Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
Va aducem la cunostinta ca, prin Ordinul nr. 143/2025 al presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), publicat in Monitorul Oficial nr. 865 din 22 septembrie 2025, a fost adoptat mecanismul de supraveghere a activitatii asociatiilor si fundatiilor constituite potrivit OG nr. 26/2000.
Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor supravegheaza pe baza de risc activitatea asociatiilor si fundatiilor infiintate potrivit Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, urmarind identificarea celor vulnerabile la utilizarea abuziva in scopul finantarii terorismului.
Supravegherea se realizeaza in baza informatiilor din Registrul national al persoanelor juridice fara scop lucrativ si din Registrul beneficiarilor reali administrat de Ministerul Justitiei.
Supravegherea se face printr-o analiza de risc, actualizata cel putin o data la 4 ani.
Astfel, Oficiul poate solicita autoritatilor si institutiilor urmatoarele date si informatii necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege:
a) situatiile financiare anuale;
b) evidenta registrului entitatilor/unitatilor de cult;
c) evidenta asociatiilor si fundatiilor de utilitate publica;
d) evidenta asociatiilor si fundatiilor care sunt inregistrate cu
activitate economica;
e) evidenta asociatiilor si fundatiilor care au beneficiat de resurse de la autoritatile publice;
f) evidenta cenzorilor care certifica conformitatea si legalitatea informatiilor furnizate in situatiile financiare ale asociatiilor si fundatiilor;
g) informatii referitoare la asociati sau fondatori;
h) situatia conturilor deschise la institutiile de credit
Oficiul publica pe pagina sa de internet tipurile de asociatii si fundatii identificate ca fiind vulnerabile la utilizarea abuziva in scopul finantarii terorismului, determinate prin identificarea activitatilor care le pot expune riscului de utilizare abuziva in scopul finantarii terorismului, fara datele lor de identificare.
La cererea Oficiului, asociatiile si fundatiile pun la dispozitia acestuia datele si informatiile necesare indeplinirii atributiilor prevazute de lege, in termen de maximum 15 zile de la data primirii solicitarii, iar pentru cererile care prezinta un caracter de urgenta, in termenul indicat de Oficiu.
Consiliul director aproba si implementeaza o procedura interna de protectie impotriva utilizarii abuzive in scopul finantarii terorismului, prin care sunt centralizate unitar informatiile privind:
a) sursa fondurilor si a bunurilor primite;
b) identitatea persoanelor catre care sunt transferate fondurile si bunurile.
Procedura interna include:
a) controale interne adecvate pentru a asigura faptul ca fondurile sunt contabilizate integral si sunt cheltuite in conformitate cu scopul si obiectivele activitatii declarate in statut;
b) masuri rezonabile pentru confirmarea faptului ca sunt colectate informatii de identificare a beneficiarilor fondurilor si asociatiilor/fundatiilor asociate.
Consiliul director verifica anual, odata cu aprobarea situatiilor financiare, ca procedura este implementata.
Legislatia privind spalarea banilor explicata in detaliu! Va oferim un ghid cu informatii complete, comentarii, recomandari si studii de caz! Click aici >>
I. Indicatori generali:
a) asociatia sau fundatia isi desfasoara activitatea intr-o jurisdictie cu risc ridicat;
b) utilizarea fondurilor nu este in concordanta cu scopul pentru care a fost infiintata asociatia sau fundatia;
c) scopul pentru care au fost atrase fondurile aflate la dispozitia asociatiei sau fundatiei nu este in concordanta cu statutul acesteia;
d) asociatia sau fundatia care organizeaza actiuni umanitare in zone de conflict a transferat fonduri semnificative catre entitati ale caror activitati nu au nicio legatura cu serviciile umanitare;
e) platformele de finantare participativa si retelele sociale sunt utilizate pentru a solicita donatii, iar apoi interfata online dispare sau este inchisa;
f) asociatia sau fundatia a fost infiintata in ultimele 12 luni;
g) utilizarea mai multor conturi personale si de afaceri sau a conturilor asociatiilor sau fundatiilor pentru a colecta si apoi a transfera fonduri imediat sau dupa o perioada scurta de timp catre un numar mic de beneficiari;
h) asociatia sau fundatia autorizeaza o terta parte sa ii utilizeze contul/conturile pentru a transfera fonduri in strainatate, in special catre tari cu risc ridicat;
i) fondurile colectate de asociatie sau fundatie pentru diferite actiuni umanitare sunt dirijate catre o entitate terorista;
j) infiintarea de asociatii sau fundatii, avand ca obiectiv declarat in statut activitati caritabile, dar care sunt folosite ca paravan de catre organizatiile teroriste pentru primirea de donatii;
Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita
Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
II. Indicatori relevanti pentru activitatile asociatiilor si fundatiilor:
a) asociatia sau fundatia efectueaza tranzactii in numerar fara o justificare adecvata;
b) asociatia sau fundatia are proiecte si/sau parteneri intr-o zona cunoscuta pentru activitati ale entitatilor teroriste;
c) neconcordante intre tiparul sau dimensiunea tranzactiilor financiare si scopul si activitatea declarate in statutul asociatiei sau fundatiei;
d) crestere atipica a frecventei si numarului tranzactiilor financiare in conturile asociatiei sau fundatiei sau, dimpotriva, asociatia sau fundatia detine fonduri in contul sau pentru o perioada foarte lunga de timp raportat la scopul pentru care au fost colectate;
e) retrageri de numerar neobisnuite sau atipice (tinand cont de faptul ca asociatia sau fundatia poate apela in mod legitim la numerar atunci cand opereaza in anumite jurisdictii cu putine servicii financiare);
f) asociatia sau fundatia primeste sau transfera fonduri de la/catre jurisdictii cu risc ridicat sau de la/catre persoane
suspectate de implicare in activitati teroriste sau aflate in conexiune cu entitati teroriste;
g) neevidentierea sau evidentierea partiala in documentele financiar-contabile a sumelor de bani primite cu titlu de donatie.
