Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
email
Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.

4. Studii de caz

inregistrari contabileplafonCAS

Contributia pentru asigurarile sociale de sanatate si contributia pentru concedii si indemnizatii le veti inregistra in contabilitate, astfel:
  • constituirea obligatiei de plata a angajatorului pentru contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS angajator):

 6453 „Cheltuieli privind contributia              = 4313 „Contributia angajatorului pentru angajatorului pentru asigurarile sociale                         asigurarile sociale de sanatate“ – de sanatate“                                                             analitic CASS

  • constituirea obligatiei de plata a angajatorului pentru contributia pentru concedii si indemnizatii (CCI angajator):

6453 „Cheltuieli privind contributia     = 4313 „Contributia angajatorului pentru angajatorului pentru asigurarile sociale  asigurarile sociale de sanatate“ – de sanatate“                                                                 analitic CCI

  • constituirea obligatiei de plata pentru contributia de asigurari sociale de sanatate retinuta de la angajati (CASS angajat):

421 „Personal – salarii datorate“ = 4314 „Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale de sanatate“

  • constituirea obligatiei de plata pentru contributia individuala de asigurari sociale de sanatate datorata in situatia in care angajatul se afla in incapacitate temporara de munca, cauzata de accident de munca sau boala profesionala (CASS angajat):

4311 „Contributia unitatii la = 4314 „Contributia angajatilor pentru asigurarile sociale” asigurarile sociale de sanatate“ – analitic FAAMBP

  • constituirea obligatiei de plata pentru contributia individuala de asigurari sociale datorata in situatia in care angajatul se afla in incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau accidente in afara muncii, pentru maternitate, pentru ingrijirea copilului bolnav si pentru risc maternal (CAS angajat):

423 „Personal – ajutoare materiale = 4312 „Contributia personalului la materiale“ asigurarile sociale“

  • Declaratia 101
    Declaratia 101
    Planul de Conturi General 2019
    Planul de Conturi General 2019
    Corespondenta detaliata a conturilor
    Corespondenta detaliata a conturilor

    inregistrarea indemnizatiei de asigurari sociale de sanatate pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de boli obisnuite sau de accidente in afara muncii, pentru maternitate, pentru ingrijirea copilului bolnav ori pentru risc maternal (pentru partea care se suporta din contributia pentru concedii si indemnizatii):

4313 „Contributia angajatorului pentru = 423 „Personal – ajutoare materiale asigurarile sociale de sanatate“ acordate“ – analitic CCI

  • inregistrarea indemnizatiei pentru incapacitate temporara de munca, cauzata de accident de munca sau boala profesionala (pentru partea suportata din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale):

4311 „Contributia unitatii la = 423 „Personal – ajutoare materiale

asigurarile sociale“ acordate“ – analitic FAAMBP

Pentru contributia la asigurarile sociale de sanatate, declaratiile lunare se depun la casele teritoriale de asigurari de sanatate in a caror raza isi are sediul sau domiciliul angajatorul, se afla punctele de lucru, sucursalele sau filialele angajatorilor ori casele de asigurari pentru care salariatii au optat, dupa caz.

In schimb, in cazul contributiei pentru concedii si indemnizatii, declaratiile lunare se depun la casa de asigurari de sanatate in a carei raza administrativ-teritoriala isi au sediul social, respectiv domiciliul, cumulat, atat pentru activitatea proprie, cat si pentru activitatea sucursalelor si/sau a punctelor de lucru, in cazul in care angajatorii persoane juridice au sucursale si/sau puncte de lucru.

Exemplu:

Domnul Virgil Turcu si-a satisfacut stagiul militar, ca militar in termen, pana in luna octombrie 2005 inclusiv.

Incepand cu l noiembrie 2005, este angajat cu contract de munca pe durata nedeterminata la S.C. SALCRIS EXIM S.R.L., cu un salariu tarifar de incadrare de 600 lei.

Salariatul a avut in luna ianuarie 2006 un concediu medical pentru urgenta medico-chirurgicala de 5 zile calendaristice (3 zile lucratoare), pentru care a primit o indemnizatie de 57 lei.

In luna martie 2006, domnul Virgil Turcu a prezentat doua certificate de concediu medical, din care unul pentru perioada 1 martie 2006 – 5 martie 2006 (cod indemnizatie 06 pentru urgente medico-chirurgicale) si unul pentru perioada 6 martie 2006 – 17 martie 2006, in continuare (cod indemnizatie 01 pentru boala obisnuita).

  • Se determina indemnizatia de asigurari sociale de sanatate pentru cele doua certificate de concediu medical din luna martie 2006:

– numar zile lucratoare aferente perioadelor de concediu medical = 3 zile (pentru primul concediu) + 10

zile (pentru al doilea concediu) = 13 zile lucratoare Ci = 23,7381 lei x 100% x 3 zile lucratoare + 23,7381 lei x 75% x 10 zile lucratoare = 249 lei

– indemnizatia suportata din fondurile angajatorului pentru primele 7 zile de incapacitate temporara de munca (1 martie 2006 – 7 martie 2006): Ci(FS) = 23,7381 lei x 100% x 3 zile lucratoare + 23,7381 lei x 75% x 2 zile lucratoare = 107 lei

– indemnizatia suportata din contributia pentru concedii si indemnizatii pentru urmatoarele zile de

incapacitate temporara de munca (8 martie 2006 – 17 martie 2006): Ci(CCI) = 23,7381 lei x 75% x 8 zile lucratoare = 142 lei sau Ci(CCI) = 249 lei – 107 lei = 142 lei

  • Se determina contributia individuala de asigurari sociale pentru perioada de incapacitate temporara de munca cauzata de boala obisnuita (13 zile lucratoare):

CASi = 330 lei : 23 zile lucratoare x 13 zile lucratoare x 9,5% = 18 lei

  • Se determina salariul cuvenit salariatului Virgil Turcu pentru restul zilelor lucrate in luna martie 2006: S = 600 lei : 23 zile lucratoare x 10 zile lucrate = 261 lei.

Inregistrarile contabile aferente acestui salariat pentru luna martie 2006 sunt urmatoarele:

641 „Cheltuieli cu salariile = 421 „Personal – salarii 261 lei

personalului“ datorate”

421 „Personal – salarii datorate” = 4312 „Contributia personalului 261 x 9,5% = 25 lei

 la asigurarile sociale”

421 „Personal – salarii datorate” = 4372 „Contributia personalului la 600 x 1% = 6 lei

fondul de somaj”

421 „Personal – salarii datorate” = 4314 „Contributia angajatilor 261 x 6,5% = 17 lei

pentru asigurarile sociale de sanatate”

 641 „Cheltuieli cu salariile = 423 „Personal – ajutoare materiale 107 lei

personalului“ acordate”

 4313 „Contributia angajatorului = 423 „Personal – ajutoare materiale 142 lei

pentru asigurarile sociale de acordate” sanatate” – analitic CCI

423 „Personal – ajutoare materiale = 4312 „Contributia personalului la 18 lei

acordate” asigurarile sociale”

 421 „Personal – salarii datorate” = 444 „Impozitul pe venituri de natura s(261 + 249) – salariilor” (25+6+17+18) – 250t x 16% = 31 lei

