 
                    
                    
Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Planul de conturi general"


In ultimele saptamani, numerosi antreprenori au descoperit in Spatiul Privat Virtual (SPV) decizii prin care societatile lor au fost declarate inactive fiscal. Masura s-a aplicat in special companiilor inregistrate la adrese considerate „cu risc fiscal” de catre autoritati, insa procedura utilizata de ANAF ridica semne de intrebare privind respectarea pasilor legali.
In anul 2020, modificarile aduse Legii societatilor au eliminat limita privind numarul de sedii sociale care pot fi stabilite la aceeasi adresa. Masura fusese prezentata drept o simplificare administrativa, insa in practica a creat un teren fertil pentru inregistrarea de firme fara activitate reala la sediu – asa-numitele „firme fantoma”.
Raportul Curtii de Conturi din 2023 a atras atentia ca peste 2.000 de adrese din Romania gazduiesc impreuna aproximativ 47.000 de societati, multe dintre acestea acumuland datorii catre stat in valoare de aproape 30 de miliarde lei. Recomandarea institutiei a fost reintroducerea restrictiei, pentru a limita riscul de frauda.
 
					Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
 
					Cartea verde a Contabilitatii varianta online
 
					Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita stick USB
In urma acestor constatari, ANAF a inceput verificarile, vizand in special sedii sociale virtuale sau adrese cu un numar neobisnuit de mare de companii inregistrate. Recent, unele firme s-au trezit declarate inactive fiscal pentru „nefunctionare la domiciliul fiscal declarat”.
Problema raportata de contribuabili este ca, in multe cazuri, deciziile au venit fara o verificare la fata locului sau fara o invitatie oficiala de clarificare a situatiei, ceea ce contravine procedurii prevazute de Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015.
Pentru a declara o firma inactiva pe motivul nefunctionarii la sediu, organul fiscal trebuie:
1.Sa initieze un control fiscal sau antifrauda.
2.Sa transmita reprezentantului legal o invitatie scrisa la sediul fiscal declarat, pentru clarificarea situatiei.
Abia dupa parcurgerea acestor pasi, daca se confirma nefunctionarea la sediu, poate fi emisa decizia de inactivare fiscala.
Emiterea directa a deciziei, fara informarea prealabila a contribuabilului, este nelegala si poate fi atacata.
Potrivit art. 92 (care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati), contribuabilul/platitorul persoana juridica (sau orice entitate fara personalitate juridica) este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
e) durata de functionare a societatii este expirata;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.
Ce prevede Procedura privind declararea contribuabililor inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) si d)-g) din Codul de procedura fiscala – aprobata prin Ordinul nr. 3846/2015?
”Declararea in inactivitate a contribuabililor prevazuti la art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a notificarii referitoare la situatiile respective, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
Nu se inscriu in evidenta contribuabililor declarati inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificarilor transmise de organul fiscal central, fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi in lista, pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut in continutul notificarii”.
Statutul de contribuabil inactiv nu suspenda obligatiile declarative si de plata. In schimb, aduce urmatoarele efecte imediate:
-pierderea definitiva a dreptului de deducere a cheltuielilor;
-imposibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate in perioada inactivitatii;
-anularea automata a codului de TVA, ceea ce afecteaza si clientii firmei, care nu mai pot deduce TVA facturata.
Contribuabilii care considera ca au fost inactivati pe nedrept au mai multe optiuni:
-depunerea unei cereri de indreptare a erorii materiale la organul fiscal competent;
-formularea unei contestatii in termen de 45 de zile de la primirea deciziei;
-solicitarea suspendarii efectelor deciziei in instanta, pe baza Legii contenciosului administrativ, pentru a continua activitatea pana la clarificarea situatiei.
In cazul reactivarii si reinregistrarii in scopuri de TVA, unele efecte negative pot fi corectate contabil, dar numai pentru perioada ulterioara reluarii statutului activ.
Sursa: PortalCodulFiscal.ro
Alerta: Examenul CECCAR 2025 se apropie cu pasi repezi!
Visati sa deveniti contabil autorizat sau expert contabil? Acum aveti avantajul decisiv:
* 100 de teste rezolvate si explicate, exact ca la examen – cheia succesului vostru!
* Cea mai sigura cale de a promova examenul!
Articole similare
Mijloace fixe: Cum aplicati legea corect, cu exemple si inregistrari contabileATENTIE maxima la Decontari: Ce INTERZICE legea in mod explicit? Cazuri Practice detaliateProiect legislativ: Finantari publice nerambursabile pentru ONG-uri, pe perioade de pana la 4 aniInregistrarea/anularea inregistrarii in scopuri de TVA: Ce schimbari pregateste ANAFAvocatii si notarii ar putea atesta hotararile AGA ale companiilor cu cifra de afaceri de peste 400.000 lei [Proiect]Ultimele articole
CCR semnaleaza probleme de constitutionalitate in doua legi fiscale: Urmeaza pachetul trei, cu noi restrictii si o posibila revizuire a impozitului minimVanzarea unui autoturism catre asociat: Stabilirea valorii de piata, tratamentul contabil si implicatiile fiscaleInregistrarea ca platitor de TVA: Reguli generale si obligatii fiscaleBon fiscal emis eronat: Ce implica procedura de anulare si care este nota contabila de corectieCe facilitati neimpozabile pot fi acordate salariatilor intr-un an?