Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal
mail
Contabilitate Contabilul.ro | Contabilitate | Studii de caz

Firma de contabilitate: inregistrarea la ONPCSB si ce rapoarte trebuie sa transmita

Data aparitiei: 12 Martie 2024
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Firma de contabilitate: inregistrarea la ONPCSB si ce rapoarte trebuie sa transmita
Legea nr. 129/2019spalarea banilorinregistrare onpcsb

In vigoare din data de 21 iulie 2019, dar avand parte de multiple modificari si completari, Legea  nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului pare a fi unul din actele normative greu de inteles pentru cei mai multi dintre contabili, intrucat contine o serie de termeni si expresii necunoscute in mod uzual, precum si numeroase aspecte inca neclare, controversate.

Ne propunem prin acest articol, intr-un limbaj cat mai simplu, sa va prezentam prin intermediul unui studiu de caz cele mai importante obligatii care decurg din aceasta lege, astfel incat sa luati din timp masurile necesare pentru a evita amenzile extrem de mari pe care le puteti primi, atat in calitate de persoana fizica, cat si in calitate de persoana juridica.

De retinut ca pentru persoanele juridice amenzile pot ajunge pana la 120.000 lei, limitele maxime putandu-se majora cu 10% din veniturile totale raportate la perioada fiscala incheiata, anterioara datei intocmirii procesului-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei. Sa ne imaginam ce inseamna o majorare de amenda cu un procent de 10% aplicat la venituri de 1.000.000 euro (100.000 de euro!).

Sanctiunile si masurile pot fi aplicate si membrilor organului de conducere si altor persoane fizice care sunt responsabile de incalcarea legii.

"Lucrarea Spalarea banilor. Obligatii pentru contabili. Exemple practice" explica intr-un limbaj simplu si foarte usor de inteles toate obligatiile noi care decurg din Legea nr. 129/2019, precum si masurile pe care trebuie sa le luati pentru a fi la adapost de orice neplaceri in cazul unui control din partea Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB). Detalii aici >>

Firma de contabilitate: studiu de caz privind raportarea la ONPCSB 

Intrebare: "Un cabinet de contabilitate: administratorul isi face cont pe platforma ONPCSB, intra in cont si daca vrea sa adauge notificare noua (asa a inteles ca aici trebuie sa introduca datele firmei de contabilitate) primeste mesajul ca datele nu apartin unui operator economic. Ia legatura cu cei de la ONPCSB, acestia ii spun sa le transmita CUI-ul si ulterior ei adauga societatea in baza de date. Ulterior intra in cont, pune CUI-ul, se gaseste societatea, pune informatiile despre sediu, rezidenta, administrator si la tip notificare alege inceperea activitatii (data infiintarii societatii) si la activitate nu gaseste nicaieri alin. 5 lit. e.

1. Mentionez ca nu are de facut nicio notificare legat de vreo tranzatie - se doreste ca firma sa fie luata in evidenta ca entitate raportoare.

2. Clientii cabinetului de contabilitate care nu se incadreaza la entitati raportoare trebuie sa trimita adresa cu persoana desemnata tot in mod traditional, cu confirmare de primire la sediul ONPCSB?"

Raspunsul specialistului:



1. Notificari in portalul ONPCSB transmit numai entitatile raportoare prevazute la art. 5, alin. 1, lit. g-k din L. 129/2019.

Portalul de raportare ONPCSB se poate accesa AICI

Documentatia privind utilizarea portalului este accesibila din interfata acestuia.

Detinerea unui cont este necesara pentru transmiterea rapoartelor prevazute de Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Lege, si a corespondentei conexe.

Inregistrarea la ONPCSB: Procedura de creare a contului
 

1. Accesarea portalului: Utilizatorii trebuie sa intre pe raportari.onpcsb.ro si sa selecteze "Creeaza cont" din pagina de start.

2. Completarea informatiilor:
Informatii despre entitatea raportoare: Includ Codul unic de inregistrare, Codul CAEN, Denumirea, Tipul entitatii, Forma juridica, Natura capitalului, Adresa si detaliile de contact.
Informatii despre persoana care efectueaza inregistrarea: Nume, Prenume, E-mail (care va fi folosit ca nume de utilizator), Parola si Numar de telefon.
Informatii despre persoana desemnata conform legii: Acestea pot fi aceleasi cu cele ale persoanei care efectueaza inregistrarea sau pot fi adaugate persoane diferite daca entitatea raportoare a desemnat mai multe persoane.

3. Consimtamant privind prelucrarea datelor: Utilizatorii trebuie sa fie de acord cu prelucrarea datelor lor personale conform GDPR.

4. Verificarea si confirmarea contului: Dupa completarea formularului si salvarea informatiilor, un e-mail de verificare va fi trimis la adresa specificata pentru confirmarea si activarea contului.

Spalarea banilor: persoana desemnata


Entitatile raportoare au obligatia de a desemna una sau mai multe persoane care au responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019, cu precizarea naturii si limitelor responsabilitatilor incredintate, cu aprobarea conducerii entitatii. Documentele intocmite in acest sens se pastreaza la sediul entitatii raportoare.


Ce rapoarte trebuie sa transmita aceste entitati
 

- raportul de tranzactii suspecte: Entitatile raportoare sunt obligate sa trimita un raport la Oficiu daca stiu sau suspecteaza ca bunurile dintr-o tranzactie provin din savarsirea de infractiuni sau ca au legatura cu finantarea terorismului sau informatiile pe care entitatile le detin pot folosi pentru impunerea legislatiei prevenirii si combaterii spalarii banilor si finantarii terorismului;
- raportul de tranzactii cu numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, inclusiv operatiunile care au o legatura intre ele, pentru entitati bancare si nonbancare;
- raportul de transferuri externe, in si din conturi, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se efectueaza printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele, pentru institutiile de credit si institutiile financiare;
- raportul privind transferurile de fonduri pentru activitatea de remitere de bani a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 2.000 euro.

