Potrivit unui proiect aprobat recent de Camera Deputatilor, companiile de petrol, gaze si carburanti din Romania vor trebui sa plateasca, incepand din 2025, un impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri. Pana acum, aceasta taxa se aplica doar companiilor cu o cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane de euro, conform unei masuri introduse anul trecut.
„In acest sens, nu se poate identifica un rationament potrivit caruia impozitul suplimentar in cadrul sectorului de petrol si gaze naturale sa creeze o discriminare intre operatorii din aceasta piata care au realizat, in anul precedent, o cifra de afaceri de peste 50.000.000 EUR si cei nou infiintati sau cei care nu au realizat, in anul precedent, o cifra de afaceri la nivelul de 50.000.000 EUR, ceea ce conduce la impunerea unui dublu standard din perspectiva conditiilor si principiilor de aplicare a impozitului suplimentar.
Problema care se ridica in acest sens nu este legata, principial, de obligatia de a plati bugetului de stat impozitul suplimentar, ci de faptul ca anumiti participanti din piata romaneasca vor fi obligati la plata acestui impozit suplimentar de 0,5% din cifra de afaceri, fiind defavorizati in fata altor participanti din aceeasi piata romaneasca, care nu vor fi obligati la plata unei cote procentuale identice, aplicate la cifra de afaceri.”
Initiatorii proiectului spun, in expunerea de motive, ca marile companii, cu afaceri de peste 50 de milioane de euro, isi divizeaza activitatile in firme mai mici pentru a evita acest impozit suplimentar. Desi aceasta practica este legala, afecteaza negativ veniturile bugetare ale statului.
„La nivelul companiilor din sectorul de petrol de pe piata romaneasca exista mai multi jucatori care detin mai multe societati la nivelul aceluiasi beneficiar real sau grupuri de persoane, aspect care, de altfel, este perfect legal, sau situatii in care jucatorii din piata romaneasca si-au infiintat recent alte societati la nivelul acelorasi asociati/actionari, avand coduri CAEN similare, prin care se va desfasura acelasi tip de activitate economica. Acest lucru va permite ca, in mod legal, anumite venituri sa fie alocate intre diversele societati comerciale detinute, eludandu-se astfel plata impozitului suplimentar catre bugetul de stat din Romania.
In aceste conditii, este imperativ sa fie introduse masuri pentru stoparea unor astfel de practici neconcurentiale si eliminarea riscurilor de dezechilibrare la nivel national a sectorului de petrol si gaze naturale, care ar putea aduce atingere inclusiv masurilor de siguranta energetica la nivelul Romaniei.”
„Prin modificarile propuse se urmareste crearea unui cadru unitar, echilibrat si echitabil pentru toti jucatorii din piata de petrol si gaze naturale care activeaza in piata romaneasca, printr-un comportament fiscal corect, care sa se dezvolte intr-un mediu concurential real si care sa nu permita existenta unor standarde duble intre aceiasi jucatori ce activeaza pe aceeasi piata”, mai sustin initiatorii.
Cote de impozitare
Conform proiectului, institutiile de credit, persoane juridice romane si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit, persoane juridice romane si straine, care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, datoreaza, suplimentar impozitului pe profit, un impozit specific pe cifra de afaceri, calculat prin aplicarea asupra cifrei de afaceri a urmatoarelor cote de impozitare:
- 2%, pentru perioada 1 ianuarie 2025 – 31 decembrie 2025 inclusiv;
- 1%, incepand cu data de 1 ianuarie 2026.
Impozitul pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial:
- pentru trimestrele I - III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
- pentru trimestrul IV, pana la data de 25 martie inclusiv a anului urmator.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Manual de politici contabile - Stick USB
Acesta se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Impozitul pe cifra de afaceri datorat trimestrial se determina ca diferenta intre impozitul pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
Cu privire la reglementarea impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, proiectul prevede urmatoarele:
„Persoanele juridice romane sau straine care, in mod individual sau intr-o forma de asociere, livreaza bunuri sau presteaza servicii pe teritoriul Romaniei, desfasurand activitati in sectoarele petrol si gaze naturale, stabilite prin ordin al ministrului Finantelor, datoreaza, suplimentar impozitului pe profit, un impozit specific pe cifra de afaceri”.
Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro al cifrei de afaceri este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar in care s-au inregistrat veniturile.
Cifra de afaceri a anului precedent reprezinta diferenta dintre veniturile totale (VT) si veniturile care se scad din veniturile totale (Vs).
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza, se declara si se plateste trimestrial, astfel:
- pentru trimestrele I - III, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se efectueaza plata;
- pentru trimestrul IV, pana la data depunerii declaratiei anuale privind impozitul pe profit.
Impozitul specific pe cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului fiscal. Acesta este datorat trimestrial si se determina ca diferenta intre impozitul specific pe cifra de afaceri calculat cumulat de la inceputul anului fiscal si impozitul specific pe cifra de afaceri datorat pentru perioada anterioara celei de calcul.
Foto: pixabay.com