Valabil la data de 11.08.2011
Returul de obiecte de inventar se indeparteaza de sfera temelor generale care privesc diferitele operatiuni realizate de societati. Cu toate acestea, datorita procedurilor de stornare a facturilor in cazul produselor returnate si a platilor facute catre client, se considera ca situatia de fata ar putea furniza date importante care sa fie aplicate in imprejurari similare. Astfel, se ia ca exemplu cazul in care, in urma unei achizitii de obiecte de inventar platite cu numerar, se face un retur partial. Furnizorul emite o factura de stornare a marfii returnate si plateste clientului contravaloarea acesteia. Ce inregistrari contabile vor fi facute in aceste conditii? Si ce documente vor trebui intocmite de partile implicate?
Potrivit punctului 188 alin. (3) si alin. (4) din OMFP 3055/2009 reglementari contabile cu directivele europene modificat prin OMFP 2689/2010, in cazul marfurilor returnate de clienti in acelasi exercitiu financiar in care a avut loc operatiunea de vanzare, se corecteaza conturile 411 "Clienti", 707 "Venituri din vanzarea marfurilor", 607 "Cheltuieli privind marfurile" si 371 "Marfuri".
In situatia in care marfurile returnate se refera la o vanzare efectuata in exercitiul financiar precedent, corectia se inregistreaza la data bilantului in contul 418 "Clienti - facturi de intocmit", respectiv contul 408 "Furnizori - facturi nesosite" si se reflecta in situatiile financiare ale exercitiului pentru care se face raportarea daca sumele respective se cunosc la data bilantului. Aceste prevederi se aplica si in cazul returului de produse finite vandute, corectandu-se conturile corespunzatoare, respectiv 701 "Venituri din vanzarea produselor finite", 711 "Venituri aferente costurilor stocurilor de produse" si 345 "Produse finite".
Astfel, pe baza facturii de stornare primita de la furnizor, respectiv a chitantei storno (cu minus) se vor face aceleasi inregistrari contabile ca si la factura initiala insa cu semnul minus, respectiv:

Cartea verde a Contabilitatii varianta online

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Cartea Verde a Contabilitatii
% 401 "Furnizori" ( storno)
303 "Obiecte de inventar" ( storno)
4426 "TVA deductibila" ( storno)
603 "Cheltuieli cu obiectele de inventar" = 303 "Obiecte de inventar" ( storno)
Si
401 " Furnizori = 5311 "Casa in lei" ( storno)
In cazul in care, la receptia obiectelor de inventar, a fost intocmita Nota de intrare receptie, se va intocmi un retur (NIR pe minus), pentru a fi descarcata gestiunea.