email
E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Monografia santierelor de constructii

santier constructiimonografiecontabilitate

Monografia santierelor de constructii  

O activitate care capata din ce in ce mai multa amploare este constructia de imobile si ansambluri de imobile, fie cu scopul de a le utiliza pentru activitatea proprie, pentru a le inchiria, fie cu scopul de a le vinde.  

In functie de scopul pentru care sunt construite aceste imobile, ele sunt tratate diferit, din punct de vedere contabil, astfel:

  • active imobilizate, daca entitatea proprietara intentioneaza sa le utilizeze in interes propriu pentru desfasurarea activitatii proprii;
  • investitii imobiliare, daca entitatea intentioneaza sa le inchirieze si sa le pastreze in scopul cresterii valorii acestora;
  • stocuri, daca entitatea intentioneaza sa le vanda.

In functie de specificul activitatii acestor entitati, imobilele se pot construi fie prin forte proprii, fie in baza unui contract incheiat cu o societate de constructie.

EXEMPLU
privind constructia unui imobil in vederea vanzarii
Varianta I constructia in regie proprie (stocuri)
Societatea Casa achizitioneaza terenuri intravilan, in vederea constructiei unui ansamblu rezidential.
Apartamentele construite se vand catre populatie, dar si catre persoane juridice sau se inchiriaza, dupa finalizarea constructiei.
Societatea cumpara in anul 2007, un teren in valoare de 500.000 lei, pe care va construi un bloc cu 50 de apartamente.
Constructia incepe in luna august 2007 si se va finaliza in iulie 2008.
Pretul unei locuinte este de 60.000 lei, fara T.V.A.

In aceasta situatie, societatea isi organizeaza activitatea de constructie ca si activitate de productie, inregistrand productie in curs, iar la finalizarea constructiei se inregistreaza obtinerea produsului finit.  

Cheltuieli necesare constructiei si inregistrarea lor in contabilitate

  • Societatea plateste unei firme de arhitectura, planurile initiale si proiectul de constructie in valoare de 25.000 lei.
  • Societatea angajeaza o echipa de muncitori constructori, pentru care plateste salarii brute de 10.000 lei/luna.

Pentru aceste salarii, societatea mai inregistreaza cheltuieli sociale in suma de 3.010 lei/luna.

  • Materialele consumate, (materii prime si materiale) pe baza bonurilor de consum intocmite la eliberarea din depozit si care se regasesc in devizele de lucrari sunt:

- in anul 2007 de 350.000 lei,

- in anul 2008 de 450.000 lei.

  • Amortizarea mijloacelor fixe utilizate in acest santier este de 30.000 lei/luna. Utilajele sunt folosite pe santier din prima luna (august 2007) pana in iunie 2008, inclusiv. In luna iulie 2008 acestea sunt mutate la un alt santier, nemaifiind necesare la acest imobil.
  • O parte din utilajele de constructii sunt inchiriate si se plateste o chirie de 40.000 lei/luna pentru acestea.

Costuri totale participante la obtinerea unui imobil pe toata perioada constructiei sunt de 2.291.120 lei :

500.000 + 25.000 + (13.010 x 12) + 350.000 + 450.000 + (30.000 x 11) + (40.000 x 12) = 2.291.120 lei

Inregistrari in contabilitate:

  • Achizitia terenului in suma de 500.000 lei
            %                =                     404                                               595.000
           211                              Furnizori de imobilizari                        500.000
     Terenuri
        4426                                                                                            95.000
T.V.A. deductibila

  • Inregistrarea proiectului de constructie in valoare de 25.000 lei
          %                  =                        401                                             29.750
        628                                      Furnizori                                        25.000
Alte cheltuieli cu
serviciile executate de terti
      4426                                                                                               4.750
T.V.A. deductibila
  • Inregistrarea cheltuielilor cu salariile in suma de 10.000 lei/luna

Cheltuielile cu salariile ce se vor capitaliza in valoarea totala a imobilului trebuie sa corespunda cu cele din deviz.

