Normele de aplicare ale Codului Fiscal 2018 au fost (din nou) modificate. Hotararea nr. 354/2018 a fost publicata pe 25.05.2018, iar noutatile aduse de aceasta le puteti cititi mai jos.
1. Cheltuielile deductibile
Incepand cu 26 martie 2018, cheltuiala deductibila va fi reprezentata de procentul de 30% din diferenta intre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate. De la aceasta data se introduce in legislatie art. 25 alin. (10) din Codul fiscal, ce stabileste faptul ca reprezinta cheltuiala deductibila procentul de 30% din diferenta intre pretul de cesiune si valoarea creantei cesionate. Astfel, in primele luni ale anului, procentul deductibil de 30% a fost aplicabil la intreaga cheltuiala cu creanta, iar incepand cu 26 martie 2018, procentul se aplica doar la pierderea neta din creante (venituri – cheltuieli).
Normele de aplicare nuanteaza si expliciteaza faptul ca in perioada de aplicare a prevederilor de la art. 25 alin. (3) lit. n) din Codul fiscal, procentul de 30% se aplica si in cazul in care scaderea din evidenta a creantei nu se face pe seama cheltuielilor, fiind incidente alte reglementari contabile. Ar fi cazul cand radierea unei creante s-ar putea inregistra prin articolul contabil: 1174 ”Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile” = 4118 ”Clienti incerti”.
2. Impozitarea profiturilor in tara in care se realizeaza
Pentru imprumuturile purtatoare de dobanzi intre entitati asociate, pot fi deduse cheltuieli cu costul excedentar al indatorarii in suma de 200.000 euro. Norma de aplicare detaliaza ca pentru platitorii de impozit pe profit trimestrial, cursul de schimb pentru conversia in lei a acestui plafon este cursul comunicat de BNR pentru ultima zi a fiecarui trimestru si pentru ultima zi a anului fiscal.
Suplimentar, daca contribuabilul inregistreaza cheltuieli cu costul excedentar al indatorarii peste acest plafon, se permite deducerea unui procent de 10% din diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala.
3. Impozitul specific si impozitul pe venitul microintreprinderii
Firmele care plateau impozit specific (pe Legea 170/2016) si realizeaza venituri pana in plafonul de 1.000.000 euro nu mai achita acest impozit specific si platesc impozit pe venitul microintreprinderii
Microintreprinderile ce inregistreaza un numar de minim 2 contracte de munca (conventii individuale de munca conform legi speciale), cu norma intreaga, si inregistreaza capitalul social mai mare de 45.000 lei, pot opta incepand cu 01 aprilie 2018, o singura data, sa fie platitori de impozit pe profit, optiune definitiva atat timp cat se respecta conditiile amintite.
Norma metodologica de aplicare specifica faptul ca la calculul impozitului pe profit se au in vedere veniturile si cheltuielile incepand cu trimestrul in care sunt indeplinite conditiile.
Examen Consultant Fiscal 2024
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
4. Impozitul pe venitul microintreprinderii si salariatii
Microintreprinderile cu unul sau mai multi salariati achita un impozit pe venitul microintreprinderii in procent de 1%, iar daca nu inregistreaza salariati, procentul de impozit este de 3%
Prin salariat intelegem un contract de munca cu norma intreaga sau mai multe contracte de munca cu timp partial care prin cumulare ating o norma intreaga.
Prin normele adoptate, se specifica ca se iau in calcul si contractele de munca suspendate conform legii.
5. Scutire la impozitul pe venitul din salarii
Potrivit art. 60 din Codul fiscal, beneficiaza de scutire la impozitul pe venitul din salarii inca patru categorii de salariati
- Persoana cu handicap grav sau accentuat. Pentru a beneficia de acestea, in cazul veniturilor pentru care angajatorul/platitorul de venituri are obligaţia reţinerii la sursa a impozitului pe venit, contribuabilii au obligaţia de a depune la angajatorul/platitorul de venituri documentele care atesta incadrarea in gradul de handicap grav sau accentuat. Documentele vor fi prezentate in original i in copie, angajatorul/platitorul de venituri pastrand copia dupa ce verifica conformitatea cu originalul. Pentru veniturile realizate de persoanele prevazute la art. 60 pct. 1 lit. d), documentele justificative nu se depun la organul fiscal ci se arhiveaza la domiciliul fiscal al contribuabililor
- Persoanele ce desfasoara activitate de creare de programe pentru calculator;Condiţiile privind acordarea facilitaţii fiscale de catre angajator angajaţilor care desfaoara activitatea de creare de programe pentru calculator se stabilesc prin ordin comun al ministrului comunicaţiilor si societaţii informaţionale, al ministrului muncii si justiţiei sociale, al ministrului educaţiei naţionale i al ministrului finanţelor publice. Pentru acordarea facilitatii fiscale nu este necesar acordul institutiilor emitente ale actului normativ mentionat
- Persoanele ce efectueaza activitati de cercetare-dezvoltare si inovare. Scutirea prevazuta se acorda doar persoanelor care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii activitaţii de cercetare-dezvoltare si inovare definita conform Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 cu modificarile si completarile ulterioare, care sunt incluse in proiectul de cercetare-dezvoltare si inovare. Persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor ca urmare a desfasurarii altor activitati decat cele de cercetare-dezvoltare si inovare prevazute la alin. (1) nu beneficiaza de scutirea prevazuta la art. 60 pct. 3 din Codul fiscal
- Persoanele ce isi desfasoara activitatea la angajatori ce au activitate sezoniera. Caracterul sezonier al unei activitati, in sensul art. 60 pct. 4 din Codul fiscal, presupune o perioada care se repeta de la an la an, in care anumite activitati se impun a fi realizate pe durate relativ fixe in functie de anotimp/de sezon. Scutirea se aplica si in situatia in care persoana fizica desfasoara activitate in baza unui contract de munca cu timp partial de lucru, in conditiile prevazute la alin. (1) si (2). Norma de aplicare vine si enumera punctual procedurile de acordare a acestor scutiri. Nu sunt elemente noi, fiind similare cu cele existente.
