email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozitul pe cladiri

Intrebare:

Regia autonoma de Gospodarile Comunala este regie autonoma in subordinea Consiliului Local ce are incredintat in administrare patrimoniul public al acestuia. Patrimoniul public este inregistrat in activul in bilantul regiei.

RAGCL a procedat la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimoniul (public si privat) sau la data de 31.12.2002, in conformitate cu H.G. nr. 403/2000. Ordonanta nr. 81/2003 privind reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice, prevede la art. 2 urmatoarele:

“Institutiile publice, indiferent de sursa de finantare a cheltuielilor si de subordonare, vor inventaria si vor reevalua activele fixe corporale si activele fixe corporale in curs, aflate in patrimoniul lor la data de 30 septembrie 2003”.

Prin H.G. nr. 1553/18.12.2003 privind reevaluarea imobilizarilor corporale si stabilirea valorii de intrare a mijloacelor fixe, stabileste la art. 1 ca “societatile comerciale, indifferent de forma de proprietate, regiile autonome.. pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale aflate in patrimonial lor la data de 31.12.2003, astfel, incat rezultatul reevaluarii sa fie cuprins in situatiile financiare ale anului 2003”. In normele metodologice la H.G. nr. 1553/2003, la art. 2 alin.2 lit.c) se prevede urmatoarele:

“Nu sunt supuse reevaluarii:

c) imobilizarile corporale apartinand patrimoniului public, inscrise in activul bilantul la agentii economici prevazuti la art. 1 din hotarare.”

RAGCL nu a realizat o alta reevaluare atat timp cat H.G. nr. 1553/2003 stabileste ca optional posibilitatea reevaluarii imobilizarilor corporale. Aceasta sarcina o avea Consiliul Local conform O.G. nr. 81/2003 si a normelor metodologice aferente. Pentru impozitul pe cladiri datorat de persoanele juridice care nu au efectuat reevaluarea in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta, conform Codului fiscal, cota de impozit o stabileste Consiliul Local si poate fi cuprinsa intre 5-10%. Prin prima reevaluare se intelege reevaluarea cea mai apropiata de anul fiscal 2002. In anul 2006 cand a fost transmisa declaratia de impunere pentru impozitul pe cladiri aferent acestui an, regia a fost impusa cu cota de 11%.

Consideram ca s-a procedat gresit, pe de o parte ca sarcina reevaluarii o avea Consiliul Local, regia are realizata o reevaluare la sfarsitul anului 2002, nu exista nici un act normativ care sa oblige regiile autonome sa efectueze reevaluarea imobilizarilor, iar pe de alta parte cotele de impozit sunt peste cele stabilite in Codul fiscal (intre 5 si 10%).

Fata de cele aratate mai sus, va rugam sa va exprimati punctul dumneavoastra de vedere fata de cota de 11%, avand in vedere ca ultima reevaluare inregistrata in evidentele regiei este cea din anul 2002.

Raspuns (dat in mai 2006)

In conditiile in care mijloacele fixe respective nu au fost reevaluate in ultimii trei ani anteriori anului 2006, in ceea ce priveste impozitul pe cladiri, intrati sub incidenta art. 253 alin.(6) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul ca impozitul pe cladiri va fi stabilit de consiliul local in cotele cuprinse intre 5% si 10%.

Totodata, potrivit art. 287 din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, pot modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal.

In aceste conditii, coroborand cele doua prevederi, se poate ajunge in situatia in care cota de impozit sa depaseasca limitele prevazute la art. 253 alin.(6) din Codul fiscal, deci se poate ajunge in situatia in care pentru mijlocele fixe respective sa platiti un impozit pe cladiri de 11%.

De exemplu, aveti o cladire in valoare de 100.000 lei. Pentru aceasta cladire, deoarece nu a fost reevaluata, veti plati un impozit pe cladiri prin aplicarea cotelor majorate, cuprinse intre 5% si 10%, adica sa presupunem ca se aplica cota de 10%.

100.000 x 10% = 10.000

deci rezulta un impozit pe cladiri de 10000 lei.

Intrucat consiliile locale, Consiliul General al Municipiului Bucuresti sau consiliile judetene, dupa caz, au posibilitatea prevazuta de lege de a modifica anual impozitele si taxele locale, peste nivelul impozitelor si taxelor locale prevazute de Titlul IX din Codul fiscal, in cazul prezentat peste impozitul de 10.000 lei, implicit are loc o crestere a cotei de impunere, in functie de suma cu cat s-a majorat impozitul.

NOUTATI Contabile 2024

Sinteza noutatilor Contabile din 2024:


• Aplicarea sistemului e-Factura
• Sistemul RO e-Transport
• Sistemul garantie-returnare (RetuRO)
• Raportarea SAF-T
• Managementul stocurilor – implicatii fiscale si raportarea in SAF-T
• Prelucrare stocuri in sistem lohn

Descopera TOATE noutatile contabile in Ghidul practic al contabilitatii in 2024. Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete.

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 15 Iunie 2006

Votati articolul "Impozitul pe cladiri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X