Registrul de Evidenta Fiscala (REF) este un document in care trebuie sa treceti totalul veniturilor si totalul cheltuielilor pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent pana la data depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate. Au obligatia de a completa acest registru toate persoanele fizice care desfasoara activitati independente, indiferent de forma de organizare – PFA, PFI, II, IF, Profesii Liberale.
Pentru a afla cum se completeaza corect Registrul de Evidenta Fiscala pornim de la urmatorul caz practic: PFA Ionescu Alexandra, neplatitoare de TVA, detine in patrimoniu un mijloc fix achizitionat in luna decembrie 2021. Valoarea de intrare a mijlocului fix este 5.000 lei.
In luna decembrie 2022 decide vanzarea acestui mijloc fix pentru pretul negociat de 3.000 lei.
Valoarea amortizata pana in luna decembrie 2022 este 833,30 lei, iar valoarea ramasa neamorizata este 4.166,70 lei.
Vanzare mijloc fix incomplet amortizat. Cum completam corect Registrul de Evidenta Fiscala. Solutia problemei:
Se vor stabili cheltuielile si veniturile care se vor inscrie in Registrul de evidenta fiscala generate de aceasta operatiune.
Pentru livrarea mijlocului fix, PFA emite factura.
Veniturile din vanzarea activelor reprezinta venituri impozabile.
In Registrul de evidenta fiscala se vor inscrie:
• Venituri din cedarea activelor: 3.000 lei.
Scoaterea din evidenta a unui mijloc fix incomplet amortizat genereaza pentru PFA o cheltuiala care in principiu este o cheltuiala deductibila fiscal:
• Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = Valoare de intrare – valoare amortizata
• Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = 5.000 lei – 833,30 lei
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
• Cheltuieli cu scoaterea din evidenta = 4.166,70 lei.
Insa, conform pct. 7 alin. (5) lit. o) din Normele metodologice de aplicare a Codului fiscal, este considerata cheltuiala deductibila valoarea ramasa neamortizata a bunurilor si drepturilor amortizabile instrainate, determinata prin deducerea din pretul de cumparare a amortizarii incluse pe costuri in cursul exploatarii si limitata la nivelul venitului realizat din instrainare.
Astfel, in evidenta contabila, cheltuielile cu scoaterea din evidenta a mijloacelor fixe vor fi considerate cheltuieli deductibile limitat.
Venitul din cedarea activului este 3.000 lei.
Cheltuielile cu scoaterea din evidenta a mijlocului fix vandut sunt 4.166,70 lei, suma deductibila 3.000 lei si suma nedeductibila 1.166,70 lei.
Limitarea acestui cheltuieli la nivelul venitului din vanzare impune ca in Registrul de evidenta fiscala sa se inscrie numai suma de 3.000 lei.
Din punct de vedere al rezultatului fiscal, impactul este nul.
Studiul de caz a fost extras din lucrarea "Registrul de Evidenta Fiscala PFA", care va permite sa intelegeti exact prevederile legislative in vigoare, sa identificati zonele unde puteti gresi, sa gestionati totul corect sa fiti pregatit impecabil in cazul unui control ANAF! Click AICI pentru comanda >>