email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Regimul special TVA pentru agricultori din 2017. Info ANAF

OUG nr.84/2016Regimul special pentru agricultoricompensare in cota forfetara

Prin OUG nr.84/2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal publicata in M.O. nr.977/06.12.2016 a fost adaugat un nou articol (art.315ą) in Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal intitulat Regimul special pentru agricultori.         

Iata care sunt principalele prevederi:

Agricultorul reprezinta persoana fizica, persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala sau intreprinderea familiala, cu sediul activitatii economice in Romania, care realizeaza activitatile prevazute mai jos si care nu realizeaza alte activitati economice sau realizeaza si alte activitati economice a caror cifra de afaceri anuala este inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 in valoare de 220.000 lei.


Regimul special pentru agricultori se aplica pentru :

-        activitatile de productie agricola a produselor agricole, inclusiv activitatile de transformare a produselor agricole prin alte metode decat cele industriale, prevazute in norme

-        serviciile agricole reprezinta serviciile prevazute in norme, prestate de un agricultor care utilizeaza munca manuala proprie si/sau echipamentele specific, desfasurate de un agricultor, asa cum este definit mai sus.

Taxa aferenta achizitiilor reprezinta valoarea totala a taxei aferente bunurilor si serviciilor achizitionate de un agricultor supus regimului special, in masura in care aceasta taxa ar fi deductibila conform art. 297 alin. (4) pentru o persoana impozabila supusa regimului normal de taxa;

Procentul de compensare in cota forfetara reprezinta procentul care se aplica in scopul de a permite agricultorilor sa beneficieze de compensatia in cota forfetara pentru taxa aferenta achizitiilor;

Compensatia in cota forfetara reprezinta suma rezultata prin aplicarea procentului de compensare in cota forfetara asupra pretului/tarifului, exclusiv taxa, aferent livrarilor de produse agricole si prestarilor de servicii agricole, efectuate de un agricultor in cazurile mentionate mai sus

Procentul de compensare in cota forfetara este :

-1% pentru anul 2017

-4% pentru anul 2018

-8% incepand cu anul 2019.

Procentul de compensare in cota forfetara se aplica pentru:

a) produsele agricole  si serviciile agricole  livrate/prestate de agricultor catre alte persoane impozabile decat cele care beneficiaza, in interiorul tarii de regimul special pentru agricultori

b) produsele agricole livrate in conditiile stabilite la art. 294 alin. (2) catre persoane juridice neimpozabile care datoreaza TVA in statul membru de sosire pentru achizitiile intracomunitare efectuate.

ATENTIE: Agricultorul care aplica regimul special :

a) nu are obligatia de a colecta TVA pentru livrarile de produse agricole rezultate din activitatile agricole prevazute la alin. (1) lit. c) si pentru serviciile agricole prevazute la alin. (1) lit. d);

b) nu are dreptul sa deduca taxa achitata sau datorata pentru achizitiile sale in cadrul activitatii efectuate in regimul special;

c) prin exceptie de la art. 310 nu aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici pentru operatiunile prevazute la art.315¹ alin. (1) lit. c) si d), operatiunile respective nefiind cuprinse in cifra de afaceri care serveste drept referinta pentru aplicarea regimului special de scutire pentru intreprinderile mici prevazuta la art. 310.

Agricultorul care aplica regimul special prevazut de prezentul articol depune la organul fiscal competent o notificare privind aplicarea regimului special (Formularul 087). Agentia Nationala de Administrare Fiscala organizeaza Registrul agricultorilor care aplica regimul special. Registrul este public si se afiseaza pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. inscrierea in Registrul agricultorilor care aplica regimul special se face de catre organul fiscal competent, pe baza notificarilor depuse de agricultorii care aplica regimul special, pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea.

   Modelul Formularului 087 este prevazut in Ordinul presedintelui ANAF nr.3698/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unui formular, precum si pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 631/2016 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare/anulare a inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, publicat in M.O.nr.1059/29.12.2016.

