Noua lege, adoptata de Guvernul Bolojan prin procedura asumarii raspunderii si trimisa spre promulgare, dar aflata in asteptarea analizei CCR, aduce un pachet complex de masuri cu impact direct asupra mediului economic. Pe langa modificarile fiscale si ajustarile aduse legii insolventei, printre noutati se regasesc sanctiuni ferme in zona muncii nedeclarate si mecanisme de control modernizate, precum si reglementari privind platile electronice, pietele financiare si sectorul cripto. In acelasi timp, sunt introduse noi conditii pentru esalonarile la plata, reguli mai stricte privind inactivitatea fiscala si posibilitatea aplicarii unor cote aditionale locale.
Se adauga criterii privind: utilizarea platilor moderne, indicatori de avertizare timpurie asupra capacitatii de plata si date din cazierul fiscal.
In practica: trecerea la plati electronice trasabile ajuta la un scor de risc mai bun; istoricul din cazier fiscal cantareste mai mult la prioritizarea controalelor.
O persoana juridica este declarata inactiva daca:
• nu are cont de plati in Romania (sau cont la Trezorerie), sau
• nu depune situatiile financiare in 5 luni de la scadenta legala.
12) Contribuabilul/platitorul persoana juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) nu a depus situatiile financiare anuale in temen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.
Daca nu se reactiveaza in termen de un an, organul fiscal:
• trebuie sa ceara dizolvarea (cu exceptiile si procedurile speciale pentru societatile reglementate de Legea 31/1990);
• la firmele cu inactivitate temporara la RC, cererea de dizolvare se face dupa expirarea perioadei de inactivitate daca activitatea nu e reluata;
Reactivare: e posibila daca sunt indeplinite conditiile generale (reglarea declaratiilor, lipsa altor cauze de inactivitate) si se inlatura cauza noua (se deschide cont de plati in RO / se depun situatiile financiare).
Se introduce art. 193¹ – contract de fideiusiune (in forma autentica), semnat de beneficiarul/beneficiarii real(i) (Legea 129/2019), cu caracter de titlu executoriu.
Cazuri tipice cand trebuie prezentat (termene scurte: 5, 10 sau 30 zile, dupa situatie):
• cand exista obligatii ce nu intra in esalonare, dar trebuie platite;
• cand nu exista/nu ajung bunurile pentru garantii;
• pentru debitori infiintati de < 12 luni;
• la modificarea esalonarii sau pentru mentinerea valabilitatii ei.
• Fideiusorul raspunde imediat, prin executare silita, daca debitorul nu respecta graficul.
Exceptii: nu se cere fideiusiune pentru debitorii scutiti prin art. 193(3) si pentru companiile unde statul este actionar majoritar.
•
Se cer
plati ale restantelor ce nu intra in esalonare
in 60 de zile de la decizia de esalonare; amenzile/alte
creante transmise dupa decizie – tot 60 de zile.
• Pentru modificarea esalonarii: cerere inainte de expirarea termenelor si analiza suplimentara pe capacitatea de plata; unde garantiile sunt insuficiente, se poate aproba conditionat, dar cu fideiusiune.
• Mentinerea esalonarii pierdute devine posibila o singura data pe an, cu plata rapida a obligatiilor intervenite si prezentarea fideiusiunii.
• Esalonarea simplificata: praguri actualizate (persoane fizice 500–100.000 lei; PJ 5.000–400.000 lei etc.) si conditia ca PJ sa aiba cel putin 12 luni vechime.
• Se poate acorda esalonare si peste praguri, daca debitorul are de incasat sume certe si lichide de la autoritati publice (in limita acelor sume, pe baza de adeverinta).
Se instituie o platforma de licitatii electronice pentru bunuri mobile de valoare semnificativa si imobile. Elemente cheie:
• Publicitate cu min. 10 zile inainte; licitatia se desfasoara in 5–30 zile;
• Taxa de participare 10% din pretul de pornire (platita/„blocata” electronic);
• Pas de licitare 5–15%;
• Adjudecare si proces-verbal cu semnatura electronica calificata;
• Nedepunerea pretului/ refuzul semnarii => pierdeti taxa (merge la buget).
• Declararea unei entitati ca inactiva pentru lipsa cont ori nedepunere situatii financiare (noua cauza) se aplica din 1 ianuarie 2026.
• Pentru contribuabilii deja inactivi la intrarea in vigoare: se stabilesc termene scurte de reactivare (30/90 zile), altfel ANAF solicita dizolvare; pentru societati se poate aplica procedura speciala cu listare publica, eventual numire lichidator si posibila radiere din oficiu daca nu exista datorii si nimeni nu cere lichidator.
• Se introduce contractul de fideiusiune (in forma autentica, de regula cu beneficiarul real) ca garantie executorie pentru diverse situatii (lipsa garantii reale, firme <12 luni, modificari/mentineri ale esalonarii etc.).
• Termene scurte pentru depunerea fideiusiunii (5/10/30 zile, dupa caz). Nerespectarea atrage executarea directa a fideiusorului.
• Tranzitie: cererile aflate in solutionare la intrarea in vigoare – debitorii trebuie sa prezinte fideiusiunea in 30 zile; pe perioada pana la 31.12.2026 se respinge mentinerea/modificarea inlesnirilor OG 6/2019; sumele vizate devin scadente in 30 zile.
Art. IX. -(1) Pentru cererile de acordare a esalonarii la plata/de modificare a deciziei de esalonare la plata/de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata depuse de debitori potrivit Titlului VII – Colectarea creantelorfiscale,Capitolullv-Inlesniri la plata din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in vederea aprobarii acestora, debitorul are obligatia prezentarii contractului de fideiusiune potrivit art.193 ' din acelasi act normativ, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
• Titluri de valoare: impozit retinut la sursa de intermediar – 3% daca detinute >365 zile, 6% daca ≤365 zile (FIFO).
• Derivate: aceleasi cote (3%/6%) in functie de perioada detinere.
• Cripto: impozit 16% auto-impus prin Declaratia Unica; neimpozabil sub 200 lei/tranzactie daca total castiguri/an ≤600 lei.
• Toate entitatile (PJ, PFA, II/IF, profesii libere, asocieri etc.) trebuie sa efectueze incasari/plati si prin mijloace moderne (card, aplicatii de initiere plati).
• Obligatie de cont de plati in Romania/Trezorerie: deschidere in max. 60 zile de la infiintare; mentinere pe toata perioada activitatii; amenzi 3.000–10.000 lei pentru nerespectare.
• Acceptare plati moderne: institutii publice, utilitati, operatori economici – obligatie de a accepta card/plati moderne (exceptati daca toate operatiunile se fac exclusiv prin conturi la banci; exceptie temporara daca nu exista retele de comunicatii).
• Cotele aditionale la impozite/taxe locale pot ajunge pana la +100% fata de nivelul maxim din Cod (dublare).
• Consiliile pot acorda scutiri/reduceri temporare (max. 2 ani fiscali) pe baza unei analize cost-beneficiu si criterii predefinite, cu evaluari intermediare; plafon total scutiri/reduceri: ≤5% din veniturile locale din anul precedent.