 6451 „Cheltuieli privind = 4311 „Contributia unitatii la 261 x 19,75% = 52 lei

contributia unitatii asigurarile sociale” – la asigurarile sociale” analitic CAS

6451 „Cheltuieli privind = 4311 „Contributia unitatii la 261 x 0,776% = 2 lei

contributia unitatii asigurarile sociale” – la asigurarile sociale” analitic FAAMBP

6452 „Cheltuieli privind = 4371 „Contributia unitatii la (261 + 107) x 2,5% = 9 lei

 pentru ajutorul de somaj” = contributia unitatii fondul de somaj”

6453 „Cheltuieli pentru = 4313 „Contributia angajatorului (261 + 107) x 7%  = 26 lei pentru asigurarile sociale de sanatate” – analitic CASS de sanatate” contributia angajatorului pentru asigurarile sociale

6453 „Cheltuieli pentru = 4313 „Contributia angajatorului (261 + 107) x 0,75%  = 3 lei pentru asigurarile sociale de sanatate” – analitic CCI de sanatate” contributia angajatorului pentru asigurarile sociale

635 „Cheltuieli cu alte impozite, = 447 „Fonduri speciale – (261+ 107) x 0,75%  = 3 lei asimilate” – analitic CCM

taxe si varsaminte asimilate“ taxe si varsaminte

Comentarii:

a. Daca un angajat beneficiaza de doua concedii medicale, fara intrerupere intre ele, pentru aceeasi afectiune, unul primit de la medicul de la camera de garda a spitalului de urgenta (cod indemnizatie 06) si celalalt de la medicul de familie (cod indemnizatie 01), atunci cel de-al doilea concediu medical se acorda „in continuare“. Ca atare, angajatorul nu le va lua in considerare separat, ci impreuna, si va calcula si plati cumulat indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca, tinand cont de faptul ca durata celor doua concedii medicale se cumuleaza.

b. Calcularea mediei veniturilor lunare ce constituie baza de calcul a indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate ridica dificultati in ceea ce priveste stabilirea perioadei din baza de calcul, in cazul concediilor medicale care se acorda in cursul lunii.

Astfel, in baza prevederilor art. 99 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si completarile ulterioare, daca incapacitatea temporara de munca survenea cu data de 16 decembrie 2005, perioada luata in calcul era 16 iunie 2005 – 15 decembrie 2005 (medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni anterioare primei zile de concediu medical inscrise in certificatul de concediu medical).

La art. 10 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 158/2005 se prevede ca baza de calcul a indemnizatiilor se determina ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni, deci intr-o formulare diferita fata de reglementarea anterioara. Normele de aplicare a acestei ordonante, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006, nu aduc clarificari in ceea ce priveste determinarea indemnizatiilor pentru concediile medicale acordate in cursul lunii, exemplele din norme vizand doar situatii in care concediul medical s-a acordat pentru intreaga luna.

In lipsa unor precizari in acest sens din partea Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, avand in vedere formularea diferita a reglementarilor succesive in materia indemnizatiilor pentru concediile medicale, opinam ca, in prezent, la determinarea bazei de calcul se iau in considerare veniturile din ultimele 6 luni anterioare lunii pentru care s-a acordat concediul medical. Spre exemplu, daca incapacitatea temporara de munca intervine incepand cu data de 17 aprilie 2006, la determinarea bazei de calcul se iau in considerare veniturile realizate de angajat in perioada 1 octombrie 2005 – 31 martie 2006.

Consideram ca sunt absolut necesare precizari cu privire la acest aspect, astfel incat baza de calcul a indemnizatiilor sa se determine unitar, atat in cazul concediilor medicale acordate in baza O.U.G. nr. 158/2005, cat si in cazul concediilor medicale pentru accidente de munca sau boli profesionale acordate in baza Legii nr. 346/2002.

Exemplu:

In cursul lunii aprilie 2006, S.C. TONGA PRODLIFT S.A. a inregistrat urmatoarele date in ceea ce priveste miscarea personalului si prezenta acestuia la serviciu:

domnul Victor Roceanu a fost angajat cu contract de munca pe perioada nedeterminata incepand cu data de 12 aprilie 2006;

salariatul Gheorghe Pascu a solicitat incetarea contractului individual de munca incepand cu data de 10 aprilie 2006;

domnul Ion Dragomir s-a aflat in concediu fara plata in zilele de 20 si 21 aprilie 2006;

domnul Gabriel Petrea s-a aflat in concediu medical pentru boala profesionala in perioada 10 aprilie 2006 – 16 aprilie 2006, iar pana la sfarsitul lunii in concediu medical pentru boala obisnuita.

Indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca este de 759 lei pentru primul concediu medical (din care, 455 lei pentru primele trei zile de concediu si 304 lei pentru urmatoarele zile de concediu medical) si de 1.276 lei pentru al doilea concediu medical (din care, 709 lei pentru primele 7 zile de concediu medical si 567 lei pentru urmatoarele zile de concediu medical).

Statul de salarii pentru salariatii societatii este prezentat in tabelul de la pagina urmatoare.

La determinarea contributiilor sociale si a impozitului pe veniturile din salarii aferente lunii aprilie 2006, contabila S.C. TONGA PRODLIFT S.A. a avut in vedere urmatoarele:

  • contributia de asigurari sociale datorata de angajator (19,75%) si contributia pentru accidente de munca si boli profesionale (2,112%) se calculeaza numai la veniturile realizate corespunzatoare timpului efectiv lucrat, indemnizatiile aferente celor doua concedii medicale neintrand in baza de calcul, atat pentru partea ce se suporta din fondurile angajatorului, cat si pentru partea ce se suporta din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, respectiv din contributia pentru concedii si indemnizatii;
  • in baza de calcul a contributiei datorate de angajator pentru ajutorul de somaj (2,5%), pentru asigurarile sociale de sanatate (7%), pentru concedii si indemnizatii (0,75%) si pentru comisionul la camera de munca (0,75%) intra atat veniturile efectiv realizate de salariati, cat si indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca pentru partea ce se suporta din fondurile angajatorului;
  • pentru perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca cauzata de boala profesionala, angajatul Petrea Gabriel nu datoreaza contributia individuala la asigurarile sociale (9,5%), insa datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate (6,5%), fara a i se retine din indemnizatia cuvenita, aceasta suportandu-se din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, calculata astfel:

CASSI = 330 x 2 : 19 x 5 x 6,5% = 11,2895 = 11 lei

unde:

330 – salariul de baza minim brut pe tara, valabil incepand cu data de 1 ianuarie 2006;

19 – numarul de zile lucratoare din luna aprilie 2006;

5 – numarul de zile lucratoare aferente concediului medical pentru boala profesionala (10 aprilie 2006 –

16 aprilie 2006);

2 – coeficient de multiplicare;

  • pentru perioada in care se afla in incapacitate temporara de munca cauzata de boala obisnuita, angajatul Petrea Gabriel nu datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate (6,5%), insa datoreaza

STAT DE PLATA PENTRU LUNA APRILIE 2006

S.C. TONGA PRODLIFT S.A.

