Â
Principalele etape de dizolvare si lichidare ale unei societati comerciale cu raspundere limitata in conditiile Legii nr. 31/1990, art. 227, 233 si 235
Operatiunile de dizolvare si lichidare ale unei societati comerciale cu raspundere limitata presupun o serie de inregistrari in patrimoniul societatii in cauza, specifice etapei de dizolvare/lichidare in care aceasta se afla societatea.
 Inventarierea patrimoniului
Legea contabilitatii nr. 82/1991 prevedere societatile comerciale au obligatia inventarierii generale a patrimoniului la inceputul activitatii, cel putin o data pe an pe parcursul functionarii sale, in cazul fuziunii sau incetarii activitatii, precum si alte situatii prevazute de lege.
Prin operatiunea de
inventariere se intelege masurarea, cantarirea, numararea, evaluarea tuturor bunurilor obtinute cu orice titlu, apartinand unor persoane fizice sau juridice pentru a se stabili situatia reala a patrimoniului societatii comerciale inventariate.
Articol a aparut in Revista Romana de Monografii Contabile
Inventarierea are ca obiectiv constatarea existentei tuturor elementelor de activ si pasiv, atat cantitativ cat si valoric sau numai valoric, existente in patrimoniul societatii comerciale la data cand aceasta se efectueaza.
Inscrierea bunurilor si valorilor inventariate se face in acte speciale, separat pentru elementele patrimoniale ale societatii si separat pentru bunurile sau valorile apartinand altor persoane fizice sau juridice (in consignatie, inchiriate, primite sau preluate in custodie etc.).
Disponibilitatile aflate la banca, precum si creantele sau obligatiile societatii fata de terti se inventariaza pe baza extraselor de cont ale bancii sau a confirmarilor de catre terti a soldurilor ce le-au fost comunicate spre confirmare.
ATENTIE!
Pentru bunurile inutilizabile, deteriorate, comenzi in curs, bunuri depreciate, abandonate sau creante si obligatii in litigiu, se vor intocmi liste de inventariere separate.
Evaluarea elementelor patrimoniale
Evaluarea elementelor patrimoniale se face potrivit reglementarilor contabile existente la data efectuarii (ex: in prezent, Ordinul ministrului finantelor publice nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii).
Valorificarea inventarierii consemnate
In procesul verbal de inventariere trebuie sa se precizeze:
-Â bunurile inventariate
-Â perioada
-Â persoanele care au efectuat inventarierea
-Â metodele folosite
-Â plusurile si minusurile constatate
-Â compensarile efectuate cu motivarea acestora
-Â bunurile depreciate
-Â situatia creantelor si datoriilor societatii la data inventarierii
ATENTIE!
Evaluarea inventarierii se va finaliza cu inregistrarile in contabilitate ale tuturor operatiunilor rezultate din inventariere (plusuri, minusuri cantitative si valorice sau numai valorice, efectuarea compensarilor dupa ce au fost acordate perisabilitatile reglementate, constituirea sau reglarea provizioanelor).
In urma acestor operatiuni se aduce contabilitatea la situatia faptica, stabilita prin intermediul inventarierii si evaluarii acesteia.
Intocmirea bilantului contabil
In conformitate cu prevederile Legii contabilitatii: “ bilantul contabil se intocmeste obligatoriu anual, precum si in situatia fuziunii sau incetarii, potrivit legii a activitatii societatilor comerciale.”
Bilantul contabil este un document economico-financiar de sinteza cu ajutorul caruia se prezinta atat activul cat si pasivul unei societati comerciale la data pentru care acest document a fost intocmit. Elementele pe care bilantul contabil le contine atat in activ cat si in pasiv sunt structurate dupa destinatie si respectiv dupa provenienta.
Structura formularului de bilant se stabileste de catre Ministerul Finantelor Publice.
Articol a aparut in Revista Romana de Monografii Contabile
Aplicatii monografice privind lichidarea societatilor comerciale fara numirea unui lichidator potrivit legii in materie
Potrivit obiectivului urmarit de evidenta contabila de a reflecta fidel fenomenele patrimoniale ale societatii in lichidare si operatiunile contabile ce se impun, trebuie sa se tina seama de o serie de particularitati specifice fiecarei societati in parte.
Situatiile posibile depind nemijlocit de trei factori de baza si anume:
· Structura elementelor de activ ale societatii comerciale;
· Structura elementelor de pasiv ale societatii comerciale;
· Hotararea adunarii generale a actionarilor.
Lichidarea unei societati comerciale, hotarata de asociati, in situatia in care se obtine profit din lichidare
EXEMPLU
La data lichidarii trebuie cunoscuta situatia patrimoniala a entitatii in cauza. Astfel, bilantul contabil de incepere a lichidarii se prezinta astfel:
- lei-
Activ |
Pasiv |
Imobilizari corporale 8.000.000 (20.000.000 – 12.000.000) Marfuri 1.600.000 (2.000.000 – 400.000) Clienti 2.500.000 Clienti incerti 300.000 (500.000 – 200.000) Conturi la banci in lei 600.000 |
Capital subscris varsat 5.000.000 Rezerve legale 1.000.000 Provizioane pentru riscuri si cheltuieli 1.000.000 Furnizori de imobilizari 6.000.000 |
Total activ 13.000.000 |
Total pasiv 13.000.000 |
Societatea comerciala va efectua urmatoarele operatiuni de lichidare:
-Â Imobilizarile corporale au fost vandute cu suma de 9.000.000 lei fata de valoarea ramasa neamortizata de 8.000.000 lei – TVA 19%;
-Â Marfurile au fost vandute cu 1.440.000 lei fata de valoarea din bilant de 1.600.000 lei – TVA 19%;
-Â Clienti incerti in suma de 500.000 lei din care se incaseaza suma de 240.000 lei. CONTINUA AICI