email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Opinii: Aplicarea contabilitatii de angajamente si a IPSAS in Romania

standarde control internIPSAScontabilitate venituri bugetarereforma contabilitatii publice


In contextul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, pentru indeplinirea angajamentelor asumate de convergenta si de implementare a acquis-ului comunitar, normalizatorii contabili romani au initiat masuri care au vizat suplimentarea contabilitatii de casa cu contabilitatea de angajamente.
Analizand reforma contabilitatii publice din Romania, cadrul juridic national s-a imbogatit in timp, prin asimilarea treptata a elementelor specifice contabilitatii de angajamente, dintre care mentionam:

- angajarea, lichidarea, ordonantarea si plata cheltuielilor institutiilor publice (OMFP nr. 1.792/2002); cele patru faze ale executiei bugetare a cheltuielilor se parcurg de catre toate institutiile publice, indiferent de subordonare si de modul de finantare a cheltuielilor, cu respectarea obligatorie a procedurilor. Institutiile publice sunt, de asemenea, obligate sa organizeze, sa conduca evidenta si sa raporteze angajamentele bugetare si legale incepand cu anul bugetar 2003;

- reevaluarea si amortizarea activelor fixe aflate in patrimoniul institutiilor publice (OG nr. 81/2003 si OMFP nr. 1.487/2003) sunt introduse pentru prima data in istoria administratiei publice din Romania. Prin introducerea reevaluarii s-a dorit aducerea imobilizarilor la costul curent sau la valoarea de intrare actualizata in corelare cu utilitatea bunurilor si cu valoarea de piata a acestora, iar prin introducerea amortizarii s-a dorit reflectarea valorii reale a bunurilor si prezentarea prin situatiile financiare a unei imagini fidele asupra patrimoniului;

- organizarea si conducerea contabilitatii veniturilor bugetare (OMFP nr. 520/2003), conform Legii contabilitatii nr. 82/1991, care prevede obligativitatea inregistrarii in contabilitate a drepturilor si obligatiilor institutiilor publice in momentul constatarii lor, in acest sens existand pana la acea data o contradictie majora intre reglementarea nationala in domeniul contabilitatii si reglementarile aplicabile institutiilor publice;

- introducerea noii clasificatii bugetare (OMFP nr. 1.025/2005), aplicabila din 2006, conforma cu cerintele ESA 95 (European Standard Accounts) privind contabilitatea si datoria publica, a contribuit la realizarea unui pas important in armonizarea sistemului de contabilitate pentru sectorul public cu reglementarile europene si internationale.

Trecerea la contabilitatea de angajamente in cadrul sectorului public in vederea preluarii acquis-ului comunitar s-a realizat in Romania incepand cu 2006 prin introducerea noilor reglementari contabile care preiau si anumite IPSAS-uri integral (situatii financiare, imobilizari, stocuri, fluxuri de numerar, rezultat net si modificarea politicilor contabile etc.) sau partial in reglementarea romaneasca pe baza OMFP nr. 1.917/2005.

In vederea simplificarii, reglementarile contabile aplicabile sectorului public sunt armonizate cu cele ale sectorului privat in ceea ce priveste planul de conturi si setul de situatii financiare ca structura si continut.

Daca pana in prezent contabilitatea sectorului public avea un rol secundar fata de buget, un rol limitat la reflectarea patrimoniului, a veniturilor incasate si a cheltuielilor efectuate, prin trecerea la contabilitatea de angajamente, prin informatiile pe care le va furniza, contabilitatea isi recapata rolul binemeritat.

Modificari importante au survenit si in domeniul controlului intern si al auditului intern ale entitatilor sectorului public. Astfel, toate entitatile sectorului public sunt obligate sa implementeze un sistem de control intern pe baza Standardelor de Control Intern emise de Ministerul Finantelor Publice in corelatie cu recomandarile internationale in domeniu, iar in privinta auditului intern, toate entitatile sectorului public sunt supuse auditarii.

