email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

3.4. Auditul intern. Prezentare generala

Cuvinte cheie:

  • obiective
  • carta de audit intern
  • scopul auditului intern
  • etapele organizarii unei misiuni de audit intern

Entitatile economice ale caror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit legii, auditului financiar sunt obligate sa organizeze si sa asigure exercitarea activitatii profesionale de audit intern, potrivit art. 20 din O.U.G. nr. 75/1999, republicata.

Auditul intern reprezinta activitatea de examinare obiectiva a ansamblului activitatilor entitatii economice in scopul furnizarii unei evaluari independente a managementului riscului, controlului si proceselor de conducere a acestuia.

Auditul intern se exercita in cadrul entitatii economice de catre persoane din interiorul sau exteriorul acesteia. Responsabilii pentru organizarea activitatii de audit intern, coordonarea lucrarilor si semnarea rapoartelor de audit intern trebuie sa aiba calitatea de auditor financiar. Practicile de audit intern se adapteaza entitatii economice auditate in functie de scopul, marimea, structura si domeniul de activitate ale acesteia.

Obiectivele auditului intern sunt urmatoarele:

  • verificarea conformitatii activitatilor entitatii economice auditate cu politicile, programele si managementul acesteia, in conformitate cu prevederile legale;
  • evaluarea gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si nefinanciare dispuse si efectuate de catre conducerea unitatii in scopul cresterii eficientei actiavitatii entitatii economice, determinarea expunerilor la risc sau a punctelor slabe semnificative ale proceselor de control;
  • evaluarea gradului de adecvare a datelor si/sau informatiilor financiare si nefinanciare destinate conducerii pentru cunoasterea realitatilor din entitatea economica;
  • protejarea elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si identificarea metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.

Responsabilul auditului intern trebuie sa redacteze o carta a auditului intern care sa fie aprobata de catre directorul general si acceptata de consiliul de administratie.

Carta auditului intern are drept rol:

  • sa stabileasca pozitia serviciului de audit intern in cadrul organizatiei;
  • sa autorizeze accesul la documente, personal si bunuri fizice, necesar indeplinirii corespunzatoare a misiunilor;
  • sa defineasca sfera de activitate a auditului intern.

Scopul organizarii auditului intern:

  • sa genereze un plus de valoare organizatiei – cand auditorii interni intervin conform unor modalitati bine adaptate culturii si resurselor sale;
  • sa ofere o asigurare conducerii entitatii auditate;
  • dialogul permanent cu organele de conducere – permite adaptarea sferei si a calendarului misiunii la necesitatile conducerii, ramanand in sarcina responsabilului auditului intern sa stabileasca tehnicile de audit ce trebuie aplicate si sa informeze conducerea atunci cand natura si importanta rezultatelor evidentiaza riscuri semnificative pentru organizatie;
  • varietate si interdependenta – misiunile de audit intern pot lua forme multiple. Asa cum asigurarea si consultanta nu se exclud reciproc, acestea nu exclud nici realizarea altor misiuni precum investigatiile sau alte prestatii din afara auditului, efectuate la solicitarea conducerii unitatii. Numeroase servicii de audit vor avea un rol atat de asigurare, cat si de consultanta;
  • obiectivitatea auditului intern nu ar trebui sa fie afectata de deciziile luate de conducere ca urmare a unor astfel de misiuni;
  • reexaminarea si actualizarea periodica a obiectivelor, sferei si modalitatilor de executare a misiunii pe toata durata activitatii; auditorii interni pot largi sau restrange sfera de aplicabilitate a misiunii in functie de cererea conducerii, dar trebuie sa se asigure ca sfera prevazuta de activitate va permite atingerea obiectivelor misiunii.

