Luni, Camera Consultantilor Fiscali (CCF) a oficializat noi reguli destinate prevenirii si combaterii spalarii banilor, care trebuie respectate de consultantii fiscali si firmele de consultanta fiscala. Ele sunt cuprinse in Hotararea CCF 4/2024, publicata in Monitorul Oficial, care a intrat in vigoare la 18 martie 2024. Aceste reguli sunt special concepute pentru a aborda provocarile specifice ale activitatii de consultanta fiscala si sunt mai complexe decat cele anterioare.
Normele stabilesc masurile si activitatile de prevenire si combatere a spalarii banilor si a finantarii terorismului, care trebuie realizate la nivel sectorial de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala, entitati supravegheate si controlate de Camera Consultantilor Fiscali.
Obligatiile entitatilor reglementate
Conducerea societatilor de consultanta fiscala trebuie sa desemneze una sau mai multe persoane cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
In aplicarea art. 23 alin. (3) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala se asigura ca persoanele cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 au acces direct si permanent la toate datele si informatiile detinute la nivelul entitatilor reglementate, necesare indeplinirii obligatiilor si atributiilor legale.
Persoanele mentionate mai sus se desemneaza de catre reprezentantii legali ai societatilor de consultanta fiscala, in urmatoarele situatii:
a) la data infiintarii societatii de consultanta fiscala;
b) ori de cate ori situatiile faptice obiective impun o noua desemnare.
Pentru persoanele desemnate, societatile de consultanta fiscala vor preciza in mod distinct si explicit, in normele si procedurile interne, responsabilitatile incredintate pentru aplicarea dispozitiilor Legii nr. 129/2019, precum si modalitatea concreta prin care se asigura accesul acestora, direct si in timp util, la datele si informatiile relevante detinute de entitatile reglementate.
Societatile de consultanta fiscala stabilesc, prin normele si procedurile interne, criterii de selectie a persoanelor desemnate, cu respectarea cel putin a urmatoarelor cerinte:
a) sa detina cunostintele necesare in domeniul prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului;
b) sa aiba integritate morala si reputatie profesionala, care pot avea la baza inclusiv cazierul judiciar si referinte ale angajatorilor anteriori.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Documentele intocmite in procedura de selectare, testare si desemnare a persoanelor sunt inregistrate si pastrate in evidentele proprii ale societatii de consultanta fiscala, in format letric sau electronic, cu semnaturile olografe sau electronice ale reprezentantilor acestora.
Documentele intocmite in acest sens se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, la cererea acestora.
Societatile de consultanta fiscala, persoane juridice, au obligatia sa transmita Camerei Consultantilor Fiscali o notificare privind persoanele desemnate cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, in termen de 30 de zile de la data desemnarii, dar nu mai tarziu de 60 de zile de la data inregistrarii in Registrul consultantilor fiscali si al societatilor de consultanta fiscala, in cazul celor nou-inregistrate, utilizand formularul pus la dispozitie de Camera.
Pentru consultantii fiscali persoane fizice, membri ai Camerei, care au calitatea de entitate reglementata, prevederile de mai sus nu se aplica, insa acestea trebuie sa indeplineasca cumulativ toate celelalte obligatii ale entitatilor raportoare prevazute de art. 5 alin. (1) litera e) din Legea nr. 129/2019.
Mecanisme de protectie a angajatilor
In continuare, se prevad mecanisme de protectie a angajatilor.
Societatile de consultanta fiscala trebuie sa instituie mecanisme de protejare a persoanelor desemnate, precum si proceduri corespunzatoare privind raportarea catre Oficiu a incalcarilor de orice natura ale reglementarilor legale in domeniu de catre angajati si persoanele aflate intr-o pozitie similara, printr-un canal specific, independent si anonim.
