Organizarea evenimentelor artistice presupune din punct de vedere fiscal, plata taxelor si a impozitului aferent organizarii evenimentului pe de o parte si a drepturilor aferente artistilor si a retinerilor aferente.
Impozitul pe spectacole se datoreaza de orice persoana care organizeaza o manifestare artistica, o competitie sportiva sau alta activitate distractiva in Romania.
Impozitul pe spectacole se calculeaza prin aplicarea cotei de impozit la suma incasata din vanzarea biletelor de intrare si a abonamentelor, exclusiv taxa pe valoarea adaugata.
Cota de impozit
Cota de impozit se stabileste de catre consiliile locale:
• pana la 2% pentru spectacolul de teatru, balet, opera, opereta, concert filarmonic sau alta manifestare muzicala, prezentarea unui film la cinematograf, un spectacol de circ sau orice competitie sportiva interna sau internationala;
• pana la 5% in cazul oricarei alte manifestari artistice.
Suma primita din vanzarea biletelor de intrare sau a abonamentelor nu cuprinde sumele platite de organizatorul spectacolului in scopuri caritabile, conform contractului scris intrat in vigoare inaintea vanzarii biletelor de intrare sau a abonamentelor.
Persoanele care datoreaza impozitul pe spectacole au urmatoarele obligatii:
• sa inregistreze biletele de intrare si/sau abonamentele la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale care isi exercita autoritatea asupra locului unde are loc spectacolul;
• sa anunte tarifele pentru spectacol in locul unde este programat sa aiba loc spectacolul, precum si in orice alt loc in care se vand bilete de intrare si/sau abonamente;
• sa precizeze tarifele pe biletele de intrare si/sau abonamente si de a nu incasa sume care depasesc tarifele precizate pe biletele de intrare si/sau abonamente;
• sa emita un bilet de intrare si/sau abonament pentru toate sumele primite de la spectatori;
• sa asigure, la cererea compartimentului de specialitate al autoritatii administratiei publice locale, documentele justificative privind calculul si plata impozitului pe spectacole;
• sa se conformeze oricaror altor cerinte privind tiparirea, inregistrarea, avizarea, evidenta si inventarul biletelor de intrare si a abonamentelor.
Atentie! Spectacolele organizate in scopuri umanitare sunt scutite de la plata impozitului pe spectacole.
Impozitul pe spectacole se plateste lunar pana la data de 10, inclusiv, a lunii urmatoare celei in care a avut loc spectacolul.
Orice persoana care datoreaza impozitul pe spectacole are obligatia de a depune o declaratie la compartimentul de specialitate al autoritatii administratiei publice locale.
Articolul a fost publicat in lucrarea Contabilitatea Organizatiilor Non-profit.
Realizata de specialisti experimentati in contabilitatea persoanelor juridice fara scop patrimonial, lucrarea „traduce” acum, pentru tine, intr-un limbaj coerent, cele mai recente reglementari legislative specifice. Iti ofera siguranta de care ai nevoie la aplicarea legii in vigoare! Mai ales ca, printre modificarile aduse de noile reglementari se numara si alinierea conturilor utilizate la evidentierea subventiilor si a fondurilor nerambursabile, atat in bilant, cat si in contul de profit si pierdere! Detalii aici >>
Drepturile cuvenite artistilor
In ceea ce priveste remuneratia artistilor participanti, pentru artistii nationali sunt avute in vedere prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 21/2023, privind Statutul lucratorului cultural profesionist, cu modificarile si completarile ulterioare.
Artistii sunt considerati lucratori culturali profesionisti.
In acceptiunea ordonantei mentionate lucratorul cultural profesionist este autorul sau artistul interpret si executant, asa cum sunt acestia definiti in Legea nr. 8/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, si/sau persoana fizica ce desfasoara o activitate culturala de suport sau auxiliara, care s-au inregistrat, ca atare, in scop fiscal, pentru o durata de trei ani.
Activitate culturala este creatia unei opere literare ori artistice sau a unui obiect protejat si/sau interpretarea ori executia, nefixata sau fixata, asa cum sunt acestea definite in Legea nr. 8/1996, protejate sau susceptibile de a fi protejate prin drept de autor sau drepturi conexe.
Pentru a fi inregistrat ca lucrator cultural profesionist, persoana trebuie sa fi realizat, in anul fiscal anterior solicitarii de inregistrare, cel putin 50% din veniturile supuse impozitului pe venit cumulat, din:
a) venituri din cesiunea drepturilor de autor sau a drepturilor conexe;
b) activitati independente din categoria celor enumerate in anexa la ordonanta mentionata;
c) contracte individuale de munca pe durata determinata, pentru activitati culturale si in domeniul cultural, ajunse la termen pana la data depunerii cererii de inregistrare.
