Contabilul.ro
Un proiect editorial marca Rentrop&Straton -
Liderul informatiilor specializate din Romania
Contabilul.ro

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice
mail
Legislatie Contabilul.ro | Legislatie | Legislatie fiscala

Pachetul II de masuri fiscale: Controale mai stricte, reguli dure pentru inactivitate si ajustari la esalonari

Data aparitiei: 16 Septembrie 2025
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Pachetul II de masuri fiscale: Controale mai stricte, reguli dure pentru inactivitate si ajustari la esalonari
masuri fiscalepachet masuri fiscalepaschetul doi de masuri fiscale
Noua lege, adoptata de Guvernul Bolojan prin procedura asumarii raspunderii si trimisa spre promulgare, dar aflata in asteptarea analizei CCR, aduce un pachet complex de masuri cu impact direct asupra mediului economic. Pe langa modificarile fiscale si ajustarile aduse legii insolventei, printre noutati se regasesc sanctiuni ferme in zona muncii nedeclarate si mecanisme de control modernizate, precum si reglementari privind platile electronice, pietele financiare si sectorul cripto. In acelasi timp, sunt introduse noi conditii pentru esalonarile la plata, reguli mai stricte privind inactivitatea fiscala si posibilitatea aplicarii unor cote aditionale locale.
 

„Instrument de plata” si „cont de plati” – ancore pentru conformare si analiza de risc

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: „Instrument de plata” si „cont de plati” – ancore pentru conformare si analiza de risc

Legea introduce explicit definitii cu trimitere la Legea nr. 209/2019 instrumentele moderne de plata (carduri, wallet-uri/aplicatii ce initiaza plati) .

In practica: ANAF va putea corela mai bine comportamentul de plata cu profilul de risc. Companiile fara cont de plati in Romania devin automat „puncte rosii” in analiza de risc.

Noile reglementari afecteaza atat infiintare SRL, cat si companiile deja existente, care trebuie sa isi mentina contul bancar activ. In caz contrar, acestea risca sa fie declarate inactive de catre Registrul Comertului. Devine esential ca orice antreprenor sa cunoasca procedura de deschidere firme si sa respecte toate termenele legale pentru a evita sanctiuni fiscale sau administrative.
Orice infiintare SRL sau infiintare firma necesita obligatoriu deschiderea unui cont bancar pe numele societatii.

Fara acesta, depunerea capitalului social la Registrul Comertului nu poate fi realizata, iar procesul de inregistrare ramane incomplet.

Noi criterii de risc pentru selectarea la control

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Noi criterii de risc pentru selectarea la control

Se adauga criterii privind: utilizarea platilor moderne, indicatori de avertizare timpurie asupra capacitatii de plata si date din cazierul fiscal.



In practica: trecerea la plati electronice trasabile ajuta la un scor de risc mai bun; istoricul din cazier fiscal cantareste mai mult la prioritizarea controalelor.

Inactivitate fiscala - reguli mult mai dure

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Inactivitate fiscala - reguli mult mai dure
O persoana juridica este declarata inactiva daca:
 
nu are cont de plati in Romania (sau cont la Trezorerie), sau
nu depune situatiile financiare in 5 luni de la scadenta legala.
 
12) Contribuabilul/platitorul persoana juridica este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscal privind efectele  inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu are cont de plati in Romania sau un cont deschis la o unitate a Trezoreriei Statului;
b) nu a depus situatiile financiare anuale in temen de 5 luni de la implinirea termenului legal pentru depunerea acestora.
 
Daca nu se reactiveaza in termen de un an, organul fiscal:
trebuie sa ceara dizolvarea (cu exceptiile si procedurile speciale pentru societatile reglementate de Legea 31/1990);
la firmele cu inactivitate temporara la RC, cererea de dizolvare se face dupa expirarea perioadei de inactivitate daca activitatea nu e reluata;
 
Reactivare: e posibila daca sunt indeplinite conditiile generale (reglarea declaratiilor, lipsa altor cauze de inactivitate) si se inlatura cauza noua (se deschide cont de plati in RO / se depun situatiile financiare).

