Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Inchiriere apartament: Ce obligatii ai ca proprietar si ce notificari impune legea

Data aparitiei: 16 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Inchiriere apartament: Ce obligatii ai ca proprietar si ce notificari impune legea
inchiriere apartamentcontract de inchiriereasociatii de proprietari

Proprietarii de apartamente care decid sa inchirieze sau sa dea in comodat locuinta trebuie sa stie ca legea impune o informare oficiala catre asociatia de proprietari. Concret, potrivit Legii nr. 196/2018 privind infiintarea, organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari si administrarea condominiilor, termenul pentru transmiterea datelor despre noii ocupanti este de cel mult 10 zile de la semnarea contractului, conform art. 30 alin. 1) si 2):

Art. 30. -
(1) Proprietarii din condominii au obligatia sa notifice presedintelui orice schimbare intervenita in structura si numarul membrilor familiei prin deces, casatorii sau nasteri, persoanele luate in spatiu, precum si locatarii/comodatarii ca urmare a inchirierii sau a imprumutarii locuintei.
(2) Notificarea prevazuta la alin. 1) se face in scris in termen de 10 zile de la schimbarea intervenita, de la luarea in spatiu, respectiv de la semnarea contractului de inchiriere/comodat.

​Ce informatii trebuie transmise

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: ​Ce informatii trebuie transmise

Notificarea trebuie sa ajunga la presedintele asociatiei si sa includa datele despre persoanele care vor locui efectiv in apartament - fie ca este vorba despre chiriasi, comodatari sau persoane luate in spatiu. Obligatia de informare exista si in cazul schimbarilor in structura familiei proprietarului (casatorie, nastere, deces).

Este important de retinut ca acest termen de 10 zile nu depinde de eventuale formalitati precum autentificarea notariala sau declararea veniturilor din chirii la ANAF. El curge strict din momentul semnarii efective a contractului de inchiriere sau de comodat. Contractul este valabil si sub semnatura privata, fara notar.

Cine ramane raspunzator fata de asociatie si furnizorii de utilitati

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cine ramane raspunzator fata de asociatie si furnizorii de utilitati

Chiar daca apartamentul este inchiriat, obligatiile fata de asociatia de proprietari si fata de furnizorii de utilitati raman in sarcina proprietarului, conform art. 33 alin. 7) din Lege:

(7) In cazul inchirierii, constituirii unor drepturi reale de uz, uzufruct, abitatie, precum si in cazul unor contracte de comodat pentru spatiile din condominiu, obligatia de plata a cotelor de intretinere revine proprietarului, acesta recuperand de la beneficiarii dreptului de folosinta a spatiilor respective contravaloarea acestora, in conditiile stabilite prin contractul de inchiriere/constituire/comodat.

In practica, asta inseamna ca, daca chiriasul nu achita intretinerea, asociatia poate cere plata direct proprietarului. Acesta, la randul sau, poate recupera sumele de la chirias, pe baza contractului, inclusiv prin actiune in instanta daca este nevoie.

Legea precizeaza clar ca raporturile dintre locator si locatar nu pot fi invocate in fata asociatiei sau a furnizorilor ca motiv de neplata.



Astfel, chiar daca in contract chiriasul s-a obligat sa suporte intretinerea, raspunderea juridica finala revine tot proprietarului.

Lipsa sanctiunilor pentru neanuntare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Lipsa sanctiunilor pentru neanuntare

Desi obligatia de informare este prevazuta expres de lege, in prezent nu exista amenzi pentru necomunicarea catre asociatie a datelor despre noii ocupanti. Cu toate acestea, respectarea procedurii poate evita neintelegeri legate de calculul intretinerii sau de identificarea persoanelor care locuiesc efectiv in imobil.


Sursa: Portalformulare.ro






Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X