In ce priveste standardele IPSAS, tinem sa va reamintim ca acestea stabilesc criteriile de recunoastere, evaluare, descriere si prezentare a informatiilor privind tranzactiile si evenimentele in situatiile financiare cu scop general.
Astfel, standardele IPSAS sunt destinate aplicarii de catre toate entitatile din sectorul public, precum guvernele nationale, guvernele regionale, administratiile locale si entitatile guvernamentale, exceptand insa entitatile economice de stat care trebuie sa aplice standardele IFRS (IFAC, 2008).|
Pentru o mare parte din activitatea sa, un guvern functioneaza asemanator unei entitati private: vinde, cumpara, contracteaza, plateste, incaseaza, urmareste obtinerea de profit din tranzactiile realizate, are obligatii in general pentru prestarea de servicii catre populatie etc. insa aplicarea ad litteram in sectorul public a standardelor IFRS nu este posibila, deoarece ele nu acopera in totalitate tranzactiile realizate de institutiile publice.
Exista domenii proprii institutiilor publice, asemenea tranzactiilor fara contrapartida (impozite, subventii, transferuri), obligatiilor si prestatiilor de natura sociala, reconcilierilor dintre contabilitatea financiara, buget, contabilitatea nationala, precum si evaluarilor contabile ale activelor, concesiunilor din sectorul public etc.
In prezent, pentru sectorul public au fost adoptate 32 de standarde IPSAS inspirate din standardele IFRS (IPSAS 1-21, 25-31), au fost create standarde proprii pentru domeniul particular al sectorului public (IPSAS 22, 23, 24, 32) si totodata a fost creat un standard de raportare financiara conform contabilitatii pe baza de numerar. Standardele sunt revizuite periodic pentru a fi adaptate modificarilor din IFRS-uri sau contextului sectorului public.
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Sursa: Curierul National