email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Radiere firma fara activitate: care sunt etapele de urmat

Radiere firma fara activitate: care sunt etapele de urmat
Radiere firmainactivitate firmadizolvare voluntara

In cele ce urmeaza vom afla cum se radiaza o firma fara activitate, daca pana acum a depus doar declaratia 100, cu valoare 0. Care sunt urmarile daca nu se mai depun declaratii? Se inchide din oficiu?

Radiere firma fara activitate: raspunsul specialistului

Chiar daca societatea nu a desfasurat activitate, pentru radierea societatii nu este reglementat un tratament specific, asa cum este cazul in cazul depunerii declaratiei anuale de inactivitate in locul situatiilor financiare anuale in temeiul art. 36 alin. 2 din Legea contabilitatii 82/1991, republicata.

Ca atare, se vor respecta etapele si procedurile pe care le presupune dizolvarea voluntara si lichidarea, urmata de radierea societatii sunt descrise detaliat AICI sau, in cazul in care dizolvarea si lichidarea sunt concomitente, detalii gasiti AICI.

Procedura de radiere firma si acte necesare

Desfiintarea unei firme este realizata prin parcurgerea unor etape obligatorii, in concret etapa dizolvarii, etapa lichidarii si etapa radierii firmei. Odata cu finalizarea dizolvarii si lichidarii, este necesara radierea firmei care, in esenta marcheaza incetarea existentei acesteia ca persoana juridica in mod definitiv.

Dizolvarea firmei nu echivaleaza cu desfiintarea acesteia, ci are ca efect imposibilitatea firmei de a mai exercita operatiuni comerciale, acesta ramanand in fiinta doar in vederea parcurgerii etapei lichidarii. 
Conform art. 251 alin (1) Cod Civil:„ Persoanele juridice supuse inregistrarii inceteaza la data radierii din registrele in care au fost inscrise.” 

Prin urmare, radierea firmei are ca efect incetarea existentei societatii ca persoana juridica. 


In cazul in care o societate nu mai doreste sa exercite o activitate comerciala, asociatii pot sa porneasca procesul de dizolvare voluntara, respectiv prin dizolvare si lichidare simultana, cu conditia de a nu avea datorii la bugetul de stat si sa existe o intelegere intre asociati cu privire la modalitatea de repartizare a bunurilor. 

In acest sens, este necesara intocmirea Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor (A.G.A.) prin care asociatii decid cu privire la dizolvarea societatii, urmand ca aceasta sa fie depusa la Oficiul National al Registrului Comertului.. In cazul dizolvarii voluntare, societatile trebuie sa fie diligente si sa se asigure ca societatea nu are datorii catre ANAF sau alti creditori. Cererea de inregistrare a mentiunii de dizolvare care cuprinde Hotararea A.G.A se adreseaza catre Registrul Comertului care va publica intentia de dizolvare in Monitorul Oficial.
Ulterior, daca nu s-au formulat opozitii de catre creditori,  la expirarea termenului de 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial,  se va depune un nou dosar la Registrul Comertului, cuprinzand cererea de radiere a firmei. In cursul termenului de 30 de zile de la inregistrarea mentiunii de dizolvare, creditorii au posibilitatea de a formula opozitie cu privire la lichidarea societatii in vederea satisfacerii creantelor nascute din raporturile cu societatea in cauza.
 
Atentie! Este tot mai intalnita practica societatilor aflate in inactivitate de a nu urma procedura de dizolvare, bazandu-se pe efectuarea acesteia din oficiu de catre Oficiul National al Registrului Comertului. Desi la o prima vedere pare o solutie care salveaza timp si efort, reprezentantii legali ai societatilor trebuie sa aiba in vedere ca inactivitatea fiscala va fi notata atat in cazierul lor fiscal, cat si in cel al societatii.

In conformitate cu art. 4 alin. (4) lit. c din Ordonanta nr. 39/2015 privind cazierul fiscal: „ In cazierul fiscal se inscriu si informatii din documentele intocmite pentru atragerea raspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivitatii fiscale, dupa cum urmeaza:„ inactivitatea fiscala, declarata potrivit legii, cu exceptia inactivitatii fiscale declarate ca urmare a inscrierii inactivitatii temporare la registrul comertului, prevazuta in Legea 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.” Inactivitatea fiscala este rezultatul neindeplinirii obligatiilor fiscale si nedepunerea declaratiilor fiscale. In prezent, nu exista un regim special pentru firmele declarate inactive in ceea ce priveste desfiintarea lor, astfel se poate apela la procedura de dizolvare voluntara in masura in care sunt indeplinite conditiile legale. 

