Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

Atentie, Contabili!

Codul Fiscal s-a modificat!
Va rugam sa cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari"

email
Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic cu informatii si oferte contabile

Adauga mai jos adresa de e-mail pentru a primit Raportul Gratuit

email
Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
 Cartea Verde a Contabilitatii 2016

Achizitii intracomunitare si extracomunitare

Intrebare:

In cazul achizitiilor intracomunitare se face taxare inversa 4426=4427. La ce curs? La curs D.V.I. ? Pentru achizitie extracomunitara cum se procedaza?

Exemplu: Importam marfa din China si T.V.A.-ul este inscris in D.V.I. dar nu se mai achita in vama. Cand achitam acest T.V.A.? Cum se procedeaza cu T.V.A. in cazul acestui import din China?

Raspuns (dat in ianuarie 2007):

Achizitia intracomunitara

Operatiunea de cumparare/achizitie de bunuri ai caror furnizori sunt situati in statele membre UE este denumita “achizitie intracomunitara”.

Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor, in situatia firmei dvs., locul fiind in Romania.

Daca achizitionati bunuri furnizate de o firma dintr-un stat comunitar datorati T.V.A. deoarece operatiunea se incadreaza in sfera de aplicare a T.V.A. dar avantajul este ca nu platiti efectiv suma aferenta la bugetul general consolidat. Baza de impozitare a T.V.A. pentru achizitia intracomunitara se converteste in lei la cursul de schimb valutar din data receptiei bunului achizitionat dovedit prin nota de intrare-receptie ca document justificativ. Nu stim daca este cazul firmei dvs., dar trebuie sa retineti faptul ca baza de impozitare cuprinde si accizele platite sau datorate in alt stat membru decat Romania de beneficiar pentru bunurile achizitionate. Daca accizele sunt rambursate firmei care efectueaza achizitia intracomunitara, valoarea achizitiei intracomunitare efectuate in Romania se reduce corespunzator cu suma accizelor restituite.

Suma T.V.A. calculata prin aplicarea cotei T.V.A. asupra bazei de impozitare se inregistreaza in contabilitate prin formula contabila 4426 = 4427, se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari, se preia in decontul de T.V.A. si se raporteaza trimestrial in declaratia recapitulativa trimestriala depusa pentru trimestrul in care s-a efectuat achizitia. De exemplu, daca achizitia s-a efectuat in luna februarie 2007, operatiunea se evidentiaza in declaratia recapitulativa aferenta trimestrului I 2007, cu termen de depunere cel mai tarziu pana in data de 25 aprilie 2007. Declaratia se depune la organul fiscal teritorial.

Pentru intocmirea jurnalului de cumparari, regasiti recomandari orientative in O.M.F.P. nr. 2217 din 22 decembrie 2006 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata, conform art. 156 alin. (1) - (3) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile ulterioare (M.Of. nr. 1041 din 28 decembrie 2006).

Daca firma dvs. in calitate de beneficiar al unei achizitii intracomunitare este persoana impozabila mixta, iar bunurile achizitionate sunt destinate realizarii atat de operatiuni cu drept de deducere, cat si realizarii de operatiuni fara drept de deducere, suma taxei deductibile se determina pe baza pro rata de la data efectuarii achizitiei bunurilor supuse taxarii inverse si se inscrie in randul de regularizari din decont, care nu mai este afectat de aplicarea pro rata din perioada curenta.

Important de retinut este faptul ca, incepand cu data de 01.01.07, furnizorul din statul membru nu este obligat sa emita factura, caz in care daca nu ati primit factura pana la data de 15 a lunii urmatoare, firma dvs. are obligatia sa emita o autofactura.