                          641                     =                  421                           10.000
Cheltuieli cu salariile personalului     Personal-salarii datorate

- CAS suportat de societate 19,5%

10.000 x 19,5% = 19.500 lei

                  6451             =                4311                                          1.950
 Contributia unitatii la         Contributia unitatii la
   asigurarile sociale               asigurarile sociale

CAS suportat de salariat 9,5 %

10.000 x 9,5% = 950 lei

                  421             =                  4312                                          950
Personal-salarii datorate         Contributia personalului la
    asigurarile sociale

Fond de sanatate suportat de societate 7%

10.000 x 7% = 700 lei

                         6453                   =                  4313                                     700
 Contributia angajatorului pentru        Contributia angajatorului pentru
   asigurarile sociale de sanatate        asigurarile sociale de sanatate

Fond de sanatate suportat de salariati 6,5%

10.000 x 6,5% = 650 lei

                     421                     =                   4314                                       650
Personal-salarii datorate                Contributia angajatilor pentru
                                                     asigurarile sociale de sanatate

- Fond somaj suportat de societate 1,75%

10.000 x 1,75% = 175 lei

                     6452                 =                      4371                                     175
Contributia unitatii pentru                   Contributia unitatii la
          fondul de somaj                          fondul de somaj

- Fond somaj suportat de salariati 1%

10.000 x 1% =100 lei

                     421              =                   4372                                           100
  Personal-salarii datorate       Contributia personalului la
                                                       fondul de somaj

- Contributie pentru concedii si indemnizatii 0.85%

10.000x 0.85% = 85 lei

                6451               =                    4315                                                  85
   Contributia unitatii la                Contributia la fondul
     asigurarile sociale            pentru concedii si indemnizatii

- Fond de garantare a salariilor 0,25%

10.000 x 0,25% = 25 lei

                   635                 =                  447                                                 25
Cheltuieli cu alte impozite,         Fonduri speciale-taxe si
taxe si varsaminte asimilate          varsaminte asimilate

- Comision camera de munca 0,75%

10.000 x 0,75% =75 lei

                      635                 =                  447                                               75
Cheltuieli cu alte impozite,            Fonduri speciale-taxe si
taxe si varsaminte asimilate             varsaminte asimilate

- Impozit pe salarii

(10.000- 950 650 - 100) x 16% = 1.328 lei

                    421                =                     444                                              598
Personal- salarii datorate            Impozit pe venituri de natura salariilor

Inregistrarile legate de salarii se repeta in fiecare luna.

In cursul anului 2007, sumele inregistrate in conturile de cheltuieli sunt:

- contul 641 Cheltuieli cu salariile personalului 10.000 x 5 luni = 50.000

- contul 6451 Contributia unitatii la asigurarile sociale (1950 + 85) x 5 luni = 10.175

- contul 6452 Contributia unitatii pentru fondul de somaj 175 x 5 = 875

- contul 6453 Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate 700 x 5 = 3.500

- contul 635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si alte varsaminte asimilate 100 x 5 = 500

Pentru anul 2008 rulajele acestor conturi aferente acestui proiect sunt:  

- contul 641 Cheltuieli cu salariile personalului 10.000 x 7 luni = 70.000

- contul 6451 Contributia unitatii la asigurarile sociale (1950 + 85) x 7 luni = 14.245

- contul 6452 Contributia unitatii pentru fondul de somaj 175 x 7 = 1.225

- contul 6453 Contributia angajatorului pentru asigurarile sociale de sanatate 700 x 7 = 4.900

- contul 635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si alte varsaminte asimilate 100 x 7 = 700

  • Inregistrarea consumului de materii prime si materiale conform bonurilor de consum intocmite la ridicarea din magazie a materialelor si care sunt inregistrate si in devizul de cheltuieli

- in anul 2007 5 luni (300.000 lei materii prime si 50.000 lei materiale consumabile)

  - materii prime - 60.000 lei/luna,

  - materiale consumabile - 10.000 lei/ luna.

Inregistrari lunare:

                   601                  =                   301                                         60.000
Cheltuieli cu materiile prime            Materii prime
                  602                     =                  302                                         10.000
Cheltuieli cu materialele consumabile Materiale consumabile

Inregistrarea se repeta in fiecare luna pe parcursul anului 2007.

- in anul 2008 materiile prime si materialele consumate sunt de 450.000 lei (din care 375.000 materii prime si 75.000 materiale consumabile).

