Cheltuielile sunt reprezentarea in expresie baneasca a utilizarii de resurse/bogatie in scopul dobandirii unui bun material sau serviciu. Cheltuiala este un consum de munca vie si materializata exprimata in bani, generata de realizarea anumitor procese economice sau activitati social-culturale.
in contextul institutiilor publice, cheltuielile reflecta suma bunurilor si serviciilor consumate de institutie in decursul unui exercitiu financiar, chiar daca acestea au fost platite sau nu in perioada respectiva. Cheltuielile efectuate de institutiile publice mai pot fi numite si cheltuieli bugetare, deoarece efectuarea acestora are la baza un buget care nu poate fi depasit.
Cheltuielile bugetare sunt definite ca fiind cheltuieli aprobate si efectuate in limita si cu destinatiile prevazute din bugetul de stat, bugetele locale, bugetele institutiilor publice ori bugetele activitatilor finantate integral ori partial din venituri proprii.
Cheltuielile sunt grupate conform clasificatiei bugetare stabilite prin lege, clasificatie care determina gruparea intr-o ordine obligatorie si dupa criterii unitare, precis determinate, a cheltuielilor cuprinse in bugete.
Cheltuielile bugetare au o destinatie precisa si limitata, fiind determinate de autorizarile continute in legi specifice si in legile bugetare anuale.
In contabilitate, cheltuielile pot fi recunoscute in urmatoarele momente:
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
- in momentul efectuarii tranzactiei legate de achizitia bunurilor, lucrarilor sau serviciilor;
- in momentul consumului efectiv;
- in momentul efectuarii tranzactiilor legate de vanzarea bunurilor, lucrarilor sau serviciilor efectuate in scopul vanzarii;
- in momentul platii.
In functie de momentul efectuarii, corelat cu momentul exigibilitatii lor, se deosebesc:
- cheltuieli curente - se efectueaza si sunt exigibile in perioada de gestiune curenta, in sensul ca se efectueaza si se includ in costuri, se deconteaza pe seama rezultatelor financiare, in cadrul acelorasi perioade de gestiune;
- cheltuieli anticipate - se efectueaza in cursul perioadei de gestiune curente si se includ in costuri sau se deconteaza pe seama rezultatelor financiare in cursul perioadelor de gestiune viitoare;
- cheltuieli preliminate - privesc activitatea din perioada curenta, dar se vor efectua in perioadele de gestiune viitoare.
Dupa modul de individualizare pe purtatorii de costuri, cheltuielile se clasifica astfel:
- cheltuieli directe, care pot fi identificate pe factorii care le-au generat chiar in momentul cuantificarii sau efectuarii;
- cheltuieli indirecte - sunt strans legate de gradul de diversificare a activitatii. In momentul planificarii si efectuarii lor, aceste cheltuieli au un caracter comun mai multor factori sau tuturor factorilor care le-au generat, urmand sa fie individualizate pe fiecare din acesti factori, prin calcule conventionale de repartizare.
Din punctul de vedere al dependentei fata de volumul fizic al activitatilor pentru care se efectueaza se disting:
- cheltuieli variabile - isi modifica volumul in mod corespunzator si in acelasi sens cu modificarea volumului fizic al activitatii pe care o genereaza. Aceste cheltuieli se subdivid in cheltuieli variabile proportionale, progresive, regresive, flexibile;
- cheltuieli fixe - raman constante fata de volumul fizic al activitatii ce le genereaza.
Daca se are in vedere momentul efectuarii cheltuielilor, se recunosc doua categorii de cheltuieli:
- cheltuieli antecalculate, care se estimeaza ca se vor efectua in perioadele viitoare de gestiune;
- cheltuieli efective sau reale, care au fost efectuate intr-o perioada de gestiune anterioara, incheiata.
Dupa natura sau continutul economic, cheltuielile se structureaza astfel:
a) cheltuieli de exploatare, care cuprind:
- cheltuieli cu materiile prime si materialele consumabile, costul de achizitie al obiectelor de inventar consumate, costul de achizitie al materialelor nestocate, contravaloarea energiei si apei consumate;
- cheltuieli cu lucrarile si serviciile executate de terti, redevente si chirii, prime de asigurare, studii si cercetari, cheltuieli cu alte servicii executate de terti, comisioane si onorarii, cheltuieli de protocol, transportul de bunuri si personal, deplasari, detasari, transferari, cheltuieli postale si taxe de comunicatii etc.;
- cheltuieli cu personalul, care cuprind: salariile, asigurarile, protectia sociala si alte cheltuieli cu personalul suportate din fondurile alocate;
- alte cheltuieli de exploatare, cum sunt: pierderi din creante, debitori diversi, amenzi si penalitati;
b) cheltuieli financiare, care includ: diferentele nefavorabile de curs valutar, dobanzile pentru exercitiul financiar in curs si altele;
c) cheltuieli extraordinare, compuse din calamitati si alte evenimente extraordinare.
Cheltuielile cu provizioanele, amortizarile si ajustarile pentru depreciere sau pierdere de valoare se evidentiaza distinct, in functie de natura lor.