Atentie! Potrivit noului regulament, toate raportarile acestea se vor face prin sistemul de raportare pus la dispozitie de ONPCSB la adresa aceasta >>

CECCAR a emis Normele sectoriale privind prevenirea si combaterea spalarii banilor, aplicabile profesionistilor contabili prin Hotararea CECCAR - Consiliul Superior nr. 23/701/12.01.2023

Ce stabilesc aceste norme


- evaluarea si gestionarea riscului de spalare a banilor si de finantare a terorismului la nivelul entitatii
- politicile si normele interne, precum si cele la nivel de grup
- procedura privind desemnarea persoanelor cu responsabilitati in aplicarea Legii nr. 129/2019 la nivelul entitatii si mecanismele de protectie a acestora
- factorii de risc
- cerintele privind masurile de cunoastere a clientelei, aplicabile profesionistilor contabili.
- tranzactiile raportabile si tranzactiile suspecte si indicatorii pentru detectarea acestora
- obligatiile membrilor CECCAR in raportarea lor catre Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB).


Cine trebuie sa le aplice 
 

Normele sunt aplicabile membrilor Corpului cu drept de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat in Romania, si anume:

a) experti contabili sau contabili autorizati, persoane fizice romane sau straine, liber-profesionisti care isi desfasoara activitatea in mod individual;

b) societati de expertiza contabila, societati de contabilitate, companii si alte entitati juridice autorizate sa desfasoare activitatile profesionale prevazute de OG nr. 65/1994 privind organizarea activitatii de expertiza contabila si a contabililor autorizati, cu capital autohton, strain sau mixt.

Prevederile acestor norme sectoriale se aplica membrilor CECCAR prevazuti la lit. a) doar in masura in care desfasoara activitate si pentru serviciile prestate in calitate de liber-profesionisti.

2. Prin Ordinul ONPCSB nr. 215/2023 a fost aprobat Regulamentul privind inregistrarea entitatii raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor. Ordinul a intrat in vigoare la data de 7 noiembrie 2023.

Regulamentul stabileste modul de inregistrare a entitatilor raportoare in evidentele Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor, prin aplicarea procedurii de creare a unui cont de raportor necesar transmiterii rapoartelor prevazute la art. 6 si 7 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, in cadrul portalului de raportare ONPCSB.

Entitati vizate de acest regulament:

a) institutiile de credit persoane juridice romane si sucursalele institutiilor de credit persoane juridice straine;
b) institutiile financiare persoane juridice romane si sucursalele institutiilor financiare persoane juridice straine;
c) administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau ocupationale, in nume propriu si pentru fondurile de pensii facultative si/sau fondurile de pensii ocupationale pe care le administreaza, cu exceptia caselor de pensii ocupationale profesionale;
d) furnizorii de servicii de jocuri de noroc;
e) auditorii, expertii contabili si contabilii autorizati, evaluatorii autorizati, consultantii fiscali, persoanele care acorda consultanta financiara, de afaceri sau contabila, alte persoane care se angajeaza sa furnizeze, direct sau prin intermediul altor persoane cu care persoana respectiva este afiliata, ajutor material, asistenta sau consiliere cu privire la aspectele fiscale, financiare, ca activitate economica sau profesionala principala;
f) notarii publici, avocatii, executorii judecatoresti si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta pentru intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare, valorilor mobiliare sau a altor bunuri ale clientilor, operatiuni sau tranzactii care implica o suma de bani sau un transfer de proprietate, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati; constituirea, administrarea ori conducerea unor astfel de societati, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare, precum si in cazul in care participa in numele sau pentru clientii lor in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile; crearea, functionarea sau administrarea de fiducii, societati, fundatii sau structuri similare;
g) furnizorii de servicii pentru societati sau fiducii, altii decat cei prevazuti la lit. e) si f);
h) furnizorii de servicii de schimb intre monede virtuale si monede fiduciare;
i) furnizorii de portofele digitale;
j) agentii si dezvoltatorii imobiliari, inclusiv atunci cand actioneaza in calitate de intermediari in inchirierea de bunuri imobile, dar numai in ceea ce priveste tranzactiile pentru care valoarea chiriei lunare reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
k) alte persoane care, in calitate de profesionisti, comercializeaza bunuri, numai in masura in care efectueaza tranzactii in numerar a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni care au o legatura intre ele;
l) persoanele care comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul de opere de arta, inclusiv atunci cand aceasta activitate este desfasurata de galerii de arta si case de licitatii, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult;
m) persoanele care depoziteaza sau comercializeaza opere de arta sau care actioneaza ca intermediari in comertul cu opere de arta, atunci cand aceasta activitate este desfasurata in zone libere, in cazul in care valoarea tranzactiei sau a unei serii de tranzactii legate intre ele reprezinta echivalentul in lei a 10.000 euro sau mai mult.

Important! Daca clientii dumneavoastra nu se incadreaza in entitatile raportoare mentionate mai sus, atunci nu sunt obligati sa creeze un cont in portalul ONPCSB.

 

Raspuns oferit in luna martie 2024 de catre specialistii site-ului Portalcontabilitate. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile contabile + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Foto: pixabay.com






Articole Similare




Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT

Raportul Special
"POLITICI CONTABILE - modificari importante in Codul Fiscal"


X