Esalonarea la plata: apare fideiusiunea (garantie personala) ca standard

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Esalonarea la plata: apare fideiusiunea (garantie personala) ca standard
Se introduce art. 193¹ – contract de fideiusiune (in forma autentica), semnat de beneficiarul/beneficiarii real(i) (Legea 129/2019), cu caracter de titlu executoriu.
 
Cazuri tipice cand trebuie prezentat (termene scurte: 5, 10 sau 30 zile, dupa situatie):
cand exista obligatii ce nu intra in esalonare, dar trebuie platite;
cand nu exista/nu ajung bunurile pentru garantii;
pentru debitori infiintati de < 12 luni;
la modificarea esalonarii sau pentru mentinerea valabilitatii ei.
Fideiusorul raspunde imediat, prin executare silita, daca debitorul nu respecta graficul.
 
Exceptii: nu se cere fideiusiune pentru debitorii scutiti prin art. 193(3) si pentru companiile unde statul este actionar majoritar.

Reguli ajustate pentru esalonari „clasice” si simplificate

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Reguli ajustate pentru esalonari „clasice” si simplificate
Se cer plati ale restantelor ce nu intra in esalonare in 60 de zile de la decizia de esalonare; amenzile/alte creante transmise dupa decizie – tot 60 de zile.
 
Pentru modificarea esalonarii: cerere inainte de expirarea termenelor si analiza suplimentara pe capacitatea de plata; unde garantiile sunt insuficiente, se poate aproba conditionat, dar cu fideiusiune.
 
Mentinerea esalonarii pierdute devine posibila o singura data pe an, cu plata rapida a obligatiilor intervenite si prezentarea fideiusiunii.
 
Esalonarea simplificata: praguri actualizate (persoane fizice 500–100.000 lei; PJ 5.000–400.000 lei etc.) si conditia ca PJ sa aiba cel putin 12 luni vechime.
 
Se poate acorda esalonare si peste praguri, daca debitorul are de incasat sume certe si lichide de la autoritati publice (in limita acelor sume, pe baza de adeverinta).
 

Licitatii electronice pentru bunuri sechestrate – procedura digitala

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Licitatii electronice pentru bunuri sechestrate – procedura digitala
Se instituie o platforma de licitatii electronice pentru bunuri mobile de valoare semnificativa si imobile. Elemente cheie:
 
Publicitate cu min. 10 zile inainte; licitatia se desfasoara in 5–30 zile;
Taxa de participare 10% din pretul de pornire (platita/„blocata” electronic);
Pas de licitare 5–15%;
Adjudecare si proces-verbal cu semnatura electronica calificata;
Nedepunerea pretului/ refuzul semnarii => pierdeti taxa (merge la buget).

Inactivitate fiscala – calendar de aplicare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Inactivitate fiscala – calendar de aplicare
Declararea unei entitati ca inactiva pentru lipsa cont ori nedepunere situatii financiare (noua cauza) se aplica din 1 ianuarie 2026.
 
Pentru contribuabilii deja inactivi la intrarea in vigoare: se stabilesc termene scurte de reactivare (30/90 zile), altfel ANAF solicita dizolvare; pentru societati se poate aplica procedura speciala cu listare publica, eventual numire lichidator si posibila radiere din oficiu daca nu exista datorii si nimeni nu cere lichidator.

Esalonari la plata – conditionari noi prin fideiusiune

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Esalonari la plata – conditionari noi prin fideiusiune
Se introduce contractul de fideiusiune (in forma autentica, de regula cu beneficiarul real) ca garantie executorie pentru diverse situatii (lipsa garantii reale, firme <12 luni, modificari/mentineri ale esalonarii etc.).
 
Termene scurte pentru depunerea fideiusiunii (5/10/30 zile, dupa caz). Nerespectarea atrage executarea directa a fideiusorului.
 
