ANAF a publicat Proiectul de Ordin privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui ANAF nr.2856/2017 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in cazul inregistrarii si anularii inregistrarii in scopuri de taxa pe valoarea adaugata.
Evaluarea procedurii actuale privind inregistrarea in scopuri de taxa pe valoare adaugata Potrivit datelor detinute, in luna decembrie 2018 nivelul ratei de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA, la prima solicitare, a fost de 93,85%,respectiv 5,13% la a doua solicitare, rezultand o rata de aprobare de 98,98%.
Conform datelorprivind rata anuala de aprobare a inregistrarii in scopuri de TVA, se constata o crestere constanta a nivelului ratei de aprobare la prima solicitare de inregistrare in scopuri de TVA (87,62% - 2016, 91,27% - 2017, 93,85% - 2018), tendinta influentata, in principal, de doua aspecte:
- Un pronuntat fenomen de adaptare a contribuabililor la cerintele impuse de procedura de inregistrare in scopuri de TVA, respectiv prin cresterea gradului de conformare la criteriile de evaluare.
- Transparentizarea criteriilor de evaluare incepand cu luna octombrie 2017 si eliminarea din procesul de evaluare a persoanelor impozabile care depasesc plafonul de scutire.
DE RETINUT!
Acesta este primul pas pe care trebuie sa il faceti.
Declaratia pe proprie raspundere se completeaza cu ajutorul programului de asistenta disponibil pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si se depune prin transmiterea fisierului PDF, semnat cu certificat digital calificat, prin mijloace electronice de transmitere la distanta.
Declaratia pe proprie raspundere cu semnaturile olografe ale administratorilor si asociatilor persoanei impozabile se scaneaza, se arhiveaza intr-un fisier ZIP si se ataseaza la fisierul PDF.”
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
2. La articolul 7, dupa alin. (4) se introduc zece noi alineate, alineatele (5) - (14) cu urmatorul cuprins:
” (5) Persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, pot depune la organul fiscal competent, impreuna cu declaratia de mentiuni - formular 010, dovada transmiterii declaratiei pe proprie raspundere prevazuta la art. 61 .
(6) La primirea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta la alin. (5), insotita de dovada depunerii declaratiei pe proprie raspundere in conditiile prevazute la art. 61 , compartimentul de specialitate din cadrul organului fiscal competent procedeaza la verificarea indeplinirii de catre persoana impozabila a obligatiei de a transmite declaratia pe proprie raspundere cu semnaturile olografe ale administratorilor si asociatilor.
(7) Persoanele impozabile prevazute la alin. (5) nu se incadreaza in categoria persoanelor impozabile care prezinta risc fiscal ridicat daca depun declaratia pe proprie raspundere in conditiile prevazute la art. 61 , fara erori de validare.
(8) In alte situatii decat cele de la alin. (7) se aplica procedura prevazuta in anexa nr. 2 la ordin.
(9) In solutionarea solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA prevazuta la alin. (5), depusa de persoanele impozabile in conditiile prevazute la alin. (7), sunt aplicabile, in mod corespunzator, reglementarile in vigoare privind Procedura de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata, potrivit prevederilor art. 316 alin. (1) lit. a) sau c) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Decizia prin care se aproba solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA depusa de persoanele impozabile potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 3 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in conditiile prevazute la alin. (7), se emite in ziua depunerii solicitarii.
(11) In urma emiterii deciziei, compartimentul de specialitate transmite catre compartimentul de evaluare solicitarile de inregistrare in scopuri de TVA.
(12) In termen de 15 zile de la data depunerii solicitarii de inregistrare in scopuri de TVA in conditiile prevazute la alin. (7), compartimentul de evaluare procedeaza la verificarea datelor inscrise in declaratia pe proprie raspundere.
(13) In cazul in care, in urma verificarilor efectuate potrivit alin. (12), compartimentul de evaluare constata ca informatiile inscrise in declaratia pe proprie raspundere nu corespund datelor disponibile in evidentele organului fiscal, transmite catre Directia Generala Antifrauda Fiscala o adresa in care sunt prezentate aspectele rezultate, in vederea dispunerii masurilor ce se impun.
(14) Compartimentul de evaluare anexeaza la adresa mentionata la alin. (13) solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA, prevazuta la alin. (5), precum si declaratia pe proprie raspundere.
Acesta este al doilea pas pe care trebuie sa il faceti.
Inregistrarea in scopuri de TVA, a persoanelor impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, potrivit art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, care depun, prin mijloace electronice de transmitere la distanta, declaratia pe proprie raspundere prevazuta la art. 61 , impreuna cu declaratia de mentiuni – formularul 010, se efectueaza de catre compartimentul de specialitate.”
Dupa aceea se vor face verificari privind informatiile prezentate in declaratia pe proprie raspundere semnata de asociati si informatiile declarate in PDF daca acestea corespund cu datele din evidenta organelor fiscale.
Observatie!
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si se aplica incepand cu data de 1 februarie 2019.
Consultati documentele atasate mai jos:
Proiectul de ordin privind procedura inregistrarii in scop de TVA >>
ANEXA – model declaratie pe proprie raspundere >>
Sursa: ANAF