Nr.crt. Nume si prenume Salariul tarifar deincadrare Zile lucrate Salariul efectiv realizat Concedii medicale si alte drepturi de natura salariala Venitul brut realizat C.A.S.angajati 9,75% Ajutor somaj angajati C.A.S.S. angajati 6,5% Venitul net Nr. pers. aflate in intretinere Deducerea personala Venitul impozabil Impozitul calculat si retinut Rest de plata Semnatura

0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

1. BUNEA MARIUS 7.000 19 7.000 0 7.000 512 70 455 5.963 0 0 5.963 954 5.009

2. DRAGOMIR ION 6.000 17 5.368 0 5.368 510 54 349 4.455 0 0 4.455 713 3.742

3. GASCA ANDREI 6.000 19 6.000 0 6.000 512 60 390 5.038 0 0 5.038 806 4.232

4. IONITA MARCELA 4.000 19 4.000 0 4.000 380 40 260 3.320 1 0 3.320 531 2.789

5. MARIN MIOARA 3.000 19 3.000 0 3.000 285 30 195 2.490 2 0 2.490 398 2.092

6. PASCU GHEORGHE 4.000 5 1.053 0 1.053 100 11 68 874 0 250 624 100 774

7. PETRE MARIN 8.000 19 8.000 0 8.000 512 80 520 6.888 3 0 6.888 1.102 5.786

8. PETREA GABRIEL 4.000 5 1.053 2.035 3.088 115 40 68 2.865 0 0 2.865 458 2.407

9. ROCEANU VICTOR 3.500 12 2.211 0 2.211 210 22 144 1.835 1 0 1.835 294 1.541

TOTAL 37.685 2.035 39.720 3.136 407 2.449 33.758 250 33.508 5.356 28.396

DIRECTOR, |NTOCMIT, AM PLATIT,

CENTRALIZATOR OBLIGATII:

C.A.S. angajator = 19,75% ______________________________________________________________________________37.685 x 19,75% = 7.442,7875 = 7.943 lei

C.A.S. angajat = 9,50% ________________________________________________________________________________3.136 lei Contributie FAAMBP ( cod CAEN 2922) = 2,112% ________________________________________________________37.685 x 2,112% = 795,9072 = 796 lei Contributie FAAMBP de plata =________________________________________________________________________796 – 304 – 11 = 481 lei Ajutor somaj angajator = 2,5% __________________________________________________________________________(37.685 + 455 + 709) x 2,5% = 971,225 = 971 lei Ajutor somaj angajat = 1% ____________________________________________________________________________407 lei

C.A.S.S. angajator = 7%__________________________________________________________________________________(37.685 + 455 + 709) x 7% = 2.719,43 = 2.719 lei

C.A.S.S. angajat = 6,5%________________________________________________________________________________2.449 lei

C.A.S.S. angajat concediu medical de plata ______________________________________________________________330 : 19 x 2 x 5 x 6,5% = 11,2895 = 11 lei Contributie concedii si indemnizatii = 0,75%________________________________________________________________(37.685 + 455 + 709) x 0,75% = 291,3675 = 291 lei Contributie concedii si indemnizatii de recuperat =________________________________________________________567 – 291 = 276 lei Comision camera de munca = 0,75% ______________________________________________________________________(37.685 + 455 + 709) x 0,75% = 291,3675 = 291 lei Impozit pe salarii = __________________________________________________________________________________5.356 lei

contributia individuala la asigurarile sociale (9,5%), ce i se retine din indemnizatia cuvenita, calculata

astfel:

CASI = 330 : 19 x 9 x 9,5% = 14,85 = 15 lei

unde:

330 – salariul de baza minim brut pe tara, valabil incepand cu data de 1 ianuarie 2006;

19 – numarul de zile lucratoare din luna aprilie 2006;

9 – numarul de zile lucratoare aferente concediului medical pentru boala obisnuita (17 aprilie 2006 –

30 aprilie 2006);

  • deoarece in luna aprilie 2006 perioada in care angajatul Petrea Gabriel s-a aflat in incapacitate temporara de munca nu a depasit 30 de zile, acesta datoreaza contributia individuala la ajutorul de somaj (1%) la nivelul salariului de baza brut lunar corespunzator intregii luni (4.000 lei), ca si cum ar fi lucrat toata luna, si nu la nivelul salariului realizat corespunzator timpului efectiv lucrat (1.053 lei);
  • in cazul angajatului Ion Dragomir, contributia individuala la ajutorul de somaj (1%) s-a calculat la nivelul salariului realizat corespunzator timpului efectiv lucrat (5.368 lei) deoarece in cele doua zile de concediu fara plata contractul de munca al salariatului a fost suspendat, potrivit prevederilor contractuale si regulamentului intern;
  • salariatului Victor Roceanu nu i s-a acordat deducerea personala deoarece, in cazul mutarii unui salariat in cursul unei luni de la un angajator la altul, deducerea personala se acorda numai de primul angajator; in schimb, deducerea a fost acordata angajatului Gheorghe Pascu, care a plecat din unitate incepand cu data de 10 aprilie 2006.

Comentarii:

a. In cazul in care indemnizatiile platite de angajator din contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, cumulate cu contributia la asigurarile sociale de sanatate aferenta, depasesc cuantumul contributiei datorate de angajator in luna respectiva, diferenta nu se reporteaza in luna urmatoare, ci se recupereaza de la casa teritoriala de pensii pe raza careia se afla sediul sau domiciliul acestuia.

b. Sumele reprezentand indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, platite de catre angajatori asiguratilor din contributia pentru concedii si indemnizatii si care depasesc suma contributiei datorate in luna respectiva, se reporteaza si se recupereaza din contributiile datorate pentru lunile urmatoare. In acest sens, diferenta se inscrie la rd. 4 „Suma de recuperat“ de la pozitia 62 din Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul general consolidat , in Declaratia 100 aferenta lunii respective si se preia la rd. 2 „Suma deductibila“ de la pozitia 62, in Declaratia 100 aferenta lunii urmatoare.

In cazul angajatorilor care nu au posibilitatea de a recupera sumele achitate pentru indemnizatii din contributia pentru concedii si indemnizatii datorata in perioadele urmatoare, legea prevede posibilitatea recuperarii acesteia din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, Casa Nationala de Asigurari de Sanatate fiind obligata sa elaboreze o procedura de restituire unitara, aplicabila la nivelul tuturor caselor teritoriale.

2 In cazul indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate, in calitate de angajator,trebuie sa aveti in vedere urmatoarele:

  • Pentru acordarea certificatelor de concediu medical, veti elibera angajatilor o adeverinta de salariat in care veti mentiona, in mod obligatoriu, numarul de zile de concediu de incapacitate temporara de munca avute in ultimele 12 luni; certificatele medicale pentru urgente medico-chirurgicale sau boli infectocantagioase din grupa A se pot elibera si fara adeverinta de salariat.

Salariatii au obligatia sa-si instiinteze angajatorii asupra acordarii concediilor medicale in termen de 3 zile de la data acordarii.

  • Certificatele de concedii medicale se elibereaza de catre medicii curanti si constituie documente justificative pentru plata indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate.

