Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania

Raport GRATUIT pentru contabili

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile

ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile explicate clar
Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

adresa de email
Taxe si impozite Contabilul.ro | Taxe si impozite

Ghid complet pentru neplatitorii de TVA: Plafoane, declaratii si studii de caz explicate practic

Data actualizarii: 08 Octombrie 2026
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ghid complet pentru neplatitorii de TVA: Plafoane, declaratii si studii de caz explicate practic
neplatitor de tvaplafoanecodul fiscal

Din perspectiva Codului fiscal, trebuie facuta de la inceput distinctia intre persoanele inregistrate normal in scopuri de TVA si persoanele care nu sunt inregistrate normal in scopuri de TVA, dar care, pentru anumite operatiuni intracomunitare, au obligatia sau posibilitatea de a obtine un cod special de TVA.

Persoanele inregistrate normal in scopuri de TVA sunt cele care detin un cod de TVA atribuit conform art. 316 din Codul fiscal. Acestea aplica regimul normal de taxare, colecteaza TVA pentru operatiunile taxabile pentru care au obligatia colectarii taxei si, in conditiile prevazute de lege, isi exercita dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor destinate activitatii economice. Totodata, acestea indeplinesc obligatiile declarative specifice regimului normal de TVA.

In schimb, persoanele care aplica regimul special de scutire prevazut la art. 310 din Codul fiscal nu sunt inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 316. In limbajul curent, acestea sunt denumite „neplatitori de TVA”. Pentru operatiunile interne pentru care aplica regimul special de scutire, acestea nu colecteaza TVA si, ca regula, nu beneficiaza de dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor.

Situatia se schimba insa atunci cand o asemenea persoana efectueaza anumite operatiuni intracomunitare. Faptul ca societatea este „neplatitoare de TVA” nu inseamna ca poate cumpara sau presta servicii in relatia cu parteneri din Uniunea Europeana fara a analiza consecintele din perspectiva TVA.

Art. 317 din Codul fiscal reglementeaza inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau anumite servicii. In situatiile prevazute de acest articol, o persoana care nu este inregistrata normal conform art. 316 poate avea obligatia de a solicita un cod special de TVA.

Codul special de TVA de la art. 317 nu trebuie confundat cu codul normal de TVA de la art. 316.
Obtinerea codului special nu transforma societatea intr-o persoana inregistrata normal in scopuri de TVA si nu inseamna ca aceasta va incepe sa colecteze TVA pentru toate facturile emise in Romania. Codul special se utilizeaza numai pentru operatiunile pentru care inregistrarea a fost efectuata, in conditiile stabilite de art. 317.

Ce obligatii fiscale in sfera TVA au neplatitorii de TVA?

In practica intervin tot felul de scenarii in care nu este deloc clar cum trebuie procedat.

Iata de ce va punem la dispozitie un ghid de ultima ora si de mare utilitate - Neplatitori de TVA. Obligatii fiscale in sfera TVA - care va scoate din orice incurcatura.

Ghidul contine:

  • explicatii privind diferentele dintre codul normal (art. 316) si cel special de TVA (art. 317)
  • regulile, plafoanele si exceptiile pentru tranzactii de orice tip: interne, UE si non-UE
  • monografii contabile
  • pasii de completare a declaratiilor (D301, D390, D700, OSS)
  • studii de caz reale

...Pentru detalii, click aici >>

Ghidul ofera raspunsuri foarte clare si excelent argumentate la intrebari de baza:

1. Cand este necesar codul de TVA conform art. 317?
2. In ce situatii are nevoie un neplatitor de cod special de TVA?
3. Cum se procedeaza daca achizitiile de bunuri din UE sunt sub 34.000 lei?
4. Ce se intampla dupa obtinerea codului special pentru achizitia intracomunitara?
5. Ce face neplatitorul dupa primirea facturii pentru serviciul din UE?
6. Cum se procedeaza in cazul achizitiilor din afara Uniunii Europene?
7. Care este sanctiunea pentru neinregistrarea in scopuri de TVA conform art. 317?
8. Cum se completeaza D301 pentru neplatitorii de TVA?
9. Cum se completeaza D390 pentru neplatitorii cu cod special?
10. Ce trebuie stiut despre anularea codului special de TVA?
Etc.

...Click aici pentru explicatii detaliate >>

Ghidul contine 40 de studii de caz, solutionate impecabil!

Iata cateva exemple:

Exemplul 1
Firma neplatitoare de TVA face achizitii servicii intracomunitare de la Adobe, Apple etc.
Ce declaratii se depun? Care este regimul de TVA - taxare inversa?

Exemplul 2
O societate micro, neplatitoare de TVA, presteaza servicii lunare catre o societate din afara UE. Este aceasta obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA, daca depaseste plafonul de TVA, daca emite facturi doar catre non-UE? Se poate inregistra in scopuri de TVA inainte de depasirea plafonului? Daca da, ce trebuie bifat in D700?

Exemplul 3
O societate platitoare de TVA achizitioneaza in august 2023 un autoturism, in leasing (3 ani). Pe toata perioada leasingului, care se deruleaza pana in august 2026, s-a dedus TVA 50% la facturile de leasing in suma de 8.000 ron. In ianuarie 2027, societatea doreste sa treaca la neplatitor de TVA. Cum se ajusteaza TVA-ul aferent mijlocului fix in ianuarie, cand societatea trece la neplatitor de TVA?

Exemplul 4
Societate neplatitoare de TVA, inregistrata cu cod special de TVA, executa servicii de proiectare si executie piese metalice pentru o societate din Austria. Proiectarea se realizeaza la sediul firmei (online), iar executia se realizeaza in atelierul societatii din Austria, sambata si duminica, prin deplasarea asociatului unic. Cum facturam si ce plafoane avem? Firma din Austria este platitoare de TVA.

Exemplul 5
O societate comerciala neplatitoare de TVA depune D700 pentru a deveni platitoare prin optiune, in vederea achizitionarii din UE a unui utilaj agricol nou, in valoare de 200.000 euro. Daca face achizitia prin leasing direct de la o societate din UE, se mai aplica sistemul de taxare inversa?

Exemplul 6
O societate comerciala neplatitoare de TVA factureaza servicii de curatenie catre o societate din Olanda, platitoare de TVA, care organizeaza un eveniment in Romania. Exista obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA, pentru a putea emite factura catre partenerul din Olanda? Ce declaratii se depun in aceasta situatie?

Exemplul 7
SRL neplatitor de TVA a facturat catre o firma neplatitoare de TVA din Germania, neavand cod special de TVA. Firma din Germania nu a furnizat un cod valid de TVA. In cazul acesta, cum ar trebui procedat – stornata factura initiala, obtinut cod special de TVA si factura cu TVA 21%?

Exemplul 8:
O societate din Romania, neplatitoare de TVA, care are cod special de TVA, doreste sa achizitioneze o masina din Italia de pe un site de licitatii. Daca factura este in regimul marjei, societatea este obligata sa achite TVA, prin decontul special de TVA, in Romania, la toata suma facturata si declarata in D390?

In ghid sunt prezentate, in total, 40 de astfel de studii de caz, cu solutiile aferente si cu temeiurile legale care justifica aceste solutii.

...Click aici pentru Formularul de Comanda >>






Articole Similare
Atentie, Contabili!
Raport Special Gratuit

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"

Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!





FokusDigitalServices

Atentie, Contabili!
Raport Special Gratuit

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"ChatGPT pentru Contabili TOP prompturi utile"

Solutia simpla pentru a profita de tehnologia AI!

> <
X