Veniturile obtinute in temeiul unor contracte de desfasurare a activitatii culturale incheiate dupa inscrierea persoanei fizice in registru constituie venituri din activitati independente.
Inscrierea contribuabilului, persoana fizica, in registru este considerata criteriu de independenta a activitatii din punctul de vedere al clasificarii veniturilor.
Pentru veniturile realizate, lucratorii culturali profesionisti datoreaza impozit si contributii sociale obligatorii, asa cum sunt ele prevazute pentru veniturile din activitati independente sau din drepturi de proprietate intelectuala, dupa caz.
Lucratorul cultural profesionist are obligatia depunerii declaratiei unice si a platii contributiilor sociale, la termenele, in conditiile si cu exceptiile prevazute de legislatia fiscala aplicabila, atunci cand, potrivit conditiilor legale, datoreaza contributii de asigurari sociale si/sau de asigurari sociale de sanatate.
Impozitul datorat de lucratorii culturali profesionisti pentru veniturile realizate din contracte de desfasurare a activitatii culturale se retine la sursa de catre platitorul de venit la momentul platii veniturilor si reprezinta impozit final.
Pentru venitul obtinut din contracte de desfasurare a activitatii culturale incheiate venitul net fiscal se calculeaza prin aplicarea asupra venitului brut a unei cote forfetare de deducere de 40%.
Platitorii de venit ai lucratorilor culturali profesionisti datoreaza o contributie asiguratorie reprezentand 1% din valoarea fiecarui contract incheiat cu un lucrator cultural profesionist.
Contributia se declara si se vireaza in conditiile prevazute pentru contributia asiguratorie pentru munca.
Platitorii de venit ai lucratorilor culturali profesionisti au obligatia de a depune semestrial, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare semestrului, o declaratie privind obligatiile de plata a contributiei asiguratorii si evidenta nominala a persoanelor pentru care a fost platita contributia.
Printre activitatile pentru care se incheie astfel de contracte se regasesc:
• Activitati de editare a cartilor, a revistelor si periodicelor;
• Activitati de productie cinematografica, video si de programe de televiziune (inclusiv arhive de film) si de programe de televiziune (seriale de televiziune, documentare etc.) sau reclame de televiziune;
• Activitati de realizare a inregistrarilor audio si activitati de editare muzicala;
• Activitati de design specializat;
• Activitati de traducere scrisa si orala (interpreti);
• Activitati de interpretare artistica (spectacole);
• Activitati-suport pentru interpretare artistica (spectacole);
• Activitati de creatie;
• Activitati ale bibliotecilor si arhivelor;
• Activitati ale muzeelor.
De retinut! Astfel, pentru veniturile obtinute de artisti inregistrati ca lucratori culturali profesionisti se retine la sursa impozit in cota de 10% aplicat la venitul net dar si o contributie asiguratorie de 1%.
Persoanele respective au obligatia depunerii declaratiei unice, a declararii si platii contributiilor sociale obligatorii.
In ceea ce priveste plata drepturilor artistilor straini sunt avute in vedere atat prevederile art. 223 din Codul Fiscal cat si cele ale art. 227.
Persoana fizica sau juridica care realizeaza venituri ca urmare a activitatii desfasurate in Romania in calitate de artist de spectacol sau sportiv, din activitatile artistice si sportive, indiferent daca acestea sunt platite direct artistului sau sportivului ori unei terte parti care actioneaza in numele acelui artist sau sportiv, are obligatia sa calculeze, sa declare si sa plateasca impozit pe venit sau impozit pe profit.
Retinerea impozitului din veniturile obtinute din Romania de persoane rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri din activitati desfasurate de artisti si sportivi se face potrivit art. 227 din Codul Fiscal.
Veniturile obtinute de artisti sau sportivi, persoane juridice, rezidenti intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, pentru activitatile desfasurate in aceasta calitate in Romania si in conditiile prevazute in conventie se impun cu o cota de 16%, aplicata asupra veniturilor brute.
Persoana juridica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care obtine venituri din activitati desfasurate in Romania de artisti de spectacol sau sportivi poate opta pentru regularizarea impozitului platit prin declararea si plata impozitului pe profit pentru
profitul impozabil aferent acestor venituri.
Impozitul retinut la sursa constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe profit si se scade din impozitul pe profit datorat.
Veniturile obtinute de artisti sau sportivi, persoane fizice rezidente intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie pentru evitarea dublei impuneri, pentru activitatile desfasurate in aceasta calitate in Romania si in conditiile prevazute in conventie se impun cu cota de 10% aplicata asupra veniturilor brute.
Impozitul se calculeaza, respectiv se retine in momentul platii venitului, se declara si se plateste la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care s-a platit venitul. Impozitul se calculeaza, se retine, se declara si se plateste, in lei, la bugetul de stat, la cursul de schimb al pietei valutare comunicat de Banca Nationala a Romaniei pentru ziua in care se efectueaza plata venitului catre nerezidenti. Obligatia calcularii, retinerii, declararii si platii impozitului la bugetul de stat revine platitorului de venit.