Certificatele se completeaza in 3 exemplare, pe hartie autocopianta, tiparita in 3 culori:

exemplarul 1 (alb) se inmaneaza pacientului, se prezinta angajatorului si se pastreaza de acesta, atasat la fisa angajatului, dupa ce a fost vizat in prealabil de medicul de intreprindere (acolo unde exista);

exemplarul 2 (roz) se inmaneaza pacientului, se prezinta angajatorului si se depune lunar de catre acesta la casa de asigurari de sanatate in a carei raza teritoriala isi are sediul, odata cu „Declaratia privind obligatiile de plata catre bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate privind contributia pentru concedii si indemnizatii” (anexa nr. 2). Prin exceptie, certificatele de concediu medical care poarta codurile de indemnizatie 02, 03, 04, 10 si 11 se depun direct la casele teritoriale de pensii, cu conditia avizarii acestora de catre casele teritoriale de pensii sau directiile de sanatate publica;

– exemplarul 3 (verde) ramane arhivat la medicul de familie.

  • Certificatele de concedii medicale completate gresit pot fi modificate pe formularele deja eliberate, cu conditia confirmarii completarilor sau modificarilor prin semnatura si parafa medicului curant, respectiv semnatura si stampila angajatorului, dupa caz.
  • Persoana asigurata care isi desfasoara activitatea la mai multi angajatori (inclusiv in baza contractelor de munca cu timp partial) beneficiaza de indemnizatie de la fiecare angajator in parte. In aceasta situatie, primele doua exemplare originale ale certificatului de concediu medical se prezinta spre calcul angajatorului la care asiguratul are venitul cel mai mare, iar la celalalt/ceilalti angajator/angajatori se prezinta cele doua exemplare in copii legalizate.
  • Se considera certificat de concediu medical initial orice certificat care nu prelungeste un concediu medical anterior sau prelungeste un concediu medical anterior neintrerupt pentru afectiuni diferite (potrivit codului de diagnostic inscris in certificate).

Este certificat de concediu medical ,in continuare” orice certificat care prelungeste un concediu medical anterior neintrerupt pentru aceeasi afectiune.

Indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, pentru concediile medicale acordate cu intrerupere intre ele ori acordate in aceeasi luna pentru afectiuni diferite, fara intrerupere intre ele, se calculeaza si se platesc separat (inclusiv, in ceea ce priveste modalitatea de suportare a indemnizatiilor din fondurile angajatorului sau din contributia pentru concedii si indemnizatii, dupa caz). In situatia in care unui asigurat i se acorda in aceeasi luna doua sau mai multe concedii medicale pentru aceeasi afectiune, fara intrerupere intre ele, durata lor se cumuleaza, iar calculul si plata lor se face in mod cumulat.

  • La primirea certificatelor de concediu medical, sunteti obligati sa verificati:

daca salariatul v-a prezentat exemplarele alb si roz ale certificatelor si daca sunt completate toate rubricile din formular;

pentru certificatele cu codurile de indemnizatie 02, 03, 04, 10 si 15 este obligatorie completarea casetelor corespunzatoare referitoare la avizele pentru situatii speciale, si anume: avizul casei teritoriale de pensii, in cazul accidentelor de munca, avizul directiei de sanatate publica, in cazul bolilor profesionale, avizul medicului expert, pentru reducerea duratei timpului de lucru cu o patrime si avizul medicului de medicina a muncii, in cazul concediului de risc maternal;

din duratele de acordare a concediilor medicale, exprimate in zile calendaristice, se platesc zilele lucratoare, tinandu-se cont de prevederile legale referitoare la zilele de sarbatoare declarate nelucratoare, precum si cele referitoare la stabilirea programului de lucru, prevazute prin contractele colective de munca.

  • Puteti refuza justificat plata indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate in urmatoarele situatii:

neprezentarea certificatelor de concedii medicale pana cel mai tarziu la data de 5 a lunii urmatoare celei pentru care au fost acordate concediile;

necompletarea tuturor rubricilor din certificatele de concedii medicale de catre medicii curanti care le elibereaza sau le avizeaza, dupa caz;

asiguratul este nou angajat si nu v-a prezentat dovezi pentru stabilirea stagiului de cotizare si pentru determinarea bazei de calcul al indemnizatiei;

prezentarea unor certificate de concedii medicale acordate retroactiv de catre medicii curanti, in afara situatiilor exprese prevazute de lege sau cu depasirea duratelor maxime stabilite prin norme;

amanarea platii ca urmare a sesizarii de catre dvs. a comisiilor care efectueaza controlul, in urma constatarii eliberarii nejustificate de certificate de concedii medicale;

alte situatii similare temeinic fundamentate.

3 Contributia de asigurari sociale se datoreaza:

  • de asigurati (salariati, functionari publici, membrii cooperatori, celelalate persoane asimilate)

C.A.S. = Salariile individuale brute, realizate lunar, x 9,5%asigurat sporurile, premiile si adaosurile

Contributia individuala a asiguratilor nu poate depasi plafonul determinat astfel:

C.A.S. < 5 x Salariul mediu brut utilizat utilizat la fundamentarea bugetului asigurat asigurarilor sociale de stat si aprobat prin legea bugetara anuala

  • de angajatori Cotele de contributie

C.A.S. =Fondul total de salarii x stabilite prin legea – 9,5% – 0,75% angajator brute lunare realizate bugetara anuala, in functie d e conditiile de munca

Contributia la asigurarile sociale de sanatate datorata de angajator nu poate depasi plafonul determinat astfel:

C.A.S. = Numarul mediu al x 5 x Salariul mediu brut utilizat la asiguratilor din fundamentarea bugetului asigurarilor fiecare luna sociale de stat si aprobat prin legea

bugetara anuala

Numarul mediu al asiguratilor reprezinta media aritmetica simpla rezultata din suma efectivelor zilnice de salariati din luna respectiva, exclusiv zilele de repaus saptamanal si sarbatori legale, raportata la numarul total de zile lucratoare din luna.

Plafonul se calculeaza si daca sunteti un angajator ce desfasoara activitati incadrate in conditii diferite de munca (conditii normale si/sau conditii deosebite si/sau conditii speciale).

Daca plafonul este depasit, veti determina contributia de asigurari sociale pentru fiecare din conditiile de munca, tinand cont de ponderea drepturilor salariale realizate in fiecare conditie de munca in fondul total de salarii.

Exemplu:

In exemplul anterior, referitor la salariile platite de S.C. TONGA PRODLIFT S.A. in luna aprilie 2006, calculul plafonului in vederea determinarii contributiei de asigurari sociale datorata de angajati si de angajatori se efectueaza astfel:

  • Pentru contributia individuala:

– plafon contributie individuala = 5 x 1.077 lei = 5.385 lei

unde 1.077 lei reprezinta salariul mediu brut pe economie stabilit prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005

– contributia individuala aferenta plafonului maxim = 5.385 x 9,5% = 512 lei

Astfel, in cazul salariatilor Bunea Marius, Gasca Andrei si Petre Marin, contributia individuala la asigurarile sociale retinuta prin statul de salarii este la nivelul maxim posibil pentru anul 2006. Pentru ceilalti salariati, contributia retinuta prin statul de salarii este de 9,5% din salariul efectiv realizat.

