Va reamintim care sunt acele proceduri de verificare pe care le vom efectua in cadrul procedurii de expertizare a veniturilor si a cheltuielilor:
- Verificarea veniturilor inregistrate prin reconcilierea acestora cu vanzarile inregistrate in jurnalul pentru vanzari si deconturile de TVA;
- Verificarea pe baza de documente justificative a unui esantion de inregistrari;
- Verificarea concordantei dintre un esantion de vanzari din cartea mare/jurnal de vanzari si facturi emise;
- Testarea independentei exercitiului;
- Verificarea incadrarii corecte a veniturilor conform naturii acestora: exploatare, financiare si extraordinare;
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
- Examinarea analitica: compararea vanzarilor lunare intre ele si cu bugetele si explicarea variatiilor semnificative;
- Analiza contractelor de vanzari incheiate si verificarea respectarii acestora;
- Examinarea recunoasterii integrale a veniturilor;
Verificarea inregistrarii corecte a veniturilor, astfel:
Veniturile din vanzari de bunuri se inregistreaza in contabilitate in momentul predarii bunurilor catre cumparatori, al livrarii lor pe baza facturii sau in alte conditii prevazute in contract, care atesta transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor respective catre clienti.
Veniturile din vanzari de bunuri se recunosc in momentul in care sunt indeplinite urmatoarele conditii:
- entitatea a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative care decurg din proprieatatea asupra bunurilor;
- entitatea nu mai gestioneaza bunurile vandute la nivelul la care ar fi facut-o, in mod normal, in cazul detinerii proprietatii acestora si nici nu mai detine controlul efectiv asupra lor;
- marimea veniturilor poate fi evaluata in mod credibil;
- este probabil ca beneficiile economice asociate tranzactiei sa fie generate catre entitate;
- costurile tranzactiei pot fi evaluate in mod credibil.
O promisiune de vanzare nu genereaza contabilizarea de venituri. Veniturile din prestari de servicii se inregistreaza in contabilitate pe masura efectuarii acestora. Stadiul de executie al lucrarilor se determina pe baza de situatii de lucrari care insotesc facturile, procese-verbale de receptie sau alte documente care atesta stadiul realizarii si receptionarii lucrarilor executate si serviciilor prestate.
Veniturile din redevente, chirii, dobanzi si dividende se recunosc astfel:
- dobanzile se recunosc periodic, in mod proportional, pe masura generarii venitului respectiv;
- redeventele se recunosc pe baza contabilitatii de angajamente conform contractului;
Nota: Dividendele se recunosc atunci cand este stabilit dreptul actionarului de a le incasa.
Expertizarea cheltuielilor
- Verificarea cumpararilor aferente exercitiului, identificand cumparaturile nete pe categorii, reconcilierea acestora cu deconturile de TVA;
- Verificarea pe baza de documente justificative a unui esantion de inregistrari;
- Verificarea concordantei dintre un esantion de cumparari din cartea mare/jurnal de cumparari si facturi primite;
- Verificarea respectarii principiului permanentei metodelor pentru evaluarea consumului de materii prime;
- Verificarea concordantei dintre cantitatile consumate si cantitatile stabilite conform retetelor de fabricatie pentru productia obtinuta in perioada verificata;
- Verificarea corectei inregistrari a cheltuielilor cu reparatiile si modernizarile;
- Testarea independentei exercitiului;
- Verificarea incadrarii corecte a cheltuielilor conform naturii acestora: exploatare, financiare si extraordinare;
- Examinarea analitica: compararea cheltuielilor lunare intre ele si cu bugetele si explicarea variatiilor semnificative;
- Analiza contractelor de achizitii incheiate si verificarea respectarii acestora;
- Compararea unui esantion de note de intrare receptie a bunurilor cu facturile aferente in vederea asigurarii de corectitudinea cantitatilor;
Analiza cheltuielilor cu personalul:
- Compararea unui esantion de inregistrari cu statele de salarii
- Verificarea pentru un esantion de salariati a cheltuielilor cu salariile cu documentele privind existenta angajatilor (contracte de munca, pontaje), in vederea asigurarii corectitudinii calculului salarial, al deducerilor acordate, al contributiilor sociale;
- Reconcilierea cheltuielilor totale cu salariile cu cele din exercitiile anterioare, luand in considerare numarul angajatilor, majorarile de salariu.
- Analiza oportunitatii si necesitatii diverselor categorii de cheltuieli efectuate de catre societatea respectiva: cheltuielile trebuie sa fie efectuate in vederea realizarii obiectului de activitate pentru care societatea a fost constituita si in scopul obtinerii de beneficii.
Expertizarea tranzactiilor cu parti afiliate
- Identificarea partilor afiliate
- Verificarea valorilor la care s-au efectuat astfel de tranzactii.
In urma efectuarii muncii de expertiza, expertul contabil va intocmi un Raport denumit Atestare.
Rapoartele emise de catre experti pot fi:
Rapoarte fara observatii - in conditiile in care situatiile financiare ale societatii sunt corecte si ofera o imagine fidela, clara si completa a patrimoniului, rezultatelor financiare. Rapoarte cu observatii - limitari, in conditiile in care a existat o limitare a sferei de activitate a expertului, exista un dezacord cu conducerea referitor la acceptabilitatea politicilor contabile selectate, metoda de aplicare a acestora, gradul de adecvare etc. Rapoarte cu refuz de certificare - in conditiile in care dezacordurile constatate au un impact semnificativ astfel incat situatiile financiare nu prezinta o imagine fidela.