email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Decizie privind Ordonanta 65: calitatea de expert contabil si de contabil autorizat

consultanti fiscalicontabil autorizatOrdonanta 65expert fiscal




In Monitorul Oficial nr. 819 din 21 noiembrie 2011 a fost publicata Decizia nr. 1212 din 20 septembrie 2011 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati.

In cele ce urmeaza, va prezentam textul deciziei, asa cum a fost facut public:

EMITENT: Curtea Constitutionala

Augustin Zegrean - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Mircea stefan Minea - judecator
Iulia Antoanella Motoc - judecator
Ion Predescu - judecator
Tudorel Toader - judecator
Daniela Ramona Maritiu - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, exceptie ridicata de Camera Consultantilor Fiscali din Romania in Dosarul nr. 7.614/2/2008 al inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal si care formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 4.238D/2010. La apelul nominal raspunde avocatul Antoniu Obancia pentru autorul exceptiei, Camera Consultantilor Fiscali din Romania si avocatul Ana Maria Vintan pentru partea Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania. Procedura de citare este legal indeplinita.

Cauza fiind in stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvantul avocatului autorului exceptiei, care solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Dispozitiile de lege criticate sunt neconstitutionale, deoarece permit unei categorii de persoane - expertii contabili - sa acceada la profesia de consultant fiscal fara sustinerea unui examen.

Avocatul partii Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, deoarece critica autorului exceptiei vizeaza modul in care instanta de judecata a interpretat un text de lege. De altfel, situatiile in care se afla cele doua categorii, expertii contabili si consultantii fiscali, nu sunt egale. Expertii contabili au dobandit anumite competente care le permit acestora sa exercite si profesia de consultant fiscal, fara a se incalca prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, critica autorului exceptiei vizand modul de interpretare si aplicare a unui text de lege de catre instanta de judecata. De altfel, legiuitorul are posibilitatea de a reglementa modul si cerintele de acces intr-o profesie.

Dupa inchiderea dezbaterilor se prezinta avocatul Niculina Piluta pentru Camera Consultantilor Fiscali din Romania.

                                                       CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierea din 24 septembrie 2010, pronuntata in Dosarul nr. 7.614/2/2008, inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, exceptie ridicata de Camera Consultantilor Fiscali din Romania, intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea recursului declarat de
autorul exceptiei impotriva sentintei civile pronuntate de Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autoarea acesteia sustine ca prin interpretarea data de Curtea de Apel Bucuresti dispozitiilor criticate s-a ajuns la situatia in care expertii contabili vor putea dobandi calitatea de consultant fiscal fara a mai fi obligati sa respecte dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala. Aplicarea dispozitiilor criticate potrivit interpretarii date de catre Curtea de Apel Bucuresti contravine prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2).

Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece legiuitorul are libertatea de a reglementa conditiile de acces in diferitele profesii in raport cu cerintele de pregatire si calificare corespunzatoare in vederea exercitarii acestora.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Guvernul arata ca instanta de contencios constitutional nu se poate pronunta asupra neconstitutionalitatii interpretarii pe care o instanta de judecata o da unui text de lege, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 este inadmisibila. Avocatul Poporului arata ca dispozitiile de lege criticate se aplica tuturor persoanelor aflate in aceeasi situatie, fara privilegii si fara discriminari, respectiv, tuturor celor care au calitatea de expert contabil, iar acestora le incumba obligatia de a respecta reglementarile specifice activitatii de audit financiar si consultanta fiscala. Legiuitorul are libertatea de a reglementa conditiile de acces in diferite profesii, atat in ceea ce priveste cerintele de pregatire, cat si cele legate de
experienta profesionala.

De altfel, in realitate, criticile formulate in motivarea exceptiei vizeaza modul de interpretare a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994, ceea ce nu intra in competenta instantei de contencios constitutional. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

                         CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor prezente, concluziile reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze prezenta exceptie. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il reprezinta dispozitiile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila
si a contabililor autorizati, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 13 din 8 ianuarie 2008, cu urmatorul continut: "Persoanele fizice si juridice care au calitatea de expert contabil pot efectua activitatile de audit financiar si consultanta fiscala, cu respectarea reglementarilor specifice acestor activitati".

In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii, autoarea exceptiei invoca prevederile constitutionale ale art. 1 alin. (5) referitor la obligativitatea respectarii Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor, ale art. 15 alin. (1) referitor la universalitate si ale art. 16 alin. (1) si (2) referitor la egalitatea in drepturi.Curtea retine ca, de la adoptarea Ordonantei Guvernului nr. 71/2001 privind
organizarea si exercitarea activitatii de consultanta fiscala, legiuitorul a urmarit scoaterea din competenta expertului contabil a executarii lucrarilor cu caracter fiscal, in care sens prin dispozitiile art. 26 din aceasta ordonanta au fost abrogate prevederile art. 6 lit. e), referitoare la executarea de lucrari cu caracter fiscal, din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati. Aceasta interventie legislativa a legiuitorului a fost motivata de necesitatea introducerii unei noi profesii, cea de consultant fiscal, astfel cum a
statuat Curtea Constitutionala in Decizia nr. 916 din 18 octombrie 2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 790 din 21 noiembrie 2007. Insa, examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca autorul exceptiei critica interpretarea data de instanta de judecata dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, sustinand ca textul criticat in aceasta interpretare
contravine prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (5), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1) si (2).