Organizarea unei misiuni de audit intern presupune parcurgerea, in mare, a urmatoarelor etape:

  • planificarea activitatii de audit intern bazata pe riscurile determinate si potentiale, pe de o parte, si definirea obiectivelor misiunii in acord cu obiectivele organizatiei, pe de alta parte;
  • comunicarea catre conducerea generala si consiliul de administratie a programului de audit si a modificarilor importante care ar putea interveni in cursul exercitarii activitatii;
  • asigurarea ca resursele alocate acestei activitati sunt adecvate, suficiente si utilizate in mod rational in vederea realizarii programului aprobat;
  • elaborarea unui program de lucru care sa permita indeplinirea obiectivelor misiunii de audit intern;
  • identificarea, analiza, evaluarea si documentarea informatiilor necesare, credibile, relevante si utile, in vederea indeplinirii obiectivelor misiunii;
  • carta de audit intern
  • scopul auditului intern
  • etapele organizarii unei misiuni de audit intern
  • identificarea si evaluarea expunerilor semnificative la risc si imbunatatirea sistemelor de management al riscurilor si de control;
  • coordonarea activitatii cu ceilalti prestatori interni si externi de servicii de asigurare si de consultanta astfel incat sa asigure o acoperire adecvata a activitatilor si sa evite suprapunerile acestora;
  • informarea conducerii cu privire la obiectivele si sfera de activitate a misiunii, precum si la concluziile, recomandarile si planurile de actiune; comunicarea trebuie sa fie exacta, obiectiva, clara, concisa, constructiva, completa si realizata in timp util;
  • evaluarea relevantei si eficacit`tii mecanismului de control privind guvernarea organizatiei, operatiunile si sistemele de informare ale acesteia;
  • adoptarea unui proces de monitorizare care sa asigure implementarea eficace a deciziilor de management, sau asumarea riscului de catre conducerea generala de a nu intreprinde nici o actiune corectiva.

Auditorii interni trebuie sa transmita periodic conducerii organizatiei natura, domeniul si rezultatele generale ale misiunilor indeplinite, si alocarea resurselor de audit.

Atentie! Nu este necesara o informare in detaliu asupra ansamblului de concluzii sau recomandari, ci doar o descriere a misiunilor si a recomandarilor importante, acestea fiind un aspect esential in indeplinirea responsabilitatilor ce revin auditorilor interni.

Auditorii trebuie sa se bazeze pe judecata lor profesionala pentru a stabili importanta expunerilor la risc sau a punctelor slabe si masurile luate sau avute in vedere in scopul atenuarii sau remedierii acestora si pentru a raspunde asteptarilor conducerii in ceea ce priveste comunicarea acestora.

Se poate intampla, in unele cazuri, ca auditorul intern sa considere oportun sa comunice concluziile sale si altor persoane decat beneficiarilor activitatilor prestate sau celor care au solicitat auditul.

In acest caz, auditorul trebuie sa parcurga obligatoriu urmatoarele etape:

  • definirea indrumarilor care decurg din termenii acordului aferent misiunii de consultanta, cit si comunicarilor privind misiunea;
  • obtinerea acordului acelora care au comandat sau al beneficiarilor directi ai activitatilor prestate in ceea ce priveste comunicarea concluziilor si catre alte persoane interesate;
  • examinarea recomandarilor incluse in Carta de audit intern sau in regulile si procedurile auditului cu privire la comunicarea in cadrul misiunilor de consiliere si/sau audit;
  • raportarea la Regulamentul de Ordine Interioara al organizatiei si la alte reguli, proceduri sau directive administrative;
  • raportarea la Norme si la Codul privind Conduita Etica a Auditorului Financiar, la celelalte norme sau coduri aplicabile auditului sau la orice prevedere legala sau regulamentara privind acest subiect.


Atentie! Auditorii interni trebuie intotdeauna sa sustina cu documente activitatile efectuate, rapoartele incheiate pentru a raspunde misiunilor incredintate si pentru a-si fundamenta concluziile.

La cerere, auditorii interni trebuie sa monitorizeze rezultatele misiunilor de consultanta, in conditiile convenite la inceperea acestora fie cu beneficiarii acestor misiuni, fie cu organele de conducere ale intreprinderii. Exista diferite tipuri de monitorizare in functie de tipul misiunii. Aceste modalitati de monitorizare depind in special de interesul acordat misiunii de catre conducere sau de evaluarea de catre auditorul intern a riscurilor legate de proiect, precum si de importanta sa pentru organizatie.

 

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<


Data aparitiei: 06 Aprilie 2006

Votati articolul "3.4. Auditul intern. Prezentare generala":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X