Mecanismele interne includ cel putin urmatoarele prevederi:
a) proceduri specifice pentru primirea rapoartelor privind incalcarile de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si luarea de masuri ulterioare;
b) protectie din punct de vedere juridic corespunzatoare a angajatilor sau a persoanelor aflate intr-o pozitie similara in cadrul entitatilor reglementate, care raporteaza incalcari de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, comise in cadrul acestora;
c) protectie din punct de vedere juridic a persoanelor desemnate care au responsabilitati in aplicarea Legii
nr. 129/2019;
d) protectia datelor cu caracter personal ale persoanei care raporteaza incalcarea de orice natura a Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, precum si ale persoanei fizice suspectate ca este responsabila de incalcare, in conformitate cu principiile stabilite in Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului;
e) norme clare care sa asigure faptul ca este garantata confidentialitatea in toate cazurile in ceea ce priveste identitatea persoanei care raporteaza incalcarile de orice natura ale Legii nr. 129/2019 si ale prezentelor norme, comise in cadrul entitatii reglementate, cu exceptia cazului in care divulgarea este impusa de alte prevederi legale.
Proceduri interne
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala intocmesc documente aprobate la nivelul conducerii de rang superior, dupa cum urmeaza:
a) norme interne ce contin, cel putin, masuri aplicabile in materie de raportare, inclusiv de semnalare in nume propriu de
catre persoanele desemnate, catre autoritatile statului, a incalcarilor de orice natura a reglementarilor legale in domeniu, din cadrul entitatii reglementate, si de furnizare prompta a datelor la solicitarea autoritatilor competente, precum si masuri de pastrare a evidentelor si a tuturor documentelor, conform cerintelor din Legea nr. 129/2019;
b) norme interne ce contin masuri aplicabile in materie de cunoastere a clientelei;
c) proceduri de administrare a riscurilor care contin cel putin: masuri de identificare, evaluare, gestionare si diminuare a riscurilor, criteriile si elementele in baza carora s-au stabilit riscurile, inclusiv scenariile si intervalele de timp relevante in functie de care se identifica tranzactiile legate intre ele, determinate proportional cu riscurile asociate;
d) proceduri care stabilesc mecanismele de control intern, de comunicare si management de conformitate;
e) proceduri care stabilesc mecanisme ce cuprind masuri de protectie a personalului propriu implicat in aplicarea acestor politici impotriva oricaror amenintari ori actiuni ostile sau discriminatorii;
f) proceduri aplicabile de catre angajati pentru raportarea incalcarilor la nivel intern, prin intermediul unui canal specific, independent si anonim, cu respectarea legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal;
g) proceduri de instruire si evaluare periodica a angajatilor.
Politicile, normele si procedurile prevazute mai sus se elaboreaza in functie de specificul si dimensiunea activitatii economice desfasurate de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala, precum si de particularitatile relatiilor de afaceri, clientilor si serviciilor.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala aproba, monitorizeaza si revizuiesc periodic, anual sau ori de cate ori este necesar, la nivelul conducerii de rang superior, dupa caz, politicile, normele interne, mecanismele si procedurile de administrare a riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului, precum si metodologia de aplicare.
Factorii, indicatorii si conditiile care stau la baza evaluarii riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului asociat clientilor, beneficiarului real, relatiilor de afaceri si tranzactiilor ocazionale sunt analizate permanent de catre entitatile reglementate in scopul actualizarii relevantei acestora.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala evalueaza si integreaza informatiile obtinute in cadrul procesului permanent de monitorizare a unei relatii de afaceri si analizeaza masura in care acestea influenteaza evaluarea precedenta a riscurilor.
In aplicarea art. 24 alin. (7) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala care fac parte dintr-un grup aplica politici, proceduri interne si instruiri la nivel de grup, inclusiv politici de protectie a datelor si politici si proceduri privind schimbul de informatii in cadrul grupului in scopul combaterii spalarii banilor si a finantarii terorismului.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia de a inregistra si pastra in evidentele proprii, in format
letric sau in format electronic, documentele prevazute la alin. (1), pe care le pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.
In aplicarea art. 24 alin. (2) din Legea nr. 129/2019, societatile de consultanta fiscala asigura o functie de audit independent in scopul testarii eficientei si modalitatilor concrete de aplicare a politicilor si normelor interne, mecanismelor de control intern si procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului, atunci cand, in ultimul exercitiu financiar incheiat, depasesc cel putin doua dintre urmatoarele criterii:
a) total active: 16.000.000 lei;
b) total cifra de afaceri neta: 32.000.000 lei;
c) numarul mediu de salariati: 50.