Capcanele comertului online
Capcanele comertului online

Vezi detalii

Calendarul Contabilului Vesel 2017
Calendarul Contabilului Vesel 2017

Vezi detalii

Preturi de Transfer - Curs video
Preturi de Transfer - Curs video

Vezi detalii


Furnizorul este raspunzator individual si in solidar pentru plata taxei, in situatia in care persoana obligata la plata taxei pentru o achizitie intracomunitara de bunuri este beneficiarul, daca factura emisa de furnizor sau autofactura emisa de beneficiar:

  • nu este emisa;
  • cuprinde date incorecte/incomplete referitoare la: denumirea/numele, adresa, codul de inregistrare in scopuri de TVA al partilor contractante, denumirea sau cantitatea bunurilor livrate, elementele necesare calcularii bazei de impozitare.

In situatia in care valoarea anuala pentru achizitiile intracomunitare de bunuri este mai mare de 300.000 RON, o alta obligatie declarativa care revine firmei dvs. este furnizarea lunara de date statistice INTRASTAT. Aceasta obligatie cade in sarcina tuturor operatorilor economici care indeplinesc simultan urmatoarele conditii:

  • sunt inregistrati ca platitori de T V A;
  • realizeaza comert de bunuri cu alte state membre ale Uniunii Europene;
  • cifra de afaceri realizata in ultimele 12 luni, separat pe fluxurile de introduceri si expedieri, depaseste un anumit prag statistic (in proiectul de lege 300.000 RON).

Declaratia Intrastat se depune incepand cu luna in care au fost depasite pragurile valorice. Intrastat este numele dat sistemului de colectare a datelor statistice privind comertul cu bunuri intre tarile din Uniunea Europeana. Declaratia statistica se transmite lunar la INS, numai in format electronic, pentru urmatoarele tranzactii:

  • tranzactii comerciale cu bunuri care implica transfer de proprietate si sunt destinate utilizarii, consumului, investitiei sau revanzarii;
  • miscari de bunuri dintr-un stat membru U E in altul, fara transfer de proprietate (ex.transfer de stocuri, miscari de bunuri inainte si dupa procesare etc);
  • returnarea de bunuri;
  • miscari specifice de bunuri.

In declaratia Intrastat nu se declara urmatoarele tranzactii: serviciile; tranzitul bunurilor; miscarile temporare; bunuri ce nu fac obiectul unei tranzactii comerciale; comertul cu acele parti ale statelor membre UE ce nu fac obiectul sistemului statistic Intrastat; comertul triunghiular, in situatia in care bunurile nu intra pe teritoriul national al Romaniei din alte state membre UE sau nu sunt expediate catre alt stat membru UE din Romania.

Pentru declaratia statistica, INS pune la dispozitia operatorilor economici urmatoarele modalitati electronice de completare si transmitere:

  • utilizarea unei aplicatii on -line Intrastat (formular Web pe Internet), disponibila pe site-ul http://www.intrastat.ro/
  • utilizarea unei aplicatii off-line Intrastat, care poate fi descarcata de pe site-ul mentionat sau solicitata la INS. Aceasta aplicatie permite crearea unui fisier de declaratie si transmiterea ulterioara la INS prin:

Deoarece in acest moment normele de completare ale declaratiei Intrastat sunt doar in faza de proiect nu suntem in masura sa va oferim si alte detalii dar aceste detalii sunt oferite de catre Institutul National de Statistica care poate fi identificat in baza urmatoarelor date de contact:

Achizitia extracomunitara

Operatiunea de cumparare de bunuri ai caror furnizori sunt situati in state terte, altele decat statele membre UE, este denumita import sau, de ce nu, asa cum bine ati definit-o dvs., “achizitie extracomunitara”. Notiunea de achizitie extracomunitara nu este reglementata prin Codul fiscal dar poate fi utilizata pentru a delimita originea unui bun, dintr-un stat comunitar sau dintr-un stat extracomunitar, in cadrul unei operatiuni a carei finalitate are acelasi scop: cumpararea/ achizitia/ aprovizionara unui bun.

