Anul 2018 s-a anuntat a fi anul cu cele mai spectaculoase modificari legislative din ultima perioada. "Revolutia fiscala", termenul folosit de mai multi specialisti, ne-a facut pe toti sa tremuram, iar 1 ianuarie a reprezentat, cu siguranta, data de inceput a experimentelor care au loc chiar pe pielea contribuabililor.
Vom dezbate in continuare trei dintre modificarile majore din Codul fiscal 2018.
Modificari Cod fiscal 2018
1. SCADEREA COTEI IMPOZITULUI PE VENIT incepand cu 01.01.2018 de la 16%, cat este in prezent, la 10%, pentru toate categoriile de venituri impozabile, cu exceptia veniturilor din dividende pentru care se pastreaza cota de 5%.
In ceea ce priveste impozitul pe venit, singura diferenta consta in cota folosita pentru calculul acestuia, noua cota fiind de 10%.
A fost majorat nivelul deducerilor personale acordate in functie de numarul persoanelor aflate in intretinere. Pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere, deducerea a crescut de la 300 lei la 510 lei/lunar, pentru un venit lunar brut de pana la 1.950 lei, inclusiv. Valoarea deducerii personale se ajusteaza proportional cu cresterea venitului brut si a numarului persoanelor aflate in intretinere. Asadar, impozitul pe venitul din salarii se va diminua in cazul veniturilor brute, cu o valoare cuprinsa intre 1.950 lei/luna si 3.600 lei/luna, realizate la functia de baza.
Deducerea personala se acorda pentru persoanele fizice care au un venit lunar brut de pana la 1.950 lei inclusiv, astfel:
- pentru contribuabilii care nu au persoane in intretinere - 510 lei;
- pentru contribuabilii care au o persoana in intretinere - 670 lei;
- pentru contribuabilii care au doua persoane in intretinere - 830 lei;
- pentru contribuabilii care au trei persoane in intretinere - 990 lei;
- pentru contribuabilii care au patru sau mai multe persoane in intretinere - 1.310 lei.
Cartea verde a contabilitatii
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In cazul veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, impozitul retinut prin stopaj la sursa este in cota de 7% in loc de 10%.
In situatia optiunii pentru stabilirea impozitului final pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, impozitul pe venit se calculeaza prin retinere la sursa la momentul platii veniturilor de catre platitorii veniturilor prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut din care se deduce cota forfetara de cheltuieli.
2. Modificari privind IMPOZITUL PE VENITUL MICROINTREPRINDERILOR (impozitul pe cifra de afaceri)
Definitia „microintreprinderii” va include toate companiile private care au o cifra de afaceri sub pragul de 1 milion de euro si care sunt active (altele decat cele in faliment sau in proces de lichidare). Definitia exclude entitatile de stat si anumite persoane juridice transparente in scopuri fiscale (societati profesionale), prevazute de lege.
Microintreprinderea va plati impozitul pe profit incepand cu trimestrul in care cifra de afaceri depaseste pragul de 1 milion de euro (impozitul pe profit va fi calculat la profitul inregistrat incepand cu trimestrul in care pragul este depasit).
Nu intra sub incidenta impozitului pe veniturile microintreprinderilor urmatoarele persoane juridice romane:
a) Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, constituit potrivit legii;
b) Fondul de compensare a investitorilor, infiintat potrivit legii;
c) Fondul de garantare a pensiilor private, infiintat potrivit legii;
d) Fondul de garantare a asiguratilor, constituit potrivit legii;
e) entitatea transparenta fiscal cu personalitate juridica.
In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica in mod corespunzator, incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea, potrivit legii. Pentru microintreprinderile care au un salariat si care aplica cota de impozitare de 1%, al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru este angajat un nou salariat care trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, pe o perioada de cel putin 12 luni.
Pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat, in situatia in care angajeaza un salariat, in scopul modificarii cotelor de impozitare, noul salariat trebuie angajat cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata, pe o perioada de cel putin 12 luni.
Daca, in cursul unui an fiscal, o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 1.000.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita.