Instruirea angajatilor
Societatile de consultanta fiscala asigura, periodic sau ori de cate ori se impune, dar cel putin o data pe an, instruirea corespunzatoare a angajatilor cu privire la dispozitiile Legii nr. 129/2019 si ale actelor normative emise in aplicarea acesteia, precum si cu privire la cerintele relevante privind protectia datelor cu caracter personal.
Instruirea angajatilor cu responsabilitati in aplicarea normelor de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului se realizeaza in functie de rolul si atributiile acestora in cadrul entitatii reglementate.
Procesul de verificare si instruire corespunzatoare a angajatilor trebuie sa asigure:
a) instruirea corespunzatoare a angajatilor cu privire la dispozitiile Legii nr. 129/2019, precum si cu privire la cerintele relevante privind protectia datelor cu caracter personal;
b) participarea la programe speciale de formare profesionala permanenta avand ca scop recunoasterea de catre angajati a operatiunilor care pot avea legatura cu spalarea banilor sau cu finantarea terorismului;
c) evaluarea periodica a cunostintelor angajatilor privind legislatia in vigoare in materia prevenirii spalarii banilor si finantarii terorismului si a modului de aplicare concreta si corespunzatoare, in cadrul intern, a obligatiilor ce le revin conform atributiilor primite in baza dispozitiilor Legii nr. 129/2019.
Documentele intocmite in procesul de instruire si verificare a angajatilor se inregistreaza si se pastreaza, in format letric sau electronic, si se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a autoritatilor cu atributii de control, la cererea acestora.
Evaluarea riscurilor
Referitor la evaluarea riscurilor, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala realizeaza evaluari proprii de risc prin care identifica, evalueaza si gestioneaza riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului atat la nivelul clientelei, la nivelul serviciilor oferite, cat si la nivelul intregii activitati desfasurate, astfel incat sa poata demonstra Camerei si autoritatilor cu atributii de control ca inteleg si administreaza adecvat riscul de spalare a banilor si finantare a terorismului la care sunt sau ar putea fi expuse.
Evaluarile de risc se actualizeaza periodic si ori de cate ori intervin modificari privind factorii de risc prevazuti de Legea nr. 129/2019 sau modificari in cadrul evaluarilor nationale si sectoriale de prevenire si combatere a spalarii banilor si finantarii terorismului, ale cerintelor din prezentele norme si, dupa caz, ale evaluarilor realizate la nivelul grupului din care fac parte.
Evaluarea riscurilor se realizeaza in scopul de a permite consultantilor fiscali si societatilor de consultanta fiscala sa determine, intr-o maniera motivata, setul de masuri obligatorii de cunoastere a clientelei, prevazute de Legea nr. 129/2019, care se aplica atat in perioada procedurii de identificare a unui client sau a unui beneficiar real, cat si in perioada relatiei de afaceri, atat pentru clientii noi, cat si pentru cei existenti.
In aplicarea art. 11 alin. (6) din Legea nr. 129/2019, la evaluarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala sunt obligati sa ia in considerare cel putin urmatoarele:
a) scopul initierii unei relatii sau al efectuarii unei tranzactii ocazionale;
b) nivelul activelor care urmeaza a fi tranzactionate de un client sau dimensiunea tranzactiilor deja efectuate;
c) regularitatea sau durata relatiei de afaceri;
d) reglementarile si instructiunile sectoriale emise de autoritatile competente in aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) din Legea nr. 129/2019.
