email
E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit 

"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"

Adauga adresa ta de e-mail pentru a primi Raportul Gratuit, oferit de Contabilul.ro.
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Sub lupa administratiei fiscale, oriunde in Europa

Un nou val de modificari ale Codului de procedura fiscala, supus unor revizuiri importante, trece peste noi, dupa ce, de la inceputul anului 2006, a mai suferit inca alte sase modificari. Ordonanta Guvernului nr. 35/2006 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala a intrat in vigoare, cu mici exceptii, la 7 septembrie 2006. Cateva dintre aceste modificari isi vor produce efectele incepand cu data de 1 ianuarie 2007. De exemplu, introducerea unei noi sectiuni, Capitolul XIII referitor la „Aspectele internationale” ale aplicarii Codului de procedura fiscala, va deveni eficienta pe deplin abia anul viitor.

Singurele relatii cu administratiile fiscale straine erau consemnate in conventiile de evitare a dublei impunerii si accidental in cadrul unor proceduri de schimburi de informatii. In numai cateva conventii internationale privind evitarea dublei impozitari au fost strecurate prevederi privind asistenta in domeniul colectarii creantelor fiscale, lipsind cu desavarsire conventii speciale in acest domeniu. Aceasta completare a Codului de procedura fiscala, reglementeaza in mod riguros raporturile dintre administratia fiscala romana si autoritatile fiscale din statele membre ale Uniunii Europene. Nu este vorba de o initiativa proprie a administratiei fiscale ci o obligatie ce decurge din procesul de aderare la UE. In fapt Codul preia integral substanta a doua Directive comunitare care privesc cooperarea si asistenta reciproca, respectiv Directiva Consiliului nr. 76/308/CEE si Directiva Comisiei nr. 2002/94/CE. Procedural, suntem inca departe de sistemele aplicabile in tarile membre ale UE, una dintre cele mai criticabile diferente constand in mentinerea obligatiei de plata si dupa ce creanta fiscala stabilita a fost contestata.

Asistenta reciproca in domeniul colectarii vizeaza atat schimbul de informatii si notificarea actelor procedurale referitoare la colectare, cat si masurile efective de recuperare a creantelor.

Nu toate creantele fiscale vor face obiectul asistentei in materie de colectare. Sunt cuprinse in procedura toate impozitele pe venit si capital datorate de persoanele fizice si juridice, TVA, taxele vamale, accizele, dobanzile, majorarile de intarziere, penalitatile si amenzile administrative dar si cheltuielile privind creantele de recuperat. Nu sunt cuprinse insa in procedura contributiile sociale si oricare dintre sanctiunile penale (amenda penala, confiscare dispusa de instanta penala, etc.)

Asadar, daca ne-a fost aplicata o amenda contraventionala pentru nerespectarea normelor rutiere, sa spunem in Norvegia, nu vom mai putea sta linistiti cu gandul ca am iesit din statul respectiv si nu ne vom mai intoarce pe acolo curand, ci ne vom putea astepta la o poprire de salariu din partea Administratiei financiare de acasa.

O etapa deosebit de importanta in activitatea de recuperare a creantelor reciproce este realizarea schimbului de informatii. Sunt astfel stabilite autoritatile competente si termenele in care urmeaza a avea loc schimbul de informatii. Primele reactii la o cerere de informare sau asistenta se transmit in termen de 7 zile, iar primele informatii sau motivele pentru care acestea nu se pot obtine trebuie comunicate in termen de 3 luni de la solicitare. Schimbul de informatii nu este de natura celui cuprins in conventiile pentru evitarea dublei impuneri ci vizeaza furnizarea reciproca de informatii, necesare recuperarii creantelor Aceste informatii insa se refera la tipurile de venituri, sursele realizarii lor, precum si bunurile detinute de contribuabil. Avem convingerea ca acest sistem, mult mai riguros, va deschide portile catre verificari detaliate asupra modului in care veniturile sunt declarate.

Este de asemenea de remarcat mentinerea unor exceptii existente in legislatia romana si in raport cu cererile de asistenta la colectare, venite din partea celorlalte state membre UE. Este vorba de posibilitatea refuzarii asistentei ori de cate ori executarea silita ar implica venituri si bunuri care sunt exceptate de la executare silita potrivit reglementarilor legale in vigoare in Romania. De asemenea, refuzul poate interveni daca cererea initiala formulata pentru furnizare de informatii, pentru comunicare sau pentru recuperare, vizeaza creante prescrise prin implinirea termenului de 5 ani.

O dispozitie de real interes pentru persoanele care pot ajunge in astfel de situatii este cea prevazuta de art. 1747 alin. (4) potrivit careia regimul accesoriilor pentru creantele transmise spre incasare autoritatilor romane este cel aplicabil in Romania. Aceasta prevedere dezavantajeaza persoanele vizate deoarece in Romania, incepand cu 1 ianuarie 2006, nivelul majorarilor de intarziere este de 0,1% pe zi de intarziere, ceea ce determina un nivel de 36,5% pe an. Nivelul acestor majorari este cu mult mai mare fata de nivelul existent, spre exemplu in Franta, unde acesta se situeaza in prezent la 0,4% pe luna respectiv 4,8% pe an. Diferenta este uriasa chiar luand in calcul inflatia, in conditiile in care recuperarea creantelor si restituirea acestora se face in lei.

Mai este de subliniat si faptul ca asistenta la recuperarea creantelor cuprinde si instituirea masurilor asiguratorii. Astfel, in cazul in care, in urma unei inspectii fiscale, exista suspiciuni privind riscul diminuarii patrimoniului prezumtivului debitor, bunurile si veniturile acestuia oriunde s-ar afla pe teritoriul UE vor putea fi sechestrate.

Deosebit de importanta, in raport cu prevederile existente in legislatia interna, este dispozitia art. 17420 alin (2) potrivit careia, in cazul in care creanta ce se executa sau titlul executoriu este contestat, intreaga procedura de recuperare se suspenda, la cererea autoritatii sau a persoanei in cauza. Suspendarea nu mai este conditionata ca in legislatia interna, de constituirea unei garantii la nivelul sumei contestate, ci opereaza de indata, neconditionat. Numai daca autoritatea emitenta a titlului solicita in mod expres, in baza legislatiei proprii, continuarea executarii, aceasta va fi reluata si pe perioada solutionarii contestatiilor.

Asadar, de la 1 ianuarie 2007 granitele dispar si in materia procedurii fiscale. Speram insa ca acest fapt va determina si efectuarea de pasi hotarati in directia unui tratament european pentru contribuabilul roman.

Justinian Cucu
Director general
GLOBAL TAX MANAGEMENT
Solutii Globale De Optimizare Fiscala

NOUTATI Contabile 2024

Legea nr. 296/2023: Atentie la modificarile fiscale pentru PFA!


PFA/Intreprindere Individuala/Intreprindere Familiala - Legislatia se modifica!

Atentie la NOUTATILE din Codul Fiscal!
Taxele pentru PFA sunt luate la tinta!

Fii mereu informat cu cele mai noi modificari din lege

...vezi AICI lista completa >>


Data aparitiei: 12 Octombrie 2006

Votati articolul "Sub lupa administratiei fiscale, oriunde in Europa":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi

Urmareste-ne pe Google News

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



ARTICOLE SIMILARE



Subiectele saptamanii

Atentie, Contabili!

Contabilitatea se schimba!
Cititi «Raportul Special Gratuit» oferit de specialistii nostri

DESCARCATI GRATUIT
Raportul Special
"E-Factura. E-Transport: Sanctiuni. Amenzi. Solutii practice"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
X