Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie contabila

Balanta de verificare lunara: Clarificari privind semnarea situatiilor financiare si 3 studii de caz [OUG 138/2024]

Data actualizarii: 23 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Balanta de verificare lunara: Clarificari privind semnarea situatiilor financiare si 3 studii de caz [OUG 138/2024]
Balanta de verificare lunaraLegea contabilitatii nr. 82/1991balanta sinteticabalanta analiticabalanta contabila

Legea contabilitatii nr. 82/1991 reprezinta fundamentul juridic pentru intocmirea si depunerea situatiilor financiare si raportarilor contabile de catre entitatile din Romania. In acest context, Ordonanta de Urgenta nr. 138/2024, publicata la 5 decembrie 2024, aduce modificari Legii contabilitatii nr. 82/1991, prin impunerea intocmirii lunare a balantei de verificare, conform articolului 22.

Balanta de verificare: Ce s-a schimbat prin OUG 138/2024?

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Balanta de verificare: Ce s-a schimbat prin OUG 138/2024?

Prevederea initiala:

Conform articolului 22 din Legea contabilitatii inainte de modificarea adusa prin OUG 138/2024, balanta de verificare trebuia intocmita cel putin la incheierea exercitiului financiar, la termenele pentru:

  • Intocmirea situatiilor financiare;
  • Raportarile contabile anuale;
  • Finalizarea perioadei pentru care entitatea intocmeste declaratia privind impozitul pe profit/venit.


Prevederea actuala (modificata prin OUG 138/2024):

Incepand cu aplicarea ordonantei 138/2024, articolul 22 din Legea contabilitatii a fost modificat astfel:

„Pentru verificarea inregistrarii corecte in contabilitate a operatiunilor efectuate, lunar se intocmeste balanta de verificare.”

Astfel, obligatia de intocmire a balantei de verificare a devenit lunara, indiferent de momentul in care se intocmesc situatiile financiare sau raportarile contabile, impunandu-se un control mai strict al contabilitatii, fortand astfel entitatile sa verifice lunar corectitudinea inregistrarilor contabile, mai ales in privinta raportarilor SAF-T. Frecventa mai mare in intocmirea balantelor asigura o imagine clara asupra situatiei financiare a companiei pe parcursul anului, permitand corectii imediate in caz de erori.

Semnarea situatiilor financiare - clarificari privind responsabilitatile

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Semnarea situatiilor financiare - clarificari privind responsabilitatile

Anterior, semnatura pe situatiile financiare era asigurata doar de directorul economic, contabilul-sef sau alte persoane autorizate, fara a fi necesara semnatura reprezentantului legal al entitatii. Conform OUG 138/2024, situatiile financiare trebuie semnate si de reprezentantul legal, pe langa semnaturile celor deja mentionati.

"Situatiile financiare anuale si raportarile contabile se semneaza de catre reprezentantul legal, precum si de catre directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, angajata potrivit legii."

Reglare diferente intre balanta sintetica si analitica - Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Reglare diferente intre balanta sintetica si analitica - Studiu de caz

Intrebare: "Am o diferenta la furnizori intre balanta sintetica si cea analitica de 2.000 lei (mai mare in balanta sintetica). Cum pot rezolva aceasta problema? Nu pot verifica in trecut, deoarece am preluat contabilitatea de la altcineva si nu am istoric. De asemenea, am diferente si la clienti, de 1.000 lei. Va rog o monografie contabila."

Raspuns:
Din datele prezentate inteleg ca in balanta sintetica sold cont 401 este cu 2000 lei mai mare decat rezultat insumare solduri conturi analitice 401.
 
Similar in cazul clientilor, sold cont de total 411 este ceva mai mare decat soldurile insumate ale conturilor analitice 411.
 
Este necesar sa aveti corespondenta astfel incat soldul contului de total 401, 411 sa coincida cu suma soldurilor distribuite pe conturile analitice de furnizori si clienti.
 
Cel mai probabil este vorba de o eroare contabila ce se poate regla pe seama conturilor de venituri si cheltuieli.
 
Puteti inregistra:
401 = 7588 si diminua sold cont 401 de total.
6588 = 411 pentru sold cont de total 411.
 
Deoarece sunteti microintreprindere, sumele evidentiate in cont 7588 nu vor fi neimpozabile.Prin urmare este necesar sa tineti cont si de acest aspect dupa inregistrare notelor contabile de reglare solduri.

Cum sa „citesti” si sa interpretezi perfect o balanta contabila: Alege solutiile inteligente oferite de expertii contabili - autori ai lucrarii! Foloseste experienta lor in lucrul cu balantele de verificare! Capata aceeasi dexteritate in „citirea” si intrepretarea lor! Ia masuri inteligente pentru finantele firmei tale sau ale clientului tau!

Diferente intre balanta si gestiune stocuri - Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Diferente intre balanta si gestiune stocuri - Studiu de caz

Intrebare: "Am preluat un magazin alimentar si, in urma inventarului facut, am constatat ca valoarea acestuia este mult mai mica decat in balanta. Diferentele de inventar nu au fost niciodata regularizate cu balanta. Bilantul la decembrie 2024 a fost intocmit, iar contabilitatea a fost predata.

Cum ar fi cel mai corect sa reglez diferentele, astfel incat sa nu plec la drum cu ele?"

Raspuns:
Diferentele trebuiau inregistrate in contabilitate cu prilejul fiecarei inventarieri anuale, astfel incat situatiile financiare anuale sa reflecte corect situatia patrimoniala a societatii.
 