La evaluarea riscurilor de spalare a banilor si finantare a terorismului se vor lua in considerare factorii caracteristici situatiilor cu risc potential marit, prevazuti la art. 17 alin. (14) din Legea nr. 129/2019, precum si urmatorii factori specifici activitatii de consultanta fiscala:
a) factori de risc privind clientii:
— forma juridica a clientului;
— complexitatea si transparenta structurii organizatorice;
— tipul activitatii sau ocupatiei, durata si complexitatea activitatii economice desfasurate de client/beneficiarul real;
— reputatia clientului si a beneficiarului real/natura si comportamentul clientului si al beneficiarului real al clientului;
— clientul/beneficiarul real activeaza in sectoare economice asociate frecvent cu un risc mai ridicat de spalare a banilor si finantare a terorismului — sectorul imobiliar (inclusiv constructii, comert cu materiale de constructii, dezvoltatori si agenti imobiliari), sectorul agricol, farmaceutic, comercializare de produse petroliere si gaze naturale, comert cu produse din tutun, arme si munitii, metale pretioase, jocuri de noroc;
— clientul si beneficiarul real au antecedente penale pentru savarsirea unor infractiuni sanctionate de legile fiscale, financiarcontabile, vamale, cele care privesc disciplina financiara, precum si alte infractiuni, inclusiv spalarea banilor sau finantarea terorismului;
— clientul si beneficiarul real sunt persoane expuse public sau persoane cunoscute ca asociati apropiati ai persoanelor expuse public;
— sursa averii/fondurilor clientului/beneficiarului real;
b) factori de risc privind serviciile, tranzactiile sau canalele de distributie (intermediari):
— nivelul de transparenta al identitatii clientului/beneficiarului real la initierea relatiei de afaceri sau a tranzactiei/modul de initiere a relatiei de afaceri sau a unei tranzactii — prezenta fizica/fata in fata, la distanta sau electronic, prin intermediari;
— tipurile serviciilor solicitate de client/beneficiarul real;
— scopul si destinatia serviciilor solicitate de client/beneficiarul real/scopul initierii unei relatii sau al efectuarii unei tranzactii ocazionale;
— prestarea serviciilor profesionale, relatia de afaceri propusa ori tranzactia ocazionala solicitata prezinta un risc sporit de spalare a banilor sau de finantare a terorismului;
— complexitatea serviciului profesional prestat;
— valoarea sau volumul fondurilor ce urmeaza a fi utilizate in relatii de afaceri sau tranzactii;
c) factori de risc geografic:
— jurisdictii in care clientul/beneficiarul real isi are domiciliul/resedinta;
— jurisdictii in care clientul are stabilite sucursale sau puncte de lucru;
— jurisdictii in care clientului si beneficiarul real au legaturi personale sau comerciale relevante sau interese financiare ori
juridice relevante;
— jurisdictii din care provin fondurile clientului/beneficiarului real;
d) alti factori de risc geografic:
— sanctiunile internationale impuse la nivelul Natiunilor Unite si Uniunii Europene;
— nivelul coruptiei;
— transparenta fiscala la nivelul declararii si accesului la informatiile privind beneficiarul real;
— evaluarile FATF si ale UE.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa aplice masurile standard de cunoastere a clientelei tuturor clientilor, iar proportional cu gradul de risc asociat fiecarui client pot aplica masuri simplificate de cunoastere a clientelei pentru clientii evaluati la un grad de risc redus, conform prevederilor art. 16 din Legea nr. 129/2019, sau aplica masuri suplimentare de cunoastere a clientelei, in plus fata de masurile standard, pentru clientii evaluati la un grad de risc ridicat, conform prevederilor art. 17 si 171 din Legea nr. 129/2019.
Responsabilitatea configurarii, documentarii si actualizarii periodice a procedurilor de administrare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului revine, dupa caz, persoanei din conducerea de rang superior din cadrul entitatii reglementate, cu atributii de control intern, de comunicare si management de conformitate.