  • Pentru contributia angajatorului:

numarul mediu de asigurati = (5 x 9 + 7 x 7 + 5 x 6 + 2 x 5) : 19 = 134 : 19 = 7,052631 = 7,05 unde 19 reprezinta numarul de zile lucratoare din luna aprilie 2006 5, 7, 5 si 2 reprezinta zilele lucratoare din luna, in functie de efectivele zilnice de salariati 134 reprezinta suma efectivelor zilnice de salariati din luna aprilie 2006

plafon contributie angajator = 7,05 x 5 x 1.077 lei = 37.964,25 = 37.964 lei

Deoarece fondul de salarii brut realizat de societate in luna aprilie 2006 in suma de 37.685 lei este mai mic decat plafonul lunar de 37.964 lei, S.C. TONGA PRODLIFT S.A. a calculat contributia prin aplicarea cotei de 19,75% la fondul de salarii efectiv realizat, prin formula 37.685 x 19,75% = 7.442,7875 = 7.443 lei.

Exemplu:

Societatea comerciala FEROCHIM S.A. a inregistrat in luna martie 2006 urmatoatele date cu privire la activitatea desfasurata de angajati:

  • In cadrul programului normal de lucru de 8 ore (Norma 1 = 8 ore):

– un angajat a lucrat toate cele 23 de zile lucratoare cu contract de munca integral;

– 3 angajati au lucrat 23 de zile cu contract de munca partial de 4 ore, iar un al patrulea a avut 2 zile de concediu fara plata;

– un angajat a lucrat 10 zile cu contract de munca cu timp partial de 2 ore.

  • In cadrul programului normal de lucru de 7 ore (Norma 2 = 7 ore):

130 de angajati au lucrat toate cele 23 de zile cu contract de munca integral;

alti 20 de angajati au inregistrat cumulat 65 de zile lucratoare de concediu medical;

30 de angajati au lucrat 23 de zile cu contract de munca cu timp partial de 4 ore;

  • fondul de salarii realizat (Fs):

Varianta I Varianta II

– in conditii normale – in conditii deosebite – in conditii speciale Total 8.000 lei 115.000 lei 4.000 lei 127.000 lei 16.500 lei 148.000 lei 35.500 lei 200.000 lei

Pentru determinarea contributiei de asigurari sociale datorate de angajator se parcurg urmatoarele etape:

  • Se determina numarul mediu de asigurati (Nrm). Vom folosi urmatorul tabel pentru usurarea calculelor:

Tip Tip contract Nr. Nr. zile lucratoare Total om/zile Zile Total Ore corespunzatoare Total norma salariati din luna lucratoare nelucrate om/zile normei si contractului om/ore

(cumulate) lucrate lucrate

1 2 3 4 5 = 3 x 4 6 7 = 5 – 6 8 9 = 7 x 8

Norma 1 timp integral 1 23 23 – 23 8 184

= 8 ore timp partial 4 ore 4 23 92 2 90 4 360

timp partial 2 ore 1 23 23 13 10 2 20

Norma 1 timp integral 150 23 3.450 65 3.385 7 23.695

= 7 ore timp partial 4 ore 30 23 690 – 690 4 2.760

timp partial 2 ore – 23 – – – 2 0

Nrm = 184 + 360 + 20 + 23.695 + 2.760 + 0 = 167,381976 = 167,38

8 x 23 7 x 23

Nota: Rotunjirea aritmetica la doua zecimale se efectueaza la rezultatul final.

  • Se determina baza de calcul plafonata (Bcp):

Bcp = 167,38 x 1.077lei = 180.268,26 = 180.268 lei

unde

167,38 reprezinta numarul mediu de asigurati;

1.077 lei reprezinta salariul mediu brut pe economie stabilit prin Legea bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2006 nr. 380/2005.

  • Se determina contributia de asigurari sociale datorata de angajator:

Varianta I: Fs < Bcp (127.000 lei < 180.268 lei)

C.A.S. angajator = 8.000 lei x 19,75% + 115.000 lei x 24, 75% + 4.000 lei x 29,75% = 1.580 lei + 28.462,50 lei +

1.190 lei = 31.233 lei

Varianta II: Fs > Bcp (200.000 lei > 180.268 lei)

C.A.S. angajator = (16.500 lei x 19,75% + 148.000 lei x 24,75% + 35.500 lei x 29,75%) x 180.268 lei /

200.000 lei = (3.258,75 lei + 36.630 lei + 10.561,25 lei) x 180.268 lei / 200.000 lei = 50.450 lei x 180.268 lei /

200.000 lei = 45.472,603 = 45.473 lei unde 19,75% – cota de C.A.S. pentru conditii normale de munca valabila in anul 2006 (30% – 9,5% – 0,75%); 24, 75% – cota de C.A.S. pentru conditii deosebite de munca valabila in anul 2006 (35% – 9,5% – 0,75%); 29,75% – cota de C.A.S. pentru conditii speciale de munca valabila in anul 2006 (40% – 9,5% – 0,75%).

Nota: In ambele variante, contributia pentru accidente de munca si boli profesionale se calculeaza la fondul de salarii efectiv realizat, neexistand nici o prevedere legala privind plafonarea acesteia.

Comentarii:

a. In cazul cumulului de functii, cand o persoana isi desfasoara activitatea pe baza mai multor contracte individuale de munca, se calculeaza si se plateste lunar contributia de asigurari sociale, pentru toate functiile ocupate.

b. Pentru asiguratii care cumuleaza mai multe functii si care realizeaza cumulat, lunar, venituri brute mai mari decat cinci salarii medii brute, anual, odata cu confirmarea stagiului de cotizare, casa teritoriala de pensii procedeaza la regularizare, prin restituirea in numerar a contributiei de asigurari sociale achitate in plus, la cererea persoanelor aflate in aceasta situatie.

c. Contributia de asigurari sociale se calculeaza si se datoreaza si asupra drepturilor platite in perioada de preaviz, in baza prevederilor din Codul muncii, ca urmare a incetarii raporturilor de munca. Sumele pentru concediile de odihna neefectuate, acordate conform reglementarilor legale sau contractului colectiv de munca, fac parte din baza lunara de calcul a contributiei de asigurari sociale.

d. Nu se datoreaza contributia de asigurari sociale pentru ajutoarele de deces platite din fondurile pentru cheltuieli sociale, pentru abonamentele de transport si pentru avantajele in natura acordate salariatilor sub forma de „cazare si intretinere“, daca acestea sunt evidentiate in contabilitate in alte conturi de cheltuieli decat contul 641 „Cheltuieli cu personalul“.

4. Angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor beneficiaza de masuri de stimulare, cum sunt:

  • Subventionarea locurilor de munca prin:

-Subventionarea cheltuielilor cu forta de munca efectuate de angajatorii carora li s-au atribuit contracte cu respectarea reglementarilor in vigoare privind achizitiile publice, in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor, pentru dezvoltarea comunitatilor locale.

