email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

2.1. Comunicarea actelor administrative

Cuvinte cheie:

  • comunicarea actelor administrative
  • proceduri de comunicare
  • persoane afiliate

In Monitorul Oficial nr. 580 din 5 iulie 2005 a fost publicata Legea nr. 210/2005 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 20/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Printre modificarile aduse prin acest act normativ se numara si cele privind competentele administratiei fiscale.

Una dintre modificarile cu cel mai mare risc de generare a abuzurilor este cea referitoare la introducerea mecanismului simplificat de comunicare a actelor administrative prin afisare. Procedura de comunicare a actelor administrative a avut lipsuri chiar dinaintea elaborarii Codului de procedura fiscala pentru cazurile in care un contribuabil refuza cu rea-credinta sa ii fie comunicat un act administrativ. Este cunoscut exemplul prin care se putea amana plata diferentelor de impozit pe venit prin evitarea primirii scrisorii recomandate prin care era comunicata decizia de impunere.

Legea nr. 210/2005 vine cu solutii care dau frau liber abuzurilor administratiilor finantelor publice. Si in anii anteriori au fost semnalate mii de cazuri in care deciziile de impunere ale persoanelor fizice erau transmise prin scrisori simple, fara confirmare de primire, pretinzandu-se indeplinita procedura de comunicare a actelor administrative.

Printre mijloacele de comunicare a actului administrativ, pe langa serviciile postale, se afla procedura de comunicare a actului prin intermediul personalului administratiei fiscale, dar volumul trimiterilor facea imposibila utilizarea acestui procedeu in toate cazurile. Din acest motiv, Codul de procedura cuprindea un mecanism de comunicare a actului administrativ nu pentru toate cazurile, ci numai atunci cand se constata fie lipsa contribuabilului sau a oricarei persoane indreptatite sa primeasca actul adminis-trativ fiscal de la domiciliul fiscal al acestuia, fie cand se constata refuzul de a primi actul administrativ fiscal. In aceste situatii, comunicarea se face prin publicarea unui anunt intr-un cotidian national de larga circulatie si/sau intr-un cotidian local ori in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, in care se mentioneaza ca a fost emis actul pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considera comunicat in a cincea zi de la data publicarii anuntului.

ATENTIE!

Legea nr. 210/2005 elimina aceasta succesiune de procedee si instituie ca varianta de comunicare in toate situatiile procedura afisarii concomitente: la sediul organului fiscal emitent si pe pagina de Internet a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, a unui anunt in care se mentioneaza ca a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. Actul administrativ fiscal se considera comunicat in termen de 15 zile de la data afisarii anuntului.

In conditiile in care noua varianta este cu mult mai putin costisitoare decat precedenta, ba chiar si decat transmiterea prin posta a actelor administrative, administratia fiscala va fi tentata sa utilizeze exclusiv aceasta varianta care, in mod firesc, nu asigura o comunicare corecta a actului administrativ.

IMPORTANT:

Textul articolului 43 astfel modificat ar fi trebuit completat in cel mai scurt timp cu prevederea potrivit careia aplicarea procedurii de comunicare a actului administrativ prin afisare numai dupa ce nu a fost posibila comunicarea prin posta, cu confirmare de primire. Numai astfel vor fi evitate abuzurile si respectarea dreptului fundamental al contribuabilului, acela de a fi informat in mod efectiv si nu numai formal, plecand de la premisa bunei-credinte a acestuia, consacrata chiar de art. 12 din Codul de procedura fiscala.

Modificarea elimina indirect posibilitatea comunicarii actului administrativ de catre personalul organului fiscal direct la sediul sau domiciliul contribuabilului. Astfel, o intreaga procedura de comunicare, foarte detaliata, este eliminata. In contextul in care aceasta procedura este costisitoare si de durata, va fi inlocuita cu mult mai sigura comunicare a actului administrativ prin afisare.

ATENTIE!

Ceea ce sporeste riscul exercitarii abuzive a acestei proceduri este inexistenta pana la aceasta data a unor mecanisme detaliate prin care administratia fiscala, conform art. 9 din Codul de procedura fiscala, sa fie obligata sa asculte contribuabilul inaintea luarii oricarei decizii care il priveste.

SOLUTIILE FISCALE ANTICIPATE

Alaturi de modificarile cu impact major, Legea nr. 210/2005 aduce si alte shimbari in cadrul Codului de procedura fiscala, mai discrete sau al caror impact este mai mic.

