Avand in vedere intrarea in vigoare la 1 iulie 2024 a prevederilor legale privind obligativitatea transmiterii facturilor prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, este necesara modificarea si completarea legislatiei in vederea asigurarii functionarii in bune conditii a acestui sistem.
Astfel, Ministerul Finantelor propune, printr-un proiect de act normativ, modificari si completari:
- in domeniul gestionarii si implementarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura
- al aparatelor de marcat electronice fiscale
- excluderea accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare
In ceea priveste sistemul national RO e-Factura
Se propune modificarea si completarea OUG nr. 120/2021 si a Legii nr. 296/2023, in vederea:
- extinderii utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si in relatia B2C, optional in perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 si obligatoriu incepand cu 1 ianuarie 2025, in sensul instituirii obligatiei persoanelor impozabile care emit facturi pe aceasta relatie de a le raporta in sistem;
- abrogarii prevederilor care reglementeaza Registrul RO e-Factura, avand in vedere ca operatorii economici
- persoane impozabile stabilite in Romania vor avea obligatia de a transmite facturile prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, incepand cu data de 1 iulie 2024, iar operatorii economici nestabiliti in Romania care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO eFactura si au fost inscrisi in Registrul RO e-Factura pana la data de 1 iulie 2024, se preiau automat in “Registrul RO e-Factura optional”;
Manual de politici contabile - Stick USB
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- instituirii obligatiei de a transmite facturile prin/in sistemul national privind factura electronica RO eFactura in sarcina organelor de executare silita, inclusiv executorilor judecatoresti si Agentiei Nationale de Administrare a Bunurilor Indisponibilizate, atunci cand emit facturi in numele si in contul furnizorilor – persoane impozabile stabilite in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in situatia in care furnizorul ar avea obligatia de transmitere a facturilor prin sistem sau de raportare a acestora in sistem, si a organizarii unui registru in care sa figureze aceste organe de executare silita;
- exceptarii de la obligatia utilizarii sistemului in cazul persoanelor impozabile care emit facturi pentru operatiuni care nu sunt in sfera de aplicare a TVA sau pentru sume care nu se includ in baza de impozitare a TVA, conform Legii nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru care nu exista obligatia emiterii unei facturi conform art. 319 din aceeasi lege;
- exceptarii de la obligatia utilizarii sistemului in cazul persoanelor prevazute la art. 294 alin. (1) lit. j) - n) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, - misiunile diplomatice si oficiile consulare, Comunitatea Europeana, Comunitatea Europeana a Energiei Atomice, Banca Centrala Europeana, Banca Europeana de Investitii, Comisia Europeana sau alte organisme internationale, fortele armate ale statelor membre NATO -, cu exceptia situatiei in care acestea opteaza pentru utilizarea sistemului;
- exceptarii temporare, pana la 30 iunie 2025, in vederea adaptarii treptate la sistem, a unor categorii de persoane, respectiv asociatii si fundatii, agricultori persoane fizice care aplica regimul special pentru agricultori, de la obligatia utilizarii sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, cu posibilitatea de a opta pentru utilizarea sistemului, urmand ca de la 1 iulie 2025 sa utilizeze obligatoriu sistemul; organizarii unor registre in care sa se inregistreze pe baza optionala, respectiv obligatorie, aceste persoane;
- introducerii posibilitatii, in cazul in care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul national RO eFactura, a beneficiarilor care nu primesc facturile prin sistem in termenul prevazut la art. 10 alin. (7), pentru livrari de bunuri/prestari se servicii pentru care plata se face la momentul livrarii/prestarii, de a notifica organele fiscale competente;
- exceptarea de la obligatia de a raporta facturile in sistem a operatorilor economici - persoane impozabile nestabilite, dar inregistrate in scopuri de TVA in Romania, care au optat pentru utilizarea sistemului national RO e-Factura;
- identificarea exacte a faptei sanctionate pentru nerespectarea termenului-limita de 5 zile calendaristice pentru transmiterea facturilor prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura.
Completari ale OUG nr.28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
Se extinde sfera informatiilor cuprinse in bonul fiscal, in sensul in care se reglementeaza inscrierea, la cerere, pe bonul fiscal, a codului de identificare fiscala, in acord cu prevederile art. 82 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, in locul codului de inregistrare in scopuri de TVA al beneficiarului asa cum este in prezent, informatie necesara in contextul angajamentului asumat de Ministerul Finantelor prin Planul National de Redresare si Rezilienta Componenta 8 - "Reforma fiscala si Reforma sistemului de pensii", respectiv un numar de 5 reforme si 8 investitii, printre care reforma administratiei fiscale si revizuirea cadrului fiscal.
De asemenea, se reglementeaza obligatia tiparirii pe bonul fiscal a datei si orei emiterii bonului, a numarului de identificare al bonului fiscal, precum si seria fiscala a aparatului de marcat electronic fiscal si sub forma de cod QR, cu scopul de a facilita preluarea automata de date de catre aplicatii informatice, in vederea verificarii de catre contribuabili, inclusiv de pe dispozitive mobile, a realitatii emiterii, cu un aparat de marcat fiscalizat, a bonurilor fiscale primite de la operatorii economici, masura care contribuie la combaterea evaziunii fiscale.