Evaluarea si gestionarea riscului de spalare a banilor si finantare a terorismului de catre consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala cuprind cel putin urmatoarele componente:
a) responsabilitatile personalului in cadrul implementarii procesului de evaluare pe baza de risc;
b) categorii si surse de informatii utilizate in realizarea evaluarii;
c) identificarea si evaluarea factorilor de risc relevanti asociati clientilor si serviciilor oferite, precum si canalelor de distributie, tarilor si zonelor geografice, la nivelul tranzactiilor, precum si la nivelul intregii activitati desfasurate;
d) modul de determinare a ponderilor asociate factorilor de risc identificati in functie de importanta acestora, daca entitatea raportoare decide sa pondereze diferit factorii de risc identificati;
e) obtinerea unei perspective generale asupra riscului asociat clientului, unei anumite relatii de afaceri sau unei tranzactii ocazionale prin strangerea informatiilor necesare in vederea identificarii tuturor factorilor de risc relevanti si evaluarea acestora;
f) masurile privind cunoasterea clientelei: utilizarea constatarilor desprinse din evaluarea asupra riscurilor la nivelul activitatii si fundamentarea deciziei cu privire la nivelul si tipul adecvat al masurilor de cunoastere a clientelei;
g) procedura de stabilire si reevaluare, periodica, precum si in situatiile cand intervin elemente de natura sa modifice gradul de risc, a claselor de risc aferente clientilor, produselor si serviciilor, in functie de gradul de risc asociat;
h) procedura de monitorizare si revizuire: monitorizarea tranzactiilor si serviciilor oferite, corelate cu profilul de risc si cu activitatea clientului, respectiv actualizarea si revizuirea in permanenta a evaluarii riscurilor;
i) gestionarea riscurilor asociate clientilor prin identificarea si aplicarea de masuri pentru diminuarea sau indepartarea acestora.
Factori de risc
Mai departe, in cadrul procesului de evaluare a riscurilor, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala iau in considerare factorii de risc prezentati mai jos.
Indicatori de risc asociati clientilor, beneficiarului real, tranzactiilor sau activitatii clientului, care vor fi luati in considerare de consultantii fiscali si de societatile de consultanta in evaluarea riscurilor in exercitarea activitatii de consultanta fiscala, pot fi, fara a se limita la, urmatorii:
a) constatarea unor schimbari frecvente in ceea ce priveste beneficiarul real;
b) structura afacerii clientului este complexa si opaca, fara a exista o justificare reala, economica sau legala in acest sens;
c) structura complexa a actionariatului societatii avand in vedere natura activitatii sale;
d) tranzactii complexe sau neobisnuite solicitate sau efectuate de client, fara a exista un scop economic evident sau
o justificare comerciala solida;
e) nivel de confidentialitate excesiv solicitat de client cu privire la tranzactiile si informatiile puse la dispozitia consultantului fiscal pentru prestarea serviciului solicitat;
f) sursa veniturilor clientului sau a beneficiarului real nu este credibila sau nu poate fi usor identificata sau justificata;
g) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu sectoare asociate frecvent cu un risc de coruptie;
h) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu sectoare care implica tranzactii sau operatiuni cu sume in numerar semnificative;
i) clientul sau beneficiarul real are legaturi cu persoane expuse public, cu membri ai familiei persoanei expuse public sau cu persoanele cunoscute ca asociati apropiati ai persoanelor expuse public;
j) existenta unor informatii relevante despre client, privind acuzatii impotriva clientului sau a beneficiarului real referitoare la comiterea de infractiuni sau a unor acte de terorism;
k) fonduri sau active ale clientului, ale beneficiarului real sau ale unor persoane din structura de conducere a acestuia care au fost blocate ca urmare a unor sanctiuni penale, administrative sau a suspiciunilor de spalare a banilor sau finantare a terorismului;
l) clientul sau beneficiarul real provin dintr-o tara care, conform evaluarii organismelor internationale de profil, nu dispune de sisteme efective de combatere a spalarii banilor/de combatere a finantarii terorismului;
m) situatii ce prezinta sau implica regim politic instabil, niveluri ridicate de coruptie sau atunci cand jurisdictia este inclusa in lista de tari si teritorii noncooperante.
Factorii de risc identificati de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala, in functie de activitatea efectiv desfasurata, vor fi evaluati pentru fiecare client in parte cu scopul incadrarii acestuia intr-o categorie de risc, care poate fi, spre exemplificare, „redus”, „standard”, „sporit” si care se va consemna in evidentele de acceptare a clientului sau in alte evidente stabilite prin procedura interna.
La cererea Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala au obligatia sa demonstreze, pe baza evaluarii prevazute mai sus, ca masurile de cunoastere a clientelei au fost aplicate proportional cu categoria de risc la care a fost incadrat fiecare client in parte.
