Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"
De la 1 septembrie 2025, suspendarea aplicarii sanctiunilor pentru bonurile fiscale fara cod QR (Quick Response = raspuns rapid) a expirat, iar autoritatile nu au emis inca o noua prelungire. In consecinta, teoretic, amenda intre 2.000 si 4.000 de lei prevazuta de OUG 28/1999 a reintrat in vigoare, desi masura este imposibil de pus in aplicare, in lipsa normelor tehnice. Codul QR, este un tip de cod bidimensional (2D), asemanator cu un cod de bare, dar care poate stoca mult mai multe informatii intr-un spatiu mic.
Modificarea legislativa a fost introdusa prin OUG nr. 69/2024, care a stabilit ca:
- data si ora emiterii bonului fiscal,
- numarul de identificare al bonului fiscal,
- seria fiscala a aparatului de marcat
trebuie sa fie tiparite nu doar in clar, ci si sub forma de cod QR pe fiecare bon fiscal (art. 4 alin. (2 1) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale).
Totodata, actul normativ a prevazut o perioada de tranzitie de doi ani, timp in care aparatele de marcat trebuiau sa fie testate de catre ICI Bucuresti si sa primeasca suplimentele de aviz tehnic.
Cum termenul de 1 septembrie 2025 a trecut, iar suspendarea nu a mai fost prelungita, se aplica din nou prevederile din OUG 28/1999:
- Art. 10 lit. f): emiterea bonului fiscal fara toate datele prevazute la art. 4, inclusiv codul QR;
- Art. 11 alin. (1) lit. h): sanctiune cu amenda intre 2.000 si 4.000 de lei.
In lipsa normelor metodologice actualizate, comerciantii si patronatele din domeniu considera ca aplicarea sanctiunii este nejusta, intrucat obligatia nu poate fi respectata din cauze tehnice.
Reprezentantii Patronatului Comerciantilor si Servisantilor de Case de Marcat solicita Ministerului Finantelor sa adopte rapid o solutie legislative, fie modificarea normelor metodologice pentru OUG 28/1999, astfel incat sa fie clar definite cerintele tehnice si pasii de implementare, fie o noua amanare a sanctiunii, pentru a evita aplicarea unor amenzi care nu pot fi respectate in practica.
Pana la aparitia unei clarificari oficiale, situatia ramane incerta: legea prevede sanctiunea, dar infrastructura tehnica necesara lipseste.
Ordonanta de urgenta nr. 125/2024 pentru completarea art. 2 si suspendarea aplicarii unor dispozitii din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale
avand in vedere modificarile aduse Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prin care a fost modificat continutul obligatoriu al bonului fiscal emis cu aparatul de marcat electronic fiscal si, totodata, a fost introdusa obligatia de tiparire pe bon a unor informatii sub forma de cod QR,
intrucat implementarea acestei masuri presupune parcurgerea, in ordine, a unor etape care, pe de o parte, sunt interdependente, iar, pe de alta parte, sunt consumatoare de timp, respectiv modificarea legislatiei din domeniul aparatelor de marcat de nivel secundar si tertiar, dezvoltarea software-ului de catre distribuitorii autorizati, testarea la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare in Informatica - ICI Bucuresti a tuturor modelelor de aparate de marcat existente pe piata, in vederea obtinerii suplimentului de aviz tehnic care atesta faptul ca acestea indeplinesc inclusiv noile cerinte legale, si instalarea software-ului prin deplasarea tehnicienilor de service la fiecare aparat de marcat in parte, niciuna dintre ele nefiind in responsabilitatea operatorilor economici,
avand in vedere necesitatea evitarii sanctionarii operatorilor economici vizati de obligatia de a emite bonuri fiscale care contin toate elementele prevazute de lege, in conditiile in care obligatia legala nu a putut fi dusa la indeplinire din motive care nu le sunt imputabile, cu consecinta afectarii semnificative a activitatii acestora,
Art. II. -
Aplicarea dispozitiilor art. 10 lit. f), precum si a dispozitiilor art. 11 alin. (1) lit. h) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru savarsirea faptei de emitere a bonului fiscal fara ca acesta sa contina codul de identificare al beneficiarului, numarul de identificare al bonului, precum si, sub forma de cod QR, datele prevazute la art. 4 alin. (21) din aceeasi ordonanta de urgenta, se suspenda pana la data de 1 septembrie 2025.
NOU: Ghidul practic al contabilitatii in 2025. Legislatie explicata - Exemple detaliate
Articole similare
Bonuri fiscale fara cod QR: Legea prevede sanctiunea, dar infrastructura tehnica lipseste5 detalii care ar trebui sa se regaseasca pe toate etichetele produselor alimentareDeclaratii fiscale cu termen in luna ianuarie 2016Evidenta socului de marfa in unitatile cu amanuntul. Cum aplicam metoda global-valorica sau cantitativ-valorica?Declaratii electronice: Declaratia 300 actualizataUltimele articole
ANAF: Programe informatice noi pentru declaratiile 100, 300 si 710Ordin ANAF: Depunerea declaratiilor 100, 300 si 710 pe o noua platformaAnunt ANAF: in atentia contribuabililor care depun declaratii 100, 300 si 710Comunicat ANAF despre noile versiuni de soft pentru declaratiile 100, 300 si 701Nota ANAF: Atentie la declaratiile 100, 300, 701