Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal 2017 - modificarile legii
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Consilier Noul Cod Fiscal 2017

Achizitii intracomunitare si extracomunitare

Intrebare:

In cazul achizitiilor intracomunitare se face taxare inversa 4426=4427. La ce curs? La curs D.V.I. ? Pentru achizitie extracomunitara cum se procedaza?

Exemplu: Importam marfa din China si T.V.A.-ul este inscris in D.V.I. dar nu se mai achita in vama. Cand achitam acest T.V.A.? Cum se procedeaza cu T.V.A. in cazul acestui import din China?

Raspuns (dat in ianuarie 2007):

Achizitia intracomunitara

Operatiunea de cumparare/achizitie de bunuri ai caror furnizori sunt situati in statele membre UE este denumita “achizitie intracomunitara”.

Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, in situatia firmei dvs., locul fiind in Romania.

Daca achizitionati bunuri furnizate de o firma dintr-un stat comunitar datorati T.V.A. deoarece operatiunea se incadreaza in sfera de aplicare a T.V.A. dar avantajul este ca nu platiti efectiv suma aferenta la bugetul general consolidat. Baza de impozitare a T.V.A. pentru achizitia intracomunitara se converteste in lei la cursul de schimb valutar din data receptiei bunului achizitionat dovedit prin nota de intrare-receptie ca document justificativ. Nu stim daca este cazul firmei dvs., dar trebuie sa retineti faptul ca baza de impozitare cuprinde si accizele platite sau datorate in alt stat membru decat Romania de beneficiar pentru bunurile achizitionate. Daca accizele sunt rambursate firmei care efectueaza achizitia intracomunitara, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate in Romania se reduce corespunzator cu suma accizelor restituite.

Suma T.V.A. calculata prin aplicarea cotei T.V.A. asupra bazei de impozitare se inregistreaza in contabilitate prin formula contabila 4426 = 4427, se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, se preia in decontul de T.V.A. si se raporteaza trimestrial in declaratia recapitulativa trimestriala depusa pentru trimestrul in care s-a efectuat achizitia. De exemplu, daca achizitia s-a efectuat in luna februarie 2007, operatiunea se evidentiaza in declaratia recapitulativa aferenta trimestrului I 2007, cu termen de depunere cel mai tarziu pana in data de 25 aprilie 2007. Declaratia se depune la organul fiscal teritorial.

Pentru intocmirea jurnalului de cumparari, regasiti recomandari orientative in O.M.F.P. nr. 2217 din 22 decembrie 2006 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 alin. (1) - (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare (M.Of. nr. 1041 din 28 decembrie 2006).

Daca firma dvs. in calitate de beneficiar al unei achizitii intracomunitare este persoana impozabila mixta, iar bunurile achizitionate sunt destinate realizarii atat de operatiuni cu drept de deducere, cat si realizarii de operatiuni fara drept de deducere, suma taxei deductibile se determina pe baza pro rata de la data efectuarii achizitiei bunurilor supuse taxarii inverse si se inscrie in randul de regularizari din decont, care nu mai este afectat de aplicarea pro rata din perioada curenta.

Important de retinut este faptul ca, incepand cu data de 01.01.07, furnizorul din statul membru nu este obligat sa emita factura, caz in care daca nu ati primit factura pana la data de 15 a lunii urmatoare, firma dvs. are obligatia sa emita o autofactura.


 Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor
Executarea silita. Ghid de aparare impotriva abuzurilor

Vezi detalii

Contabilitatea stocurilor. Ghid practic
Contabilitatea stocurilor. Ghid practic

Vezi detalii

Ghid practic de Management financiar
Ghid practic de Management financiar

Vezi detalii


Furnizorul este raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei pentru o achizitie intracomunitara de bunuri este beneficiarul, daca factura emisa de furnizor sau autofactura emisa de beneficiar:

  • nu este emisa;
  • cuprinde date incorecte/incomplete referitoare la: denumirea/numele, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare.

In situatia in care valoarea anuala pentru achizitiile intracomunitare de bunuri este mai mare de 300.000 RON, o alta obligatie declarativa care revine firmei dvs. este furnizarea lunara de date statistice INTRASTAT. Aceasta obligatie cade in sarcina tuturor operatorilor economici care indeplinesc simultan urmatoarele conditii:

  • sunt inregistrati ca platitori de T V A;
  • realizeaza comert de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
  • cifra de afaceri realizata in ultimele 12 luni, separat pe fluxurile de introduceri si expedieri, depaseste un anumit prag statistic (in proiectul de lege 300.000 RON).

