Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Registrul de evidenta fiscala: model, completare si arhivare

Data actualizarii: 01 Octombrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Registrul de evidenta fiscala: model, completare si arhivare
registrul de evidenta fiscala pfaimpozit pe profitmodel registru evidenta fiscala

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal. Modelul si continutul Registrului de evidenta fiscala a fost aprobat prin Ordinul Nr. 3254/2017 din 19 decembrie 2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Completarea corecta a Registrului de evidenta fiscala are o importanta majora, acesta fiind documentul in baza caruia contribuabilul persoana fizica se autoimpune, atat pentru impozit, cat si pentru contributii.

Cine este obligat sa completeze registrul

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cine este obligat sa completeze registrul

Contribuabilii prevazuti la titlul IV Impozitul pe venit din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, pentru care venitul net anual se stabileste in sistem real, in baza datelor din contabilitate, au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala in conformitate cu prevederile prezentului ordin. Registrul de evidenta fiscala se completeaza si de catre contribuabilii prevazuti la art. 60 pct. 1 lit. a) si d) din Codul fiscal.
Contribuabilii pentru care venitul net anual se stabileste in sistem real sunt contribuabilii care obtin urmatoarele categorii de venituri:

--> Venituri din activitati independente

Potrivit art. 68 alin. (1) din Codul fiscal, venitul net anual din activitati independente se determina in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri, cu exceptia situatiilor in care sunt aplicabile prevederile art. 681 (veniturile din activitati independente realizate in baza contractelor de activitate sportiva) si art. 69 (pe baza normelor de venit).

Contribuabilii pentru care determinarea venitului anual se efectueaza in sistem real au obligatia sa completeze Registrul de evidenta fiscala, in vederea stabilirii venitului net anual, conform art. 68 alin. (8) din Codul fiscal.

ANAF verifica daca aveti Registrul de Evidenta Fiscala, completat conform noilor modificari legislative!
Va oferim informatii complete despre intocmirea corecta a acestui document! Veti avea un Registru impecabil, actualizat! Click aici >>


-- > Venituri din cedarea folosintei bunurilor

Veniturile din cedarea folosintei bunurilor sunt veniturile, in bani si/sau in natura, provenind din cedarea folosintei bunurilor mobile si imobile, obtinute de catre proprietar, uzufructuar sau alt detinator legal, altele decat veniturile din activitati independente.
Persoanele fizice care realizeaza venituri din cedarea folosintei bunurilor din derularea unui numar mai mare de 5 contracte de inchiriere la sfarsitul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator, califica aceste venituri in categoria venituri din activitati independente si le supun regulilor de stabilire a venitului net pentru aceasta categorie.

Sunt considerate venituri din cedarea folosintei bunurilor si veniturile obtinute de catre proprietar din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, indiferent de numarul de locuinte in care sunt situate acestea.

Inchirierea in scop turistic de catre proprietari a camerelor situate in locuintele proprietate personala, altele decat cele care constituie structuri de primire turistica, potrivit legislatiei specifice, reprezinta oferirea posibilitatii de sedere pentru o perioada de minimum 24 de ore si maximum 30 de zile intr-un an calendaristic oricarei persoane care calatoreste in scop turistic in afara mediului sau obisnuit de viata.
Veniturile realizate din inchirierea in scop turistic a unui numar de camere cuprins intre unu si 5 camere inclusiv, in cursul unui an fiscal, se determina pe baza normei anuale de venit.

In cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat in cursul aceluiasi an fiscal, determinarea venitului se efectueaza pe baza normei anuale de venit pentru intregul an fiscal.
In cazul depasirii numarului de 5 camere de inchiriat in cursul anului fiscal, incepand cu anul fiscal urmator determinarea venitului net se realizeaza in sistem real si se supune impunerii potrivit prevederilor cap. II - Venituri din activitati independente -Cod fiscal.

Stabilirea venitului net anual din cedarea folosintei bunurilor:

- Venitul brut din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole, reprezinta totalitatea sumelor in bani si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura stabilite potrivit contractului incheiat intre parti, pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii acestora. Venitul brut se majoreaza cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispozitiilor legale, in sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui detinator legal, daca sunt efectuate de cealalta parte contractanta.

- In cazul veniturilor obtinute din inchirierea bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza chiriei prevazute in contractul incheiat intre parti pentru fiecare an fiscal, indiferent de momentul incasarii chiriei.