Tranzitie: cererile aflate in solutionare la intrarea in vigoare – debitorii trebuie sa prezinte fideiusiunea in 30 zile; pe perioada pana la 31.12.2026 se respinge mentinerea/modificarea inlesnirilor OG 6/2019; sumele vizate devin scadente in 30 zile.
 
Art. IX. -(1) Pentru cererile de acordare a esalonarii la plata/de modificare a deciziei de esalonare la plata/de mentinere a valabilitatii esalonarii la plata depuse de debitori potrivit Titlului VII – Colectarea creantelorfiscale,Capitolullv-Inlesniri la plata din Legea nr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare si nesolutionate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi, in vederea aprobarii acestora, debitorul are obligatia prezentarii contractului de fideiusiune potrivit art.193 ' din acelasi act normativ, in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei legi.
 

Piete financiare & cripto

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Piete financiare & cripto
Titluri de valoare: impozit retinut la sursa de intermediar – 3% daca detinute >365 zile, 6% daca ≤365 zile (FIFO).
Derivate: aceleasi cote (3%/6%) in functie de perioada detinere.
Cripto: impozit 16% auto-impus prin Declaratia Unica; neimpozabil sub 200 lei/tranzactie daca total castiguri/an ≤600 lei.

Plati moderne & cont bancar (in vigoare 1 ian. 2026)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Plati moderne & cont bancar (in vigoare 1 ian. 2026)
Toate entitatile (PJ, PFA, II/IF, profesii libere, asocieri etc.) trebuie sa efectueze incasari/plati si prin mijloace moderne (card, aplicatii de initiere plati).
 
Obligatie de cont de plati in Romania/Trezorerie: deschidere in max. 60 zile de la infiintare; mentinere pe toata perioada activitatii; amenzi 3.000–10.000 lei pentru nerespectare.
 
Acceptare plati moderne: institutii publice, utilitati, operatori economici – obligatie de a accepta card/plati moderne (exceptati daca toate operatiunile se fac exclusiv prin conturi la banci; exceptie temporara daca nu exista retele de comunicatii).

Cote aditionale locale (art. 489, 489¹)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Cote aditionale locale (art. 489, 489¹)
Cotele aditionale la impozite/taxe locale pot ajunge pana la +100% fata de nivelul maxim din Cod (dublare).
Consiliile pot acorda scutiri/reduceri temporare (max. 2 ani fiscali) pe baza unei analize cost-beneficiu si criterii predefinite, cu evaluari intermediare; plafon total scutiri/reduceri: ≤5% din veniturile locale din anul precedent.
 

Taxa logistica pentru colete extracomunitare

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Taxa logistica pentru colete extracomunitare
Din 1 noiembrie 2025: 25 lei/colet pentru colete cu valoare declarata < 150 €, livrate in Romania din afara UE (vanzari la distanta).
 
Cine datoreaza: furnizorul/senderul sau platforma; cine colecteaza/declara: operatorul postal care preda coletul destinatarului (declara pana la 25 ale lunii urmatoare; vireaza taxa pana la 25).
 
Obligatii: trasabilitate, pastrare evidente 5 ani; nerespectarea obligatiilor → amenzi (2.000–10.000 lei) si, pentru taxa colectata dar neplatita in 30 de zile de la declarare, infractiune (inchisoare 1–5 ani sau amenda).
 
Nu se aplica daca livrarea nu s-a efectuat catre destinatarul din RO; nu se restituie la returul in 14 zile .

Alte prevederi institutionale (pentru conformare)

Copiaza Link-ul catre aceasta sectiune: Alte prevederi institutionale (pentru conformare)
ONJN, Autoritatea Vamala, ANAF – Antifrauda: testari psihologice/avize de integritate periodice; utilizarea body-cam si inregistrari foto-audio-video in actiuni; reguli de stocare 6 luni si GDPR.
 
Impact practic pentru contribuabili: controale mai documentate (video), intensificare trasabilitate; pastrati documentatia si accesul la locatii/echipamente conform legii.





Articole Similare





Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"


X