In cele ce urmeaza vom afla cum se radiaza o firma fara activitate, daca pana acum a depus doar declaratia 100, cu valoare 0. Care sunt urmarile daca nu se mai depun declaratii? Se inchide din oficiu?
Radiere firma fara activitate: raspunsul specialistului
Chiar daca societatea nu a desfasurat activitate, pentru radierea societatii nu este reglementat un tratament specific, asa cum este cazul in cazul depunerii declaratiei anuale de inactivitate in locul situatiilor financiare anuale in temeiul art. 36 alin. 2 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata.
- Noi 29100 locuri
disponibileVideo Trainingul legislativ Declaratia 112
2024, www.webinar.rs.roVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Legislatia Muncii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Salarizare si Contributii, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere - Dec 0635 locuri
disponibileSeminarul National de Sanatate si Securitate in Munca, 6 si 7 decembrie 2024, Poiana Brasov
2024, Hotel Sport****, Poiana BrasovVezi detaliiInscriere
Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, urmata de radierea societatii sunt descrise detaliat AICI sau, in cazul in care dizolvarea si lichidarea sunt concomitente, detalii gasiti AICI.
Procedura de radiere firma si acte necesare
Desfiintarea unei firme este realizata prin parcurgerea unor etape obligatorii, in concret etapa dizolvarii, etapa lichidarii si etapa radierii firmei. Odata cu finalizarea dizolvarii si lichidarii, este necesara radierea firmei care, in esenta marcheaza incetarea existentei acesteia ca persoana juridica in mod definitiv.
Dizolvarea firmei nu echivaleaza cu desfiintarea acesteia, ci are ca efect imposibilitatea firmei de a mai exercita operatiuni comerciale, acesta ramanand in fiinta doar in vederea parcurgerii etapei lichidarii.
Conform art. 251 alin (1) Cod Civil:„ Persoanele juridice supuse inregistrarii inceteaza la data radierii din registrele in care au fost inscrise.”
Prin urmare, radierea firmei are ca efect incetarea existentei societatii ca persoana juridica.
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
In cazul in care o societate nu mai doreste sa exercite o activitate comerciala, asociatii pot sa porneasca procesul de dizolvare voluntara, respectiv prin dizolvare si lichidare simultana, cu conditia de a nu avea datorii la bugetul de stat si sa existe o intelegere intre asociati cu privire la modalitatea de repartizare a bunurilor.
In acest sens, este necesara intocmirea Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor (A.G.A.) prin care asociatii decid cu privire la dizolvarea societatii, urmand ca aceasta sa fie depusa la Oficiul National al Registrului Comertului.. In cazul dizolvarii voluntare, societatile trebuie sa fie diligente si sa se asigure ca societatea nu are datorii catre ANAF sau alti creditori. Cererea de inregistrare a mentiunii de dizolvare care cuprinde Hotararea A.G.A se adreseaza catre Registrul Comertului care va publica intentia de dizolvare in Monitorul Oficial.
Ulterior, daca nu s-au formulat opozitii de catre creditori, la expirarea termenului de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial, se va depune un nou dosar la Registrul Comertului, cuprinzand cererea de radiere a firmei. In cursul termenului de 30 de zile de la inregistrarea mentiunii de dizolvare, creditorii au posibilitatea de a formula opozitie cu privire la lichidarea societatii in vederea satisfacerii creantelor nascute din raporturile cu societatea in cauza.
Atentie! Este tot mai intalnita practica societatilor aflate in inactivitate de a nu urma procedura de dizolvare, bazandu-se pe efectuarea acesteia din oficiu de catre Oficiul National al Registrului Comertului. Desi la o prima vedere pare o solutie care salveaza timp si efort, reprezentantii legali ai societatilor trebuie sa aiba in vedere ca inactivitatea fiscala va fi notata atat in cazierul lor fiscal, cat si in cel al societatii.
In conformitate cu art. 4 alin. (4) lit. c din Ordonanta nr. 39/2015 privind cazierul fiscal: „ In cazierul fiscal se inscriu si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale, dupa cum urmeaza:„ inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, prevazuta in Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.” Inactivitatea fiscala este rezultatul neindeplinirii obligatiilor fiscale si nedepunerea declaratiilor fiscale. In prezent, nu exista un regim special pentru firmele declarate inactive in ceea ce priveste desfiintarea lor, astfel se poate apela la procedura de dizolvare voluntara in masura in care sunt indeplinite conditiile legale.
Intocmirea dosarelor pentru dizolvarea voluntara se parcurge in doua etape:
Actele necesare pentru inregistrarea in Monitorul Oficial a Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor cu privire la intentia de dizolvare sunt:
--> Cererea de inregistrare a mentiunii de dizolvare, constand intr-un formular tipizat al Oficiului National al Registrului Comertului.;
--> Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii luata cu cvorumul si majoritatea prevazuta de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci cand acestia sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii;
--> Dovada platii tarifului legal de publicitate.
Dupa trecerea celor 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial se vor depune la registrul Comertului:
--> Cerere de inregistrare pentru radiere firma;
--> Dovada publicarii in Monitorul Oficial a Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor privind dizolvarea;
--> Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii.
Bineinteles, in lipsa de activitate, toate formalitatile amintite vor putea fi indeplinite fara nicio dificultate.
Firma este inchisa atunci cand aveti Certificatul de radiere de la ONRC.
Informatii oferite in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Foto: pixabay.com