Consumurile lunare sunt:

- ianuarie 55.000 lei materii prime si 5.000 lei - materiale

- februarie 35.000 lei materii prime si 10.000 lei - materiale

- martie 50.000 lei materii prime si 10.000 lei - materiale

- aprilie 80.000 lei materii prime si 25.000 lei -materiale

- mai 40.000 lei materii prime si 5.000 lei - materiale

- iunie 45.000 lei materii prime si 5.000 lei - materiale

- iulie 70.000 lei materii prime si 15.000 lei - materiale

Inregistrarea consumului de materii prime si materiale, lunar, se face prin urmatoarele inregistrari contabile:

                    601                     =                   301 (suma lunara)
Cheltuieli cu materiile prime                    Materii prime
                   602                       =                    302 (suma lunara)
Cheltuieli cu materialele consumabile   Materiale consumabile
  • Amortizarea mijloacelor fixe 30.000 lei:
                      6811                   =                       281                                   30.000
   Cheltuieli de exploatare                Amortizari privind imobilizarile
privind amortizarea imobilizarilor                       corporale

In ultima luna are loc doar finalizarea constructiei cu amenajarile interioare si nu mai este necesara prezenta utilajelor. Prin urmare, in luna iulie 2008 nu se mai inregistreaza amortizare pentru aceasta constructie.

  • Inregistrarea chiriei pentru utilaje in suma de 40.000 lei/luna.
                    %                                       =              401                                47.600
                  612                                                   Furnizori                          40.000
Cheltuieli cu redeventele locatiile
       de gestiune si chiriile
                4426                                                                                             7.600
     T.V.A. deductibila
  • La sfarsitul fiecarei luni are loc inregistrarea productiei in curs cu o suma egala cu valoarea cheltuielilor colectate in cursul lunii respective si care sunt aferente acestei constructii.

De exemplu, inregistrarea productiei neterminate incepand cu luna august 2007:

- August 2007 (costul productiei neterminate este de 178.010 lei)  

(25.000 + 10.000 + 1.950 + 700 + 175 + 85 + 100 + 60.000 + 10.000 + 30.000 + 40.000 = 178.010)

                         331                      =                        711                            178.010
Produse in curs de executie                        Variatia veniturilor

- Septembrie 2007

La inceputul lunii (se repune productia neterminata din luna auugust)

                       711                   =                          331                                   178.010
        Variatia veniturilor                         Produse in curs de executie

Costurile din perioada lunii septembrie

10.000+ 1950 + 700+ 175+ 85 + 100+ 60.000 +10.000 +30.000+ 40.000 = 153.010

Inregistrarea costurilor totale cu productia netrminata lunile august si septembrie sunt de 331.020 lei ( 178.010 + 153.010 )

                      331                         =                          711                            331.020
Produse in curs de executie                         Variatia veniturilor

Inregistrari similare se efectueaza in lunile octombrie, noiembrie si decembrie 2007 cu valoarea cheltuielilor colectate in fiecare luna.

Total cheltuieli capitalizate in 2007 790.050

In anul 2008 se capitalizeaza lunar cheltuielile cu obtinerea productiei in curs in valoare de 1.001.070 lei.

Total cheltuieli capitalizate in 2007- 2008 (1.001.070 + 790.050 = 1.791.120), ceea ce inseamna valoarea imobilului: 1.791.120

Inregistrarea produsului finit imobilul in august 2008:

                 345                =                   711                         1.79                  1.120
    Produse finite                    Variatia veniturilor

Avand in vedere ca acest imobil este format din 50 de apartamente distincte care se vor vinde/inchiria in mod individual se recomanda ca acestea sa fie inregistrate fiecare in parte in analitice distincte.

1.791.120 lei/ 50 apartamente = 35.822,4lei, costul unui apartament.

EXEMPLU

privind constructia unui imobil in vederea vanzarii

Varianta II constructia de apartamente si contractarea acestora din faza de proiect (prestari servicii)
Societatea Casa achizitioneaza terenuri intravilan in vederea constructiei unui ansamblu rezidential.
Apartamentele construite se vand catre populatie dar si catre alte firme, prin contractare, din faza de proiect.
La incheierea contractului, cumparatorul achita un avans de 20% din valoarea apartamentului, cand constructia este finalizata in procent de 80% se mai achita 40%, iar la predarea locuintei la cheie, diferenta de 40%.
Societatea cumpara in anul 2007, un teren in valoare de 500.000 lei, pe care va construi un bloc cu 50 de apartamente.
Constructia incepe in luna august 2007 si se va finaliza in iulie 2008.

Pretul unei locuinte este de 60.000 lei, fara TVA.

Din cele 50 de apartamente, 30 de apartamente sunt contractate pana la sfarsitul anului 2007.

Constructia imobilului atinge un stadiu de finalizare de 80% in luna aprilie 2008.

La 31.07.2008 are loc receptia imobilului.

In aceasta situatie lucrarile de constructie se organizeaza potrivit principiilor contabile generale care reglementeaza activitatea de constructii bazata pe contracte ferme cu clientii.