Evaluarile intocmite de consultantii fiscali si de societatile de consultanta fiscala in cadrul procesului de evaluare a riscurilor trebuie documentate, actualizate, inregistrate si pastrate in evidentele proprii, in format letric si/sau in format electronic, si se pun la dispozitia Camerei Consultantilor Fiscali sau a altor autoritati cu atributii de control, la cererea acestora.
Masuri de cunoastere a clientelei
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala aplica masurile simplificate, standard si suplimentare de cunoastere a clientelei, dupa caz, potrivit riscului determinat in baza sistemului propriu de evaluare a riscurilor de spalare a banilor si de finantare a terorismului pe baza normelor interne de cunoastere a clientelei.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala verifica identitatea clientului si a beneficiarului real inainte de stabilirea unei relatii de afaceri sau de desfasurarea tranzactiei ocazionale.
Tipuri de raportari
Este important de precizat ca societatile de consultanta si consultantii fiscali au obligatia sa transmita de indata Oficiului un raport de tranzactii suspecte, atunci cand, dupa aplicarea masurilor de cunoastere a clientelei si de evaluare a riscurilor, au identificat suspiciuni de spalare a banilor sau de finantare a terorismului.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala transmit un raport pentru tranzactii suspecte catre Oficiu, daca in cadrul activitatilor profesionale desfasurate, asa cum sunt prevazute de art. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 71/2001, aprobata cu modificari prin Legea nr. 198/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, au obtinut informatii in baza carora si-au conturat o suspiciune rezonabila privind posibile activitati sau tentative de spalare a banilor sau finantare a terorismului.
Consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala vor lua toate masurile legale de identificare a tranzactiilor suspecte in activitatea profesionala desfasurata, indiferent de riscul aferent clientelei, de pragul tranzactiilor sau de modalitatea de realizare a acestora.
Identificarea tranzactiilor suspecte are in vedere inclusiv stabilirea unor parametri si a unor tipare ce delimiteaza tranzactiile obisnuite derulate, cum ar fi:
a) categorii de tranzactii derulate in relatie cu diferitele tipuri de clienti si/sau domenii de activitate;
b) limite valorice pe tipuri de client, produs sau tranzactie.
In cadrul aplicarii masurilor de identificare a beneficiarilor reali ai clientilor, dupa consultarea registrelor centrale ale
beneficiarilor reali, consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala informeaza autoritatile care gestioneaza aceste registre cu privire la orice neconcordanta intre informatiile disponibile in registrele centrale privind beneficiarii reali si informatiile privind beneficiarii reali pe care le detin.
In situatia in care consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala suspecteaza sau au motive rezonabile sa suspecteze ca anumite tranzactii, operatiuni sau activitati ar putea avea ca obiect bunuri ce provin din savarsirea de infractiuni sau au legatura cu finantarea terorismului si implica persoane cu privire la care exista o neconcordanta conform alin. (5), transmit un raport pentru tranzactii suspecte exclusiv Oficiului, in conditiile art. 6 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 129/2019.
Atunci cand consultantii fiscali si societatile de consultanta fiscala nu sunt in masura sa aplice masurile de cunoastere a clientelei, acestia nu trebuie sa initieze ori sa continue relatia de afaceri sau sa efectueze tranzactia ocazionala si trebuie sa intocmeasca un raport de tranzactie suspecta in legatura cu clientul respectiv, ori de cate ori exista motive de suspiciune, care va fi transmis Oficiului.
Contractele de confidentialitate, legislatia sau prevederile privind secretul profesional nu pot fi invocate pentru a restrictiona capacitatea de raportare a consultantilor fiscali si a societatilor de consultanta fiscala.
Raportarile se fac catre Oficiu si sunt urmate de notificarea structurii de conducere a Camerei Consultantilor Fiscali asupra transmiterii rapoartelor de tranzactii suspecte.
Forma si continutul rapoartelor, precum si metodologia de transmitere a acestora sunt cele stabilite prin ordin al presedintelui Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor.
In continuare, mai sunt prezentate informatii privind:
- raportarea tranzactiilor care nu prezinta indicatori de suspiciune;
- pastrarea documentelor
- date cu caracter personal
- solicitarile de informatii, interzicerea divulgarii si alte obligatii
- supravegherea si controlul.
Foto: pixabay.com