Subventionarea se acorda pe o perioada de cel mult 12 luni pentru fiecare persoana incadrata, din randul somerilor, cu contract individual de munca pe perioada determinata de cel mult 12 luni, cuantumul lunar al subventiei fiind de:

70% din salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, pentru fiecare somer angajat, in perioada 1 aprilie - 31 octombrie;

un salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, la care se adauga contributiile de asigurari sociale datorate de angajatori, aferente acestuia, pentru fiecare somer angajat, in perioada 1 noiembrie – 31 martie.

  • Scutirea, pe o perioada de 12 luni, de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, aferenta fiecarui absolvent incadrat, pentru angajatorii care incadreaza in munca pe durata nedeterminata absolventi ai unor institutii de invatamant. Totodata, angajatorii primesc, in perioada celor 12 luni de la incadrare, pentru fiecare absolvent o subventie reprezentand:

1 salariu de baza minim brut pe tara garantat in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii ciclului inferior al liceului sau ai scolilor de arte si meserii;

1,2 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant secundar superior sau invatamant postliceal;

1,5 salarii de baza minime brute pe tara garantate in plata, in vigoare la data incadrarii in munca, pentru absolventii de invatamant superior.

Pentru incadrarea absolventilor din randul persoanelor cu handicap, perioada de acordare a subventiilor se prelungeste la 18 luni.

Angajatorii care beneficiaza de acest stimulent financiar sunt obligati sa mentina raporturile de munca sau de serviciu ale absolventilor cel putin 3 ani de la data incheierii acestor raporturi.

Dupa expirarea perioadei de 3 ani, angajatorii care mentin in continuare raporturile de munca sau de serviciu cu absolventii incadrati primesc, pentru o perioada de cel mult 2 ani, un ajutor financiar egal cu suma aferenta contributiilor sociale datorate de angajatori pentru aceste persoane si virate, conform legii.

  • Scutirea angajatorilor de plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor de somaj, pe o perioada de 12 luni, pentru contributia aferenta somerilor in varsta de peste 45 de ani sau somerilor care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, incadrati in munca pe perioada nedeterminata.

Suplimentar, angajatorii primesc lunar, pe aceasta perioada, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma egala cu un salariu de baza minim garantat in plata, in vigoare, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 2 ani.

De aceste sume suplimentare beneficiaza si angajatorii care, in raport cu numarul de angajati, nu au obligatia, potrivit legii, de a incadra in munca persoane cu handicap, daca incadreaza in munca pe durata nedeterminata persoane cu handicap si le mentin raporturile de munca sau de serviciu cel putin 2 ani. Subventionarea locurilor de munca vacante pentru incadrarea in munca a persoanelor cu handicap nu poate depasi 60% din costurile salariale ale angajatorului, pe o perioada de un an de la angajare, aferente persoanelor cu handicap incadrate in munca.

  • Acordarea de credite in conditii avantajoase in vederea crearii de noi locuri de munca sau de imprumuturi nerambursabile prin infiintarea sau dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii, unitati cooperatiste, asociatii familiale, precum si activitati independente desfasurate de persoane fizice autorizate.

Creditele se acorda in baza unor proiecte de fezabilitate, proportional cu numarul de locuri de munca ce vor fi create, pentru o perioada de cel mult 3 ani, pentru investitii, inclusiv perioada de gratie de maximum 6 luni si, respectiv, un an pentru asigurarea productiei, cu o dobanda de 50% din dobanda de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.

  • Acordarea unor facilitati la plata contributiei datorate la bugetul asigurarilor pentru somaj, respectiv:
  • Reducere la plata contributiei de 2,5% datorata bugetului asigurarilor pentru somaj pentru angajatorii care incadreaza in munca persoane din randul somerilor, pe care le mentin in activitate pe o perioada de cel putin 6 luni de la data angajarii.

Reducerea se acorda incepand din anul fiscal urmator, pentru o perioada de 6 luni, si consta in diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat din numarul mediu scriptic de personal incadrat cu contract individual de munca din anul respectiv.

  • Reducere la plata contributiei de 2,5% pentru angajatorii care primesc credite din bugetul asigurarilor pentru somaj, numai pentru somerii incadrati suplimentar peste nivelul minim din numarul locurilor de munca nou-create prin infiintarea sau dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii ori de unitati cooperatiste, prevazut pentru acordarea de credite.

Angajatorii care primesc fonduri nerambursabile din bugetul asigurarilor pentru somaj beneficiaza de reducere la plata contributiei, numai pentru somerii incadrati pe alte locuri de munca decat cele nou-create ca urmare a acordarii fondurilor nerambursabile.

Comentarii:

a. Pentru a beneficia de stimulente la incadrarea in munca a somerilor sau a absolventilor institutiilor de invatamant trebuie sa indepliniti toate conditiile expres si detaliat prevazute de Legea nr. 76/2002 si de Normele medolologice aprobate prin H.G. nr. 174/2002, sa aveti pregatita documentatia aferenta si sa incheiati conventiile sau contractele necesare cu agentiile teritoriale pentru ocuparea fortei de munca.

Pentru a beneficia de drepturile banesti lunare, acordate sub forma de scutiri de la plata contributiei sau deduceri din contributia pe care angajatorul are obligatia de a o plati lunar la bugetul asigurarilor pentru somaj, aveti obligatia de a depune documentatia prevazute de lege pentru verificarea sumelor cuvenite impreuna cu Declaratia lunara privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj aferenta lunii respective, pana la expirarea termenului legal pentru depunerea declaratiei lunare.

Pentru luna pentru care angajatorii nu depun in termen documentele sau le completeaza altfel decat potrivit prevederilor legale ori cu date eronate, drepturile banesti lunare sub forma de scutiri sau reduceri nu se acorda. Luna respectiva face parte din perioada prevazuta de lege pentru acordarea acestor drepturi banesti.

b. Subventiile/scutirile/reducerile se deduc din contributia de 2,5% datorata lunar de catre angajatori, iar in cazul in care acestea depasesc contributia datorata, diferenta se recupereaza de la bugetul asigurarilor pentru somaj, fara a putea fi recuperata din contributia datorata pentru lunile urmatoare. Ele se declara ca sume deductibile in Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat, precum si prin completarea anexei nr. 2 „Date despre angajator – subventii, scutiri si reduceri“ din Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj.

Subventiile, scutirile si reducerile din contributiile la bugetul asigurarilor pentru somaj se opereaza la nivelul unitatii centrale, care poate efectua regularizari intre sumele datorate de catre sucursalele si/sau punctele sale de lucru si sumele pe care le are de recuperat pe seama acelor sucursale si/sau puncte de lucru care au dreptul la subventii, scutiri si reduceri ale contributiilor datorate, mai mari decat volumul acestora.

Exemplu:

S.C. ROMTRUCK S.R.L. a incadrat in munca in cursul anului 2005 un numar de 20 de someri, din care: 4 someri in luna martie 2005, 8 someri in luna mai 2005, 6 someri in luna iunie 2005 si 2 someri in luna septembrie 2005. Toti cei 20 de someri sunt in activitate in luna ianuarie 2006, cand societatea a depus cerere* pentru acordarea reducerii contributiei la bugetul asigurarilor pentru somaj, insotita de tabelul nominal cu persoanele incadrate in munca din randul somerilor, pe care le-a mentinut in activitate o perioada de cel putin 6 luni si de copiile contractelor individuale de munca ale acestora.

