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.
Prin urmare, pentru calculul impozitului pe constructii aferent anului 2025/anul fiscal modificat care incepe in anul 2025, se au in vedere urmatoarele:
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX din Codul fiscal; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
Contribuabilii care declara si platesc anticipat impozitul anual pe constructii pana la data de 25 mai inclusiv a anului pentru care se datoreaza impozitul, respectiv pana la data de 25 inclusiv a lunii a cincea a anului fiscal modificat pentru care se datoreaza impozitul beneficiaza de o bonificatie de 10% din valoarea impozitului.
Bonificatia se calculeaza de catre contribuabili, si se inscrie in Declaratia 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat".
Intrebare: "Referitor la Impozitul pe constructii conform OUG 21/2025-05-22:
O societate comerciala are incheiate contracte de inchiriere pentru mai multe spatii comerciale, atat de la persoane fizice cat si de la persoane juridice. Toate aceste spatii comerciale au fost modernizate de catre societatea noastra, suma modernizarilor fiind notificata catre proprietar (atat persoana fizica cat si persoana juridica) conform precizarilor din Codul Fiscal. In vederea aplicarii cotei de 0.5% - Impozit pe constructii se iau in calcul aceste modernizari efectuate la spatiile inchiriate? In mod normal acestea ar fi trebuit declarate la DITL de catre proprietar respectiv platit impozit pe venit de catre persoanele fizice. Cum trebuie abordata aceasta speta? Daca au fost investitiii ulterioare de sume mai mici, care nu au fost notificate pentru ca nu depasea 20% din valoarea imobilului cum tratam aceste investitii?"
Raspuns:
In cazul descris, este importanta distinctia intre impozitul pe cladiri si impozitul pe constructii.
Conform prevederilor art. 498 alin. (13) din Codul fiscal, nu se datoreaza impozit pe constructii pentru investitiile realizate de societate la spatiile comerciale inchiriate, daca acestea nu se concretizeaza in constructii propriu-zise definite conform art. 497 - adica in constructii din grupa 1 din Catalogul mijloacelor fixe.
Asadar:
- Daca modernizarile constau in amenajari, finisaje, reparatii, inlocuiri de instalatii, recompartimentari reversibile, acestea nu intra in grupa 1 si nu genereaza obligatia de plata a impozitului pe constructii de 0,5%.
- Daca, insa, societatea a realizat constructii propriu-zise (ex. extinderi, compartimentari permanente, structuri fixe, anexe etc.) inregistrate in contul 212, care sunt amortizabile conform Catalogului Grupa 1 si nu sunt supuse impozitului pe cladiri, atunci acestea intra in baza de calcul a impozitului pe constructii - 0,5% aplicat asupra valorii nete contabile.
Regula de baza: Pentru orice constructie din grupa 1, inregistrata in contul 212 si amortizata conform Catalog Grupa 1, pentru care NU se datoreaza impozit pe cladiri, se datoreaza impozit pe constructii in cota de 0,5%.
Daca investitia realizata de chirias determina o crestere a valorii impozabile a imobilului de peste 25%, proprietarul (persoana fizica sau juridica) are obligatia sa depuna o declaratie de impunere la DITL in termen de 30 zile, conform art. 461 alin. (6) din Codul fiscal.
In cazul in care chiriasul a notificat aceste modernizari, obligatia revine proprietarului sa actualizeze valoarea cladirii si sa plateasca impozitul pe cladiri conform noii valori.
Cartea Verde a Contabilitatii
Examen Consultant Fiscal 2025
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Daca investitiile:
- nu au fost notificate, deoarece nu au depasit pragul de 25%;
- nu se incadreaza in grupa 1 mijloace fixe,
atunci nu se includ nici in baza de calcul a impozitului pe constructii, nici in baza de calcul a impozitului pe cladiri.
Art. 496. - Contribuabili
(1) Sunt obligate la plata impozitului pe constructii, stabilit conform prezentului titlu, urmatoarele persoane, denumite in continuare contribuabili:
a) persoanele juridice romane, cu exceptia institutiilor publice, institutelor nationale de cercetare-dezvoltare, asociatiilor, fundatiilor si a celorlalte persoane juridice fara scop patrimonial, potrivit legilor de organizare si functionare;
b) persoanele juridice straine care desfasoara activitate prin intermediul unui sediu permanent in Romania;
c) persoanele juridice cu sediul social in Romania infiintate potrivit legislatiei europene.
(2) In cazul operatiunilor de leasing financiar, calitatea de contribuabil o are utilizatorul, iar in cadrul operatiunilor de leasing operational, calitatea de contribuabil o are locatorul.
Art. 497. - Definitia constructiilor
In intelesul prezentului titlu, constructiile sunt cele prevazute in grupa 1 din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe.