Operatiunea de import este in sfera de T.V.A., deci se supune impozitarii T.V.A. Baza de impozitare a T.V.A. pentru importul de bunuri este valoarea in vama a bunurilor la care se adauga taxele, impozitele si comisioanele datorate atat in afara cat si in interiorul Romaniei pana la momentul importului, cu exceptia T.V.A.

Baza de impozitare cuprinde si cheltuielile accesorii care intervin pana la primul loc de destinatie a bunurilor in Romania (comisioane, cheltuielile de ambalare, transport si asigurare). Pentru conversia in lei a bazei de impozitare pentru importuri se utilizeaza cursul de schimb valutar inregistrat in penultima zi de miercuri a lunii in care se face importul. Identic cu achizitiile intracomunitare, T.V.A. datorata pentru importul de bunuri nu se plateste efectiv la bugetul general consolidat dar se inregistreaza in contabilitate prin formula 4426 = 4427, se evidentiaza in jurnalul pentru cumparari si se preia in decontul de T.V.A., fara a se achita efectiv prin cont bancar. Importurile se evidentiaza in jurnalele pentru cumparari pe baza declaratiei vamale de import sau, dupa caz, a actului constatator emis de autoritatea vamala.

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!

Data aparitiei: 26 Ianuarie 2007


Votati articolul "Achizitii intracomunitare si extracomunitare":
Rating:

Nota: 3.75 din 5 din 6 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Monografie contabila

Intrebare: Societatea comerciala vinde, la data de 20.03.N, 400 de bucati produse finite la export stiindu-se urmatoarele: livrarea produselor se face in conditiile CAF pentru suma de 700 EURO; cheltuielile externe de transport se calculeaza la facturare pentru suma de 100 EURO; comisionul vamal este de 1.000 lei. Cursul de schimb la facturare este 4,10 lei/EURO. Concomitent are loc descarcarea de gestiune a produselor vandute.
Va multumesc.


Raspuns: In opinia mea: productia finita obtinuta: 345=711 vanzare productie finita:4112=701 incasare client:...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 26 Ianuarie 2007 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 5 + 5 =
  Da, doresc să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton. Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare

Comentarii articol

Postat de: vi*****
Buna ziua! As dori o lamurire : in anul 2007 contabilul nu a tinut cont de taxarea inversa la achizita unui autoturism din Germania si a inregistrat TVA .Dupa controlul finantelor s-a gasit aceasta inregistrare . o considera gresita dar ne obliga la plata TVA si a penalitatilor iar suma este foarte mare . Daca este gresit, nu exista o modalitate de a corecta aceasta eroare si a scapa de plata TVA si a penalitatilor ? Nu mi se pare corect sa platim pentru o inregistrare eronata si logic ar fi sa existe o modalitate de corectare . Nu am avut contract cu contabilul asa ca acesta nu poate fi gasit vinovat conform legii contabilitatii . Va multumesc si astept raspunsul dvs..
Data adaugarii: 12-Nov-2010
Postat de: si*****
Buna ziua, As vrea sa stiu cum se inregistreaza urmatoarea operatiune ( din punct de vedere contabil si ca incadrare in jurnalul de achizitii): Am achizionat o marfa dintr-o tara UE ( Germania), cu expedierea acesteia intr-o tara nonUE (Ucraina.). Aici marfa se prelucreaza si imi este expediata in Romania, dupa o anumita perioada de timp. Eu plata o fac catre cei din Germania. As vrea sa stiu ce tip de achizitie o pot considera. Este intracomunitara sau nu? De asemenea as vrea sa stiu si in cazul in care marfa este achizitionata dintr-o tara non UE (Norvegia), si expediata intr-o tara non UE (Ucraina). Dupa prelucrarea marfii in Ucraina aceasta este expediata in Romania. Marfa o platesc catre Norvegia. Pentru acest caz am aceleasi intrebari de mai sus. Va multumesc si astept raspunsul dvs. cat mai urgent.
Data adaugarii: 14-Dec-2007
Adauga acest articol in site-ul tau