Declaratia Intrastat se depune incepand cu luna in care au fost depasite pragurile valorice. Intrastat este numele dat sistemului de colectare a datelor statistice privind comertul cu bunuri intre tarile din Uniunea Europeana. Declaratia statistica se transmite lunar la INS, numai in format electronic, pentru urmatoarele tranzactii:

  • tranzactii comerciale cu bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
  • miscari de bunuri dintr-un stat membru U E in altul, fara transfer de proprietate (ex.transfer de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare etc);
  • returnarea de bunuri;
  • miscari specifice de bunuri.

In declaratia Intrastat nu se declara urmatoarele tranzactii: serviciile; tranzitul bunurilor; miscarile temporare; bunuri ce nu fac obiectul unei tranzactii comerciale; comertul cu acele parti ale statelor membre UE ce nu fac obiectul sistemului statistic Intrastat; comertul triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre UE sau nu sunt expediate catre alt stat membru UE din Romania.

Pentru declaratia statistica, INS pune la dispozitia operatorilor economici urmatoarele modalitati electronice de completare si transmitere:

  • utilizarea unei aplicatii on -line Intrastat (formular Web pe Internet), disponibila pe site-ul http://www.intrastat.ro/
  • utilizarea unei aplicatii off-line Intrastat, care poate fi descarcata de pe site-ul mentionat sau solicitata la INS. Aceasta aplicatie permite crearea unui fisier de declaratie si transmiterea ulterioara la INS prin:

Deoarece in acest moment normele de completare ale declaratiei Intrastat sunt doar in faza de proiect nu suntem in masura sa va oferim si alte detalii dar aceste detalii sunt oferite de catre Institutul National de Statistica care poate fi identificat in baza urmatoarelor date de contact:

Achizitia extracomunitara

Operatiunea de cumparare de bunuri ai caror furnizori sunt situati in state terte, altele decat statele membre UE, este denumita import sau, de ce nu, asa cum bine ati definit-o dvs., “achizitie extracomunitara”. Notiunea de achizitie extracomunitara nu este reglementata prin Codul fiscal dar poate fi utilizata pentru a delimita originea unui bun, dintr-un stat comunitar sau dintr-un stat extracomunitar, in cadrul unei operatiuni a carei finalitate are acelasi scop: cumpararea/ achizitia/ aprovizionara unui bun.

Operatiunea de import este in sfera de T.V.A., deci se supune impozitarii T.V.A. Baza de impozitare a T.V.A. pentru importul de bunuri este valoarea in vama a bunurilor la care se adauga taxele, impozitele si comisioanele datorate atat in afara cat si in interiorul Romaniei pana la momentul importului, cu exceptia T.V.A.

Baza de impozitare cuprinde si cheltuielile accesorii care intervin pana la primul loc de destinatie a bunurilor in Romania (comisioane, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare). Pentru conversia in lei a bazei de impozitare pentru importuri se utilizeaza cursul de schimb valutar inregistrat in penultima zi de miercuri a lunii in care se face importul. Identic cu achizitiile intracomunitare, T.V.A. datorata pentru importul de bunuri nu se plateste efectiv la bugetul general consolidat dar se inregistreaza in contabilitate prin formula 4426 = 4427, se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in decontul de T.V.A., fara a se achita efectiv prin cont bancar. Importurile se evidentiaza in jurnalele pentru cumparari pe baza declaratiei vamale de import sau, dupa caz, a actului constatator emis de autoritatea vamala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2007


Votati articolul "Achizitii intracomunitare si extracomunitare":
Rating:

Nota: 3.93 din 5 din 7 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Declaratia 101 sau 100?

Intrebare: De la 01.02.2013 am trecut la microintreprindere. Pentru luna ianuarie 2013 cat am fost la impozit pe profit, ce declaratie depun: 100 la 25 aprilie 2013 sau 101 cu termen 25 martie 2013?
Multumesc.