Intocmirea dosarelor pentru dizolvarea voluntara se parcurge in doua etape:

Actele necesare pentru inregistrarea in Monitorul Oficial a Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor cu privire la intentia de dizolvare sunt:

--> Cererea de inregistrare a mentiunii de dizolvare, constand intr-un formular tipizat al Oficiului National al Registrului Comertului.;
--> Hotararea Adunarii Generale a Asociatilor de efectuare concomitenta a dizolvarii si lichidarii societatii luata cu cvorumul si majoritatea prevazuta de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci cand acestia sunt de acord cu privire la repartizarea si lichidarea patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii;
--> Dovada platii tarifului legal de publicitate.

Dupa trecerea celor 30 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial se vor depune la registrul Comertului: 
--> Cerere de inregistrare pentru radiere firma;
--> Dovada publicarii in Monitorul Oficial a Hotararii Adunarii Generale a Asociatilor privind dizolvarea;
--> Dovada indeplinirii obligatiei de calculare, retinere si plata a impozitului pe venit din lichidarea societatii.

Bineinteles, in lipsa de activitate, toate formalitatile amintite vor putea fi indeplinite fara nicio dificultate.

Firma este inchisa atunci cand aveti Certificatul de radiere de la ONRC.

Informatii oferite in luna ianuarie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com


de Redactia Contabilul

NOUTATI din Legislatia Contabila

[LIVE] Participati la Conferinta Nationala de Contabilitate din 2 Iulie


Va invitam la Video Conferinta
Nationala de Fiscalitate si Contabilitate


Atentie! Video Conferinta din 2 iulie 2024 de la Bucuresti
va fi transmisa LIVE pe Internet! 

...Vezi AICI detaliile complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
Radiere firmainactivitate firmadizolvare voluntara


Data aparitiei: 19 Ianuarie 2024
Ultima actualizare: 22 Ianuarie 2024

Votati articolul "Radiere firma fara activitate: care sunt etapele de urmat":
Rating:

Nota: 3.25 din 5 din 6 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri





Subiectele saptamanii

  • Avansuri de trezorerie: documente justificative pentru avansuri spre decontare si functiunea contului 542

    • Entitatile pot acorda sume in numerar sau prin banca, denumite avansuri spre decontare, puse la dispozitia angajatilor, in vederea efectuarii unor plati in numele societatii sau in vederea efectuarii unor deplasari in interes de serviciu. Avansurile spre decontare sunt sume puse la dispozitia administratorilor sau a salariatilor din entitate, in vederea efectuarii unor plati in numele acesteia. De regula, justificarea avansului si transformarea sa in cheltuiala efec...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • De ce este esential sa aveti Dosare Permanente ale Clientilor: 7 avantaje majore

    • Atunci cand sunt solicitate lucrari de audit interne/externe sau firma-client are inspectii fiscale, dosarul permanent furnizeaza toate documentele necesare pentru a sustine tranzactiile si operatiunile contabile ale clientului. Acest lucru reduce timpul si efortul necesar pentru pregatirea si gestionarea auditului si creste nivelul de incredere in fata auditorilor/inspectorilor.   Dosarul permanent este un instrument vital in procesul de tinere a contabili...» citeste mai departe aici

  • Impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA): formula de calcul si exemplu practic

    • Incepand cu anul 2024, contribuabilii care inregistreaza in anul precedent o cifra de afaceri de peste 50.000.000 euro si care, in anul de calcul, determina un impozit pe profit cumulat de la inceputul anului fiscal/anului fiscal modificat pana la sfarsitul trimestrului/anului de calcul mai mic decat impozitul minim pe cifra de afaceri stabilit potrivit unei formule prevazute la art. 181 alin. (3) din Codul fiscal, sunt obligati la plata impozitului pe pr...» citeste mai departe aici

X