III. Indicatori relevanti pentru directorii si personalul angajat al asociatiei sau fundatiei:
a) organele de conducere ale asociatiei sau fundatiei sau personalul angajat al acesteia au legaturi cu terti care sustin sau sunt implicati in activitati teroriste;
b) organele de conducere ale asociatiei sau fundatiei sau personalul angajat al acesteia transfera bani din contul organizatiei in conturi personale.
Radierea firmei, pas cu pas, fara greseli si fara amenzi!
Tot ce trebuie sa stii despre documente, termene si proceduri legale – explicat clar si simplu!
Ghidul Radiere SRL. PFA. II. IF este esential pentru antreprenori si contabili.
Articole similare
ONPCSB supravegheaza asociatiile si fundatiile: Lista completa a indicatorilor de riscSPALAREA BANILOR: Ce responsabilitati au expertii contabili si ce amenzi risca firmeleConsultanta in afaceri, sub lupa ONPCSB: De ce este expusa riscului de spalare a banilor?SPALAREA BANILOR: Ce obligatii au expertii contabili potrivit Legii 129/2019Legea nr. 129/2019 s-a modificat: 3 aspecte cheie despre SPALAREA BANILORUltimele articole
SPALAREA BANILOR: Ce pasi trebuie sa urmeze o societate de contabilitate si audit pentru a se inscrie la ONPCSBControl ONPCSB la o societate de expertiza contabila: ce trebuie sa cuprinda dosarul clientuluiPrevenirea spalarii banilor: NOILE reguli pentru consultantii fiscali si firmele de consultanta fiscala au fost publicate in Monitorul OficialFirma de contabilitate: inregistrarea la ONPCSB si ce rapoarte trebuie sa transmitaSPALAREA BANILOR: procedura de urmat, formulare, obligatii si termeneArticole similare
ONPCSB supravegheaza ASOCIATIIle si fundatiile: Lista completa a indicatorilor de riscInchiriere apartament: Ce obligatii ai ca proprietar si ce notificari impune legeaToamna ofertelor pentru contabili: 50% Reducere si transport gratuit la lucrarile preferateProfitati de oferta verii: Lucrari pentru contabili cu 70% reducereCheltuieli in interes personal efectuate de administrator: Atentie la riscul de recalificare si impozitare ANAF!Ultimele articole
SAF-T contribuabili mici: Ghid esential pentru o raportare fara eroriASOCIATIIle de proprietari: Totul despre organizare, functionare si reguli fiscal-contabileDeclaratia 101: Cum se declara veniturile si cheltuielile in cazul unei ASOCIATIIPrecizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazCine depune Declaratia 406 (SAF-T) si cine este scutit?Articole similare
ONPCSB supravegheaza asociatiile si FUNDATIIle: Lista completa a indicatorilor de riscDeclaratia 101: Cum se declara veniturile si cheltuielile in cazul unei asociatiiPrecizari MF privind impozitul pe constructii: Cine are obligatia de plata, mod de calcul si studiu de cazContracte de inchiriere cu persoane fizice: Totul despre obligatiile fiscale in 2025Cum sa infiintezi o asociatie non-profit: 3 intrebari esentiale cu raspunsuri clareUltimele articole
Ghidul tau complet pentru o inventariere fara stres: Procedura pas cu pas si explicatii detaliateSpalarea banilor: Ce pasi trebuie sa urmeze o societate de contabilitate si audit pentru a se inscrie la ONPCSBe-Factura: Modificari aduse de OUG 69/2024Inscrierea in Registrul RO e-Factura optional: cum se completeaza Formularul 081Cum se face inscrierea in Registrul RO e-Factura obligatoriu: instructiuni pentru completarea Formularului 082