Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Declaratii si formulare

Cum procedam cu documentele financiar-contabile dupa expirarea termenului legal de pastrare

Data actualizarii: 29 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum procedam cu documentele financiar-contabile dupa expirarea termenului legal de pastrare
arhivare documenteOrdinul 2634/2015eliminare documente din arhivapastrare documente

Regimul de pastrare si arhivare a documentelor contabile este reglementat de Legea contabilitatii nr. 82/1991 si de Ordinul MFP nr. 2634/2015. Documentele financiar-contabile (facturi, chitante, bonuri fiscale, extrase bancare, deconturi de cheltuieli, note de receptie etc.) trebuie pastrate timp de 5 ani, calculati de la 1 iulie a anului urmator celui la care se refera. Situatiile financiare anuale au un regim special, cu termen de 10 ani.

In ceea ce priveste forma de arhivare, legislatia permite pastrarea documentelor atat in format fizic (hartie), cat si in format electronic, cu conditia ca acestea sa poata fi puse la dispozitia organelor de control, in orice moment, prin listare. Aceasta inseamna ca este posibila o combinatie intre arhivare clasica (pentru unele documente justificative) si arhivare electronica (pentru facturi, registre, extrase bancare).

Eliminarea din arhiva a documentelor financiar-contabile

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Eliminarea din arhiva a documentelor financiar-contabile

Conform pct 43 din Ordinul 2634/2015 privind documente financiar-contabile: eliminarea din arhiva entitatii a documentelor financiar-contabile, al caror termen de pastrare prevazut in prezentele norme a expirat, se face de catre o comisie constituita potrivit procedurilor proprii ale entitatii. In aceasta situatie se intocmeste un proces-verbal si se consemneaza scaderea documentelor eliminate din Registrul de evidenta al arhivei.

Astfel, in momentul in care termenul minim legat de pastrare a trecut, societatea trebuie sa numeasca o comisie speciala si sa se intocmeasca un proces verbal cu privire la deciza de distrugere a documentelor.

In cazul documentelor fizice: comisia poate sa decisa sa le predea la o unitate specializata in vederea distrugerii sau sa le distruca intern cu ajutorul unui distrugator special de maruntire a documentelor, devenind greu de reasamblat.

Documente electronice: comisia poate sa decida la stergerea sau distrugerea digitala a documentelor, respectand politica interna de Securitate si protective a datelor. Documentele digitale trebuie sterse in mod corespunzator pentru a preveni recuperarea ulterioara a datelor.

Utilizarea unor programe specializate de stergere permanenta poate asigura stergerea ireversibila a informatiilor. In plus, recomand ca inainte de distrugerea documentelor, sa se cripteze datele sensibile.

Registrele de contabilitate obligatorii

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Registrele de contabilitate obligatorii

In ceea ce privesc registrele obligatorii, conform pct 44 din Ordinul 2634/2015, consider ca nu este obligatoriu sa fie in fromat fizic, daca utilizati un sistem informatic care genereaza listari complete si conforme (cu toate elementele cerute de lege):

D.1. Registrele de contabilitate obligatorii pentru entitatile care conduc evidenta contabila pe baza regulilor contabilitatii in partida dubla
44.Potrivit prevederilor legii contabilitatii, registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal (cod 14-1-1), Registrul-inventar (cod 14-1-2) si Cartea mare (cod 14-1-3).

Registrele de contabilitate se utilizeaza in stricta concordanta cu destinatia acestora si se prezinta in mod ordonat si completate astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor contabile efectuate.

Registrele de contabilitate se pot prezenta sub forma de registre, foi volante sau listari informatice, dupa caz.

Numerotarea paginilor registrelor se face in ordine crescatoare, iar volumele se numeroteaza in ordinea completarii lor.

Raspuns oferit in luna septembrie 2025 de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Informatii de top de la expertii PortalContabilitate.ro

- cel mai cunoscut site de consultanta fiscal-contabila din Romania -

Vrei sa vezi si tu TOATE Explicatiile, Intrebarile si Raspunsurile + Noutatile din lege?

Este foarte simplu! TESTEAZA GRATUIT - Completeaza formularul de mai jos:

- Vei gasi Legislatie la zi + Consultanta detaliata de la experti

Sunt de acord cu termenii si conditiile site-ului!
Conform cerintelor Regulamentului UE 679/2016 sunt de acord ca SC Rentrop & Straton S.R.L. sa colecteze si sa prelucreze datele din formular in scopuri comerciale.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X