Persoana impozabila stabilita in Romania sau persoana impozabila nestabilita in Romania, dar inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316, care achizitioneaza bunuri/servicii de la agricultorii care figureaza in Registrul agricultorilor care aplica regimul special, va tine o evidenta separata pentru toate achizitiile efectuate in cadrul regimului special pentru agricultori.

ATENTIE:Agricultorul care aplica regimul special este scutit de urmatoarele obligatii:

a) tinerea evidentelor in scopuri de TVA prevazute la art. 321 (jurnal de vanzari, jurnal de cumparari)

b) depunerea decontului de taxa prevazut la art. 323 (formularul 300)

c) orice alte obligatii care revin persoanelor impozabile inregistrate sau care ar trebui sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 316.

Agricultorul are obligatia sa emita factura care sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20), o mentiune cu privire la aplicarea regimului special pentru agricultori, precum si procentul de compensare in cota forfetara si valoarea compensatiei in cota forfetara care i se cuvine pentru:

a) livrarile de produse agricole/prestarile de servicii prevazute la alin. (3), altele decat cele de la lit. b) - e);

b) vanzarile la distanta, astfel cum sunt definite la art. 266 alin. (1) pct. 35, care au locul in Romania;

c) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru;

d) livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 270 alin. (10), care s-ar incadra la lit. c) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila;

e) prestarile de servicii care conform art. 278 alin. (2) au locul in alt stat membru, pentru care beneficiarul serviciului este persoana obligata la plata taxei conform echivalentului din legislatia altui stat membru al art. 307 alin. (2).

Prin exceptie de la prevederile art. 268 alin. (3) lit. a), nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri efectuate de agricultorii care aplica regimul special, daca valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin normele metodologice. Plafonul de 10.000 euro pentru achizitii intracomunitare se determina potrivit prevederilor art. 268 alin. (5).

Agricultorii eligibili pentru exceptia prevazuta mai sus au dreptul sa opteze pentru regimul general al achizitiilor intracomunitare prevazut la art. 268 alin. (3) lit. a). Optiunea se aplica pentru cel putin 2 ani calendaristici.

Regulile aplicabile in cazul depasirii plafonului pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (9) sau al exercitarii optiunii prevazute la alin. (10) sunt stabilite prin normele metodologice.

in situatia in care agricultorul care aplica regimul special realizeaza livrari intracomunitare cu produse agricole, prestari de servicii intracomunitare, achizitii intracomunitare de bunuri, achizitii de servicii intracomunitare, acesta are urmatoarele obligatii:

a) sa se inregistreze in scopuri de TVA conform art. 317, daca efectueaza operatiunile prevazute la art. 317 alin. (1) si (2);

b) sa depuna decontul special de taxa prevazut la art. 324 (formularul 301) pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si achizitiile de servicii intracomunitare prevazute la art. 324 alin. (1), pe care le efectueaza;

c) sa depuna declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 (formularul 390) pentru operatiunile pe care le efectueaza prevazute la art. 325 alin. (1).

in situatia in care o persoana impozabila realizeaza atat activitati pentru care aplica regimul special pentru agricultori, cat si alte activitati economice pentru care nu se poate aplica regimul special pentru agricultori, poate aplica regimul special de scutire pentru intreprinderile mici, in conditiile art. 310, pentru activitatile pentru care nu se aplica regimul special pentru agricultori.

Persoana impozabila care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, prin optiune conform art. 316 alin. (1) lit. c) sau ca urmare a depasirii plafonului de scutireprevazut la art. 310 din alte activitati economice decat cele prevazute la alin. (1) lit. c) si d), nu mai poate aplica regimul special pentru agricultori de la data inregistrarii in scopuri de TVA sau de la data la care ar fi fost inregistrata daca avea obligatia de a solicita inregistrarea conform art. 310 alin. (6) si nu solicita sau solicita cu intarziere inregistrarea in scopuri de TVA. in cazul inregistrarii in scopuri de TVA, prin normele metodologice se stabilesc ajustarile de efectuat pentru achizitiile destinate activitatii pentru care nu a fost aplicat regimul special pentru agricultori. in situatia in care agricultorul nu solicita sau solicita inregistrarea cu intarziere, organul fiscal competent aplica dispozitiile art. 310 alin. (6) lit. a) si b). Organul fiscal competent va opera radierea din Registrul agricultorilor care aplica regimul special a agricultorilor care sunt inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316, in termen de 3 zile de la data la care inregistrarea se considera valabila.