Astfel, cheltuielile se inregistreaza pe masura producerii acestora, iar veniturile se raporteaza la stadiul de executie al contractului.

Inregistrari contabile:

Anul 2007

  • Emiterea facturii de avans 20% (- 60.000 x 20% =12.000 lei), pentru fiecare apartament contractat in parte
                    411                      =                         419                            12.000
Clienti/analitic clienti                                Clienti creditori

si

                 4426                    =                          4427                                   2.280
      T.V.A. deductibila                           T.V.A. colectata
  • Incasarea avansului de la clienti:
                   5121                    =                        411                                 12.000
Conturi la banci in lei                                     "Clienti
  • Inregistrarea cheltuielilor in anul 2007:
            6xx                     =                  %                                           790.050
                                           Clasa a 6-a 2xx (Amortizare)
                                                    3xx (Stocuri)
                                                 4xx (Terti, Salarii)
  • Emiterea facturii la finele anului 2007, ca urmare a receptiei lucrarilor conform stadiului de executie al acestora.

Determinarea stadiului de executie al contractului:

790.050 = 44,1%

1.791.120

Determinarea veniturilor la nivelul anului 2007, conform stadiului de executie (venituri facturate catre client)

44,1% x 60.000 lei/apartament = 26.465,5lei/ apartament

Venituri totale ale anului 2007 (26465,5lei x 50 apartamente = 1.323.278,2 lei)

- Inregistrarea facturii emise pe fiecare apartament la sfarsitul anului 2007

                     411                  =                        704                              26.465,5
                  Clienti                           Venituri din lucrari executate si
                                                               servicii prestate

- Compensarea avansului primit

                      419                  =                            411                              12.000
           Clienti creditori                                     Clienti
Sold cont 411/ analitic client = 14.465,5 Profitul anului 2007 este de 533.222,2 lei (1.323.278,2 790.050).

Anul 2008

  • Inregistrarea costului lucrarilor in anul 2008:

6xx = % 1.001.070

Clasa a 6-a 2xx (Amortizare)

3xx (Stocuri)

4xx (Terti, Salarii)

  • Emiterea facturii de avans 40% in aprilie 2008 ( 60.000 x40% =24.000 lei/ apartament):
                   411                =                    419                                         24.000
              Clienti                           Clienti creditori

si

                4426                   =                 4427                                          4.560
 T.V.A. deductibila                       T.V.A. colectata
  • Incasarea facturii de avans:
                    5121               =                      411                                     24.000
      Conturi la banci in lei                        Clienti
  • Emiterea facturii la 31 iulie 2008 la finalizarea apartamentelor si predarea acestora la cheie.

In anul 2007 s-a recunoscut un venit de 26.465,5 lei/ apartament inseamna ca in anul 2008 venitul pe fiecare apartament vandut va fi de 60.000 26.465,5 = 33.534,5 lei

                   411                    =                      704                                      33.534,5
                Clienti                       Venituri din lucrari executate si
                                                          servicii prestate

Veniturile anului 2008 sunt de 33.534,5 x 50 = 1.676.725 lei.   

Profitul anului 2008 este 1.676.725 1.001.070 = 675.655 lei.

Compensarea avansurilor primite si primirea restului de bani

Sold cont 411 /analitic = 14.465,5 + 33.534,5 = 48.000

                %                  =                      411                                          48.000
               419                                    Clienti                                         36.000
    Clienti creditori
              5121                                                                                        12.000
Conturi la banci in lei

NOUTATI din Legislatie aparute in 2022

e-Factura si e-Transport. Atentie la NOUTATILE de la 1 iulie!


ANAF are la dispozitie 2 noi instrumente de control si urmarire, destinate sa stopeze evaziunea fiscala si sa creasca gradul de colectare a TVA: e-Factura si e-Transport!

  • Stiti exact ce obligatii noi aveti?
  • Care sunt erorile pe care le puteti comite?
  • Ce aveti de facut pentru a respecta legea?

Raspunsuri exacte gasiti in  e-Factura. e-Transport. Restart pentru sistemul fiscal din Romania!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
santier constructiimonografiecontabilitate

Ti-a placut acest articol? Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Urmareste-ne pe Google News

Data aparitiei: 26 August 2008


Votati articolul "Monografia santierelor de constructii":
Rating:

Nota: 4.63 din 5 din 12 voturi


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Alte articole publicate in data de 26 August 2008 ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Atentie, contabili!
Sistemele e-Factura si e-Transport vin cu noi OBLIGATII fiscale!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA si E-TRANSPORT. Top 10 intrebari si raspunsuri practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X