Este de subliniat preluarea prevederilor privind solutia fiscala anticipata prin eliminarea din cuprinsul textului a diferentelor de tratament intre contribuabili. (Pentru contribuabilii care nu se incadreaza in categoria marilor contribuabili, solutia fiscala anticipata nu era aplicabila decat de la data de 1 ianuarie 2007.)

In aceste conditii, nu mai este cuprinsa in textul legii tratarea diferita a contribuabililor si, in acelasi timp, prevederile privind solutia fiscala anticipata sunt aduse in cuprinsul Codului de procedura fiscala, acolo unde isi au locul, si nu in Codul fiscal.

ACORDUL DE PRET IN AVANS

De asemenea, s-a introdus un nou mecanism de prevenire a incidentelor cu adminis-tratia fiscala – acordul de pret in avans. Procedura de obtinere a acordului de pret va fi stabilita prin hotarare a Guvernului si va permite eliminarea posibilelor divergente cu organele de inspectie fiscala referitoare la tranzactiile supuse restrictiilor preturilor de transfer.

Importanta procedurii poate fi reflectata in situatia in care au loc, spre exemplu, tranzactii in cadrul unui grup de societati aflate sub controlul unor persoane afiliate.

Exemplu:

De exemplu, pretul de vanzare a unui imobil intre doua societati care au actionar majoritar comun, susceptibil, in aceste conditii, de a fi rectificat de catre organele de control este fixat mai intai de catre societatile care participa la tranzactie si apoi, inainte de a fi produse efectele, este declansata procedura obtinerii acordul de pret in avans.

Potrivit art. 7 pct. 21 din Codul fiscal, o persoana este afiliata cu alta persoana daca relatia dintre ele este definita de cel putin unul dintre urmatoarele cazuri:

1. o persoana fizica este afiliata cu alta persoana fizica, daca acestea sunt rude pana la gradul al III-lea inclusiv;

2. o persoana fizica este afiliata cu o persoana juridica daca persoana fizica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot detinute la persoana juridica ori daca controleaza in mod efectiv persoana juridica;

3. o persoana juridica este afiliata cu alta persoana juridica daca cel putin:

  • prima persoana juridica detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalta persoana juridica ori daca controleaza persoana juridica;
  • a doua persoana juridica detine, in mod direct sau indirect,inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridica;
  • persoana juridica terta detine, in mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/numarul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atat la prima persoana juridica, cat si la cea de-a doua.

Prevederi in domniul valorii tranzactiilor sunt cuprinse de asemenea si in cadrul art. 11 si 27 din Codul fiscal. In temeiul dreptului organului de control de a putea rectifica valoarea tranzactiilor incheiate intre societati care au astfel de legaturi, este util a fi prestabilita valoarea tranzactiei inainte chiar ca aceasta sa aiba loc. In acest fel se elimina riscul rectificarii obligatiilor fiscale ale societatilor care au calitatea departe in astfel de tranzactii.

REFUZUL DE FURNIZARE A INFORMATIILOR

A fost nuantat dreptul de a refuza furnizarea de informatii pentru categoriile de profesii prevazute la art. 57 din Codul de procedura fiscala, in sensul exceptarii acelor categorii de informatii care vizeaza indeplinirea propriilor obligatii fiscale.

Exemplu:

Spre exemplu, pentru valoarea onorariului ce rezulta dintr-un contract incheiat de catre un executor judecatoresc nu va mai putea fi invocat dreptul de a refuza sa furnizeze informatii. Informatia privind sumele cuvenite executorului judecatoresc ce decurg din contractul de prestari de servicii de executare silita, in acest exemplu ales, concura direct la formarea obligatiilor fiscale ale acestuia.

NOUTATI din Legislatia Contabila

PFA 2024. Ce SOLUTII si AVANTAJE mai sunt?


Important: PFA-urile au fost grav lovite de modificarile Codului Fiscal Mai e ceva de facut pentru a fi rentabile?
Legislatia pentru PFA s-a schimbat!

CUM se aplica, CAT ne afecteaza si (mai ales)
CE SOLUTII exista pentru a ne salva?

Afla acum care sunt solutiile ingenioase oferite de expertul Horatiu Sasu parcurgand lucrarea PFA/II/IF: Taxe, impozite, deduceri, contributii!
Vei gasi aici explicatii si exemple 100% practice, cu aplicabilitate certa si imediata!

...Vezi AICI detaliile complete <<


Data aparitiei: 10 August 2006

Votati articolul "2.1. Comunicarea actelor administrative":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X