Raspuns: Buna ziua, Asa cum reiese din raspunsul pe care l-am oferit anterior: "...pana la data de 25 martie...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2007 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 3 + 1 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: vi*****
Buna ziua! As dori o lamurire : in anul 2007 contabilul nu a tinut cont de taxarea inversa la achizita unui autoturism din Germania si a inregistrat TVA .Dupa controlul finantelor s-a gasit aceasta inregistrare . o considera gresita dar ne obliga la plata TVA si a penalitatilor iar suma este foarte mare . Daca este gresit, nu exista o modalitate de a corecta aceasta eroare si a scapa de plata TVA si a penalitatilor ? Nu mi se pare corect sa platim pentru o inregistrare eronata si logic ar fi sa existe o modalitate de corectare . Nu am avut contract cu contabilul asa ca acesta nu poate fi gasit vinovat conform legii contabilitatii . Va multumesc si astept raspunsul dvs..
Data adaugarii: 12-Nov-2010
Postat de: si*****
Buna ziua, As vrea sa stiu cum se inregistreaza urmatoarea operatiune ( din punct de vedere contabil si ca incadrare in jurnalul de achizitii): Am achizionat o marfa dintr-o tara UE ( Germania), cu expedierea acesteia intr-o tara nonUE (Ucraina.). Aici marfa se prelucreaza si imi este expediata in Romania, dupa o anumita perioada de timp. Eu plata o fac catre cei din Germania. As vrea sa stiu ce tip de achizitie o pot considera. Este intracomunitara sau nu? De asemenea as vrea sa stiu si in cazul in care marfa este achizitionata dintr-o tara non UE (Norvegia), si expediata intr-o tara non UE (Ucraina). Dupa prelucrarea marfii in Ucraina aceasta este expediata in Romania. Marfa o platesc catre Norvegia. Pentru acest caz am aceleasi intrebari de mai sus. Va multumesc si astept raspunsul dvs. cat mai urgent.
Data adaugarii: 14-Dec-2007
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • Descoperiti modalitatile legale prin care sa platiti mai putini bani statului. Secrete dezvaluite de specialisti

    • Intr-o tara in care legile sunt permanent modificate, sa fiti la curent cu noutatile si sa intelegeti toate aspectele fiscal-contabile importante este extrem de dificil. Totusi, trebuie sa va asigurati mereu ca actionati conform legii. Motivele sunt evidente: pentru ca sunteti un profesionist, dar si pentru ca ANAF-ul nu iarta pe nimeni.  Cu siguranta va intrebati care este cea mai buna modalitate de a fi informat si de a aplica legea in mod corect. Aceasta est...» citeste mai departe aici

  • Corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale

    • Regasiti mai jos un material publicat recent de ANAF privind corectarea erorilor din situatiile financiare anuale si raportarile contabile anuale depuse de operatorii economici si persoanele juridice fara scop patrimonial de catre entitatile aflate in aria de reglementare contabila a Ministerului Finantelor Publice. A. Erorile care pot fi corectate sunt cele determinate de completarea eronata a urmatoarelor informatii: 1. denumirile entitatilor raportoare;...» citeste mai departe aici

  • Angajamentul de plata (Cod 14-8-2/a). Model 2017

    •   Regasiti mai jos un model de angajament de plata, din categoria documentelor editabile, alaturi de cateva informatii pe care speram sa le considerati utile. Puteti descarca formularul la finalul articolului.  Angajamentul de plata serveste ca: - titlu executoriu pentru recuperarea pagubelor; - titlu executoriu pentru executarea silita, in caz de nerespectare a angajamentului; - angajament de plata a unei sume ce reprezinta o paguba adusa en...» citeste mai departe aici

  • ANAF: Tabel comparativ Impozitul pe profit, dupa modificarile aduse de Legea 177/2017

    • Redam mai jos un tabel comparativ pentru TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT, ca urmare a modificarilor aduse de Legea numarul 177/2017.  Forma Codului fiscal 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare TITLUL II - IMPOZITUL PE PROFIT  Articolul 13 "Contribuabili" alineatul (2):  Nu intra sub incidenta prezentului titlu urmatoarele persoane juridice romane: .................................................» citeste mai departe aici

  • Calculul si plata impozitului pe profit cand anul fiscal e diferit de anul calendaristic

    • Descoperiti mai jos prevederile actuale privind calculul si plata impozitului pe profit in cazul optiunii pentru un an fiscal diferit de anul calendaristic, conform art. 16 alin. (5) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare Regula: Anul fiscal este anul calendaristic. [articolul 16 alineatul (1) din Codul fiscal] Exceptie: Contribuabilii care au optat, in conformitate cu legislatia contabila*, pentru un exercitiu...» citeste mai departe aici

  • Servicii de administrare imobil. Cum faceti monografia contabila pentru fondul de rulment?

    • In analiza de mai jos, va propunem ca subiect o societate comerciala, dezvoltator imobiliar, care presteaza servicii de administrare a unui imobil. In plus, s-a decis constituirea unui fond de rulment si reparatii. Societatea a incasat, in contul bancar deschis in acest scop, sumele reprezentand participarea fiecarui locatar la acest fond de rulment si reparatii. Sumele au fost inregistrate in contul 462.  Vom vedea daca are societatea obligatia de a emite factura pentru aceste...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificarea Codului Fiscal prin OUG 84".
Stiri si analize economice
SATI