Totodata este avuta in vedere reforma Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin digitalizare care vizeaza necesitatea asigurarii sustenabilitatii pe termen lung a finantelor publice si urmareste cresterea conformarii voluntare prin dezvoltarea serviciilor digitale, prin interactiune minima cu contribuabilii si simplificarea formularelor electronice.
Astfel, o masura menita sa vina in sprijinul contribuabililor, este si aceea constand in precompletarea formularelor electronice cu informatii disponibile in bazele de date ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. Tinand seama de posibilitatea ca rubricile precompletate sa contina si referiri la cheltuielile deductibile, sau dupa caz, posibilitatea acordarii deductibilitatii in cazul anumitor cheltuieli, este necesar ca in bazele de date gestionate la nivelul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala sa se regaseasca informatii referitoare la bonurile fiscale care au inscrise codul de identificare fiscala al beneficiarului bonului fiscal.
Necesitatea inserarii pe bonul fiscal a codului de identificare fiscala, care vizeaza o sfera mai larga de contribuabili decat cei inregistrati in scopuri de TVA, este dublata de faptul ca precompletarea de catre autoritatea fiscala a informatiilor privind cheltuielile deductibile este o masura menita sa vina in sprijinul
contribuabililor care, potrivit legii, au obligatia sa completeze si sa depuna declaratiile fiscale.
Imbunatatirea proceselor de administrare a impozitelor si taxelor, prin digitalizarea administratiei fiscale, ca parte a reformei fiscale asumate prin Planul National de Redresare si Rezilienta contribuie la reducerea evaziunii fiscale si colectarea unor venituri suplimentare la bugetul de stat si reclama urgenta in indeplinire.
Se instituie o dispozitie derogatorie de la art. 4 alin. (2^1) in sensul ca, in situatia in care, in urma testarii la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti, se constata ca, din punct de vedere tehnic, nu este posibila tiparirea sub forma de cod QR a datei si orei emiterii bonului fiscal, a numarul de identificare al bonului fiscal, precum si seriei fiscale a aparatului de marcat electronic fiscal, utilizatorii acestor aparate de marcat electronice fiscale au obligatia de a se conforma dispozitiilor legale in termen de maximum doi ani de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Totodata, se prevede ca, in urma testarii, Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti elibereaza, daca este cazul, distribuitorilor autorizati un document din care rezulta ca modelul testat nu indeplineste conditiile tehnice pentru tiparirea pe bonul fiscal sub forma de cod QR a informatiilor
prevazute la art. 4 alin. (2^1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si emite avizul tehnic sau suplimentul de aviz tehnic, dupa caz, daca modelul testat indeplineste celelalte conditii prevazute de lege.
In situatia in care se constata la ICI Bucuresti ca modelul de aparat de marcat utilizat nu este capabil din punct de vedere tehnic sa tipareasca sub forma de cod QR informatiile prevazute de lege, pentru a nu sanctiona contribuabilii, care nu sunt in culpa, si mai mult, pentru ca acestia sa nu fie obligati sa achizitioneze un nou model de aparat de marcat, se instituie un termen rezonabil de conformare.
Excluderea accizelor din procedura de restructurare a obligatiilor bugetare
Se propune modificarea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 6/2019 privind instituirea unor facilitati fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul excluderii din sfera inlesnirilor la plata a obligatiilor fiscale care reprezinta accize. Masura vizeaza accizele prevazute in titlul VIII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
In fapt, un astfel de principiu este reglementat si in cazul acordarii esalonarilor la plata in forma clasica si simplificata, potrivit Codului de procedura fiscala.
De asemenea, se propune modificarea art. 11 alin. (5) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019, cu modificarile si completarile ulterioare, in sensul clarificarii faptului ca, la modificarea inlesnirii la plata, in procedura de restructurare a obligatiilor bugetare, penalitatile prevazute la art. 12 alin. (2) din acest act normativ se includ in inlesnire si nu se amana la plata in vederea scutirii.
In plus, prin normele tranzitorii se reglementeaza ca masura de excludere din sfera inlesnirilor la plata, acordata in procedura de restructurare a obligatiilor bugetare, a obligatiilor fiscale care reprezinta accize se aplica si cererilor de modificare/mentinere a inlesnirilor la plata depuse dupa data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Astfel, in situatia in care debitorul nu solicita modificarea/mentinerea inlesnirii la plata acesta beneficiaza, in continuare de plata esalonata a accizelor ce a fost acordata anterior intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta.
Pe de alta parte, prin norma tranzitorie se mentioneaza si faptul ca nu se mai pot solicita modificari ale inlesnirilor la plata pentru obligatiile fiscale care reprezinta accize, respectiv pentru obligatiile curente.
In situatia in care debitorul solicita modificarea inlesnirii la plata pentru alte obligatii fiscale accizele care sunt deja incluse in graficul de inlesnire se mentin in grafic intrucat legea nu trebuie sa afecteze acele raporturi juridice ce au fost realizate anterior intrarii sale in vigoare, fiind un drept castigat pentru debitor.
Daca debitorul are in curs o inlesnire la plata si solicita mentinerea inlesnirii la plata care a fost pierduta, accizele vor fi eliminate din graficul de plata deoarece aceasta situatie este similara cu ipoteza in care solicita o inlesnire noua, cu precizarea ca acestea urmeaza sa fie achitate in termen de 90 de zile, conform dispozitiilor art. 14 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 6/2019.
Foto: pixabay.com