Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Incepand din 2026, ANAF va trimite contribuabililor Declaratia unica precompletata pentru veniturile din 2025

Data aparitiei: 28 Octombrie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Incepand din 2026, ANAF va trimite contribuabililor Declaratia unica precompletata pentru veniturile din 2025
declaratia unica precompletata

MF urmareste simplificarea mecanismului de calcul, plata si declarare de catre contribuabilii persoane fizice a fiscale vizand impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii datorate intr-un an fiscal, fapt ce permite imbunatatirea conformarii fiscale si colectarea mai eficienta a veniturilor. Totodata, propune degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, estimate, precum si pentru toate celelte situatii in care intevin modificari/ recalculari/ rectificari ale acestora. De asemenea, MF are in vedere reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolul II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate.

ANAF va trimite romanilor Declaratia unica precompletata din 2026 pentru veniturile anului 2025

Printr-un proiect de OUG, Ministerul Finantelor propune instituirea obligatiei ca, incepand cu veniturile aferente anului 2025, Agentia Nationala de Administrare Fiscala sa transmita contribuabilului declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice prevazuta la art. 122 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, precompletata cu datele privind veniturile realizate si impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si cuantumul contributiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informatiilor disponibile in bazele de date. Masura are in vedere reducerea/eliminarea erorilor de calcul si declarare, precum si o mai buna colectare a contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate.

Schimbari preconizate

Proiectul de OUG pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare prevede urmatoarele schimbari:

I. Modificarea si completarea Titlului IV – Impozitul pe venit si a Titlului V- Contributii sociale obligatorii din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare

Se propune eliminarea obligatiei de a depune in anul curent Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat (Cap. II), a impozitului pe venit, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, capitolul privind veniturile estimate, precum si pentru toate celelalte situatii in care intervin modificari/recalculari/rectificari ale acestora. Masura are in vedere simplificarea obligatiei de declarare de catre contribuabil a obligatiilor fiscale datorate intr-un an fiscal avand in vedere faptul ca obligatiile fiscale privind impozitul pe venit, contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, datorate de persoanele fizice, sunt certe si devin scadente la data de 25 mai a anului urmator celui in care s-au realizat veniturile, in functie de venitul realizat, oricare ar fi fost nivelul venitului
estimat.

De asemenea, se are in vedere faptul ca frecventa depunerii Declaratiei unice in cazul estimarii/modificarii/recalcularii/rectificarii veniturilor ingreuneaza atat activitatea contribuabililor cat si a organului fiscal, prin completarea si, respectiv procesarea unor declaratii care contin date estimate, irelevante in conditiile in care obligatiile fiscale se definitiveaza prin Declaratia unica care se depune pana la data de 25 mai a anului urmator celui in care s-au realizat veniturile, prin declararea veniturilor realizate.

Totodata, se propune eliminarea obligatiei depunerii in anul curent a Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice in cazul contribuabililor care in cursul anului fiscal incep sau inceteaza o activitate, precum si cei care intrerup temporar activitatea sau intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie, precum si in situatiile in care intervin modificari ale clauzelor contractuale sau in cazul rezilierii, in cursul anului fiscal, a contractelor de inchiriere incheiate intre parti. In aceste cazuri persoanele fizice au obligatia depunerii declaratiei unice, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice nu se depune, in vederea stabilirii si declararii impozitului pe venit, in situatiile in care obligatia de calcul, retinere, declarare si plata a impozitului pe venit revine platitorilor de venituri si impunerea este finala, cum ar fi in cazul veniturilor din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal platite de persoane juridice sau alte entitati care au obligatia de a conduce evidenta contabila, inclusiv cel al veniturilor din arendare, pentru care impunerea este finala.

De asemenea, sunt exceptati de la obligatia depunerii Declaratiei unice, in vederea stabilirii si declararii impozitului pe venit, contribuabilii care realizeaza:


 - venituri sub forma de salarii si venituri asimilate salariilor, pentru care informatiile sunt cuprinse in declaratiile specifice; 
- venituri din pensii;
 - venituri din transferul proprietatilor imobiliare din patrimoniul personal;
 - venituri din premii si din jocuri de noroc;
- venituri din vanzarea energiei electrice, realizate de prosumatorii exceptati/scutiti, potrivit legii, de la plata obligatiilor fiscale aferente cantitatii de energie electrica produsa pentru autoconsum, precum si pentru excedentul vandut furnizorilor.

Contribuabilii care obtin venituri din strainatate au obligatia sa le declare in Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la termenul legal de depunere a acesteia.

In situatia in care, potrivit reglementarilor aplicabile contributiilor sociale obligatorii, contribuabilii datoreaza contributia de asigurari sociale si/sau contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, acestia au obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in conformitate cu prevederile Titlului V - Contributii sociale obligatorii din Codul fiscal.

