drd. Monica Julean
Contabilitatea operatiunilor din turismul intern
Ca ramura de activitate, turismul reprezinta un domeniu complex ce reuneste un ansamblu de servicii si bunuri, proprii mai multor sectoare, asigurand legatura intre prestatori si turisti prin vanzarea serviciilor solicitate de acestia.
Activitatea unitatilor de turism este una foarte diversificata, constand in principal in prestari de servicii, ce pot fi grupate astfel:
1. activitatea de turism intern, organizata prin intermediul agentiilor de turism din cadrul societatilor comerciale de turism, cuprinzand:
- actiunea turistica de trimitere la odihna si tratament, prin vanzarea biletelor de odihna si tratament de catre alte societati decat cele detinatoare de baza materiala si organizatoare de actiune turistica, precum si valorificarea locurilor pentru odihna si tratament din statiuni si a spatiilor de cazare la cetateni, omologate prin turism;
- actiunea turistica privind excursiile interne.
2. activitatea de cazare turistica, care cuprinde:
- cazarea propriu-zisa (activitatea hoteliera) prin hoteluri, moteluri, hanuri, vile turistice, cabane;
- activitatea de prestari servicii complementare pentru turisti: servicii de posta, servicii personale (frizerie, coafura, spalatorie, curatatorie, inchirieri de obiecte), servicii de tratament, servicii de agrement.
3. activitatea de transport turistic de personal cu mijloace proprii de transport;
4. activitatea de desfacere a marfurilor, care cuprinde alimentatia publica si desfacerea marfurilor cu amanuntul prin alte unitati comerciale;
5. activitatea de productie, care cuprinde:
- productia laboratoarelor de cofetarie-patiserie;
- productia alimentara (de exemplu, panificatie, carmangerie).
6. alte prestari de servicii.
Trasaturile specifice ale activitatii de turism influenteaza intre altele si modul de organizare a contabilitatii, astfel:
- Toate serviciile prestate turistului (cazare, masa, transport, tratament, vizite) formeaza produsul turistic, care, din punct de vedere contabil, prezinta importanta in evidentierea veniturilor si cheltuielilor pe activitati, pe tipuri si feluri de prestatii turistice, oferind posibilitatea determinarii si analizei acestora.
- Serviciile prestate turistului formeaza actiunea turistica care este incredintata unui agent de turism si pentru care poarta raspunderea realizarii ei in conditii de eficienta. in aceste conditii, agentul de turism manuieste diverse valori, cum ar fi bani, bilete de calatorie, cecuri, pentru care devine debitor pana in momentul justificarii valorilor primite, moment care coincide cu incheierea actiunii turistice.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
NOTA
Deoarece agentul de turism retine asupra sa documentele justificative, pe parcursul calatoriei, inregistrarea cheltuielilor in contabilitate are loc dupa incheierea actiunii turistice.
Din punct de vedere practic, datorita numarului mare de astfel de actiuni turistice, se impune urmarirea cheltuielilor fiecarei actiuni cu ajutorul evidentelor tehnico-operative. Utilizarea echipamentelor electronice au ca rezultat depasirea dificultatilor care apar in realizarea acestor operatiuni.
Elemente specifice activitatilor de turism
Ca urmare a faptului ca actiunile turistice au o durata relativ scurta, este lansata intr-o luna si se incheie in aceeasi luna, cheltuielile si veniturile sunt aferente aceleiasi perioada de gestiune, deci exista posibilitatea stabilirii cu usurinta a rezultatului si a eficientei economice a fiecarei actiuni turistice.
Daca actiunile turistice sunt in curs de executie la sfarsitul periodelor de calcul (de exemplu, o luna), ele nu se inregistreaza pe cheltuieli deoarece documentele se afla la agentul de turism, iar daca s-au efectuat deja anumite plati, acestea se vor inregistra sub forma cheltuielilor constatate in avans.
Pentru utilizarea integrala a capacitatilor tehnico-materiale se practica masuri asiguratorii stipulate in contractele incheiate cu partenerii, precum si incasarea anticipata a prestatiilor turistice, deoarece orice neutilizare a capacitatii bazei tehnice are efecte negative asupra eficientei economice. Astfel valoarea efectiva a prestatiilor poate sa difere de cea incasata anticipat sau actiunea turistica sa nu aiba loc si reflectarea in contabilitate a incasarilor si veniturilor are loc dupa incheierea actiunii turistice.
Ti se pare interesant subiectul pe care l-ai urmarit?
Este primul pas – acesta in care realizezi ca poti elimina bataile de cap! Fa-l pe urmatorul: alege macar una din Monografiile Contabile propuse pe
http://www.monografiicontabile.monografii.ro?cs=138307
 va face diferit de toti ceilalti colegi din departamentul Contabilitate. Garantam inlaturarea totala a starii tale de stres si inlocuirea ei cu o stare de spirit de invingator!
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul Contabilul.ro" si link catre www.contabilul.ro. In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.