6. Impozitul pe venit pentru persoanele fizice ce realizeaza venituri din activitati sportive, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de autor.
In cadrul impozitului pe venit, se dezvolta procedurile pe care le vor urma persoanele fizice ce realizeaza venituri din activitati sportive, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de autor.
Exemplul de calcul oferit de Ordonanta: O persoana fizica, sportiv de performanţa, realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala incheiat cu entitatea A. Plata drepturilor se efectueaza lunar. Impozitul datorat in luna este de 600 lei. Sportivul a solicitat platitorului de venit sa ii calculeze, sa ii retina si sa distribuie cota de 3,5% din impozitul pe venit datorat catre entitatea nonprofit furnizoare de servicii sociale acreditata cu cel putin un serviciu social licentiat, in conditiile legii, entitatea B.
Entitatea A procedeaza dupa cum urmeaza:
a)stabileste cuantumul cotei de 3,5% din impozitul datorat de 600 lei 600 lei x 3,5% = 21 lei Rezulta urmatoarele: impozit datorat 600 lei cota 3,5% 21 lei impozit de plata 579 lei
7. Contributia asiguratorie pentru munca
La contributia asiguratorie pentru munca datorata de persoanele ce au calitatea de angajatori, baza de calcul a contributiei include si indemnizatiile persoanelor din consiliul de administratie, comitetul director, consiliul superior, comitetul executiv, comisia de disciplina si altele asemenea.
Aceasta contributie asiguratorie pentru munca este in procent de 2,25% aplicata la suma castigurilor lunare brute din salarii si asimilate.
8. Impozit pentru venituri din strainatate
In cadrul persoanelor fizice ce realizeaza venituri din strainatate pentru care este obligatorie plata impozitului in Romania, normele de aplicare prezinta mai multe exemple de aplicare a conventiilor de evitare a dublei impuneri si de realizare a creditului fiscal
Norma mentioneaza in mod expres ca fiecare credit fiscal extern se calculeaza de contribuabil pe fiecare sursa de venit, iar persoana fizica are obligatia sa isi pastreze documentatia pentru aplicarea creditului fiscal.
Exemplul 1: O persoana fizica rezidenta in Romania obtine venituri de natura dividendelor din Cehia in suma de 5.000 euro. Persoana fizica prezinta platitorului dividendelor certificatul de rezidenta fiscala eliberat de autoritatea competenta din Romania, in vederea aplicarii cotei de impozit din Conventia de evitare a dublei impuneri incheiata intre Romania si Cehia de 10%. Avem asadar 5.000 euro * 10% = 500 euro impozit platit in Cehia, atestat de autoritatea competenta ceha
Daca venitul ar fi fost obtinut din Romania :(5.000 euro x 4,5682 = 22.841 lei
Impozitul datorat ar fi fost :22.841 lei x 5% = 1.142 lei
impozitul pe dividende platit in Cehia a fost de : 500 euro x 4,5682 = 2.284 lei)
9. TVA pentru activitati de cercetare/dezvoltare
Din punctul de vedere al TVA, recent a fost reglementat faptul ca activitatile de cercetare/dezvoltare nu sunt supuse TVA daca rezultatele proiectului nu sunt cedate catre un tert.
Se permite deducerea TVA de la achizitiile efectuate in cadrul acestor activitati cu respectarea conditiilor generale de deducere.
Norma de aplicare reitereaza aceasta prevedere si detaliaza faptul ca daca rezultatele activitatii de cercetare-dezvoltare sau inovare sunt cesionate catre un tert aceasta activitate intra in sfera TVA, in conditiile in care se realizeaza o livrare de bunuri sau o prestare de servicii in sfera TVA (se impune indeplinirea celor 4 conditii enumerate de art. 268 alin. (1) din Codul fiscal).
10. Accize - reduceri si conditii de autorizare
Pentru accize avem modificari substantiale la conditiile de autorizare. Operatorii economici de buna credinta beneficiaza de reduceri de garantii daca nu au datorii la bugetul de stat.
Un antrepozit fiscal, un destinatar inregistrat sau un expeditor inregistrat beneficiaza de reducerea garantiei cu 50% daca in ultimii doi ani consecutivi nu au avut obligatii restante la buget si de reducerea cu 75% a garantiei daca in ultimii 3 ani consecutivi nu au avut datorii restante la bugetul de stat.
Un mic producator de vinuri linistite ce produce o cantitate de pana la 1000 hl intr-un an este scutit de la obtinerea autorizatiei de antrepozit. Norma metodologica stabileste ca in momentul in care s-a depasit aceasta cantitate iar micul producator doreste sa continue activitatea, acesta are obligatia sa se inregistreze ca antrepozit fiscal.
In perioada de la depunerea documentatiei si pana la obtinerea autorizatiei micul producator are voie doar sa realizeze productie si nu are voie sa o comercializeze. Dupa obtinerea autorizatiei de antrepozit, micul producator are statut de antrepozit fiscal chiar daca ulterior obtine o productie de vinuri linistite mai mica de 1000 hl anual.