Incepand cu 1 ianuarie 2025, legislatia fiscala privind microintreprinderile a suferit schimbari semnificative. Astfel, OUG nr. 156/2024, celebra ordonanta-trenulet, a injumatatit plafonul veniturilor anuale necesar pentru incadrarea ca microintreprindere (noul plafon este de 250.000 de euro) si a eliminat totodata conditia privind ponderea veniturilor din activitati de consultanta si management.
Anterior, companiile care generau peste 20% din veniturile lor totale din astfel de activitati de consultanta erau excluse din acest regim fiscal. Prin noile prevederi, restrictia dispare, in consecinta principala conditie pentru aplicarea impozitarii ca microintreprindere ramane cea legata de plafonul anual al veniturilor:
a) 250.000 de euro (calculat la cursul BNR valabil la data de 31 decembrie 2024);
b) 100.000 de euro (incepand cu anul fiscal 2026, pentru veniturile realizate la 31 decembrie 2025).
Important! Experienta arata ca orice modificare legislativa este urmata intotdeauna de o perioada de incertitudini, cand va confruntati cu numeroase situatii interpretabile, unde puteti comite usor erori. Iar schimbarea regimului de impozitare a microintreprinderilor nu face exceptie.
Iata de ce v-am pregatit un ghid profesionist, Impozitare MICRO 2025. Tratament fiscal, care explica impecabil, intr-un stil clar si excelent argumentat, ce obligatii aveti si ce aspecte trebuie sa urmariti cu precadere. Comandati-l chiar acum
Observatii importante privind aplicarea Ordonantei Trenulet!
1) O microintreprindere care depaseste in cursul unui an fiscal pragul veniturilor de 250.000 de euro va pierde automat dreptul de a aplica regimul micro. Totodata, o microintreprindere trebuie sa analizeze retroactiv veniturile la 31.12.2024 si sa verifice incadrarea in plafonul de 250.000 de euro pentru a se asigura ca beneficiaza de o impozitare mai favorabila ca microintreprindere in 2025;
2) Incepand cu 1 ianuarie 2026, plafonul de incadrare ca microintreprindere va fi redus la 100.000 de euro, stabilindu-se astfel o limita mai restrictiva pentru firmele care doresc sa ramana in acest regim fiscal;
3) Trecerea la regimul de impozitare pe profit nu se aplica retroactiv, dar devine obligatorie incepand cu trimestrul in care a fost depasit pragul de venituri. Aceasta prevedere inlatura posibilitatea unei planificari fiscale in avantajul contribuabilului, obligand microintreprinderile care cresc semnificativ in dimensiune sa isi adapteze rapid structura fiscala si sa suporte implicatiile asociate trecerii la impozitul pe profit; ...Click aici >>
![SAF-T Ghid de raportare corecta](https://www.rs.ro/dbimg/product/3102-saf-t-ghid-de-r.jpg)
SAF-T Ghid de raportare corecta
![Operare SAGA Exemple practice si recomandari](https://www.rs.ro/dbimg/product/2841-operare-saga-ex.png)
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
4) Pentru a asigura o aplicare uniforma a noilor reguli, pragurile de venituri pentru anul fiscal 2025 sunt verificate pe baza datelor financiare inregistrate la 31 decembrie 2024. In mod similar, pentru anul fiscal 2026, plafonul redus de 100.000 de euro va fi evaluat raportat la veniturile realizate la 31 decembrie 2025; ...Click aici >>
5) O alta modificare importanta se refera la termenul de depunere a situatiilor financiare. Astfel, OUG nr. 156/2024 prevede ca societatile comerciale vor trebui sa depuna situatiile financiare anuale pana pe data de 31 mai inclusiv a exercitiului financiar urmator celui de raportare, si nu la 150 de zile dupa incheierea exercitiului financiar, ca pana acum. Modificarea e importanta deoarece o societate comerciala isi poate pastra statutul de microintreprindere doar daca a depus la timp situatia financiara pentru ultimul exercitiu financiar.
...Click aici pentru cuprinsul lucrarii >>
OUG nr. 156/2024: Ce impact are asupra firmelor de consultanta?
Inainte de modificarile aduse de OUG nr. 156/2024, firmele care desfasurau activitati de consultanta si management nu puteau obtine mai mult de 20% din veniturile totale din aceste activitati pentru a putea beneficia de regimul de microintreprindere.
Incepand cu 2025, aceasta restrictie a fost eliminata. Astfel, indiferent de ponderea veniturilor obtinute din activitatile de consultanta si management, aceste firme pot continua sa beneficieze de regimul de microintreprindere, ceea ce face ca respectivele firme, care depind de astfel de activitati, sa nu fie afectate de limitari suplimentare.
...Click aici pentru explicatii detaliate >>
Ele pot pastra regimul de microintreprindere, chiar daca veniturile din consultanta si management sunt semnificative, si raman eligibile pentru aplicarea unui impozit de 1% sau 3%. Detalii aici >>
In consecinta, modificarile aduse de OUG nr. 156/2024 sunt extrem de benefice pentru firmele care desfasoara activitati de consultanta si management. Simplificarea regimului fiscal le ofera un cadru mai flexibil pentru desfasurarea activitatilor, insa trebuie monitorizat in permanenta plafonul maxim aplicabil microintreprinderilor (250.000 euro).
Retineti!
Acest ghid limpezeste impecabil toate neclaritatile aduse de OUG nr. 156/2024, oferind atat comentarii si explicatii complete privind noile prevederi legale, cat si solutii profesioniste pentru probleme practice provenite din mediul fiscal-contabil. Parcurgeti acest ghid si veti realiza imediat ca toate semnele dvs. de intrebare dispar, unul cate unul.