Mai multe acte normative importante au fost publicate recent in Monitorul Oficial. Puteti consulta mai jos principalele modificari aduse de aceste noutati legislative din intervalul 24-39 iulie 2015.
Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat (M. Of. nr. 556 din 27 iulie 2015)
√ cota de contributie individuala la bugetul de stat este egala cu cota de contributie individuala de asigurari sociale. Baza lunara de calcul al contributiei individuale o reprezinta solda lunara bruta/salariul lunar brut;
√ sumele incasate necuvenit cu titlu de pensie militara se recupereaza de la beneficiari in termenul general de prescriptie de 3 ani;
√ sumele platite necuvenit cu titlu de pensie militara prin intermediul caselor de pensii sectoriale se recupereaza de la beneficiari in baza deciziei casei de pensii sectoriale respective, care constituie titlu executoriu.
Legea 225/2015 privind anularea contributiei de asigurari sociale de sanatate pentru anumite categorii de persoane fizice (M. Of. nr. 562 din 28 iulie 2015)
√ se anuleaza contributia de asigurari sociale de sanatate datorata incepand cu 1 ianuarie 2012 si pana la data intrarii in vigoare a prevederilor art. I pct. 17 si 18 din O.G. nr. 4/2015 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, de catre anumite persoane fizice:
√ persoanele fizice care se incadreaza in prevederile de mai sus si nu beneficiaza de anularea, din oficiu, a contributiei de asigurari sociale de sanatate, vor prezenta organului fiscal competent documentul justificativ care atesta calitatea de asigurat fara plata contributiei, eliberat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate prin casele de asigurari de sanatate.
√ in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis si comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta emite si comunica, din oficiu, decizie de anulare a contributiei de asigurari sociale de sanatate, chiar daca impotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu cai de atac.
√ in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai comunica decizia de impunere, iar contributia se scade din evidenta analitica pe platitor pe baza de borderou de scadere.
√ in cazul in care anterior intrarii in vigoare a prezentei legi organul fiscal competent nu a emis decizia de impunere prin care sa stabileasca cuantumul contributiei de asigurari sociale de sanatate, acesta nu mai emite nicio decizie.
√ persoanele fizice prevazute la alin. (1) care au efectuat plata contributiilor pentru care prezenta lege prevede anularea, au dreptul la restituirea sumelor achitate.
Ordonanta Guvernului nr. 19/2015 privind reglementarea unor masuri fiscal-bugetare si modificarea unor acte normative, precum si unele masuri de corelare legislativa (M. Of. nr. 574 din 30 iulie 2015)
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Manual de politici contabile - Stick USB
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
O.G. nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
- la art. 14 alineatul (2) litera b), la punctul (v) dupa litera C se introduce o noua litera, litera D, cu urmatorul cuprins:
D: pentru plata in avans integral a taxei anuale aferente autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc tip slot-machine, prevazute la art. 10 alin. (1) lit.e) pct.i), datorata pentru fiecare mijloc de joc, se acorda o bonificatie de 10% din suma anuala ce trebuie achitata la bugetul de stat.
se abroga prevederile privind acordarea bonificatiei de 10% pentru plata in avans integral a taxei anuale aferenta autorizatiei de exploatare a jocurilor de noroc tip festival de poker.
Hotararea Guvernului nr. 582/2015 pentru modificarea si completarea Hotararii Guvernului nr. 518/1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar (M. Of. nr. 558 din 27 iulie 2015)
√ personalului trimis in strainatate i se acorda o indemnizatie zilnica in valuta primita pe perioada delegarii si detasarii in strainatate, compusa din:
- o suma zilnica, denumita diurna, in vederea acoperirii cheltuielilor de hrana, a celor marunte uzuale, precum si a costului transportului in interiorul localitatii in care isi desfasoara activitatea;
- o suma zilnica, denumita indemnizatie de cazare, in limita careia personalul trebuie sa isi acopere cheltuielile de cazare. Prin cheltuieli de cazare se intelege, pe langa tarifele sau chiria platite, si eventualele taxe obligatorii pe plan local, precum si costul micului dejun, atunci cand acesta este inclus in tarif.
Ordinul comun al ministrului pentru Societatea Informationala, ministrului Educatiei si Cercetarii stiintifice, ministrului Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice si ministrului Finantelor Publice nr. 217/4172/1348/835/2015 privind incadrarea in activitatea de creatie de programe pentru calculator (M. Of. nr. 573 din 30 iulie 2015)
- se stabilesc conditiile care trebuie indeplinite cumulativ pentru ca angajatii sa beneficieze de scutirea de impozit pe veniturile din salarii;
- activitatea de creatie de programe pentru calculator reprezinta prestarea efectiva a uneia dintre activitatile de creare de programe pentru calculator corespunzatoare ocupatiilor specifice mentionate in anexa la ordin;
- sunt stabilite documentele justificative care se au in vedere la incadrarea persoanelor scutite de la plata impozitului pe veniturile din salarii.
Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1964/2015 pentru modificarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 17/2015 privind stabilirea criteriilor pentru conditionarea inregistrarii in scopuri de TVA (M. Of. nr. 566 din 29 iulie 2015)
√ daca reprezentantul legal al persoanei impozabile nu furnizeaza corect si complet datele si informatiile solicitate si nu clarifica intentia si capacitatea persoanei impozabile de a desfasura activitati economice care implica operatiuni din sfera TVA, compartimentul cu atributii in evaluarea intentiei si a capacitatii de a desfasura activitati economice va proceda astfel:
- respinge cererea de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care persoana impozabila se afla la prima cerere de inregistrare in scopuri de TVA si/sau reprezentantul fiscal nu a fost/nu este subiect al unui raport juridic fiscal - direct sau prin intermediul societatilor la care detine calitatea de asociat si/sau administrator;
- transmite solicitarea de inregistrare in scopuri de TVA directiei regionale antifrauda fiscala care isi desfasoara activitatea in aria de competenta teritoriala a organului fiscal competent.
Decizia Curtii Constitutionale nr. 387/2015 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 29 alin. (1) lit. i) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru (M. Of. nr. 555 din 27 iulie 2015)
√ scutirea de la plata taxei judiciare de timbru a actiunilor si cererilor, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, ordinare si extraordinare, referitoare la cauzele penale, inclusiv despagubirile civile pentru prejudiciile materiale si morale decurgand din acestea sunt constitutionale in masura in care sunt scutite de la plata taxei judiciare de timbru actiunile si cererile referitoare la despagubirile civile pentru prejudiciile materiale si morale decurgand dintr-o cauza penala in conditiile in care fapta cauzatoare de prejudiciu, la momentul savarsirii acesteia, era prevazuta ca infractiune.
Sursa: CECCAR Bihor