Reforma sistemului de contabilitate din sectorul public nu este finalizata, intentia reglementatorilor fiind de a continua in perioadele urmatoare preluarea si a altor IPSAS-uri in reglementarile romanesti, avand in vedere avantajele adoptarii IPSAS: cresterea semnificativa a calitatii raportarii financiare de catre institutiile publice; cresterea credibilitatii si transparentei informatiilor prezentate; un control intern mai bun si o mai mare transparenta a activelor si datoriilor; informatii mai detaliate asupra costurilor utile in facilitarea gestiunii axate pe rezultate; informatii mai complete care faciliteaza gestiunea si administrarea resurselor, furnizarea de prestatii eficace si obtinerea de rezultate; evaluarea responsabilitatii la nivelul tuturor resurselor pe care institutia publica le gestioneaza; luarea deciziilor in legatura cu furnizarea resurselor sau dezvoltarea de noi activitati; evaluarea situatiei financiare, a performantei si a fluxurilor de trezorerie ale institutiilor publice; o mai mare coerenta si o mai buna comparabilitate a situatiilor financiare datorita faptului ca fiecare standard cere prezentarea de informatii uniforme, detaliate si specifice.

Prof. univ. dr. Adriana TIRON TUDOR, Reprezentant CECCAR

Sursa: Curierul National



de Mihaela Pascu

NOUTATI Contabile 2024

Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024


Alegeti:

  •     sa fiti rapid si corect informat asupra modificarilor legislative ce va impacteaza munca;
  •     sa gasiti instant solutia potrivita pentru problemele dvs. specifice legate de calculul si plata impozitului pe venit si a contributiilor (CAS si CASS);
  •     sa aveti siguranta legala a actiunilor si deciziilor dvs.;
  •     sa economisiti timp, bani si energie!
  •     sa fiti ferit de rigorile noii legi (amenzile privind incalcarea disciplinei financiare au explodat! Ating chiar si 20.000 lei!)

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea Cartea Verde a Impozitului pe Venit si a Contributiilor 2024!

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
standarde control internIPSAScontabilitate venituri bugetarereforma contabilitatii publice


Data aparitiei: 22 Mai 2012

Votati articolul "Opinii: Aplicarea contabilitatii de angajamente si a IPSAS in Romania":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Definitia intreprinderilor legate: clarificari aduse de MF

    • Ministerul Finantelor propune o noua definitie a intreprinderilor legate in contextul impozitarii microintreprinderilor, conform unui proiect de OUG publicat miercuri, 13 martie.  Prevederile urmeaza sa se aplice incepand cu verificarea incadrarii in categoria microintreprinderilor in anul 2024.  Aceasta propunere legislativa clarifica aplicarea regulior fiscale, mai ales in contextul aparitiei confuziilor generate de prevederile OUG 115/2023 (art. 47 alin...» citeste mai departe aici

  • Salariat cu norma intreaga si titular PFA: studiu de caz privind plata CASS

    • Conform Codului Fiscal, in anul 2024, PFA trebuie sa plateasca la stat un impozit in cota de 10% din venitul net, atat pentru activitatile din sistem real, cat si pentru cele cu norma de venit. Diferenta este la PFA in sistem real, pentru care din acest an si CASS devine cheltuiala deductibila (pana acum intra doar CAS-ul in facilitate). Acest lucru inseamna ca din venitul net se scade CAS-ul si CASS-ul. Salariat si titular PFA 2024 - studiu de caz ...» citeste mai departe aici

  • HORECA in 2024: legislatie explicata si monografii contabile

    • HoReCa este, fara niciun dubiu, un sector vital al economiei, cu o pondere majora, alaturi de comert si transporturi, la cresterea PIB. Este un adevarat barometru care reflecta mai precis decat orice statistici disponibilitatile de consum si, implicit, nivelul de trai al populatiei. Si tocmai din cauza importantei sale, acest sector este vizat adesea de modificari legislative care aduc fie restrictii, fie facilitati, fie noi proceduri sau noi taxe si impozite. Iar t...» citeste mai departe aici

  • Retur produse vandute: monografia contabila aplicabila atat pentru vanzator, cat si pentru cumparator

    • Societatea AbaProd SRL, avand ca obiect de activitate productia de imbracaminte, platitoare de impozit pe profit si TVA, a livrat catre Eva SRL produse finite cu incasare pe masura vanzarii, in doua transe: o livrare in luna decembrie N-1, in valoare de 1.000 lei + TVA (cost de productie 600 lei) si o livrare in luna ianuarie N, de 2.000 lei + TVA (cost de productie 1.400 lei). In luna ianuarie, clientul a achitat contravaloarea a 50% din produsele vandute. In luna iunie N, clientul i...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X