Agricultorul care aplica regimul special poate opta oricand pentru aplicarea regimului normal de taxa, in conditiile prevazute prin norme, prin depunerea la organul fiscal competent a formularului 087, caz in care organul fiscal competent opereaza radierea agricultorului din Registrul agricultorilor care aplica regimul special pana la data de 1 a lunii urmatoare celei in care a fost depusa notificarea. Dupa exercitarea optiunii de aplicare a regimului normal de taxa, agricultorul nu mai poate aplica din nou regimul special pentru o perioada de cel putin 2 ani de la data inregistrarii in scopuri de TVA.

in cazul in care, dupa expirarea perioadei de 2 ani, agricultorul opteaza din nou pentru aplicarea regimului special pentru agricultori, acesta trebuie sa depuna la organele fiscale competente o notificare in acest sens. Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care opteaza pentru aplicarea regimului special pentru agricultori pot solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA in vederea aplicarii regimului special. Solicitarea se poate depune la organele fiscale competente intre data de 1 si 10 a fiecarei luni urmatoare perioadei fiscale aplicate de persoana impozabila, anularea inregistrarii fiind valabila de la data comunicarii deciziei privind anularea inregistrarii in scopuri de TVA, care se solutioneaza cel tarziu pana la finele lunii in care a fost depusa solicitarea

In cazul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, pana la comunicarea deciziei de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA, acestora le revin toate drepturile si obligatiile aferente persoanelor inregistrate. Persoana impozabila care a solicitat scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA are obligatia sa depuna ultimul decont de taxa prevazut la art. 323, indiferent de perioada fiscala aplicata conform art. 322, pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost comunicata decizia de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA. in ultimul decont de taxa depus, persoanele impozabile care solicita scoaterea din evidenta persoanelor inregistrate in scopuri de TVA au obligatia sa evidentieze valoarea rezultata ca urmare a efectuarii tuturor ajustarilor de taxa, persoanele impozabile care aplica regimul special pentru agricultori neavand drept de deducere pentru bunurile/serviciile alocate activitatilor supuse acestui regim.

Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, carora agricultorul care aplica regimul special le livreaza produsele agricole  sau le presteaza serviciile agricole, au dreptul la deducerea compensatiei in cota forfetara achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile pentru deducerea TVA, conform art. 297 - 301.

Persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 au dreptul la restituirea compensatiei in cota forfetara, achitata agricultorului care aplica regimul special, in aceleasi limite si conditii aplicabile persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316. Prin ordin al presedintelui ANAF se stabileste procedura de restituire a compensatiei in cota forfetara catre persoanele impozabile nestabilite in Romania si neinregistrate in scopuri de TVA conform art. 316.


Sursa: Administratia Judeteana a Finantelor Publice Arges


de Miruna Petrache

NOUTATI Contabile 2024

Manualul de Inventariere a fost actualizat cu Legea 296/2023 si OMFP 1447/2023!


 ATENTIE!

Acum exista reguli noi privind procedura de inventariere, introduse de:

  • Codul fiscal
  • OMFP 3067/2018
  • Legea 163/2018 care permite distribuirea de dividende pe parcursul anului
  • OMFP 3103/2017
  • Legea 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung
  • OMFP 1447/2023 pentru modificarea si completarea unor reglementari privind documentele financiar-contabile

  Explicatii complete gasiti in ghidul Manualul de inventariere. Societati comerciale. PFA. ONG.

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
OUG nr.84/2016Regimul special pentru agricultoricompensare in cota forfetara


Data aparitiei: 02 Martie 2017
Ultima actualizare: 06 Martie 2017

Votati articolul "Regimul special TVA pentru agricultori din 2017. Info ANAF":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 4 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X