Inregistrarea in contabilitate a rezultatelor inventarierii
Conform articolului 28 (a) din Legea contabilitatii nr. 82/1991, o conditie esentiala necesara intocmirii bilantului contabil cu ocazia inchiderii exercitiului contabil o reprezinta corespondenta posturilor inscrise in bilant cu datele inregistrate in contabilitate, date care trebuie sa fie in concordanta cu situatia reala a elementelor patrimoniale stabilite in urma inventarierii.
S.C. Alves S.R.L. efecteaza inventarierea generala in vederea elaborarii bilantului contabil al anului 2007.
Dupa finalizarea inventarierii facute la firma Alves S.R.L., comisia de inventariere a constatat existenta unor diferente, necesar a fi operate atat in evidenta tehnico-operativa, cat si in evindenta contabila.
Rezultatele inventarierii, inscrise in procesul verbal de inventariere s-au stabilit prin compararea datelor constatate faptic si inscrise in listele de inventariere cu cele din evidenta tehnico-operativa si din evidenta contabila.
Diferentele constatate au fost inregistrate in evidenta tehnico-operativa si in cea contabila, avand in vedere prevederile O.M.F. nr. 1.753/2004 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de activ si de pasiv, precum si de O.M.F. nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementarilor contabile conforme cu directivele europene.
Astfel, evaluarea activelor imobilizate si a stocurilor, cu ocazia inventarierii, a fost facuta la valoarea actuala a fiecarui element (valoare de inventar) rezultata din utilitatea bunului, starea acestuia si pretul pietei, dar nu s-a depasit valoarea contabila. De asemenea, s-a respectat principiul prudentei, tinandu-se cont de toate ajustarile de valoare datorate deprecierilor.
Inregistrarea lipsurilor constatate la inventariere

Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Cartea Verde a Contabilitatii

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Lipsa imputabila din gestiunea de semifabricate
Imputarea se face la valoare de inlocuire a bunurilor lipsa la pretul de achizitie al aceluiasi tip de produs practicat pe piata la data constatarii pagubei, la care se adauga taxa pe valoarea adaugata:
711......... =.....341........98.000 lei Descarcarea gestiunii
(Variatia (Semifabircate)
stocurilor)
........................................................................................................................................
428.......... =...... % Imputarea sumei in baza angajamentului de plata (conform
(alte datorii si creante modelului prevazut in O.M.F. nr. 1.850/2004 privind registrele In legatura cu personalul) si formularele financiar-contabile: Cod 14 – 8 b-2/a)
758........98.000 lei
(Alte venituri
din exploatare)
4427........18.620 lei
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea adaugata intervin in momentul constatarii lipsei, mai precis la termenul prevazut pentru valorificarea inventarierii.
........................................................................................................................................
421...... = .....428........1.500 lei Recuperarea lunara /retinerea sumei din salariu
(gestionarul este angajatul firmei Alves S.R.L.)
Baza legala pentru raspunderea patrimoniala a angajatilor o constituie art. 240-275 din Legea nr. 53/2004 privind Codul Muncii.
La efectuarea retinerii s-a avut in vedere ca aceasta sa nu fie mai mare de o treime din salariul net al angajatului si fara a depasi impreuna cu celelalte retineri jumatate din salariul net al acestuia.
Acoperirea prejudiciului adus de angajat prin retinerile lunare depaseste 3 ani, ceea ce va determina firma Alves S.R.L. sa apeleze la executorul judecatoresc in conditiile Codului de procedura civila.
Â
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lipsa neimputabila din gestiunea de materiale consumabile
Comisia a constatat ca in aceasta gestiune sunt 10 bucati de piese metalice degradate, pentru care nu s-au incheiat contracte de asigurare. Degradarea s-a produs datorita conditiilor necorespunzatoare de depozitare.
602 = 302...1.500 lei Descarcarea gestiunii: aceasta cheltuiala este considerata
nedeductibila la calculul impozitului pe profit. Ar fi fost
cheltuiala deductibila doar daca ar fi fost o lipsa imputabila
sau daca bunurile ar fi fost asigurate.
635 = 4427....285 lei Cheltuiala cu T.V.A. este de asemenea o cheltuiala
nedeductibila la calculul impozitului pe profit.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lipsa neimputabila din gestiunea mijloacelor fixe
Comisia a constatat lipsa unui PC.
281 = 214 2.500 lei Minusul este asimilat unei operatiuni de scoatere
(Amortizari privind (Aparatura din evidenta.
imobilizarile corporale) birotica)
Â
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Inregistrarea plusurilor gasite in urma inventarierii
Plus de inventar in gestiunea mijloacelor fixe
Comisia a constatat un utilaj tehnologic, care, desi a fost scos din evidenta contabila in urma invenatarierii anterioare, nu a fost casat.
213 = 134 3.500 lei Plusul a fost asimilat unei operatiuni de primire
(Instalatii tehnice ) ( Plusuri de inventar cu titlu gratuit.
de natura imobilizarilor)
Â