Previziunea financiara este cea mai importanta activitate de planificare. Ea se realizeaza prin intermediul bugetelor firmei, care va ajuta sa va orientati spre realizarea obiectivelor propuse pentru exercitiul financiar viitor
Decizia financiara ("aloc sau nu bani pentru aceasta activitate?") este premergatoare oricarei decizii economice, ceea ce arata importanta elaborarii unui buget pentru orice activitate importanta a firmei.
Bugetele sunt instrumente ale conducerii firmei
Cu ajutorul bugetelor va puteti orienta firma catre scopuri precise: rentabilitate, lichiditate, diminuarea riscurilor.
In lipsa unui astfel de plan, conducerea ar fi aleatorie si s-ar ghida numai dupa experienta precedenta, care nu este intotdeauna concludenta, avand in vedere conditiile specifice din respectiva perioada anterioara (de altfel, pentru o firma aflata la inceputul afacerii nici nu exista o activitate anterioara care sa fie luata ca baza pentru elaborarea unui buget).
Bugetul reprezinta previziunea cifrica a resurselor disponibile si a responsabilitatilor aferente pentru realizarea obiectivelor firmei in conditii de maximizare a profitului. Elaborarea bugetelor va favoriza si implementarea unui sistem eficace de control, prin compararea realizarilor cu previziunile si prin luarea masurilor de corectare la momentul oportun
Obiectivele prevazute in bugete va servesc ca standarde de referinta, fata de care puteti aprecia performanta firmei dvs. in fiecare faza a perioadei bugetate.
Etapele realizarii si folosirii bugetelor
Indiferent de natura lor, bugetele se realizeaza si se folosesc in doua etape:
1. Etapa de realizare in previziune a bugetului. Aceasta faza are loc inainte de perioada de bugetare (de exemplu, bugetul de productie pentru 2017 se realizeaza in lunile octombrie-noiembrie 2016).
Previzionarea este un proces complex, care presupune strangerea de informatii, analiza acestora si transpunerea in buget a concluziilor.
In functie de tipul de buget, veniturile si cheltuielile au forme specifice (de exemplu, la bugetul cheltuielilor salariale, partea de "venituri" a bugetului este reprezentata de resursele financiare ale firmei alocate pentru cheltuielile salariale).
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Examen Consultant Fiscal 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
De aici rezulta un aspect foarte important al planificarii bugetare: bugetele diverselor activitati trebuie realizate in conexiune – bugetul cheltuielilor salariale va trebui sa se incadreze intr-o anumita proportie in bugetul vanzarilor firmei.
2. Etapa de executie, adica de urmarire, comparare si corectare (daca este cazul), in timpul perioadei bugetate, a realizarilor fata de previziuni.
De exemplu, bugetul vanzarilor trebuie urmarit in executie luna de luna, trebuie analizate diferentele observate, trase concluzii si luate masuri de corectare a deficientelor.
Analiza activitatii pe baza bugetelor
La orice buget, indiferent de natura lui, exista o parte de venituri/resurse si una de cheltuieli. Intotdeauna, in faza de executie trebuie sa verificati daca:
- fiecare articol bugetar de "venituri" este realizat
- fiecare articol bugetar de "cheltuieli" nu este depasit
- pe total firma, "cheltuielile" realizate nu depasesc "veniturile" realizate.
Va asteptam opiniile si comentariile si pe pagina noastra de Facebook sau in Grupul Contabililor din Romania!