Pentru a elimina aceste diferente, este indicata o inventariere la zi a stocurilor si inregistrarea in contabilitate a diferentelor, ca minusuri sau plusuri de inventar, astfel incat balanta stocurilor (partea valorica) sa coincida cu soldul conturilor de stocuri din balanta de verificare.
 
Inregistrarile contabile sunt:
 
- inregistrarea diferentelor in minus, pe categorii de stocuri:
607 Cheltuieli privind marfurile = 371 Marfuri
 
- inregistrarea ajustarii TVA aferenta stocurilor constatate in minus:
635 Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate = 4426 TVA deductibila
 
- inregistrarea diferentelor in plus, pe categorii de stocuri:
3xx Stocuri = 7588 Alte venituri din exploatare
 
De mentionat ca din punct de vedere fiscal cheltuielile aferente diferentelor in minus, inclusiv TVA aferenta sunt nedeductibile la calculul profitului impozabil/rezultatului fiscal conform art. 25 alin. 4 lit. c din Codul fiscal, nefiind aplicabila niciuna din situatiile de exceptie prevazute la acest articol din Codul fiscal. De asemenea, TVA dedusa initial la achizitionarea acestor stocuri trebuie ajustata negativ (in favoarea statului) potrivit art. 304 alin. 1 lit. c din Codul fiscal si pct. 78 alin. 6 lit. a din Normele metodologice de aplicare.

Reglare balanta de gestiune cu solduri conturi de stocuri - Studiu de caz

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Reglare balanta de gestiune cu solduri conturi de stocuri - Studiu de caz

Intrebare: "Societatea are ca obiect de activitate distribuirea de medicamente angro catre distribuitori. Factura de achizitie se inregistreaza 327 = 401, iar la receptia marfii 371 = 327. Factura de vanzare se inregistreaza 411 = 707. La final de luna se inregistreaza descarcarea de gestiune 607 = 371, care se face automat de sistem. Programul are doua module: unul pentru stocuri si unul pentru partea financiara.

La final de luna, soldul din balanta aferent 371 difera de valoarea stocului din modulul stocuri, din cauza variatiilor de pret. Care este monografia contabila pentru aceste variatii, astfel incat sa nu existe diferenta intre valoarea din balanta si valoarea din stocuri?"

Raspuns:
Cand societatea achizitioneaza medicamente de la furnizori, se inregistreaza factura astfel:
327 = 401 in gestiune

De exemplu:

o Factura 1 (achizitie marfa): 4.500 lei:
327 = 401 (4.500 lei)

o Factura 2 (achizitie marfa): 4.900 lei:
327 = 401 (4.900 lei)
 
La iesirea marfii se utilizeaza costul mediu ponderat calculat de sistem. Costul mediu ponderat (CMP) se calculeaza periodic, adunand valoarea totala a stocului si impartind-o la cantitatea totala a produsului. De exemplu, dupa doua achizitii, CMP va fi media valorilor de achizitie, iar marfa va iesi din gestiune la acest cost mediu.

La vanzare, marfa iese din stoc si se inregistreaza astfel:
411 = 707

La sfarsitul lunii, programul va face automat descarcarea stocului din gestiune la costul mediu ponderat calculat:
607 = 371
 
Diferentele pot aparea din cauza faptului ca marfa poate intra in gestiune la preturi diferite, dar iese din gestiune la costul mediu ponderat. De exemplu, la receptia marfii, marfa poate intra la pretul de 4.500 lei si 4.900 lei, iar la iesirea din gestiune (cont 327), costul mediu ponderat aplicat va fi 4.700 lei.
 
Intrare cont 327: 1000 buc: 4500 lei
Intrare cont 327: 1000 buc: 4900 lei
Iesire cont 327 1000 buc: 4700 lei (CMP)
Intrare cu factura cont 371: 4900 lei
 
Astfel, exista diferente intre valoarea inregistrata in gestiune si valoarea reala a marfii.
 
Pentru a rezolva aceste diferente si a asigura corectitudinea bilantului contabil, se face o ajustare pentru a alinia valorile intre contul 371 si valoarea stocurilor din modulul stocuri, prin utilizarea contului 607 (Cheltuieli cu marfa) si 6588 (Alte cheltuieli de exploatare).
 
In acest context, daca exista diferente intre valoarea inregistrata in modulul de stocuri (care reflecta preturile de achizitie efective) si valoarea din contul 371 (Stocuri in gestiune) (care reflecta costul mediu ponderat), aceste diferente pot fi ajustate astfel:
 
1. Daca valoarea stocului in gestiune este mai mare decat valoarea reala a marfii, atunci este necesara o corectare negativa a stocului:
(607/6588 = 371 cu minus)

2. Daca valoarea stocului in gestiune este mai mica decat valoarea reala a marfii, va trebui sa se faca o corectare pozitiva:
(607/6588 = 371 cu plus)
 
Prin utilizarea ajustarilor contabile si prin monitorizarea atenta a diferentelor dintre costul mediu ponderat si preturile de achizitie efective, se poate asigura ca soldul din balanta si valoarea stocurilor din modulul stocuri sunt aliniate.

Balanta de verificare de la A la Z. Analize, corelatii, studii de caz iti aduce acum nu doar toata aceasta cunostere legislativa referitoare la conturile existente, dar iti si exemplifica prin situatii explicite, modul corect de inregistrare in contabilitate! Te ajuta sa:
- stii intotdeauna cum sa procedezi corect, unde sa intervii;
- gasesti solutii avantajoase pentru buzunarul firmei tale;
- eviti erorile din inregistrarile contabile si amenzile aferente;

Click aici >>

Raspunsuri oferite de catre specialistii site-ului PortalContabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X