Limita fiscala prevazuta se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat, de la inceputul anului fiscal. Cursul de schimb pentru determinarea echivalentului in euro este cel valabil la inchiderea exercitiului financiar precedent.
Calculul si plata impozitului pe profit, de catre microintreprinderile care depasesc plafonul de 1.000.000 euro se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.
3. Modificari privind IMPOZITUL PE PROFIT
Regulile privind capitalizarea redusa (thin capitalisation) vor fi abrogate si se va aplica noua regula de limitare a deductibilitatii dobanzii prevazuta de Directiva 2016/1164/UE.
„Costurile excedentare ale indatorarii” (inclusiv diferenta dintre veniturile din dobanzi/valuta si cheltuielile similare) vor putea fi deduse in limita a 10% din valoarea de referinta. Valoarea dereferinta o reprezinta profitul contabil (venituri minus cheltuieli), ajustat, cu deducerea veniturilor neimpozabile si la care se adauga impozitul pe profit, costurile excesive ale indatorarii si amortizarea fiscala.
Baza de calcul utilizata pentru stabilirea costurilor excedentare ale indatorarii, deductibile la calculul rezultatului fiscal, o reprezinta diferenta dintre veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, in perioada fiscala de referinta, din care se scad veniturile neimpozabile si la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit, costurile excedentare ale indatorarii, precum si sumele deductibile reprezentand amortizarea fiscala.
In conditiile in care baza de calcul are o valoare negativa sau egala cu zero, costurile excedentare ale indatorarii sunt nedeductibile in perioada fiscala de referinta si se reporteaza. Contribuabilul are dreptul de a deduce, intr-o perioada fiscala, costurile excedentare ale indatorarii pana la plafonul deductibil reprezentat de echivalentul in lei al sumei de 200.000 euro, calculat la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei, valabil pentru ultima zi a trimestrului/anului fiscal, dupa caz.
In cazul in care contribuabilul este o entitate independenta, in sensul ca nu face parte dintr-un grup consolidat in scopuri de contabilitate financiara, si nu are nicio intreprindere asociata si niciun sediu permanent, acesta deduce integral costurile excedentare ale indatorarii, in perioada fiscala in care acestea sunt suportate.
Se exclud din domeniul de aplicare a noilor prevederi, costurile excedentare ale indatorarii rezultate din imprumuturi utilizate pentru finantarea unui proiect de infrastructura publica pe termen lung care are scopul de a furniza, de a imbunatati, de a opera si/sau de a mentine un activ de mari dimensiuni, considerat a fi de interes public general, daca operatorii de proiect sunt inregistrati in Uniunea Europeana, iar costurile indatorarii, activele utilizate in scopul proiectului si veniturile inregistrate de operatorii de proiect provin din/sunt in Uniunea Europeana. Excluderea ia in considerare atat veniturile din dobanzi si alte venituri echivalente, din punct de vedere economic, dobanzilor, cat si cheltuielile reprezentand dobanzi si alte costuri echivalente dobanzii, din punct de vedere economic, aferente unor proiecte de infrastructura publica pe termen lung.
Costurile excedentare ale indatorarii care nu pot fi deduse in perioada fiscala de calcul se reporteaza, fara limita de timp, in anii fiscali urmatori, in aceleasi conditii de deducere.
Pentru contribuabilii care intra sub incidenta noilor prevederi, prin exceptie, valoarea fiscala a activelor nu include costuri de dobanda si alte costuri echivalente dobanzii, din punct de vedere economic.
In concluzie, va fi un an plin de evenimente asteptate sau mai putin asteptate, criticate de unii, apreciate de altii. Sa speram ca vor produce efectele dorite de cei care le-au propus, pentru ca, altfel, ne vom indrepta spre haos legislativ, dat fiind numarul extrem de mare de modificari care se adauga la un Cod fiscal deja greoi, incalcit si plin de interpretari.
Textul a fost extras din Raportul Special "Codul Fiscal 2018 - 11 modificari majore analizate si explicate". Il puteti descarca GRATIS de aici. >>