Executivul a adoptat, la propunerea MF, un act normativ care aduce schimbari importante in privinta Sistemului national RO e-Transport. La propunerea operatorilor economici, se reglementeaza confiscarea graduala a bunurilor nedeclarate in functie de repetarea abaterilor si se suspenda, pana la 31 martie 2025, sanctiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de pozitionare a vehiculelor in Sistemul RO e-Transport, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice.
OUG pentru modificarea si completarea OUG nr.41/2022 privind Sistemul national RO e-Transport
Masurile cuprinse in proiectul de act normativ decurg, in principal, din propunerile mediului de afaceri si vizeaza:
1. Instituirea posibilitatii ca organele de control ale ANAF sa colecteze date si informatii detinute la nivelul companiilor si societatilor cu capital integral de stat, in vederea monitorizarii transporturilor rutiere de bunuri.
2. Au fost introduse prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantitati si contravaloarea bunurilor transportate, raportate catre sistemul RO e -Transport, operatiunea putand fi realizata doar dupa expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, pana cel mai tarziu la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a finalizat transportul de bunuri.
Modificarile sunt realizate la solicitarile mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelarii intre datele raportate de operatorii economici catre diferitele sisteme ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. (ex Ro e-factura si Ro e-transport).
3. In vederea asigurarii respectarii principiului proportionalitatii sanctiunilor in raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicarii graduale a sanctiunii complementare a confiscarii prevazuta la 13^1 alin.(2) din OUG nr.41/2022.
Astfel, confiscarea se va aplica dupa cum urmeaza :
- la prima abatere se aplica exclusiv amenda contraventionala
- Daca un operator economic savarseste, intr-un termen de maximum 12 luni de la prima sanctionare a faptei, a doua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- In situatia in care operatorul economic savarseste a treia contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- Incepand cu savarsirea celei de-a patra contraventii din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care operatorul economic a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda, precum si confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- Daca un operator economic savarseste, intr-un termen mai mare de 12 luni de la prima sanctionare a faptei, a doua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanctionat, contraventia se sanctioneaza doar cu amenda.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
SAF-T Ghid de raportare corecta
Aceasta a doua contraventie, savarsita la un interval de timp care depaseste un an, raportat la prima fapta care a fost sanctionata doar cu amenda, determina o resetare a sistemului de aplicare graduala astfel ca, si in acest caz, agentul constatator va aplica doar sanctiunea contraventionala principala. Incepand de la acest moment, in cazul in care operatorul economic savarseste a doua fapta intr-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra fapta din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), se aplica sanctiunea contraventionala principala precum si gradual, confiscarea a 15%, 50% si respectiv 100%, dupa caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
4. Infiintarea unui registru electronic in care se vor regasi date cu privire la sanctiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozitiilor prin care se instituie sanctiuni, se impune tinerea unei evidente stricte a acestora, tinand cont de faptul ca, pe de o parte, prin acest proiect de act normativ se propune aplicarea graduala a sanctiunii complementare a confiscarii prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de alta parte, competenta de a constata si aplica sanctiunile este partajata intre mai multe autoritati .
5. Suspendarea pana la 31 martie 2025 a aplicarii dispozitiilor care reglementeaza ca si contraventie nerespectarea obligatiei operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de pozitionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declaratiei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.
Foto: pixabay.com