In corelare cu eliminarea Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat din Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, se impune revizuirea prevederilor referitoare la:
- modalitatea de exercitare a optiunii de a determina venitul net in sistem real, pe baza datelor din contabilitate, de catre contribuabilii care realizeaza venituri din activitati independente pentru care venitul net anual se stabileste pe baza normelor de venit, precum si de catre contribuabilii care obtin venituri din drepturi de proprietate intelectuala;

- obligatia inregistrarii contractului incheiat intre parti, precum si a modificarilor survenite ulterior, in termen de cel mult 30 de zile de la incheierea/producerea modificarii acestuia, la organul fiscal competent. Totodata, pentru simplificarea procedurilor de inregistrare si administrare a contractelor de inchiriere, precum si a actelor de modificare a acestora, se propune ca in situatia in care bunul este detinut in comun, sa se desemneze prin contractul de inchiriere sau, dupa caz, prin actul de modificare a acestuia,proprietarul, uzufructuarul sau alt detinator legal care indeplineste aceasta obligatie;

- reglementarea obligatiei contribuabililor care desfasoara o activitate agricola pentru care venitul se determina pe baza normei anuale de venit, de a depune anual, pentru veniturile anului anterior, Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice la organul fiscal competent, pana la termenul legal de depunere, respectiv 25 mai a anului urmator celui de realizare a venitului. Informatiile cuprinse in declaratie vizeaza veniturile realizate in anul anterior, corespunzator suprafetelor cultivate, din cresterea si exploatarea animalelor/familiilor de albine detinute de catre contribuabili/asocieri fara personalitate juridica la data de 25 mai, inclusiv, a anului de realizare a venitului. Modificarea pe parcursul anului de realizare a venitului, oricand, inainte sau dupa data de 25 mai, a structurii suprafetelor destinate productiei agricole vegetale, cultivate, a numarului de capete de animale/familii de albine detinute de contribuabili/asocieri fara personalitate juridica, nu conduce la recalcularea normei anuale de venit.

Se propune modificarea datei de referinta pentru salariul minim brut pe tara stabilit prin Hotarare a Guvernului avut in vedere la verificarea incadrarii veniturilor extrasariale in plafoanele anuale, precum si la stabilirea bazei anuale de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, in sensul in care salariul minim brut pe tara este cel in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului.

Modificarea are in vedere corelarea cu masura privind eliminarea obligatiei de a depune Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice pentru declararea venitului estimat, respectiv simplificarea regulilor de stabilire a acestor obligatii, precum si evitarea situatiilor in care sunt necesare reglementari distincte pentru fiecare an fiscal in cursul caruia, nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin Hotarare a Guvernului se modifica.

Se propune eliminarea obligatiei de stabilire si declarare a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, aferente veniturilor estimate obtinute din activitati independente, din drepturi de proprietate intelectuala, din asocierea cu o persoana juridica, contribuabil potrivit titlului II sau titlului III din Codul fiscal, din cedarea folosintei bunurilor, din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, din investitii si din alte surse.

Totodata, se propune eliminarea obligatiei de declarare in termen de 30 de zile de la data la care a intervenit evenimentul a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul contribuabilor care in cursul anului fiscal incep activitatea/sa realizeze venituri din cele mai sus mentionate, pentru care se datoreaza aceste contributii, precum si in cazul celor care intra in suspendare temporara a activitatii potrivit legislatiei in materie ori isi inceteaza activitatea.

Persoanele fizice care datoreaza contributia de asigurari sociale si contributia de asigurari sociale de sanatate, dupa caz, pentru venituri de natura celor mai sus mentionate, stabilesc si declara aceste contributii prin Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor. Fac exceptie persoanele fizice pentru care aceste contributii au fost calculate, retinute, platite si declarate de catre platitorul de venit si venitul anual realizat, cumulat din una sau mai multe surse si/sau categorii de venit, se incadreaza in acelasi plafon pentru care s-a aplicat retinerea la sursa.

Masura are in vedere simplificarea mecanismului de stabilire a CAS si CASS, intrucat determinarea contributiilor se efectueaza in anul urmator celui in care veniturile au fost obtinute, in functie de nivelul veniturilor realizate.

Se propune instituirea posibilitatii de a opta in anul curent pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate in cazul persoanelor fizice care incep in cursul anului fiscal sa desfasoare activitati independente, altele decat cele din contracte sportive, precum si in cazul celor care au inregistrat pierdere fiscala in anul fiscal anterior sau un venit net anual egal cu zero.

Persoanele fizice care opteaza in cursul anului pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate datoreaza aceasta contributie la o baza de calcul egala cu 6 salarii minime brute pe tara in vigoare la data de 1 ianuarie a anului pentru care se datoreaza contributia, indiferent de data la care exercita optiunea.

Se clarifica faptul ca persoanele fizice care, in anul fiscal pentru care au obligatia depunerii Declaratiei unice, au desfasurat activitati independente pentru care venitul se determina in sistem real, si au inregistrat pierdere fiscala sau un venit net anual egal cu zero, nu datoreaza contributia de asigurari sociale de sanatate, respectiv diferenta de contributie de asigurari sociale de sanatate si pot opta pentru plata acesteia.

In cazul persoanelor fizice care opteaza in anul curent pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate, iar in cursul aceluiasi an, ulterior exprimarii optiunii, se incadreaza in categoriile de persoane exceptate de la plata contributiei potrivit prevederilor Codului fiscal, contributia de asigurari sociale de sanatate datorata ca urmare a exprimarii optiunii nu se recalculeaza. Totodata, in situatia in care persoanele fizice au optat pentru plata contributiei de asigurari sociale de sanatate si incep, in cursul aceluiasi an fiscal in care au exercitat optiunea, sa realizeze venituri din cele prevazute la art. 155 alin. (1) lit. b) - h) din Codul fiscal, contributia datorata ca urmare a exercitarii optiunii, pentru anul in care au fost realizate veniturile, este luata in calcul la stabilirea contributiei anuale datorata pentru veniturile realizate. 

Foto: pixabay.com









Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X