Persoana fizica rezidenta intr-un stat membru al Uniunii Europene sau intr-un stat cu care Romania are incheiata o conventie de evitare a dublei impuneri care realizeaza venituri din Romania in calitate de artist de spectacol, din activitatile artistice poate opta pentru regularizarea impozitului platit prin declararea si plata impozitului pe venit pentru venitul impozabil aferent acestor venituri.
Impozitul retinut la sursa constituie plata anticipata in contul impozitului anual pe venit si se scade din impozitul pe venit datorat.
Declarare
Impozitul retinut la sursa se declara prin declaratia 100 depusa pana pe data de 25 a lunii urmatoare celei in care se datoreaza impozitul.
Persoana juridica ce are obligatia retinerii la sursa a impozitului va depune o declaratie privind calcularea si retinerea impozitului pentru fiecare beneficiar de venit la organul fiscal competent, pana in ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent pentru anul expirat.
Drepturi platite artistilor - Studiu de caz
O asociatie fara scop patrimonial, neinregistrata ca
platitor de TVA organizeaza un spectacol in Romania, cu participarea unor artisti romani, dar si a unor artisti invitatii din Marea Britanie.
Prin contractul incheiat cu un artist roman se prevede acordarea unui venit brut de 20.000 lei pentru prestatia acestuia.
Pentru artistii invitati din Marea Britanie se primeste o factura de la o persoana juridica pentru suma de 5.000 de lire.
Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor:
Drepturile de autor cuvenite artistului roman
616
„Cheltuieli aferente drepturilor de proprietate intelectuala”
|
=
|
401
„Furnizori”
|
20.000 lei
|
Calculul si retinerea impozitului aferent
Venit net = 20.000 lei - 20.000 lei x 40% = 12.000 lei
Impozit aferent 12.000 lei x 10% =1.200 lei
401
„Furnizori”
|
=
|
446
„Alte impozite, taxe şi varsaminte asimilate (P)”
|
1.200 lei
|
Plata sumei nete
401
„Furnizori”
|
=
|
5121
„Conturi la banci in lei”
|
18.800 lei
|
Inregistrarea contributiei asiguratorii de 1%
20.000 lei x 1% = 200 lei
6458
„Alte cheltuieli privind asigurarile si protectia sociala”
|
=
|
4318
„Alte contributii pentru asigurarile sociale de sanatate”
|
200 lei
|
Plata impozitului la buget
446/TVA
„Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate”
|
=
|
5121
„Conturi la banci în lei”
|
5.520 lei
|
Inregistrarea facturii primite de la persoana juridica din Marea Britanie la un curs de schimb valutar de 5,8106 lei/GBP
5.000 GBP x 5,8106 lei/GBP = 29.053 lei
628
„Alte cheltuieli cu serviciile executate de terti”
|
=
|
401
„Furnizori”
|
29.053 lei
|
Inregistrarea TVA de plata prin aplicarea cotei de 19% la valoarea facturii
29.053 lei x 19% = 5.520 lei
635
„Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte assimilate”
|
=
|
446/analitic TVA de plata
„Alte impozite, taxe şi varsaminte asimilate”
|
5.520 lei
|
Plata TVA catre buget
446/analitic TVA de plata
„Alte impozite, taxe şi varsaminte asimilate”
|
=
|
5121
„Conturi la banci în lei”
|
5.520 lei
|
Retinerea impozitului pe venitul nerezidentilor in cota de 16%
29.053 lei x 16% = 4.648 lei
401
„Furnizori”
|
=
|
446
„Alte impozite, taxe şi varsaminte asimilate”
|
4.648 lei
|
Plata facturii la valoarea neta 29.053 lei – 4.648 lei = 24.405 lei
401
„Furnizori”
|
=
|
5124
„Conturi la banci in valuta”
|
24.405 lei
|
Plata impozitului retinut la sursa
446
„Alte impozite, taxe şi varsaminte asimilate”
|
=
|
5121
„Conturi la banci in lei”
|
4.648 lei
|
Articolul a fost publicat in lucrarea Contabilitatea Organizatiilor Non-profit.
Realizata de specialisti experimentati in contabilitatea persoanelor juridice fara scop patrimonial, lucrarea „traduce” acum, pentru tine, intr-un limbaj coerent, cele mai recente reglementari legislative specifice. Iti ofera siguranta de care ai nevoie la aplicarea legii in vigoare! Mai ales ca, printre modificarile aduse de noile reglementari se numara si alinierea conturilor utilizate la evidentierea subventiilor si a fondurilor nerambursabile, atat in bilant, cat si in contul de profit si pierdere! Detalii aici >>
Foto: unsplash.com