Art. 498. - Cota de impozitare si baza impozabila
(1) Impozitul pe constructii anual se calculeaza astfel:
a) prin aplicarea unei cote de 0,5% asupra valorii nete a constructiilor, altele decat cele prevazute la lit. b), pentru care nu se datoreaza impozit pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX, existente in patrimoniul contribuabililor la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii;
b) prin aplicarea unei cote de 0,25% asupra valorii constructiilor din contracte/acorduri sau alte acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere, in cazul celor apartinand domeniului public/privat al statului sau al unitatilor administrativ-teritoriale, existente la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, pentru care nu se datoreaza taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX; in acest caz, impozitul este datorat de contribuabilii care le au in administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere.
(1 2) In sensul alin. (1) lit. a), valoarea neta a constructiilor reprezinta valoarea evidentiata in soldul debitor al conturilor corespunzatoare constructiilor din care se scade valoarea contabila cumulata a amortizarii acestora.
(1 3) Nu sunt considerate constructii, in sensul alin. (1), investitiile efectuate de contribuabili la constructiile care sunt utilizate in baza unor contracte/acorduri sau a altor acte juridice prin care se constituie drepturi de administrare/concesiune/folosinta cu titlu gratuit/inchiriere sau, dupa caz, in baza unor contracte de inchiriere/locatie de gestiune/asociere in participatiune si altele asemenea, daca, pana la data de 31 decembrie a anului anterior/in ultima zi a anului fiscal modificat anterior celui pentru care se datoreaza impozitul pe constructii, aceste investitii nu se concretizeaza in constructii definite potrivit art. 497..
(1 4) Nu se datoreaza impozit pe constructii pentru constructiile care sunt scutite de impozitul pe cladiri/taxa pe cladiri potrivit prevederilor titlului IX.
(2) In situatia in care, in cursul anului curent, se inregistreaza operatiuni de majorare sau diminuare a valorii constructiilor mentionate la art. 497, impozitul pe constructii calculat potrivit alin. (1) nu se recalculeaza. Aceste modificari sunt luate in considerare pentru determinarea impozitului pe constructii datorat pentru anul urmator.
Art. 461. - Declararea, dobandirea, instrainarea si modificarea cladirilor
(6) In cazul extinderii, imbunatatirii, desfiintarii partiale sau al altor modificari aduse unei cladiri existente cu destinatie nerezidentiala, care determina cresterea sau diminuarea valorii impozabile a cladirii cu mai mult de 25%, proprietarul are obligatia sa depuna o noua declaratie de impunere la organul fiscal local in a carui raza teritoriala de competenta se afla cladirea, in termen de 30 de zile de la data modificarii respective, si datoreaza impozitul pe cladiri determinat in noile conditii incepand cu data de 1 ianuarie a anului urmator.
Manualul de Politici Contabile a fost actualizat!
Manual de Politici Contabile va ofera acum urmatoarele avantaje:
• 42 de modele de politici contabile
- 100% editabile, usor de personalizat si printat rapid
- respecta fidel cerintele legislative
- elimina riscul erorilor si al omisiunilor in inregistrarile dvs. fiscal-contabile
• accesul imediat cu doar 1 simplu click, oricand si de oriunde
Articole similare
Precizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazTaxa pe stalp: Noile formulare pentru declarare si rectificare in 2025Impozitul pe constructii speciale: Metoda de calcul si exemplu aplicatFormularele 100 si 710 vor fi actualizate de ANAFImpozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFPUltimele articole
Impozitul pe constructii speciale: Cine este obligat sa-l plateasca si cand?Impozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025ANAF a actualizat formularele de inregistrare fiscala 010, 013 si 700Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de stat a fost actualizatTOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Articole similare
Precizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazTaxa pe stalp: Noile formulare pentru declarare si rectificare in 2025Impozitul pe constructii speciale: Metoda de calcul si exemplu aplicatImpozitul pe constructii speciale: 6 modificari anuntate de MFPImpozitul pe constructii speciale: Cine este obligat sa-l plateasca si cand?Ultimele articole
Impozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025Impozit pe constructii datorat la buget din perspectiva Noului Cod Fiscal. Cand se datoreaza impozit?Studiu de caz privind impozitul pe constructii specialeGhidul impozitelor din Romania in 2014Caietul Conferintei Nationale: Modificari in Codul Fiscal 2014Articole similare
Precizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazImpozitul pe constructii speciale: Metoda de calcul si exemplu aplicatImpozitul pe constructiile speciale - Ce este important sa cunoasteti in 2025Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate, 4 martie 2025: Noutati fiscale si legislatie explicata de specialisti de topTOP 12 noutati legislative de care trebuie sa tineti cont in 2025!Ultimele articole
Sistemul actual de calcul al impozitului pe cladiri si teren se va mentine pana in 2026Examenul de acces la stagiu CECCAR: 100 de teste cu explicatii, temeiuri legale si atentionariLege promulgata: Donatorii de sange vor beneficia de reduceri la plata impozitelor pentru cladiri si terenuriLegea 252/2022 aduce modificari fiscale privind impozitul pe cladirile nerezidentialeIncepand cu 1 ianuarie 2021, scutirea de la plata impozitului pe profit a anumitor cooperative agricole se acorda dupa noi reguli