Pentru determinarea reducerii, societatea a efectuat urmatorul calcul:

– a determinat numarul mediu lunar de salariati in fiecare luna pe baza formulei:

Nml = S efectivelor zilnice de salariati, inclusiv zilele de repaus saptamanal si de sarbatori legaleNumarul total de zile calendaristice din luna respectiva

Din calcule a rezultat:

– a determinat numarul mediu anual de salariati pe baza formulei:

Nma = S Nml

12 Nma = 210+200+322+294+484+616+588+644+770+735+770+735 = 6.368 = 530,6712 12

– a determinat ponderea somerilor incadrati in munca in numarul mediu anual prin formula:

P = Nsi x 100

Nma unde

Nsi reprezinta numarul somerilor incadrati pentru cel putin 6 luni de zile, in cazul societatii

4 + 8 + 6 = 18

P% = 18 x 100 = 3,39 = 3%

530,67

– ponderea astfel calculata s-a inmultit cu 0,5% pentru a se determina cuantumul reducerii:

Cr = P% x 0,5

Cr = 3 x 0,5% = 1,5%

Astfel, in perioada ianuarie – iunie 2006, S.C. ROMTRUCK S.R.L.va beneficia de reducerea contributiei

de 2,5% la bugetul asigurarilor pentru somaj cu 1,5%, achitand in fapt o contributie de 1% la fondul de salarii realizat in aceasta perioada.

Aceasta reducere se evidentiaza distinct in contabilitate, prin debitarea contului 4371 „Contributia unitatii la fondul de somaj“ si creditarea unui cont de venituri, fie 7588 „Alte venituri din exploatare“, fie 7415 „Venituri din subventii de exploatare pentru asigurari si protectie sociala“, conform Planului de conturi aprobat prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005.

* Nota: Cererea pentru acordarea acestei facilitati, insotita de documentatia aferenta, se depune dupa expirarea perioadei de 6 luni in care au fost mentinute in activitate persoanele incadrate in munca din randul somerilor inregistrati la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, dar nu mai tarziu de data de 30 iunie inclusiv a anului fiscal urmator celui in care s-au implinit cele 6 luni.

Exemplu:

Societatea comerciala DOT MEDIA COM S.RL. a angajat pe 2 posturi vacante in luna decembrie 2005 doi absolventi de invatamant superior, din care unul fara diploma de licenta, cu contract de munca pe durata nedeterminata.

Societatea a incheiat cu Agentia pentru Ocuparea Fortei de Munca a Municipiului Bucuresti conventia prevazuta in anexa nr. 15 la Normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 174/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

In luna ianuarie 2006, salariile celor doi angajati au fost majorate la 1.300 lei pentru salariatul Stoica Dumitru si la 1.000 lei pentru salariatul Toader Vasile. Primului salariat i-au fost acordate doua zile de concediu fara plata.

Odata cu Declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj aferenta lunii ianuarie 2006, depusa in data de 23 februarie 2006, societatea a depus si tabelul nominal prevazut in anexa nr. 16 la Normele metodologice sus-mentionate, insotit de copii de pe pontaj si de pe statul de plata.

Beneficiind de masurile de stimulare a angajatorilor prevazute de Legea nr. 76/2002, societatea isi va diminua obligatia de plata privind contributia de asigurari pentru somaj datorata de angajator, astfel:

–p entru primul salariat: 1,5 x 330 x (21 – 2) = 447,8571 = 448 lei

21

pentru al doilea salariat: 1,2 x 330 x 21 = 396 lei

21

total subventii = 448 + 396 = 844 lei

scutirea de plata contributiei aferente celor doi absolventi: (1.300/21 x 19 + 1.000) x 2,5% = 54,4 = 54 lei.

unde:

330 lei – salariul minim brut pe economie valabil incepand cu data de 1 ianuarie 2006;

21 – numarul de zile lucratoare din luna ianuarie 2006;

2 – numarul de zile nelucrate de salariat in luna ianuarie 2006;

1,5 / 1,2 – coeficient de multiplicare a subventiei, in functie de forma de invatamant (superior, respectiv invatamant secundar superior sau invatamant postliceal).

Suma de 844 lei reprezentand subventia acordata din bugetul asigurarilor pentru somaj, impreuna cu suma de 54 lei reprezentand scutirea de contributie se vor inscrie la pozitia 38, rd. 2 din formularul 100 „Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat“, precum si in anexa nr. 2 la Declaratia lunara privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata la bugetul asigurarilor pentru somaj.

In contabilitate, aceste facilitati vor fi inregistrate prin debitarea contului 4371 „Contributia unitatii la fondul de somaj“ si creditarea unui cont de venituri, fie 7588 „Alte venituri din exploatare“, fie 7415 „Venituri din subventii de exploatare pentru asigurari si protectie social`”, respectiv 7414 „Venituri din subventii de exploatare pentru plata personalului”, conform Planului de conturi aprobat prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005.

Comentariu:

Masuri de stimulare a angajatorilor pentru incadrarea in munca sunt prevazute si in alte acte normative, cum sunt:

  • subventionarea unitatilor sanitare care au incheiat contract individual de munca cu medicii, stomatologii si farmacistii stagiari, cu o suma lunara reprezentand 70% din salariul de baza net, stabilit la data angajarii, dar nu mai mult de 50% din salariul mediu net lunar pe economie, publicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice, la data stabilirii drepturilor (O.U.G. nr. 58/2001 privind organizarea si finantarea rezidentiatului, stagiaturii si activitatii de cercetare medicala in sectorul sanitar, cu modificarile si completarile ulterioare);
  • subventionarea angajatorilor care incadreaza tineri in conditiile unui contract de solidaritate, la nivelul salariului de baza stabilit la data angajarii tinerilor, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu net pe economie, comunicat de Institutul National de Statistica (Legea nr. 116/2002 privind prevenirea si combaterea marginalizarii sociale);
  • subventionarea angajatorilor care incadreaza in munca persoane, in baza unui contract de ucenicie la locul de munca, cu o suma egala cu 50% din salariul de baza minim brut pe tara, pe perioada derularii contractului de ucenicie, pentru fiecare persoana sau cu o suma egala cu contravaloarea lunara a serviciilor de instruire teoretica a ucenicului, fara a putea depasi 20% din salariul de baza minim brut pe tara (Legea nr. 279/2005 privind ucenicia la locul de munca).