Subiectele saptamanii

  • ATENTIE! Codul fiscal s-a modificat prin OUG 84/2016. Noile prevederi din 2017

    • Va aducem la cunostinta ca in Monitorul Oficial  nr. 977 din 6 decembrie 2016 a fost publicata Ordonanta de Urgenta nr. 84 din 16 noiembrie 2016 (OUG 84/2016) pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal. Prin noul act pe care il puteti consulta integral mai jos se modifica atat Codul fiscal, cat si Codul de procedura fiscala, cu precizarea ca mai multe prevederi au aplicabilitate imediata. Va prezentam, prin cele ce urmeaza, une...» citeste mai departe aici

  • 32 de acte administrative si fiscale pot fi trimise electronic de ANAF catre contribuabili. Ordinul 3097/2016

    • Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice a aprobat ordinul nr. 3097/2016 pentru aplicarea prevederilor art. 46 alin. (8) si ale art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, potrivit caruia 32 de acte administrative si fiscale emise de Fisc pot fi primite de contribuabili prin e-mail, fax sau printr-o alta platforma online.    De luni, 5 decembrie, contribualilii pot primi de la Fisc documente si in varianta electronica sau ...» citeste mai departe aici

  • Documente control inopinat in domeniul HORECA. Ce acte trebuie pregatite?

    • Redam mai jos lista publicata de ANAF cu principalele documente solicitate de inspectori la un control operativ si inopinat derulat la contribuabilii din domeniul "Hoteluri si alte facilitati de cazare". 1. Documentele care atesta "fiscalizarea" aparatului de marcat electronic si cele in legatura cu obligatiile care revin utilizatorilor de astfel de aparate, cum sunt: - declaratia de instalare a aparatelor de marcat electronice fiscale - cartea d...» citeste mai departe aici

  • Termen 15 decembrie: plata celei de a II-a rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole si CASS 2016

    • Pana joi, 15 decembrie 2016, contribuabilii obligatia sa efectueze plata celei de a doua rate de 50% din impozitul pe veniturile din activitati agricole impuse pe baza de norme de venit, precum si a contributiei de asigurari sociale de sanatate (CASS) aferente acestor venituri, pentru anul 2016. Contribuabilii care realizeaza venituri de aceasta natura datoreaza impozit de 16% si contributie de asigurari sociale de sanatate, in cota de 5,5% asupra venitului stabilit pe baza normelor...» citeste mai departe aici

  • Aprobarea prealabila AGA pentru instrainarea activelor. Ce inregistrari contabile se fac?

    • Conform art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004 privind piata de capital, stabilim care este modul de calcul referitor la valoarea care depaseste pe durata unui exercitiu financiar 20% din totalul activelor imobilizate, mai putin creantele, in vederea instrainarii unui activ imobilizat al societatii. Potrivit art. 241 alin. (1) din Legea 297/2004, actele de dobandire, instrainare, schimb sau de constituire in garantie a unor active din categoria activelor imobilizate ale societatii, a...» citeste mai departe aici

  • Casa de ajutor reciproc si acordare tichete cadou. Cum facem monografia contabila?

    • In randurile de mai jos, subiectul il reprezinta Casa de Ajutor Reciproc a Salariatilor (asociatie cu o dubla calitate atat de ONG, cat si de Institutie Financiara Nebancara) care, prin hotararea Consiliului Director, decide sa acorde in luna decembrie tichete cadou salariatilor, membrilor din Consiliul Director si din Comisia de Cenzori. Vom vedea ce tratament fiscal se aplica si care sunt monografia contabila si limita de acordare pentru tichete cadou oferite salariatilor, membril...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Newsletter zilnic GRATUIT

Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Codul Fiscal 2016 - 64 de modificari".
X