Asa fiind, Curtea constata ca motivarea exceptiei de neconstitutionalitate releva aspecte care tin de interpretarea si aplicarea legii de catre instanta de judecata, problema ce nu intra in competenta de solutionare a instantei de contencios constitutional, care, potrivit art. 2 alin. (1) si (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea acesteia, asigura controlul de constitutionalitate prin
raportare la prevederile Legii fundamentale.
Curtea Constitutionala a statuat in jurisprudenta sa ca nu intra in atributiile sale cenzurarea aplicarii legii de instantele de judecata, controlul judecatoresc realizandu-se, potrivit art. 126 alin. (1) din Constitutie, "(...) prin inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege".

In consecinta, prevederile legale criticate nu pot fi supuse controlului de constitutionalitate, sub aspectele invocate, astfel ca exceptia de neconstitutionalitate va fi respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
                                     CURTEA CONSTITUTIONALA
                                                      in numele legii
                                                           DECIDE:

Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, exceptie ridicata de Camera Consultantilor Fiscali din Romania in Dosarul nr. 7.614/2/2008 al inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata in sedinta publica din data de 20 septembrie 2011.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu


de Mihaela Pascu

NOUTATI din Legislatia Contabila

Decontarile de la A la Z


Atentie la 5 tipuri de operatiuni de decontare care pun probleme in practica
 1.  Decontarea prin compensare
 2.  Darea in plata in contul dividendelor
 3.  Avantaje in natura sau cheltuieli sociale
 4.  Decontarea achizitiilor/vanzarilor cu plata in rate
 5.  Decontarile din operatiuni in participatie

Lucrarea Decontarile de la A la Z, realizata de reputatul specialist Olga Crevelescu, are marele merit ca grupeaza intr-un singur loc explicatii profesioniste si complete despre toate tipurile de decontari!

...Vezi AICI detalii complete <<

Citeste mai multe articole pe aceeasi tema:
consultanti fiscalicontabil autorizatOrdonanta 65expert fiscal


Data aparitiei: 25 Noiembrie 2011

Votati articolul "Decizie privind Ordonanta 65: calitatea de expert contabil si de contabil autorizat":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

  • Societate care primeste imprumut de la asociat. Care sunt inregistrarile contabile?

    • In lumea afacerilor, accesul la capital este esential pentru functionarea si dezvoltarea unei societati, mai ales in fazele incipiente ale activitatii sale. In acest context, imprumuturile de la asociati devin o modalitate frecventa prin care firmele nou infiintate isi asigura lichiditatile necesare pentru a-si desfasura activitatea. Insa, inainte de a proceda la acordarea unui astfel de imprumut, partile implicate trebuie sa fie constiente de implicatiile legale si contabile ale...» citeste mai departe aici

  • Dividende interimare distribuite in cursul anului: monografia contabila si opinia specialistului

    • Putem distribui dividende interimare in cursul anului, in baza unor situatii financiare trimestriale, insa, daca nu le platim asociatilor pana la sfarsitul anului, trebuie sa declaram si sa platim impozit pe venit pana la data de 25 a anului urmator. Monografia contabila este simpla, insa intervin cateva conturi cu care nu suntem prea obisnuiti (463 si 456), astfel ca dupa regularizarea dividendelor (cu ocazia intocmirii situatiilor financiare anuale) este im...» citeste mai departe aici

  • Ordinea stingerii obligatiilor fiscale in fisa sintetica pe platitor

    • Daca un debitor datoreaza mai multe tipuri de obligatii fiscale, iar suma platita nu este suficienta pentru a stinge toate obligatiile, atunci se stinge obligatia fiscala pe care o indica debitorul, potrivit legii, sau care este distribuita potrivit prevederilor art. 163 din Codul de procedura fiscala, dupa caz, stingerea efectuandu-se, de drept, in urmatoarea ordine: a) toate obligatiile fiscale principale, in ordinea vechimii, si apoi obligatiile fiscale accesorii...» citeste mai departe aici

  • Mijloacele fixe de la A la Z: legislatie explicata si studii de caz

    • Toate operatiunile privind mijloacele fixe - achizitie, amortizare, reevaluare, casare, vanzare – pot genera erori de aplicarea a legii, amendate drastic. Stiati ca: - in conformitate cu art. 42 alin. (1) din Legea contabilitatii nr. 82/1991 – neaplicarea corecta a reglementarilor contabile produce o amenda de la 300 lei la 4.000 lei? Ei bine, inregistrarea incorecta a unui obiect/mijloc fix poate genera o astfel de amenda! ...» citeste mai departe aici

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X