- In cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor, altele decat veniturile din arenda si din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, venitul brut reprezinta venitul impozabil.

- In situatia in care chiria reprezinta echivalentul in lei al unei valute, venitul brut anual se determina pe baza chiriei lunare evaluate la cursul de schimb mediu anual al pietei valutare, comunicat de Banca Nationala a Romaniei, din anul de realizare a venitului.

- In cazul veniturilor obtinute din arendarea bunurilor agricole din patrimoniul personal, venitul brut se stabileste pe baza raportului juridic/contractului incheiat intre parti si reprezinta totalitatea sumelor in bani incasate si/sau echivalentul in lei al veniturilor in natura primite.

- In cazul in care arenda se exprima in natura, evaluarea in lei se face pe baza preturilor medii ale produselor agricole, stabilite prin hotarari ale consiliilor judetene si, respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, ca urmare a propunerilor directiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, hotarari ce trebuie emise inainte de inceperea anului fiscal. Aceste hotarari se transmit, in cadrul aceluiasi termen, directiilor generale regionale ale finantelor publice, pentru a fi comunicate unitatilor fiscale din subordine.

- In cazul in care preturile medii ale produselor agricole, stabilite initial, au fost modificate in cursul anului fiscal de realizare a venitului, noile preturi pentru evaluarea in lei a veniturilor din arenda exprimate in natura, pentru determinarea bazei impozabile, se aplica incepand cu data de 1 a lunii urmatoare comunicarii acestora catre directiile generale regionale ale finantelor publice.

- Venitul net din arenda se stabileste la fiecare plata prin deducerea din venitul brut a cheltuielilor determinate prin aplicarea cotei de 40% asupra venitului brut.

- Impozitul pe veniturile din arenda se calculeaza prin retinere la sursa de catre platitorii de venit la momentul platii venitului, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net, impozitul fiind final.

- Impozitul astfel calculat si retinut pentru veniturile din arenda se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost retinut.

-Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal, altele decat veniturile din arendarea bunurilor agricole si veniturile din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala au dreptul sa opteze pentru determinarea venitului net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68. Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor si nu determina venitul net din cedarea folosintei bunurilor in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, nu au obligatii de completare a Registrului de evidenta fiscala si de conducere a evidentei contabile.

- Optiunea de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, potrivit prevederilor art. 68, este obligatorie pentru contribuabil pe o perioada de 2 ani fiscali consecutivi si se considera reinnoita pentru o noua perioada daca contribuabilul nu solicita revenirea la sistemul anterior, prin completarea corespunzatoare a declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice si depunerea formularului la organul fiscal competent pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator expirarii perioadei de 2 ani. in cazul contribuabililor care incep activitatea in cursul anului fiscal, optiunea pentru determinarea venitului net in sistem real se exercita in termen de 30 de zile de la inceperea activitatii.

Termenul pentru completarea Registrului de evidenta fiscala

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Termenul pentru completarea Registrului de evidenta fiscala

Registrul de evidenta fiscala se completeaza anual cu totalul veniturilor si totalul cheltuielilor efectuate in scopul realizarii acestora, in anul curent, pentru intreaga perioada de activitate desfasurata in anul fiscal precedent, pana la data depunerii Declaratiei privind venitul realizat din Romania, dar nu mai tarziu de termenul de depunere stabilit de lege.

Registrul de evidenta fiscala se completeaza astfel incat sa permita identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea venitului net anual/pierderii nete anuale, care sa corespunda cu cel/cea cuprins/cuprinsa in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz, si in orice alta Declaratie rectificativa depusa ulterior.

Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul prevazut in anexa nr. 1, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.



Modelul, continutul, caracteristicile de tiparire, utilizare si pastrare ale Registrului de evidenta fiscala sunt prezentate in anexele nr. 1 si 2 care fac parte integranta din Ordinul Nr. 3254/2017 privind Registrul de evidenta fiscala pentru persoanele fizice, contribuabili potrivit titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Registrul de evidenta fiscala in situatia in care contribuabilul are mai multe surse de venit

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Registrul de evidenta fiscala in situatia in care contribuabilul are mai multe surse de venit

Registrul de evidenta fiscala se tine, dupa caz, pe fiecare sursa de venit din cadrul fiecarei categorii de venit, astfel incat venitul brut si cheltuielile deductibile determinate anual sa corespunda cu cele inscrise in Declaratia privind venitul realizat din Romania sau in Declaratia anuala de venit pentru asocierile fara personalitate juridica si entitati supuse regimului transparentei fiscale, dupa caz.

