Cu privire la deschiderea unui sediu secundar (punct de lucru), va reamintim ca, indiferent de numarul de salariati care lucreaza la respectivul sediu secundar, acesta trebuie declarat la ANAF.
In cazul sediilor secundare cu mai mult de 5 salariati, in urma declararii la organul fiscal competent se va aloca un cod de inregistrare fiscala distinct, plata impozitului pe veniturile salariale efectuandu-se tot de societatea mama, insa la rubrica „beneficiar” mentionandu-se codul de identificare fiscala al sediului secundar respectiv.
Punct de lucru cu mai putin de 5 salariati: studiu de caz
Intrebare:
"O societate comerciala (fast food) detine un spatiu (in comodat) in care functioneaza cu 2 salariati. Spatiul este amplasat la o adresa diferita de cea a sediului social. Este obligata societatea sa declare acest punct de lucru, neavand 5 salariati?
Raspuns:
Conform art.43 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sunt considerate sedii secundare sucursalele, agentiile, punctele de lucru sau alte asemenea unitati fara personalitate juridica.
Potrivit art. 85 alin. (1)-(3) din Codul de procedura fiscala (Legeanr.207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare):
(1) Contribuabilul/Platitorul are obligatia de a declara organului fiscal central, infiintarea de sedii secundare, in termen de 30 de zile de la:
a) data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat;
b) data actului de infiintare, in alte cazuri decat cele prevazute la lit. a).
(2) Contribuabilul/Platitorul cu domiciliul fiscal in Romania are obligatia de a declara, in termen de 30 de zile, infiintarea de filiale si sedii secundare in strainatate.
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2024
(3) In sensul prezentului articol, prin sediu secundar se intelege un loc prin care se desfasoara integral sau partiala activitatea contribuabilului/platitorului, cum ar fi: birou, magazin, atelier, depozit si altele asemenea, cu exceptia activitatilor desfasurate de salariati la domiciliul acestora, potrivit prevederilor Legii nr. 53/2003 – Codul muncii, republicata,cu modificarile si completarile ulterioare si a Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca si a locatiilor beneficiarilor unde contribuabilul/platitorul desfasoara alte activitati decat cele mentionate la art. 85 alin. (4), activitati autorizate conform Legii nr. 359/ 2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, cu modificarile si completarile ulterioare.
Important! Chiar daca spatiul este detinut in comodat, datorita faptului ca acolo se desfasoara o activitate economica, conform Legii societatilor nr. 31/1990, trebuie sa-l declarati la Registrul comertului si sa-l inregistrati la ANAF, prin depunerea D700, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii/mentionarii acestora la registrul comertului sau in alte registre in care a fost inregistrata entitatea care le-a infiintat.
In cazul in care la punctul de lucru nu sunt mai mult de 5 angajati, acesta nu va dobandi Cod Unic de Inregistrare si va depune la sediul ANAF din localitatea in care societatea are sediul fiscal declaratia 010/700 in cadrul careia se completeaza Sectiunea G – Date privind sediile secundare care nu au obligatia inregistrarii fiscale.
Studiul de caz a fost extras din editia lunii aprilie a revistei Monitorul Contabil, publicatie ce cuprinde informatii cu privire la toate schimbarile fiscal-contabile ale momentului, intr-un format inedit si cu o structura usor de parcurs
Foto: pixabay.com