Daca sunteti asociat sau actionar al unei societati comerciale, inclusiv asociat unic, fara sa aveti incheiat un contract individual de munca, fie la o alta unitate angajatoare, fie la aceeasi unitate, trebuie sa cunoasteti urmatoarele in legatura cu contributiile sociale:

Tipul contributiei sociale Contributia de asigurari sociale Observatii . asigurare obligatorie, daca realizati un venit brut pe an calendaristic, inclusiv prin cumul, echivalent cu cel putin 3 salarii medii brute pe economie . cota de contributie de asigurari sociale corespunzatoare conditiilor de munca se datoreaza integral . venitul lunar asigurat, prevazut in declaratia de asigurare, nu poate fi mai mic de o patrime din salariul mediu brut lunar pe economie

Tipul contributiei sociale .Observatii

Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale . asigurare optionala, pe baza de contract individual de asigu-rare . cota de contributie este de 1% din venitul asigurat, care nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara

Contributia de asigurari pentru somaj . asigurare optionala, pe baza de contract individual de asigurare . venitul lunar asigurat, prevazut in contract, nu poate fi mai mic decat salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata

Contributia pentru asigurari sociale de sanatate . asigurare obligatorie, in cazul asociatilor si actionarilor care realizeaza venituri din dividende, numai in cazul in care nu realizeaza venituri din salarii, din activitati independente sau din agricultura si silvicultura . baza de calcul o constituie veniturile brute din dividende realizate de persoanele fizice, dar nu mai putin de un salariu de baza minim brut pe tara, lunar . obligatia platii revine beneficiarului veniturilor din divi-dende, si nu unitatii platitoare

Contributia pentru concedii si indemnizatii . asigurare facultativa, daca persoanele in cauza nu au calitatea de salariat . baza de calcul o constituie indemnizatia lunara a asociatului unic, la nivelul valorii inscrise in declaratia de asigurari sociale sau venitul din dividende estimat a se realiza pentru anul in curs, dupa caz

Asociatii sau actionarii care au calitatea de pensionar nu datoreaza contributia de asigurari sociale, contributia pentru accidente de munca si boli profesionale, contributia de asigurari pentru somaj si contributia pentru concedii si indemnizatii.

In cazul contributiei la asigurarile sociale de sanatate se aplica regulile generale referitoare la asigurarea obligatorie a asociatilor si actionarilor, avand in vedere ca Legea nr. 95/2006 privind reforma din domeniul sanatatii (Titlul VIII – Asigurarile sociale de sanatate) prevede ca pensionarii sunt asigurati, cu plata contributiei din alte surse, numai pentru veniturile din pensii pana la limita supusa impozitului pe venit.

Astfel, pensionarii care nu obtin venituri din salarii sau de natura salariilor si nici venituri din activitati independente ori din agricultura sau silvicultura, datoreaza contributia la asigurarile sociale de sanatate pentru veniturile din dividende obtinute in calitate de actionar sau asociat.

Pentru pensionari, contributia datorata de acestia se aplica la veniturile din pensiile care depasesc limita supusa impozitului pe venit si se calculeaza pentru diferenta intre cuantumul pensiei si aceasta limita. Incepand cu 1 ianuarie 2007, contributia pentru veniturile din pensii se datoreaza si se calculeaza, in plus, si asupra sumei neimpozabile din pensii prevazute de Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, suportandu-se din bugetul de stat.

Daca sunteti un agent economic care are cel putin 75 de angajati si nu solicitati trimestrial la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, repartizarea de persoane cu handicap, pentru angajare cu contract individual de munca, intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de angajati, datorati varsaminte pentru persoanele cu handicap neincadrate.

6. Contributia datorata este egala cu o suma reprezentand salariul minim brut pe tara inmultit cu numarul locurilor de munca in care nu sunt incadrate persoane cu handicap.

Exemplu:

Societatea comerciala ROZE PRODUCT S.A. are 150 de salariati incadrati cu contract individual de munca. Societatea nu a solicitat agentiei teritoriale pentru ocuparea fortei de munca repartizarea de persoane cu handicap in vederea angajarii.

S.C. ROZE PRODUCT S.A. va datora contributia in functie de numarul persoanelor cu handicap neangajate, astfel:

150% x 4% = 6 persoane ce trebuiau angajate

6 x 330 lei = 1.980 lei contributia datorata

unde 330 lei reprezinta salariul minim brut pe economie, valabil incepand cu data de 1 ianuarie 2006.

Solicitarea trimestriala privind repartizarea de persoane cu handicap se realizeaza astfel:

  • se intocmeste si se comunica trimestrial Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca teritoriale oferta de locuri de munca vacanate pentru persoanele cu handicap. Comunicarea se poate face prin corespondenta, prin fax sau direct la sediul agentiei;
  • oferta de locuri de munca vacante pentru persoanele cu handicap trebuie sa cuprinda informatii complete privind:

datele de identificare ale persoanei juridice (inclusiv domeniul de activitate si perspectivele de dezvoltare sau de restrangere a activitatii pe termen scurt, mediu si lung);

numarul de locuri de munca vacante pentru persoanele cu handicap, pe categorii si grad de handicap;

informatii despre locuri de munca vacante (meseria, natura postului, descrierea sarcinilor de lucru, pregatirea profesionala, timpul de lucru, conditiile de munca, adaptarile si inlesnirile asigurate etc.);

  • dovada privind solicitarea de repartizare de persoane cu handicap in vederea incadrarii in munca este data de raspunsul scris al Agentiei pentru Ocuparea Fortei de Munca. Acest raspuns este eliberat in termen de 30 de zile de la inregistrarea solicitarii si cuprinde numele persoanelor cu handicap care au primit dispozitie de repartizare si care se vor prezenta pentru angajare sau, dupa caz, comunicarea cu privire la imposibilitatea satisfacerii pentru moment a ofertei de loc de munca.
Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
inregistrari contabileplafonCAS

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Data aparitiei: 23 Februarie 2006


Votati articolul "4. Studii de caz":
Rating:

Nota: 3 din 5 din 2 voturi


ClubContabilitate.ro - intrebarea zilei

Chestiuni legale pentru activitatea de freelancing

Intrebare: Buna ziua,

As vrea sa stiu ce taxe si impozite implica activitatea de freelancing?
Activitatea se desfasoara online, pe o platforma specializata in acest domeniu.
In urma fiecarui proiect finalizat, primesc o anumita suma (plata din partea angajatorului).
De asemenea, trebuie intocmit un PFA?

(Imi cer scuze daca am ales domeniul gresit pentru intrebare, nu sunt sigur unde se incadreaza)

Raspuns: Pentru activitatea prestata puteti avea statut de colaborator, caz in care firma trebuie sa...... » citeste tot raspunsul aici

Alte articole publicate in data de 23 Februarie 2006 ARTICOLE SIMILARE

Opinia ta conteaza! Scrie-ne mai jos ce parere ai despre acest subiect dar si ce alte subiecte din domeniu te intereseaza si ai dori sa scriem despre ele!


Daca ai intrebari care necesita consultanta in contabilitate, le poti adresa pe www.PortalContabilitate.ro sau www.ClubContabilitate.ro. Va multumim!


X
user
user

Intrebare antispam: 1 + 2 =
  Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii articol

Postat de: user
Imi puteti spune, va rog frumos, cum se calculeaza contributia societatii la FAMBP 0.214%?
Data adaugarii: 03-Nov-2017

Subiectele saptamanii

Newsletter zilnic GRATUIT

Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi
Aboneaza-te la newsletterul Contabilul.ro si primesti gratuit Raportul special "Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi".
Stiri si analize economice
SATI

Atentie, Contabili!

Modificari in Codul Fiscal 2019 - ATENTIE la noile Proceduri Contabile  
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCA GRATUIT Raportul Special
"Modificari in Codul Fiscal 2019 - 12 Proceduri Contabile actualizate la zi"


email
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X