In cazul in care contribuabilul are mai multe surse de venit, evidenta se tine pe fiecare sursa de venit in cadrul aceluiasi registru de evidenta fiscala.

Ce NU se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Ce NU se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala?

- aporturile in numerar sau echivalentul in lei al aporturilor in natura facute la inceperea unei activitati sau in cursul desfasurarii acesteia; 

- sumele primite sub forma de credite bancare sau de imprumuturi de la persoane fizice sau juridice;

- sumele primite ca despagubiri; 

- sumele sau bunurile primite sub forma de sponsorizari si mecenat, conform legii, sau donatii.

- TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata"

Atentie! In cazul unei PFA inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, TVA dedusa potrivit regulilor prevazute in titlul VII "Taxa pe valoarea adaugata" din Codul fiscal, nu reprezinta cheltuiala si nu se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala. In cazul unei PFA neinregistrata in scopuri de TVA, taxa pe valoarea adaugata platita la achizitia unui bun ori a unui serviciu se include in costul bunului sau serviciului achizitionat. Astfel, TVA achitata devine cheltuiala si se inregistreaza in Registrul de evidenta fiscala.Contribuabilii pot tine Registrul de evidenta fiscala in forma scrisa sau electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute in anexa nr. 1 la prezentul ordin. Registrul de evidenta fiscala se intocmeste intr-un singur exemplar de catre contribuabili, fara a se lasa randuri libere, completandu-se cate o fila din modelul prevazut in anexa nr. 1, dupa caz, pentru fiecare sursa din cadrul fiecarei categorii de venit.

Model Registru de evidenta fiscala

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Model Registru de evidenta fiscala

 


Registrul de evidenta fiscala se pastreaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii, fie in forma scrisa, fie in format electronic.

Caracteristicile de tiparire, utilizare si pastrare ale Registrului de evidenta fiscala
1. Denumire: Registru de evidenta fiscala
2. Format: A4/t1.
3. Caracteristici de tiparire: carnete de 100 file, numerotate automat
4. Se utilizeaza de catre contribuabili pentru inscrierea informatiilor care au stat la baza determinarii venitului net anual/pierderii nete anuale.
5. Se intocmeste intr-un exemplar.
6. Circula la contribuabil pentru justificarea calculului venitului net anual/pierderii nete anuale.
7. Se arhiveaza la domiciliul fiscal al contribuabilului/sediul asocierii.

Registru de evidenta fiscala - Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Registru de evidenta fiscala - Studiu de caz

Intrebare: "Am preluat o societate noua de la alt contabil si nu mi s-a dat registru de evidenta fiscala din trecut. Este o alta situatie unde as putea urmari pierderea anterioara raportata?"

Raspuns: Potrivit Codului fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal contribuabilii sunt obligati sa intocmeasca un registru de evidenta fiscala, tinut in forma scrisa sau electronica, cu respectarea dispozitiilor Legii nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, referitoare la utilizarea sistemelor informatice de prelucrare automata a datelor.
 
Modelul si continutul registrului de evidenta fiscala a fost stabilit in ORDINUL nr. 870 din 21 iunie 2005 privind Registrul de evidenta fiscala.

Registrul de evidenta fiscala are ca scop inscrierea tuturor informatiilor care au stat la determinarea profitului impozabil si a calculului impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.

Impozitul pe profit calculat si inscris in Registrul de evidenta fiscala va fi identic cu cel inscris in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.

Contribuabilii, platitori de impozit pe profit, au obligatia de a prezenta Registrul de evidenta fiscala organelor de inspectie fiscala competente.

In cazul in care nu sunteti in posesia Registrului de evidenta fiscala, pentru a urmari pierderea anterioara raportata, puteti cauta informatii in:

  • Declaratiile fiscale-formulare 101 (Declaratie privind impozitul pe profit);
  • Situatiile financiare anuale-bilanturi anuale si situatiile financiare depuse la ANAF;
  • Certificatul de atestare fiscala obtinut de la ANAF;
  • Certificatul constatator al societatii, emis de Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Acest certificat contine informatii despre situatiile financiare ale societatii, inclusiv profitul sau pierderea acesteia, daca acestea au fost depuse si inregistrate corespunzator la ONRC.

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X